Saint Kitts i Nevis to federacja dwóch wysp tworzących małe państwo na Karaibach. Na wyspie Nevis nie ma kolei, natomiast na wyspie Saint Kitts jedną z największych atrakcji turystycznych jest kolejka wąskotorowa powstała na bazie dawnych kolejek cukrowniczych.
Kolej została wybudowana w latach 1912-1926, przy czym pierwszy, czterokilometrowy odcinek oddano do użytku już 28 lutego 1912 roku. Tory biegną dookoła wyspy, co ułatwiało zwóz trzciny cukrowej z pól oraz transport ich koleją do cukrowni w Basseterre. Kolej kursowała od lutego do czerwca podczas „żniw”.
Pod koniec XX wieku stopniowo zamykano cukrownie i rezygnowano z uprawy trzciny cukrowej.
W 2003 roku kolej została otwarta dla turystów i jest obsługiwana przez prywatnego inwestora. Pociągi zestawione są z lokomotyw spalinowych oraz wagonów piętrowych, w których górny pokład to zadaszony pokład widokowy.
Długość linii wynosi 29 kilometrów, przy czym część trasy turyści pokonują autobusem. Od lat mówi się o wydłużeniu linii, ale jak informują fora internetowe, na nieczynnym odcinku tory są zarośnięte, a przejazdy kolejowe zalane asfaltem. Zarządcy kolejki zachwalają ją jako jedną z najpiękniejszych linii na świecie, jednak zdjęcia zdają się nie potwierdzać zachwytów, choć duża część trasy położona jest wzdłuż wybrzeża.
Co ciekawe, trzy lokomotywy spalinowe obsługujące kolejkę zostały zakupione z polskich cukrowni Dobre i Ostrowy.
Kochasz podróże? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 Jeżeli jesteś miłośnikiem kolei – TUTAJ – znajdziesz opracowania na temat kolei z całego świata.