Kolej na Podróż

Dworzec kolejowy w Czeremsze – przewodnik dla pasażerów

Czeremcha to stacja węzłowa z innowacyjnym dworcem systemowym. Dworzec kolejowy w Czeremsze ma ciekawą historię, a jeszcze na początku drugiej dekady XXI wieku kursowały stąd pociągi osobowe na Białoruś (najpierw do Brześcia, potem tylko do Wysokolitowska). Ze względu na wojnę hybrydową na granicy polsko-białoruskiej radzę zaleca się zachowanie ostrożności przy fotografowaniu tego miejsca.

Opis według stanu na 22.07.2023 r. – informacje mogą się zdezaktualizować

Dworzec kolejowy w Czeremsze – usługi dla pasażerów

Według zdobytych informacji na dworcu działa kasa biletowa i dostępna jest nieodpłatna toaleta.

Przy dworcu znajduje się parking.

W hali dworcowej postawiono również automat z napojami.

Na dworcu nie ma skrzynek bagażowych ani przechowalni bagażu

Dworzec kolejowy w Czeremsze

Dworzec kolejowy w Czeremsze (fot. Krzysztof Kundzicz, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

Dworzec kolejowy w Czeremsze – rys historyczny

Dworzec kolejowy w Czeremsze posiada interesującą historię. Informacje pochodzą z fanpage’a powstającego Muzeum Kolejnictwa w Czeremsze.

Początek kolei w Czeremsze sięga 9 sierpnia 1873 roku, kiedy oddano do użytku kolej Brzesko-Grajewską, odcinek linii kolejowej łączącej według koncepcji Morze Czarne z Morzem Bałtyckim (granica pomiędzy zaborem pruskim a rosyjskim znajdowała się w Prostkach).

Pierwszy dworzec kolejowy, wybudowany w stylu carskim, przypominał dworce w miejscowościach Nurzec i Mordy, choć jak wynika ze zdjęć, był od nich większy.

W 1906 roku Czeremcha została stacją węzłową po otwarciu linii kolejowej łączącej Siedlce z Wołkowyskiem i dalej z Lidą oraz Połockiem. Rok później zakończono budowę obiektów do obsługi nowego węzła – powstała parowozownia, budynek mieszkalny i stacja pomp.

W okresie międzywojennym bryła dworca została przebudowana – dobudowano II piętro, powiększono poddasze, z elewacji usunięto część detali architektonicznych. Dworzec w Czeremsze był wówczas dworcem wyspowym, w miejscu dzisiejszej ulicy Długiej biegły tory z Brześcia do Białegostoku.

Budynek dworca został wysadzony w 1944 roku przez wycofujące się wojska niemieckie.

Po drugiej wojnie światowej, podobnie jak w Bielsku Podlaskim, dworzec kolejowy w Czeremsze mieścił się w drewnianych barakach, gdzie ulokowano poczekalnię, kasę i bufet.

Budowa kolejnego budynku dworca rozpoczęła się w 1986 roku. Budynek został oddany do użytku trzy lata później (4 października 1989 roku), o czym przypominał napis na podłodze w holu dworca. Była to typowa PRL-owska bryła, zbyt duża w stosunku do potrzeb, przez co bardzo droga w utrzymaniu. W XXI wieku dworzec świecił pustkami.

W 2010 roku kasy biletowe zostały przeniesione do sąsiadującego z dworcem budynku po aptece.

W 2017 roku pojawiły się informacje o planach budowy nowego dworca, rok później PKP podpisało umowę z wykonawcą prac.

Dworzec wybudowany w latach 1986-1989 został wyburzony w 2019 roku. Dworzec systemowy oddano do użytku 16 stycznia 2020 roku. Nowy dworzec jest znacznie mniejszy od poprzedniego, ze starego budyku pozostawiono fragment ściany konstrukcyjnej pomiędzy poczekalnią a dawnym bufetem.

Dworzec kolejowy Czeremcha

Czeremcha – stary dworzec kolejowy – wnętrze (fot. Jakub Dubiaga, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

Atrakcje turystyczne w okolicy

W Czeremsze nie ma szczególnie interesujących atrakcji turystycznych, może być natomiast doskonałą bazą wypadową do wycieczek kolejowych i rowerowych po okolicy, bowiem Gminny Ośrodek Kultury oferuje niedrogie noclegi w pokojach 4-osobowych, a przez miejscowość biegnie szlak rowerowy „Green Velo”. Miłośnicy kolei przy dworcu urządzili niewielki skansen kolejowy, który w najbliższych latach ma zostać powiększony.

Zobacz również:
Pociągiem po województwie podlaskim – co zwiedzić i zobaczyć
Linia kolejowa Białystok – Czeremcha – co zwiedzić i zobaczyć
Linia kolejowa Czeremcha – Siedlce – co zwiedzić i zobaczyć
Linia kolejowa Czeremcha – Hajnówka – co zwiedzić i zobaczyć

Dworzec Czeremcha wybudowany w latach 1986-1989 (fot. Jakub Dubiaga, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

%d bloggers like this: