Kolej na Podróż

Kolej na Litwie – przewodnik dla pasażerów (2022)

Kolej na Litwie wygląda nieźle, szczególnie jeśli chodzi o połączenia pomiędzy największymi miastami. Dużo pozostaje do zrobienia na przykład jeśli chodzi o połączenia z Polską, kursuje również mało pociągów do mniejszych miast – na przykład z Kowna do Mariampola. W najbliższych latach planowana jest elektryfikacja części linii kolejowych oraz budowa krótkiej linii Kretynga – Połąga.

Przewoźnik narodowy: LTG Link
Strona internetowa: www.litrail.lt
Fanpage kolei litewskich na Facebooku
Ostatnia aktualizacja: 07.06.2022 (data pierwszej publikacji 01.04.2012)

Spis treści:
1. Przydatne strony
2. Pociągiem na Litwę
3. Pociągiem po Litwie
4. Kolej wąskotorowa Onikszty – Rubikiai
5. Połączenia międzynarodowe
6. Koleje linowo-terenowe
7. Najpiękniejsze dworce kolejowe
8. Ciekawostki kolejowe i transportowe
9. Kolejowe atrakcje Litwy
10. Co zwiedzić na Litwie

Kolej na Litwie

Pociąg PESA 630M kolei litewskich (fot. materiały prasowe LTG Link)

Przydatne strony

bilietas.ltglink.lt – wyszukiwarka połączeń z możliwością zakupu biletu. Niedawno uruchomiona zamiast „Traukinio bilietai”. Kupno biletów zostało uproszczone, możliwe jest łatwe dodanie zniżki lub wykupienie dodatkowego biletu na przewóz roweru lub psa.

www.litrail.lt – strona oficjalna kolei litewskich.

Mapa sieci kolejowej Litwy (źródło: infrastruktura.litrail.lt)

Pociąg Litwa

Piętrowy pociąg Škody kursujący na trasie Wilno – Kowno (fot. Charlie Jackson, CC-BY-SA, flickr.com)

Pociągiem na Litwę

W 2022 roku planowano uruchomienie pociągu PKP Intercity na Litwę z Wrocławia do Kowna. Pociąg miał w założeniu kursować w sezonie letnim. Niestety, po raz kolejny z zapowiedzi nic nie wyszło. Jak tak dalej pójdzie, to na uruchomienie pociągu dalekobieżnego będzie trzeba poczekać wiele lat.

Według plakatowych rozkładów jazdy, które pojawiły się na „Portalu Pasażera” w lipcu i sierpniu będzie kursowała jedna para pociągów osobowych Białystok – Kowno. Pociągi będą kursować w piątki i soboty w kierunku na Litwę oraz w soboty i niedziele w kierunku z Litwy do Polski. Wyjazd w godzinach popołudniowych, powrót w godzinach porannych. Podróż tym pociągiem nie należy do komfortowych i można rozważać pokonanie nim np. odcinka Suwałki – Kowno, ale Białystok – Kowno to katorga.

Oferta połączeń kolejowych pomiędzy Polską a Litwą to dramat i nie widać szans na poprawę w najbliższych latach, pomimo szumnych zapowiedzi.

Pociąg Białystok - Kowno

Pociąg Białystok – Kowno (fot. materiały prasowe LTG Link)

Pociągiem po Litwie

Ku zaskoczeniu podróżnych, większość litewskich pociągów i dworców sprawia bardzo dobre wrażenie. Wyglądają na zadbane, a wiele pociągów przeszło w ostatnich latach modernizację. Czar pryska, kiedy wejdziemy do toalet – na dworcach często zdarzają się toalety tureckie, natomiast w pociągach toalety nie grzeszą czystością.

W zmodernizowanych pociągach oraz szynobusach wyprodukowanych przez PESĘ dla kolei litewskich znajdują się toalety z obiegiem zamkniętym.

Szybkość pociągów jest porównywalna do naszych, podobnie jak częstotliwość kursowania pomiędzy największymi miastami. Na liniach lokalnych pociągów jest bardzo mało, właściwie wszystko skupia się wokół Wilna.

– na Litwie nie ma biletów sieciowych umożliwiających tanie podróżowanie przez kilka dni. Czasami ogłaszane są promocje na konkretne trasy. Od 2019 roku można zakupić bilet Interrail na Litwę, jednak cena czyni go nieopłacalnym, jeżeli nie podróżujemy przez trzy dni przez cały dzień. Być może dla młodych jest bardziej opłacalny.

– koleje litewskie konsekwentnie wymieniają tabor. Odchodzi się od składów wagonowych na rzecz zespołów trakcyjnych wyprodukowanych przez polską Pesę.

– należy liczyć się z kłopotami przy próbie fotografowania pociągów na dworcu głównym w Wilnie, gdzie obowiązuje zakaz fotografowania.

– obecnie tory nie dochodzą do Połągi, ale w przyszłości planuje się wybudowanie odcinka o długości 10 kilometrów z Kretyngi do Połągi. Na razie na stacji Kretynga trzeba przesiąść się do busa. W sezonie letnim koleje litewskie organizują przewóz pasażerów.

Pozostałe informacje

Przewóz rowerów – informacje na stronie kolei litewskich
Przewóz zwierząt – informacje na stronie kolei litewskich

Pociąg Wilno - Kłajpeda

Pociąg Wilno – Kłajpeda – skład wagonowy (fot. Albert Koch, CC-BY-ND, flickr.com)

Pociąg Wilno - Kłajpeda

Wagon pociągu Wilno-Kłajpeda (fot. Jo., CC-BY-SA, flickr.com)

Kolej wąskotorowa Onikszty – Rubikiai

Mało znaną atrakcją turystyczną Litwy jest kolejka wąskotorowa z Poniewieża do Onikszt wybudowana już w 1899 roku, a regularne kursy pociągów uroczyście uruchomiono 13 maja 1901. Z Onikszt dalsza część linii prowadzi do Rubikiai. Zachowany odcinek to tylko małą część pierwotnej linii, która kiedyś prowadziła aż do Ucieny, łącząc ze sobą dwa najsłynniejsze litewskie browary.

Kolejka wąskotorowa regularnie kursuje w soboty i niedziele od maja do października na trasie Onikszty – Rubikiai lub Troszkunai.. Przejazd trwa około 50 minut, później w Rubikiai pasażerowie mają dwie godziny wolnego. Następnie pociąg rusza w drogę powrotną.

Grupy turystyczne mogą wynająć pociąg, za dodatkową opłatą organizatorzy postarają się o „napad na pociąg”, orkiestrę i inne atrakcje. Kolejka jest bardzo słabo rozreklamowana, a mogłaby przyciągnąć wielu turystów.

Kolej wąskotorowa na You Tube

Szczegóły: www.siaurukas.eu

Kolej wąskotorowa Litwa

Kolej wąskotorowa Onikszty – Rubikiai (fot. Darius Smalskys, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

Połączenia międzynarodowe

Litwa nie może pochwalić się zbyt wieloma połączeniami międzynarodowymi. Godne uwagi są szybkie połączenia Wilno – Mińsk, gdzie odprawa graniczna odbywa się na peronach.

Łotwa

W rozkładzie jazdy 2021/2022 przewidziany jest pociąg weekendowy Wilno – Dyneburg. Kursują trzy pary pociągów w sobotę i niedzielę. Połączenie obsługiwane jest przez spalinowy zespół trakcyjnych kolei litewskich i cieszy się dużą popularnością. Cena biletu w jedną stronę to 9 euro. Nadaje się na wycieczkę jednodniową. W trakcie opracowywania aktualizacji artykułu pociągi nie kursowały i nie wiadomo, jaka będzie przyszłość połączenia.

Rozkład jazdy i ceny biletów sprawdzicie na stronie bilietas.ltglink.lt
Pociąg Dyneburg – Wilno na You Tube

Przewidywane jest uruchomienie pociągów Szawle – Jełgawa oraz pociągu pasażerskiego z Możejek na Łotwę, ale nie wiadomo, czy nastąpi to w tym roku.

Nie kursuje już pociąg Kijów – Ryga przez Mińsk i Wilno.

Białoruś

Od lat kursowały szybkie pociągi Wilno – Mińsk. Ze względów politycznych kursowanie pociągów może zostać ograniczone lub zawieszone. Rozkład jazdy i ceny biletów sprawdzicie na stronie bilietas.ltglink.lt

Obwód Kaliningradzki i Rosja

Przez Litwę kursują pociągi z Obwodu Kaliningradzkiego do Rosji. W pociągach tych na razie nie obowiązują wizy elektroniczne i bez wizy rosyjskiej nie można nimi wjechać do Obwodu Kaliningradzkiego.

DR1A

Pociąg DR1A kolei litewskich spotykany na trasie Wilno – Dyneburg (fot. materiały prasowe LTG Link)

6. Koleje linowo-terenowe

Na terytorium Litwy istnieją trzy koleje linowo-terenowe, dwie w Kownie i jedna w Wilnie. Jeśli chodzi o kowieńskie funikulary, to nie mogę zweryfikować pojawiających się w internecie informacji, że działa tylko jeden z nich.

Kolej linowo-terenowa na Zielonej Górze – najstarsza kolej linowo-terenowa w regionie, wybudowana już w 1931 roku. Zachował się przedwojenny wagonik, który do dziś wozi turystów. Kolejka powstała w celu transportu mieszkańców przyłączonej wtedy do Kowna dzielnicy Zielona Góra do centrum miasta. W latach trzydziestych ubiegłego wieku przewoziła rocznie około dwa miliony turystów, obecnie jest atrakcją turystyczną.

Trasa liczy 142 metry długości, nachylenie 26%, a przejazd trwa półtorej minuty. Kolejka ma nietypowy rozstaw szyn – 1200 mm. Z góry rozciąga się widok na Niemen. Różnica wysokości pomiędzy stacją początkową a końcową to 75 metrów. Funikular na Zieloną Górę nie należy do zintegrowanego systemu komunikacji miejskiej i bilety należy kupować osobno w kasie.

Kolej linowo-terenowa na Aleksotę – druga z kowieńskich kolei linowo-terenowych, wybudowana na prawym brzegu Niemna. Oddana do użytku 6 grudnia 1935 roku. Również w przypadku tej kolejki można się przejechać przedwojennym wagonikiem, aby z góry podziwiać panoramę centrum Kowna.

Podobnie jak w przypadku kolei na Zieloną Górę, trasa liczy 142 metry, a nachylenie to 29,5%. Kolejką zarządca przedsiębiorstwo UAB Kauno Autobusai, więc obowiązują bilety okresowe na komunikację miejską.

Kolej linowo terenowa na Wzgórze Giedymina – nie tak dawno zbudowana krótka linia kolei linowo-terenowej w Wilnie. Odddana do użytku w 2003 roku. Wagoniki pokonują stromą trasę o długości 71 metrów w ciągu 35 sekund. W wagonikach mieści się 16 osób. Kolej kilkakrotnie zawieszała kursowanie ze względu na zagrożenie osuwiskami.

Kolej na Litwie

Kolej linowo-terenowa na Aleksotę (fot. Michal Gorski, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

7. Najpiękniejsze dworce kolejowe

Kolej na Litwie to również bardzo ładne dworce kolejowe, przynajmniej jeśli chodzi o widok z zewnątrz. Dużo dworców wygląda ładnie, ale postanowiłem stworzyć listę najładniejszych litewskich dworców kolejowych, wyróżniających się w jakiś sposób. Lista nie uwzględnia dworca kolejki wąskotorowej w Onikszcie. Być może listę uzupełnię o dworzec w Wilnie i inne dworce.

Stacja kolejowa Valkininkai – Bardzo ładnie odnowiony dworzec kolejowy w Olkienikach, w połowie drogi między Wilnem a Druskiennikami, na którym zatrzymują się pociągi Wilno – Marcinkańce. Obok dworca zobaczymy ładne rzeźby i zaniedbaną wieżę ciśnień.

Stacja kolejowa Marcinkonys – mały, drewniany budynek dworca kolejowego w Marcinkańcach z zadbanym otoczeniem. Stacja powstała w latach 1861-1862 w czasie budowy linii kolejowej Warszawa – Sankt Petersburg. W latach 1917-1964 ze stacji prowadziła linia kolei wąskotorowej dowożącej drewno i pracowników do okolicznych osad. W 2004 roku rozebrano tory do granicy litewsko-białoruskiej. Obecnie Marcinkańce to stacja końcowa dla pociągów regionalnych z Wilna.

Dworzec kolejowy Marijampolė – piękny budynek dworca kolejowego w Mariampolu uważany jest za jeden z najpiękniejszych dworców kolejowych w Europie w miastach tej wielkości. Został wybudowany w latach 1923-1924 według projektu Edmundasa Frykasa w stylu Art Deco. Uwagę zwracają liczne detale i zdobienia. Ostatni remont w 2014 roku. Obok dworca stoi pociąg-pomnik, tuż obok znajduje się dworzec autobusowy. W Mariampolu zatrzymują się między innymi pociągi Białystok – Kowno, na co dzień rozpoczynają i kończą tu bieg pociągi Mariampol – Kowno.

Dworzec kolejowy Vilkaviškis – kolejny z litewskich dworców zaprojektowanych przez Edmundasa Frykasa. Dworzec w miejscowości Wiłkowyszki zbudowano w 1925 roku w miejscu dworca zniszczonego podczas I wojny światowej. Dworzec wyremontowany w 2005 roku – odrestaurowano elewację oraz oryginalne wyposażenie wnętrz.

Dworzec kolejowy Tauragė – następny z projektów architekta Edmundasa Frykasa na liście. Nieczynny dziś dla pociągów pasażerskich dworzec kolejowy w Taurogach pochodzi z lat 1927-1930, a w historii zapisał się ze względu na fakt, że odjeżdżały stąd pociągi z Litwinami deportowanymi na Syberię, o czym przypomina tablica odsłonięta w 2003 roku. W tym samym roku wyremontowano dworzec. Na piętrze znajdują się mieszkania dla pracowników kolei. Dworzec obsługuje jedynie pociągi towarowe.

Dworzec kolejowy Mažeikiai – odnowiony tylko z zewnątrz budynek przez wiele dziesięcioleci niszczał i jego wnętrze nadal czeka na remont. Dworzec kolejowy w Możejkach wybudowano w 1876 roku i był to pierwszy murowany budynek w mieście, który zapoczątkował rozwój tego przemysłowego dziś miasta. W nocy ładnie podświetlony, od 2003 roku na liście zabytków. Jeden z nielicznych zabytków w Możejkach.

Dworzec kolejowy Pilviškiai – bardzo ładny dworzec kolejowy w Pilwiszkach, położonych przy linii kolejowej Kowno – Kibarty. Dworzec powstał w latach sześćdziesiątych XIX wieku, ale nie udało mi się znaleźć szczegółowych informacji na jego temat.

Mariampol dworzec

Dworzec kolejowy w Mariampolu (fot. materiały prasowe LTG Link)

8. Ciekawostki kolejowe i transportowe

Poniżej kilka ciekawostek i faktów dla miłośników kolei, związanych z koleją na Litwie i transportem ogólnie.

– w żadnym z litewskich miast obecnie nie kursują tramwaje. Na przełomie XIX i XX wieku linie tramwajowe zbudowano w Wilnie, Kownie (tramwaje konne) i Kłajpedzie (tramwaj elektryczny). Żadna z tych linii nie przetrwała do dziś, przegrały konkurencję z autobusami.

– miłą niespodziankę przygotowali litewscy maszyniści z okazji Święta Niepodległości Polski w listopadzie 2018 roku. Litewskie lokomotywy „wykonały” Mazurka Dąbrowskiego, a film z tego wydarzenia bił przez jakiś czar rekordy popularności w mediach społecznościowych.

– największa katastrofa kolejowa na Litwie miała miejsce 4 kwietnia 1975 roku, kiedy wypełniony pasażerami pociąg Wilno – Kowno najechał na cysternę pociągu towarowego w pobliżu stacji Žaslai. Paliwo z cysterny rozlało się i pierwsze wagony piątkowego pociągu z Wilna stanęły w ogniu. Uwięzieni w nich pasażerowie spłonęli żywcem lub udusili się. Według oficjalnych danych w katastrofie zginęło 20 osób a 39 zostało rannych, jednak rzeczywista liczba ofiar była znacznie wyższa. Zdjęcia z katastrofy można obejrzeć w muzeum w Koszedarach. W sierpniu 1998 roku, w tym samym miejscu, wykoleiło się siedem wagonów pociągu Wilno – Kłajpeda, na szczęście nie było poszkodowanych.

– w Połądze dawniej istniała kolej wąskotorowa służąca do transportu towarów z miejscowej cegielni na parowce. Ostatni odcinek prowadził przez molo. Z pociągów korzystali również pasażerowie.

– w okolicach Kłajpedy istniała sieć kolei wąskotorowych o rozstawie szyn 1000 mm, zbudowanych w latach 1900-1904. Kolejki służyły głównie do przewozu towarów z Plikiai. Ostatni odcinek kolei został zamknięty w 1944 roku. W Kłajpedzie zachował się budynek dawnego dworca kolei wąskotorowej, a w miejscowości Dowile niedawno otwarto wyremontowany most z szyną pośrodku, przypominający o dawnej kolei wąskotorowej biegnącej tym miejscu.

– pod twierdzą w Kownie istniała kolej wąskotorowa o rozstawie szyn 600 mm. Była to kolej typowo militarna, została zbudowana w 1894 roku przez Rosjan.

– Kowno może się pochwalić także drugą kolejką wąskotorową, służącą dawniej do przewozu pasażerów z centrum miasta do jednej z dzielnic. Linia kolejowa liczyła 6,4 km, później zbudowano odnogę do pobliskiego wrzosowiska (3,5 km). Kolejka kursowała od 1919 do 1935 roku, a zakończyła działalność z powodu konfliktu władz miejskich z zarządem kolejki oraz skarg mieszkańców na dym wydobywający się z lokomotywy parowej. Pociąg o nazwie „Kukuška” po raz ostatni wyjechał w trasę 1 sierpnia 1935 roku. W jednym z kowieńskich parków można natrafić na dawny nasyp kolejki.

– przez jakiś czas istniały także kolejki wąskotorowe w Wilnie. W latach dwudziestych ubiegłego wieku Polacy zbudowali kolejkę wąskotorową do celów militarnych, a w 1939 roku powstała linia o długości 5 kilometrów z Antakalnis do powstającej niedaleko elektrowni wodnej. W 1962 roku rozebrano niemal całą linię, niewielki fragment przez jakiś czas służył jako kolej dziecięca.

– w latach 1916-1961 kursowała kolej wąskotorowa Skapiškis – Suvainiškis. Kolej o rozstawie szyn 600 mm sięgała dzisiejszego terytorium Łotwy, więc po ustanowieniu granicy litewsko-łotewskiej pociągi kończyły bieg na stacji Suvainiškis II, półtora kilometra wcześniej. Na pokonanie trasy o długości 39 kilometrów pociąg potrzebował ponad trzy godziny, ale było to związane z długimi postojami, czasami na którejś ze stacji postój trwał ponad godzinę.

Lokomotywownia

Zachowana lokomotywownia kolejki Skapiškis – Suvainiškis, fot. Vilensija, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

9. Kolejowe atrakcje Litwy

Litwa to niewielki kraj, ale w ostatnich latach powstało sporo muzeów, w tym również te poświęcone kolei. Poszperałem trochę i znalazłem kilka ciekawych informacji na temat kolejowych atrakcji Litwy, jednak z pewnością nie jest to kompletna lista.

Muzeum Kolejnictwa w Wilnie – muzeum urządzone w budynku wileńskiego dworca kolejowego wraz z ekspozycją taboru przy przedłużeniu peronu 1. Nieduże muzeum, niedrogie bilety wstępu, dobre recenzje zbiera wystawa taboru, natomiast wystawa w pomieszczeniach zainteresuje głównie miłośników kolei.

Muzeum Kolejnictwa w Szawlach – niewielkie muzeum na terenie stacji kolejowej założone w 1971 roku, w setną rocznicę doprowadzenia kolei do miasta. Posiada około 6000 eksponatów; głównie zdjęcia, dokumenty i elementy infrastruktury. Uzupełnieniem jest skromna wystawa plenerowa, na którą składają się między innymi drezyny, wagony wąskotorowej i parowóz PT4-153. Istnieją plany rozbudowy wystawy plenerowej.

Most kolejowy w Lidowianach – mostą nad rzeką Dubisą na linii kolejowej Szawle – Pojegy. Został oddany do użytku w 1951 lub 1952 roku. Długość 599 metrów, wysokość 42,5 metra, szerokość 4,5 metra. Często pojawia się w publikacjach na zdjęciach z drona.

Stary dworzec w Olicie – atrakcja dla miłośników kolei. W Olicie można zobaczyć pozostałości po nieczynnym dworcu kolejowym z końca XIX wieku. Podczas II wojny światowej duża część dworca została wysadzona, a w 1984 roku otwarto nowy dworzec. Jeszcze wcześniej rozebrano tory prowadzące przez miasto. Obecnie do Olity nie kursują pociągi pasażerskie, a nowy dworzec obsługuje tylko pociągi towarowe.

Dla miłośników archeologii kolejowej polecany jest spacer wzdłuż nieczynnej linii kolei wąskotorowej Joniškis – Žemelis. Zachowały się dawne stacje kolejowe i infrastruktura.

Podobno w okolicach Kowna działa kolej torfowa lub kolej wąskotorowa w kamieniołomie, ale nie jestem w stanie zweryfikować tej informacji.

W ubiegłych latach koleje litewskie organizowały w letnie weekendy przejazdy wycofanymi z użytku spalinowymi zespołami trakcyjnymi i elektrycznymi zespołami trakcyjnymi na trasie Wilno – Kowno, ale nie wiem, czy takie przejazdy będą się odbywać w przyszłości.

 

D1 Litwa

Wycofany z użytku spalinowy zespół trakcyjny D1 (fot. materiały prasowe LTG Link)

10. Co zwiedzić na Litwie

Litwa to nieduży kraj, aczkolwiek ma sporo do zaoferowania, na przykład malownicze lasy i jeziora, które jeszcze nie przeżywają najazdu turystów. Przygotowałem krótkie informacje o najważniejszych atrakcjach turystycznych kraju. Nie wszędzie jednak dojedziemy pociągiem. Atrakcje Litwy są szeroko opisywane na polskich blogach podróżniczych w nieoznaczonych wpisach sponsorowanych sowicie opłacanych przez Litewską Organizację Turystyczną.

Wilno – stolica Litwy, obowiązkowy punkt zwiedzania. Dobrze zachowane Stare Miasto z licznymi zabytkami, raczej przereklamowane Zarzecze – dzielnica artystów, promowana przez miejscową organizację turystyczną, ulica Literatów, kościoły, cmentarz na Rossie, dzielnice Zwierzyniec i Snipiszki ze starymi domami. Liczne muzea, wśród rodzin z dziećmi popularnością cieszy się Muzeum Energetyki i Techniki, dobre recenzje zbiera także darmowe Muzeum Pieniądza Banku Litewskiego z bogatą kolekcją banknotów i monet z całego świata.

Kowno – popularne miasto na jednodniowy wypad z Polski, ze względu na bliskość granicy. Zbiera mieszane recenzje, ponieważ zabudowa nie wyróżnia się niczym szczególnym – jednym się podoba, innym nie. Najważniesze zabytki to bazylika św. Piotra i Pawła, ratusz, pozostałości twierdzy i opisywane wcześniej dwie kolejki linowo-terenowe. Miasto promuje się także poprzez szlak murali. W Kownie działają liczne muzea, ale trudno jakieś polecić, słuchając opinii znajomych. Przy okazji wizyty w Kownie warto wybrać się klasztoru w Pożajściu.

Troki – pięknie zrekonstruowany zamek, urokliwie położony nad jeziorem, dodatkowo można zobaczyć chaty karaimskie. Dojazd pociągiem z Wilna, poza sezonem mało połączeń.

Troki

Widok na jezioro i zamek w Trokach (fot. Maxim Shutov, unsplash.com)

Połąga – modny kurort wypoczynkowy. Najbardziej znany litewski kurort położony nad Morzem Bałtyckim. Popularna miejscowość wypoczynkowa nie tylko wśród Litwinów. Jeśli komuś znudzi się plażowanie, powinien zobaczyć Muzeum Bursztynu w Pałacu Tyszkiewiczów i Muzeum Kurortu. Na uwagę zasługuje także zadbany park botaniczny. Najważniejszy zabytek Połągi to kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (1897-1907). W Połądze i okolicy natrafimy na drewniane domy i stare chałupy. Dojazd busem ze stacji Kretynga przy linii Wilno – Kłajpeda, planowana jest budowa linii kolejowej do kurortu.

Mierzeja Kurońska – litewska część Mierzei Kurońskiej to doskonałe miejsce do wycieczek rowerowych. Małe osady, drewniane domki, wydmy, niewielkie wzgórza, ładna zabudowa. Wadą są wysokie ceny. Na obszarze Mierzei Kurońskiej nie ma kolei, dojazd rowerem lub samochodem z Kłajpedy.

Dzukijski Park Narodowy – liczne szlaki spacerowe położone z dala od ludzkich siedzib, lasy sosnowe, wioski z drewnianą zabudową, cisza i spokój. Spacer można rozpocząć w okolicach stacji Marcinkonys, dokąd dojeżdżają pociągi osobowe z Wilna.

Auksztocki Park Naroodwy – najstarszy litewski park narodowy. Lasy i jeziora połączone strumieniami, szlaki turystyczne, wyznaczone pola kampingowe. Do największych atrakcji na terenie parku należą drewniany kościół w Palušė, Muzeum Pszczelarstwa we wsi Stripeikiai i Góra Łady (Ladakalnis), gdzie dawniej składano ofiary, a obecnie to punkt widokowy. Tereny Auksztockiego Parku Narodowego bywają nazywane „Krainą Tysiąca Jezior”. Najbliższa stacja to Ignalina w miasteczku Ignalino. Zatrzymują się na niej pociągi osobowe Wilno – Turmont (Turmantas)

Kierniów (Kernave) – położona około 35 kilometrów na północ od Wilna wioska, nazywana „Litewską Troją”. Dawna stolica historycznego państwa litewskiego. Na terenie wsi utworzono rezerwat kulturalny z systemem grodzisk, stanowisk archeologicznych oraz odtworzoną osadą ze starych czasów. Ze szczytów grodzisk można podziwiać meandry rzeki Willi. Miejsce wpisane na Listę światowego dziedzictwa UNESCO, ale nie da się tu dojechać pociągiem.

Muzeum Zimnej Wojny w Plokščiai – nietypowe muzeum urządzone w dawnej bazie wojskowej, na terenie której znajdowały się wyrzutnie rakiet balistycznych. Do zwiedzania dostępne są wnętrza schronu i silosu rakietowego. W pobliżu malownicze jezioro, szlaki turystyczne i park narodowy. Najbliższa stacja kolejowa znajduje się w Płungianach, kilkanaście kilometrów od muzeum.

Skansen w Rumszyszkach – największy skansen na Litwie i jeden z największych w Europie, rozpościerający się na powierzchni 195 hektarów. Zabytkowe budynki z różnych regionów Litwy – najstarsze z drugiej połowy XVIII wieku, najmłodsze z początku XX wieku. Największą atrakcją jest Miasteczko z ryneczkiem. Poza sezonem większość budynków jest zamknięta. Dojazd pociągiem teoretycznie jest możliwy, lecz to raczej rozwiązanie dla miłośników przygód. Najbliższy przystanek kolejowy to Pravieniškės, oddalony o 4,5 kilometra od skansenu. Z Kowna łatwiej dojechać marszrutkami lub autobusami.

Góra Krzyży – jeden z symboli Litwy. Wzgórze leżące kilkanaście kilometrów od miasta Szawle, znane na całym świecie miejsce pielgrzymek. Na wzgórzu zgromadzono około 150 tysięcy krzyży. Kolejne z miejsc, które budzą mieszane uczucia – jedni są zachwyceni, inni uważają atrakcję za przereklamowaną.

Wisaginia (dla ambitnych) – miasto wybudowane w 1975 roku dla pracowników pobliskiej Ignalińskiej Elektrowni Jądrowej w miejscu niewielkiej wsi. W czasach powstania było nowoczesnym miastem położonym wśród lasów i nad brzegiem jeziora z szerokimi ulicami, przedszkolami, szkołami, dobrze zaopatrzonymi sklepami. Po zamknięciu w 2009 roku Ignalińskiej Elektrowni Jądrowej stopniowo podupadało; z miasta wyjechało dużo młodych ludzi. W zamkniętej elektrowni jądrowej kręcono część zdjęć do serialu „Czarnobyl” wyprodukowanego przez HBO. Na miejscowej stacji kolejowej zatrzymują się pociągi Wilno – Turmont.

Kiejdany (fakultatywnie) – jedno z najładniejszych litewskich miasteczek i jednocześnie jedno z najbardziej zaniedbanych, dawniej rezydencja polskich magnatów. Największa atrakcja to ryneczek z przyległymi uliczkami, warto także zobaczyć kościoły, w tym drewniany kościół św. Józefa. Zabytkowa część jest niewielka, ale urokliwa. Żal tylko Pałacu Radziwiłłów wysadzonego w powietrze w 1944 roku. Dworzec kolejowy tradycyjnie daleko od centrum, koło dworca zbudowano minaret. Do Kiejdan najłatwiej dojechać autobusami z Kowna (godzina jazdy), w 2022 roku uruchomiono codzienne połączenia kolejowe z Kowna przez Kiejdany (3x dziennie), wcześniej kursowały tylko pociągi weekendowe).

Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie.  Natomiast TUTAJ znajdziesz informacje na temat kolei z całego świata.

Wsparcie bloga

Jeśli podoba ci się blog i chciałbyś mnie wesprzeć drobną darowizną, możesz to zrobić TUTAJ. Na blogu nie ma kryptoreklam ani nieoznaczonych wpisów sponsorowanych, a w dzisiejszych czasach takie blogi nie są w stanie przetrwać bez wsparcia czytelników.

Kłajpeda

Kłajpeda (fot. Arvydas Venckus, unsplash.com)

%d bloggers like this: