Kolej w Chorwacji pełni drugorzędną rolę. Pociągi nie docierają wszędzie, często kursują jedynie w okolicach Zagrzebia jako kolej podmiejska, natomiast na trasach dalekobieżnych jest dużo do zrobienia – koleje chorwackie zdecydowanie przegrywają z autobusami.
Jeszcze kilka lat temu napisałbym, że koleje chorwackie są na podobnym poziomie jak koleje w Polsce, jednak po inwestycjach w tabor infrastrukturę w Polsce, odskoczyliśmy daleko do przodu. Kolej w Chorwacji obecnie wygląda bardzo słabo – zaniedbane dworce, drożyzna, średniej jakości tabor, linie kolejowe wymagające remontu. Być może za kilkadziesiąt lat się to zmieni.
Przewoźnik narodowy: Hrvatske željeznice
Strona internetowa i rozkład jazdy: www.hzpp.hr
Ostatnia aktualizacja: 16.06.2025
Spis treści:
1. Jak dojechać
2. Rozkład jazdy
3. Pociągiem po Chorwacji
4. Połączenia międzynarodowe
5. Muzeum Techniki w Zagrzebiu
6. Pociąg-pomnik w Jasenovcu

Widok z pociągu przy wjeździe do Rijeki
1.Jak dojechać pociągiem do Chorwacji
Dojazd pociągiem do Chorwacji możliwy jest na kilka sposobów. Kursują pociągi całoroczne i sezonowe. Do Chorwacji najlepiej dojechać z przesiadką w Wiedniu lub Budapeszcie (jadąc z Wiednia trzeba się jeszcze przesiąść na stacjach Graz lub Villach).
W lecie 2025 roku będzie kursował pociąg Warszawa – Rijeka, co umożliwi bezpośredni dojazd do Chorwacji z Warszawy, Katowic i wielu innych polskich miast.
Ostatnie trzy pociągi to pociągi nocne. Ze względu na zmieniający się rozkład jazdy nie sposób podać połączeń z Polski z przesiadkami. Więcej informacji znajdziecie w artykule Pociągiem do Chorwacji – przewodnik.

Pociąg Budapeszt – Split na stacji końcowej (lipiec 2021) fot. mat. prasowe kolei węgierskich.
2. Rozkład jazdy
Podróż po Chorwacji bardzo łatwo zaplanować korzystając z następujących stron internetowych:
www.hzpp.hr – strona internetowa kolei chorwackich
www.autobusni-kolodvor.com – rozkład jazdy autobusów (połączenia krajowe i międzynarodowe)
Mapa kolejowa Chorwacji na portalu zeljeznice.net
Mapa kolejowa Chorwacji ze źródeł rządowych
Najważniejsze węzły kolejowe to Zagrzeb i Osijek, przy czym ten drugi bardziej dla pociągów regionalnych.
-> WSPARCIE STRONY<—
Stworzenie i aktualizacja takiego artykułu to wiele dni pracy. Jeśli informacje okażą się przydatne w planowaniu podróży, możesz mnie wesprzeć drobną darowizną, co umożliwi mi utrzymanie i rozwój strony, a także da mi motywację do pracy nad portalem.

Dworzec główny w Zagrzebiu – widok z drona (fot. dreamstime.com)
KUPNO BILETÓW
– bilety na pociągi krajowe można kupić na stronie kolei chorwackich w odnośniku powyżej. Po wybraniu interesującego nas połączenia oraz konkretnego pociągu zostaniemy przekierowani na stronę ze schematem miejsc w pociągu (o ile istnieje możliwość rezerwacji fakultatywnej lub obowiązkowej), gdzie możemy sobie wybrać miejsce. W przypadku kolei chorwackich nie można zwrócić biletu kupionego przez internet.
– na najważniejszych chorwackich dworcach pod koniec listopada 2016 roku zainstalowano biletomaty. Stopniowo mają pojawić się na wszystkich ważniejszych dworcach i przystankach kolejowych.
– bilety bez problemu kupimy w kasach (blagajna), choć mogą zdarzyć się kolejki. Jeśli chcemy sprawdzić, w jakich godzinach pracuje kasa biletowa na danej stacji, możemy to zrobić na stronie kolei chorwackich, klikając w interesującą nas stację.

Typowy przedział chorwackiego wagonu starszego typu
3. Pociągiem po Chorwacji
Sama Chorwacja widziana poprzez pryzmat infrastruktury kolejowej nie powala na kolana. Największe dworce są podobne do polskich, większość toalet to toalety tureckie, a prysznic na dworcu w Zagrzebiu to duży wydatek. Publiczne toalety to bolączka Chorwacji – jest ich bardzo mało, a w weekendy trudno znaleźć czynną – w 2006 roku szukałem czynnego szaletu w Zagrzebiu przez 3 godziny. Właściciele lokali gastronomicznych niechętnie umożliwiają turystom skorzystanie z toalety. Toalety w pociągach są brudne.
Niedogodności rekompensują piękne widoki z okien pociągów, stosunkowo szybka, komfortowa podróż oraz piękne miasta. Bardzo smakowały mi artykuły spożywcze wszelkiego rodzaju kupowane w Chorwacji – od zwykłych kanapek, poprzez wody i napoje po piwo. Ceny są wysokie, lecz niższe niż np. w sąsiedniej Słowenii.
Z bezpieczeństwem jest różnie. Od wielu lat mówi się nieoficjalnie o nieprzyjemnych incydentach w nocnych pociągach na trasach Zagrzeb – Split oraz Zagrzeb – Rijeka (sezonowy). Przez Chorwację podróżowałem pociągami nocnymi do Sarajewa oraz Monachium – nigdzie nie stało mi się nic złego.

Wagon bezprzedziałowy kolei chorwackich – I klasa.
KOLEJ W CHORWACJI – NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA:
W mailach i wyszukiwarkach pytacie najczęściej o trzy rzeczy:
Czy da się dojechać pociągiem do Dubrownika?
Nie da się. Do Dubrownika nie dojeżdżają pociągi. Najlepiej dojechać pociągiem do Splitu, a stamtąd autobusem. Poprowadzenie linii kolejowej do Dubrownika nie wchodzi w grę ze względu na fakt, iż istnieje dobra droga, ponadto krótki odcinek, przez który musiałaby przechodzić wspomniana linia, należy do Bośni i Hercegowiny. Dawniej kursowała kolej wąskotorowa Čapljina – Dubrownik, o której napisałem w części „Ciekawostki kolejowe”.
Dlaczego nie ma pociągów Rijeka – Pula?
Linia kolejowa Rijeka – Pula nie została wybudowana ze względu na ukształtowanie terenu. Budowa takiej linii wymagałaby ogromnych nakładów finansowych i trwałaby bardzo długo. Koleje chorwackie uruchamiają na tej linii autobusy.
Czy pociągi Zagrzeb – Split przejeżdżają przez Bośnię i Hercegowinę?
Nie przejeżdżają. Rzeczywiście istnieje linia kolejowa łącząca Zagrzeb i Split przebiegająca częściowo przez terytorium Bośni i Hercegowiny, ale jedyny pociąg pasażerski przejechał po niej tuż po wojnie domowej. Pociągi towarowe jeżdżą tamtędy bardzo rzadko. Linia ta zostanie opisana w artykule o kolejach w Bośni i Hercegowinie.

Chorwacki wagon bezprzedziałowy – II klasa
KATEGORIE POCIĄGÓW W CHORWACJI
Koleje chorwackie obsługują następujące kategorie pociągów:
putnički vlak – zwykły pociąg osobowy. Zatrzymuje się na każdej stacji, nie ma reguły, jeśli chodzi o tabor. Zwykle tylko z drugą klasą, ale też nie zawsze.
brzi vlak – pociąg pospieszny. Zatrzymuje się tylko na wyznaczonych stacjach i przystankach osobowych. Najczęściej zestawiony z wagonów. Pociągi objęte fakultatywną rezerwacją miejsc.
intercity – pociąg intercity. Na Chorwacji kategoria dla pociągów międzynarodowych. Zatrzymuje się tylko w największych miastach i na najważniejszych węzłach kolejowych. Część pociągów objęta jest fakultatywną rezerwacją miejsc, część obowiązkową. Należy każdorazowo sprawdzać w rozkładzie jazdy.
icn – intercity nagibni. Pociąg z wychylnym nadwoziem spotykany na trasie Zagrzeb – Split. Spalinowe, klimatyzowane zespoły trakcyjne, które kiedyś były dumą Chorwacji. Pociągi objęte całkowitą rezerwacją miejsc.
eurocity – pociągi międzynarodowe zestawione z najlepszych wagonów.

Nowe pociągi kolei chorwackich (źródło: materiały prasowe HZ Putnicki Prijevoz)
DWORCE KOLEJOWE
– większość chorwackich dworców kolejowych przypomina polskie dworce kolejowe sprzed remontów. Wyjątkiem jest dworzec główny w Zagrzebiu, mieszczący się w zabytkowym budynku oraz dworzec w Splicie zbudowany w stylu śródziemnomorskim. Wiele dworców na terenie Chorwacji pozostaje zaniedbanych i zupełnie nie pasuje do wizerunku tego kraju.
– na dworcach często są toalety tureckie.
– na dworcu głównym w Zagrzebiu można skorzystać z prysznica.

Szynobus w Puli (fot. dreamstime.com)
TABOR KOLEI CHORWACKICH
Tabor kolei chorwackich jest zróżnicowany, duża część wagonów i zespołów trakcyjnych została zmodernizowana, zakupiono też nowe chorwackie zespoły trakcyjne firmy Končar. Jeśli chodzi o wagony, to pomimo wygody nie przypadły mi do gustu, szczególnie nowe, natomiast szynobusy i tym podobne mają swój urok, szczególnie stare, jednak w czasie upałów trudno w nich wytrzymać.
– wagony z przedziałami starego typu w środku posiadają przedziały sześciomiejscowe z fotelami obitymi pluszem. Bardzo wygodne i dużo miejsca na nogi. Można też rozłożyć siedzenia i zrobić z nich łóżko.
– zmodernizowane wagony z przedziałami bez klimatyzacji również mają sześć foteli w przedziale, są one jednak węższe i nie tak wygodne jak te z pluszowym obiciem. Okna można otworzyć. W obu typach niezmodernizowanych wagonów toalety są brudne i należy z nich korzystać tylko w ostateczności.
– zmodernizowane wagony z przedziałami z klimatyzacją (typ Bee) wyglądają bardzo efektownie, mają przyciemniane szyby i gniazdka w każdym przedziale, jednak wydawało mi się, iż jest za mało miejsca na nogi. Wagony tego typu posiadają toalety z obiegiem zamkniętym.
– wagony bezprzedziałowe kolei chorwackich nie przypadły mi do gustu. Były bardzo wygodne, posiadały toalety z obiegiem zamkniętym, jednak pomimo klimatyzacji i zastosowania zasłon było w nich bardzo duszno.
– zespoły trakcyjne firmy Končar w wersji podmiejskiej przystosowane są do przewozu osób niepełnosprawnych, klimatyzowane, niby niczego w nich nie brakuje, jednak nie są zbyt wygodne na dłuższy przejazd.
– wagony z miejscami do leżenia kolei chorwackich są tak dziwnie skonstruowane, że najmniej wygodne jest dolne miejsce do leżenia – jest tam jakiś uchwyt, który znacznie ogranicza miejskie. Kuszetka jak kuszetka, niezbyt czysto, toaleta też niespecjalna, ale da się niedrogo przejechać na leżąco. Podróżujący tymi wagonami otrzymują bezpłatnie małą butelkę wody mineralnej, croissant, kawę albo herbatę.
– wagony sypialne kolei chorwackich to nowe, klimatyzowane wagony z przedziałami dwuosobowymi. Oprócz toalet w wagonie można skorzystać z prysznica. Dopłata to około 30 euro, jednak gorąco polecam podróż tymi wagonami. W cenie zawarte jest śniadanie, kosmetyki jednorazowe, podkładka na deskę klozetową i pantofle jednorazowe.

Wagon sypialny kolei chorwackich (aut. Mikka Luster, CC-BY-SA, flickr.com)
4. Połączenia międzynarodowe
Kolej w Chorwacji pod względem połączeń międzynarodowych wypada średnio. Wprawdzie Chorwacja posiada pasażerskie połączenia międzynarodowe z większością sąsiadów, ale pociągi jeżdżą powoli, a w sezonie są przepełnione.
Austria
Przez cały rok kursuje bezpośredni pociąg dzienny do Grazu przez słoweński Maribor, ponadto łatwo można dojechać do Villach i innych miejscowości, korzystając z pociągów do Niemiec i Szwajcarii. Wszystkie pociągi przejeżdżają przez terytorium Słowenii. W trakcie aktualizacji artykułu nie kursował bezpośredni pociąg Wiedeń – Zagrzeb, konieczna była przesiadka w Grazu.
W sezonie kursuje ponadto bezpośredni pociąg nocny Bratysława – Split przez Wiedeń. Najtańsze bilety promocyjne z Zagrzebia do Wiednia kosztują 29,90 euro (na pociąg całoroczny i sezonowy), z Grazu do Zagrzebia dojedziemy już od 19,90 euro
Bilety na pociągi z Austrii do Chorwacji dostępne są na stronie shop.oebbtickets.at

Chorwacki wagon bezprzedziałowy spotykany w pociągach międzynarodowych
Bośnia i Hercegowina
W rozkładzie jazdy 2016/2017 zlikwidowano pociąg bezpośredni Zagrzeb – Sarajewo. Powodem jest brak porozumienia pomiędzy kolejami bośniackimi a kolejami Republiki Serbskiej i kolejami chorwackimi. Nie sprawdziły się też zapowiedzi uruchomienia pociągu nocnego zestawionego z wagonów sypialnych Talgo.
W wakacje 2024 będzie kursował letni weekendowy pociąg Sarajewo – Ploče zestawiony z bośniackiego składu Talgo, natomiast nie reaktywowano połączenia Sarajewo – Zagrzeb.
Czechy
Przez ostatnie lata ogromną popularnością cieszył się pociąg Praga – Split z wagonami do Rijeki uruchamiany w sezonie letnim przez Regiojet. W styczniu 2024 r. przewoźnik ogłosił, iż nie będzie już uruchamiał pociągów do Chorwacji.
Niemcy
Kursuje dzienny pociąg bezpośredni Monachium – Zagrzeb oraz pociąg nocny EN Lisinski z Zagrzebia do Stuttgartu przez Monachium. Możliwa jest również podróż z przesiadkami. Ze względu na remonty w Lublanie okresowo trasa pociągów jest zmieniana.
Bilety i rozkład jazdy na stronie int.bahn.de
Serbia
W trakcie opracowywania aktualizacji artykułu nie kursowały pociągi pomiędzy Serbią a Chorwacją.
Wcześniej można było skorzystać z połączeń Zagrzeb – Belgrad oraz pociągów regionalnych Erdut – Bogojevo.
Słowacja
W 2025 roku od maja do października kursuje sezonowy pociąg nocny Bratysława – Split przez Wiedeń.
Słowenia
W trakcie aktualizacji artykułu kursowały bezpośrednie pociągi pomiędzy Chorwacją a Słowenią na kilku odcinkach. Największą popularnością cieszy się przejazd z Lublany do Zagrzebia.
Dojedziemy także pociągiem z Lublany do Puli, ale w zależności od rozkładu jazdy podróż możliwa jest pociągiem bezpośrednim, albo z przesiadką.
Pociągi regionalne kursują na kilku trasach, między innymi Ormoż – Čakovec. 11 grudnia 2023 reaktywowano połączenie Čakovec – Lendava do miasta, które jest odcięte od reszty słoweńskiej sieci kolejowej, ale prawdopodobnie kursowanie pociągów do Lendavy jest już zawieszone. Kursują pociągi przez przejście Rogatec – Djurmanec
Bilety można nabyć w kasach kolei słoweńskich i chorwackich.
Ceny biletów za stroną kolei słoweńskich:
Lublana – Zagrzeb – 9 euro (oferta specjalna)
Maribor – Zagrzeb – 12 euro (oferta specjalna)
Lublana – Rijeka – 9 euro (oferta specjalna)
Maribor – Rijeka – 14 euro (oferta specjalna)
Lublana – Pula – 19 euro (w jedną stronę); 29 euro (powrotny)
Węgry
W rozkładzie jazdy 2024/2025 kursuje bezpośredni pociąg dzienny Budapeszt – Zagrzeb, a w wakacje dodatkowo nocny pociąg Budapeszt – Split. Najtańsze bilety z Budapesztu do Zagrzebia dostępne są za 15 euro (według strony kolei węgierskich). Brak informacji na temat biletów w normalnej cenie.
Od grudnia 2018 roku powróciły pociągi Pecs – Beli Manastir. Ze stacji Beli Manastir można dojechać do Osijeka. Obowiązuje zniżka 70% od standardowej taryfy międzynarodowej. Cena biletu Pecs – Osijek to 3,7 euro. Bilety Budapeszt – Osijek można kupić za 24-26 euro (różne informacje)
Przez wyszukiwarkę kolei węgierskich można kupić także bilety na pociąg Budapeszt – Zagrzeb z przesiadką w Lublanie.
jegy.mav.hu – wyszukiwarka i sklep kolei węgierskich

Chorwacki wagon Bee spotykany w pociągach z Budapesztu
5. Muzeum Techniki w Zagrzebiu
Jedną z największych atrakcji Zagrzebia (choć według moich znajomych przereklamowaną) jest Muzeum Techniki położone pomiędzy dworcem głównym a dworcem zachodnim, przy ulicy Savska Cesta 18. Muzeum posiada w swoich zbiorach kolekcję różnych pojazdów, w tym pojazdów szynowych.
Jeśli chodzi o kolekcję tramwajowo-kolejową, to najcenniejszym eksponatem jest bez wątpienia skład opisanego wcześniej pociągu „Samoborček”, kursujący w latach 1930-1960 pomiędzy Zagrzebiem a Samoborem. Lokomotywa parowa oraz wagon retro wyróżniają się na tle innych eksponatów
Interesująca jest także replika zagrzebskiego tramwaju konnego z 1891 roku, podarowana muzeum w 2001 roku. Tramwaj konny kursował po Zagrzebiu 20 lat – do 1911 roku, a zaplecze do jego obsługi stało na miejscu dzisiejszego Muzeum Techniki.
Ponadto warto zobaczyć tramwaj z Dubrownika z 1912 roku, kursujący po zabytkowym mieście do lat siedemdziesiątych XX wieku, kiedy sieć tramwajowa w Dubrowniku została zlikwidowana. Tramwaj kursował po wąskim torze o rozstawie 760 mm.
Muzeum Techniki z Zagrzebiu należy do najpopularniejszych muzeów w Chorwacji. Oprócz wspomnianych eksponatów zobaczycie w nim samochody, dwa samoloty oraz eksponaty z wielu dziedzin nauki i techniki, na przykład górnictwa, energetyki, geologii, astronomii, a nawet gabinet Nikoli Tesli.
Muzeum czynne jest od wtorku do niedzieli. Wstęp płatny dla dorosłych.
Więcej informacji: tehnicki-muzej.hr
6.Pociąg-pomnik w Jasenovcu
Jasenovac to wieś w pobliżu chorwacko-bośniackiej granicy. W czasie drugiej wojny światowej niedaleko wsi mieścił się największy w Niepodległym Państwie Chorwackim obóz koncentracyjny, założony przez ustaszów w 1941 roku. Obóz istniał od sierpnia 1941 roku do lutego 1942 roku (według innych źródeł do 1945 roku). W tym czasie zamordowano nieokreśloną liczbę osób, głównie Serbów – mówi się nawet o kilkuset tysiącach zamordowanych w zbiorowych egzekucjach, lecz nie ma dokumentów pozwalających sprecyzować dane.
Ustasze słynęli z okrucieństwa – w celu oszczędzania kul podrzynano więźniom gardła tzw. Srbosjekiem – specjalnie zakrzywionym nożem. Innym odcinano głowy piłą mechaniczną, mordowano młotkiem lub kamieniowano. Obóz koncentracyjny w Jasenovcu nazywany jest „chorwackim Auschwitz”.
Aby upamiętnić żydowskie ofiary mordów, kilka kilometrów od Jasenovca stanął pomnik w postaci pociągu, którym deportowano do obozu Serbów, Żydów, Romów i chorwackich antyfaszystów. Pomnik to lokomotywa parowa i pięć wagonów towarowych.
Po bośniackiej stronie Sawy również utworzono „Miejsce Pamięci” – park z emblematami przypominającymi zbrodnie ustaszów.
Do Jasenovca można dojechać pociągiem z Zagrzebia. Pociąg relacji Zagrzeb – Jasenovac kursuje dwa razy dziennie, a podróż trwa dwie i pół godziny.

Pociąg-pomnik pod Jasenovcem (aut. Petar Milošević, CC-BY-SA, Wikimedia)