Kolej na Podróż

Koleje zębate w Niemczech – przewodnik

Na terenie Niemiec czynne są tylko cztery koleje zębate, z tego dwie zasługują na szczególną uwagę. Trzy z pierwsze opisanych cieszą się dużą popularnością, kolej zębata w Stuttgarcie należy do mniej znanych, a tym samym mało popularnych wśród turystów.

Wendelstein-Zahnradbahn

Kolej zębata dowożąca turystów w pobliże szczytu Wendelstein. Szczyt ma wysokość 1838 metrów, górna stacja kolejki znajduje się na wysokości 1723 metrów nad poziomem morza.

Kolej kursuje od 1912 roku – pierwszy pociąg wyjechał w trasę 12 maja, od 25 maja rozpoczęły się regularne przejazdy rozkładowe. Linię budowano przez 2 lata, przy jej budowie pracowało ponad 800 robotników, głównie z Bośni i Hercegowiny. Patrząc na budowę i modernizację niektórych linii kolejowych w Polsce, trudno uwierzyć, że w ciągu dwóch lat można było wybudować w tak trudnych górskich warunkach linię o 9,95 km.

W latach 1987-1991 kolej zębata przeszła remont generalny, wymieniono między innymi wagony. Stare składy uruchamiane są jedynie w wybrane dni jako pociągi retro.

Pociągi kursują między stacjami Talbahnhof Brannenburg a Bergbahnof Wendelstein. Przejazd w jedną stronę trwa 25 minut. Pociąg przejeżdża przez 8 galerii, 7 tuneli i 12 mostów ze średnią prędkością 20 km/h.

W pociągach nie ma toalet. Ceny są bardzo wysokie.

Strona internetowa: www.wendelsteinbahn.de

Bayerische Zugspitzbahn

Jedna z najbardziej znanych niemieckich kolei. Dowozi turystów z centrum popularnego niemieckiego kurortu narciaskiego Garmisch-Partenkirchen tuż pod szczyt Zugspitze – najwyższy szczyt w Niemczech. Szczyt ma wysokość 2962 m n.p.m, kolejka nie wyjeżdża na sam szczyt, ale z jej górnej stacji można wjechać na Zugspitze kolejką linową.

Kolej budowano w trzech etapach, w latach 1928-1930. W latach 1991 i 1993 miał miejsce remont trasy.

Rozstaw szyn to 1000 mm, a długość trasy 19 kilometrów. Ceny biletów również są bardzo wysokie, co czyni kolejkę dostępną raczej dla turystów z Europy Zachodniej lub zamożnych turystów z naszego regionu.

Strona internetowa: zugspitze.de

Drachenfelsbahn

Kolej zębata w Nadrenii Północnej-Westfalii. Oddana do użytku w czerwcu 1883 roku.

Kolej łączy centrum miasta Königswinter ze szczytem góry Drachenfels, z której można podziwiać panoramę miasta i okolicy. Pomiędzy dolną i górną stacją pociąg zatrzymuje się na stacji Schloss Drachenburg, położonej tuż przy ładnym zamku. Na stacji Schloss Drachenburg utworzono mijankę. Ponadto na szczycie góry Drachenfels zachowały się niewielkie ruiny innego zamku.

Długość trasy kolei to jedynie 1,52 km. Kolej kursuje przez cały rok z wyjątkiem grudnia.

Strona internetowa: www.drachenfelsbahn-koenigswinter.de

Zahnradbahn Stuttgart

Najmniej atrakcyjna pod względem turystycznym kolej zębata z opisywanych w artykule. Oddana do użytku w 1884 roku i zelektryfikowana w 1902 roku dziś nie przypomina raczej tramwaj lub szybką kolej miejską, co znacznie obniża jej atrakcyjność.

Kolej wykonuje rozkładowe przewozy pasażerskie i wchodzi w skład komunikacji miejskiej w Stuttgarcie. Kursuje jako linia nr 10 codziennie, przez cały rok. Długość trasy to 2,2 km.

W Stuttgarcie można się też przejechać koleją linowo-terenową.

Zębatka Zugspitze

Kolej zębata na Zugspitze (aut. Pixelteufel, CC-BY, flickr.com) 

 

%d bloggers like this: