Kolej na Podróż

Kolej w Kenii – informacje ogólne

Przewoźnik narodowy: Kenya Railways Company
Strona internetowa: krc.co.ke

Początek kolei w Kenii wiąże się z budową linii kolejowej z portu w Mombasie do portu w Kisumu nad jeziorem Wiktorii, skąd ładunki były przewożone promami do Ugandy. Budowę linii ukończono pod koniec XIX wieku, znana była pod nazwą „Uganda Railway”. W XX wieku zbudowano w Kenii kilka krótszych linii odchodzących od linii Mombasa – Kisumu, wszystkie o rozstawie 1000 mm.

Kenijska sieć kolejowa jest bardzo zaniedbana, linie wąskotorowe są w fatalnym stanie, a pociągów pasażerskich dla turystów kursowało niewiele. Jednym z kursujących pociągów był legendarny Lunatic Express z Mombasy do Nairobi.

Sytuacja zmieniła się w ostatnich latach dzięki chińskim inwestycjom i budowie nowej linii kolejowej o rozstawie 1435 mm, czyli normalnotorowej z Mombasy do Nairobi. Budowa tego odcinka linii została ukończona w 2017 roku. Wiele odcinków linii normalnotorowej biegnie równolegle do starej linii.

Planowana jest budowa kilku innych linii kolejowych, w tym nowej linii do stolicy Ugandy Kampali, skąd ma prowadzić linia kolejowa do stolicy Rwandy Kigali i dalej do stolicy Burundi – Bujumbury. Zapowiada się ciekawie, bowiem w Rwandzie i Burundi nie ma kolei.

Lunatic Express

Pociąg Lunatic Express (aut. Michał Huniewicz, CC-BY, flickr.com)

RIFT VALLEY RAILWAYS

Koleje Rift Valley Railways posiadają koncesję na obsługę przewozów wąskotorowych w Kenii i pociągów podmiejskich w Nairobi.

Firma w ostatnich latach borykała się z poważnymi kłopotami finansowymi.

Pociągi podmiejskie w Nairobi również cieszyły się fatalną opinią.

Przyszłość tej firmy stoi pod dużym znakiem zapytania, do czego przyczyniła się między innymi budowa linii normalnotorowej. W czasie opracowywania artykułu strona internetowa firmy nie działała.

Dawniej oprócz pociągu Lunatic Express funkcjonowały połączenia:

Voi – Taveta (przejście graniczne z Tanzanią)
Kisumu – Butere
Nairobi – Nanyuki
Pociągi podmiejskie kursują na trzech liniach:
Nairobi – Kikuyu (30,6 km)
Nairobi – Athi River (29,6 km)
Nairobi – Ruiru (39,5 km)

Pociągi podmiejskie jeżdżą od poniedziałku do piątku. Rift Valley Railways planowały rozszerzenie siatki połączeń oraz poprawę jakości usług na liniach podmiejskich.

Rząd kenijski zakupił nowy skład do obsługi połączeń podmiejskich oraz zbudował nowoczesną stację kolejową Syokimau.

Pociąg podmiejski

Pociąg podmiejski w Nairobi (aut. Xiaojun Deng, CC-BY-SA, flickr.com)

MADARAKA EXPRESS

Madaraka Express to nazwa nowego pociągu kursującego od 31 maja 2017 roku pomiędzy Nairobi a Mombasą (472 km) po nowo wybudowane linii normalnotorowej. Na trasie kursują dwa pociągi – jeden kategorii Intercity bez przystanków pośrednich, drugi zatrzymuje się na kilku przystankach – Mariakani, Miasenyi, Voi, Mtito Andei, Kibwezi, Emali i Athi.

Pociąg Intercity zestawiony jest z nowych wagonów produkcji chińskiej – można wybierać między klasą ekonomiczną a klasą pierwszą. Madaraka Express pokonuje 472 kilometry w około 4 godziny i 45 minut, co jest imponujące, biorąc pod uwagę afrykanskie realia. Pociąg Lunatic Express przejeżdżał tę trasę w około 15 godzin.

Pociąg Madaraka Express odjeżdża z nowych stacji kolejowych Mombasa SGR i Nairobi SGR. Stacje zbudowano daleko od centrów miast – ze stacji w centrum Nairobi pasażerów bezpłatnie dowożą pociągi podmiejskie i autobusy, w Mombasie autobusy.

Jednorazowo pociąg może przewieźć 1200 pasażerów. Na zdjęciach prasowych widać, że druga klasa ma układ siedzeń 3+2, pierwsza 2+2, a siedzenia są w układzie naprzeciwległym, co jest bardzo dużą wadą.

Bilety kosztują odpowiednio:

Klasa ekonomiczna: 700 KSH = 25,4 PLN
Klasa pierwsza: 3000 KSH = 108 PLN

Jak widać, podróż pierwszą klasą jest bardzo droga jak na afrykańskie realia.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie krc.co.ke

Linia normalnotorowa będzie budowana w etapach:

Etap 1 – Mombasa – Nairobi (ukończono)
Etap 2A – Nairobi –Naivasha
Etap 2B – Naivasha – Kisumu
Etap 2C – Kisumu – Malab

Madaraka Express

Pociąg Madaraka Express (mat. prasowe Kenya Railways)

MUZEUM KOLEJNICTWA W NAIROBI

Jedną z największych atrakcji turystycznych Kenii jest nieduże Muzeum Kolejnictwa w centrum Nairobi. Choć zwiedzający oceniają muzeum bardzo dobrze, nie należy do najbardziej znanych muzeów świata.

Muzeum oddane do użytku w 1971 roku mieści się w małym budynku, gdzie urządzono galerię sztuki oraz kilka pomieszczeń z eksponatami przedstawiającymi historię kolei w Kenii.

Największym powodzeniem cieszy się wystawa starego taboru – przeważają lokomotywy, można też zobaczyć zabytkowe wagony pasażerskie.

Niektóre lokomotywy wciąż są czynne i jak można zobaczyć w internecie, w wybrane dni organizowane są jazdy demonstracyjne pociągów retro po bardzo krótkiej trasie.

Nairobi muzeum

Muzeum Kolejnictwa w Nairobi (aut. Alexander Lesser, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

KOLEJ W KENII NA YOU TUBE

Na You Tube jest niewiele filmików pokazujących kolej w Kenii – większość dostępnych to reportaże z programów informacyjnych. Wybrałem kilka interesujących nagrań You Tuberów:

Reportaż TV o pociągu Madaraka Express (21:08)(2017)
Kenia pociągiem – film dokumentalny (21:08)(2014)
Kenijski pociąg podmiejski (01:38)(2012)
Pociąg Nairobi – Mombasa – przejazd przez slamsy (03:45)(2011)
Podróż pociągiem Mombasa – Nairobi (07:07)(2011)
Pociąg podmiejski w Nairobi (01:24)(2009)

ŹRÓDŁA:

[1] https://www.railwaygazette.com/news/infrastructure/single-view/view/mombasa-…
[2] https://nairobinews.nation.co.ke/news/record-seven-…
[3] www.fahrplancenter.com/KenyaTimetable.html

%d bloggers like this: