Zdecydowana większość krajów Oceanii nie ma i nigdy nie miała kolei. Istnieją jednak wyjątki, o których możecie przeczytać poniżej.
FIDŻI
Historia kolei na Fidżi jest ściśle związana z tamtejszym przemysłem cukrowniczym. Fidżi posiada gęstą sieć kolejową używaną do przewozu trzciny cukrowej już od końca XIX wieku. Pierwsze transporty trzciny cukrowej po torach uruchomiono w 1876 roku, było to jednak coś w stylu wagonów ciągniętych przez zwierzęta – konie lub woły. Pociągi z prawdziwego zdarzenia prawdopodobnie kursują na Fidżi od 1882 roku, kiedy została uruchomiona cukrownia Holmhurst Mill na wyspie Tavenui.
Pociągi kursujące po liniach cukrowniczych przewoziły nie tylko trzcinę cukrową. W pierwszej połowie dwudziestego wieku część wagonów przerobiono na wagony pasażerskie przez dodanie ławek i zadaszenia, a pociągi zestawione były zarówno z wagonów z trzciną cukrową, jak i wagonów pasażerskich. W najlepszym okresie działalności kolei cukrowniczych na Fidżi czynnych było około 700 kilometrów linii kolejowych.
Obecnie turyści na Fidżi często mogą się natknąć na koleje cukrownicze, jednak ich stan z roku na rok się pogarsza. Nikt nie inwestuje w utrzymanie infrastruktury, tory niszczeją, podobnie jak lokomotywy spalinowe, których wiek zamyka się w przedziale 20-40 lat.
Jeśli chodzi o przewozy pasażerskie, to na Fidżi kursuje pociąg turystyczny o nazwie „Coral Coast Railways”. Do niedawna pociągi były ciągnięte przez lokomotywę parową, obecnie skład jest zestawiony z lokomotyw spalinowych i wagonów retro. Pociągi kursuje na krótkiej trasie Yanuca Island – Sigatoka. Jest to typowy pociąg turystyczny, a wycieczka jest połączona ze zwiedzaniem mijanych miejsc, obiadem i innymi atrakcjami. Na forach tripadvisor.com turyści bardzo sobie chwalą tę wycieczkę.
W czerwcu 2018 roku media podały, że kolej w Fidżi ma zostać odbudowana przy współpracy z kolejami indyjskimi. Linie cukrownicze mają zostać zrewitalizowane i przystosowane do transportu towarów oraz pasażerów, ponadto linia kolei cukrowniczej na lotnisko międzynarodowe ma pełnić rolę szybkiej linii łączącej lotnisko z najważniejszymi miastami.
Na You Tube nie udało mi się znaleźć filmów z fidżijskimi pociągami pasażerskimi, ale jest kilka filmików z kolejami cukrowniczymi:
Pociąg przejeżdża przez Nadi
Manewry fidżijskiego pociągu
Inny film pokazujący manewry
Powolny przejazd fidżijskich pociągów z wagonami załadowanymi trzciną cukrową
Pokaz slajdów z wycieczki pociągiem na You Tube
Więcej informacji:
www.fijime.com – oficjalny rządowy portal turystyczny o Fidżi. Jest tam również artykuł o Coral Coast Railways.
www.fsc.com.fj – Fidżijska Kompania Cukrownicza – ciekawa galeria archiwalnych zdjęć>
Coral Coast Railways – zdjęcie aktualne (źródło: https://www.fijime.com/ – za zgodą) |
Coral Coast Railways – zdjęcie aktualne (źródło: https://www.fijime.com/ – za zgodą) |
Pociąg w Fidżi wiozący żołnierzy – II wojna światowa (źródło: https://www.fsc.com.fj/ – Fiji Sugar Corporation) |
Archiwalne zdjęcie pociągu Coral Coast Railways z parowozem (źródło: https://www.fsc.com.fj/ – Fiji Sugar Corporation) |
NAURU
Na Nauru od 1907 istnieje linia kolejowa o długości 3.9 kilometra służąca do transportu fosforytów z kopalni do portu. Po linii kursują wyłącznie pociągi towarowe ciągnięte przez lokomotywę spalinową. Los kolei na Nauru stoi pod dużym znakiem zapytania z powodu wyczerpywania się złóż surowca. Na Nauru nigdy nie kursowały pociągi pasażerskie. Na forach internetowych pojawiły się komentarze o zawieszeniu działalności kolejki w 2012 roku.
TONGA
Obecnie brak kolei, jednak według różnych źródeł kiedyś funkcjonowała linia wąskotorowa do portu w Nuku’alofa. Dawniej w internecie była strona ze zdjęciami, na których widniała droga biegnąca w miejscu dawnej linii kolejowej. Strona zniknęła, zdjęcia również.
WYSPY COOKA
Przeglądając internet w poszukiwaniu ciekawostek na temat kolei natknąłem się na informację o krótkiej linii kolejowej o długości jednego kilometra na wyspie Rarotonga w archipelagu Wysp Cooka. Rarotonga to największa z wysp archipelagu. Nie znam szczegółowych danych wspomnianej kolejki, natomiast jedna informacja jest wiarygodna: po wyspie Rarotonga do niedawna jeździła polska lokomotywa parowa Px47-1741 wyprodukowana w Chrzanowie w 1951 roku. Na Wyspy Cooka została sprzedana w 1991 roku i przez długi czas ciągnęła wagoniki tamtejszej kolejki. Niestety, od jakiegoś czasu kolejka nie kursuje, a lokomotywa stoi nieczynna w krzakach.
Informacje o lokomotywie na tabor.wask.pl
Artykuł na internationalsteam.co.uk