W ubiegłych latach dojazd pociągiem do Litwę był bardzo trudny – poza sezonowym pociągiem z Białegostoku do Kowna nie dało się dojechać na Litwę pociągiem. Od kilku lat zapowiadano wydłużenie pociągu TLK Hańcza z Krakowa do Suwałk do pierwszej stacji po litewskiej stronie, jednak kończyło się na zapowiedziach. Od 11 grudnia 2022 roku pociąg na Litwę znów kursuje. Chociaż przewoźnicy bardzo chwalą się tym połączeniem, na razie nie jest idealnie. Miejmy nadzieję, że w przyszłości pociągiem na Litwę dojedziemy znacznie łatwiej.
W 2024 roku nie odnotowano zmian w kursowaniu pociągów na Litwę.
Ostatnia aktualizacja: 07.12.2023
Pociągiem na Litwę – IC Hańcza
Od 11 grudnia 2022 roku pociąg IC Hańcza został wydłużony do stacji Mockava (pl. Maćkowo). Jest to pierwsza stacja po litewskiej stronie, gdzie podróżni przesiadają się na spalinowy zespół trakcyjny kolei litewskich, który kursuje jako pociąg Maćkowo – Wilno. Jest to pociąg przyspieszony, który po drodze zatrzymuje się w Mariampolu i Kownie (stacja Kazlu Ruda jest nieistotna z punktu widzenia turysty).
Pociąg IC Hańcza wyjeżdża wcześnie rano z Krakowa, jedzie przez Warszawę, Białystok i Suwałki, docierając w godzinach południowych do stacji Mockava. Po krótkim postoju w Maćkowie wraca do Krakowa. Nie będzie więc możliwa wycieczka jednodniowa do któregoś z ważniejszych litewskich miast, natomiast będzie można dojechać np. do Kowna i wrócić nocnym autobusem do Warszawy.
Na stacji Mockava pasażerowie przesiadają się do litewskiego pociągu. Jest to przesiadka gwarantowana, drzwi w drzwi, czyli litewski pociąg do Wilna czeka na tym samym peronie.
Ceny biletów:
Koleje litewskie i PKP Intercity wprowadziły zryczałtowaną ofertę na całą trasę Kraków – Wilno i Warszawa – Wilno, dzięki czemu dojazd pociągiem na Litwę jest stosunkowo niedrogi. Przykładowe ceny biletów:
Kraków – Kowno – 25 euro
Kraków – Wilno – 30 euro
Warszawa – Kowno – 20 euro
Warszawa – Wilno – 25 euro
Białystok – Kowno – 13 euro
Białystok – Wilno – 18 euro
Suwałki – Kowno – 11 euro
Suwałki – Wilno – 16 euro
Przewóz roweru kosztuje 10 euro, przewóz psa 5 euro. Biletów nie trzeba kupować z wyprzedzeniem – to cena bazowa, a pula biletów jest nieograniczona.
Bilety można kupić na stronach
www.intercity.pl – PKP Intercity
bilietas.ltglink.lt – Koleje litewskie LTG Link
Zestawienie pociągu IC Hańcza na vagonweb.cz:
Pociąg IC Hańcza – Kraków – Mockava
Pociąg IC Hańcza – Mockava – Kraków
Co może negatywnie zdziwić, to ceny noclegów w Kownie. Jeśli jedziecie pociągiem na Litwę, noclegów najlepiej poszukać w Mariampolu, gdzie jest większa szansa na znalezienie czegoś tańszego. Mariampol to także dobre miejsce na wypad na zakupy. W Kownie ceny w obiektach noclegowych zwalają z nóg; w Wilnie jest nieco lepiej. W najtańszych hostelach nie warto rezerwować noclegów – wystarczy poczytać opinie.
Jeśli chcecie dojechać pociągiem do Kłajpedy, to możliwe są dwa sposoby:
a) w Kownie przesiadka na pociąg Kowno – Szawle, które kursują codziennie od ubiegłego roku, a w Szawlach na pociąg osobowy lub pospieszny do Kłajpedy.
b) dojazd do Wilna i przesiadka na pociąg pospieszny do Kłajpedy. Wyjdzie drożej.
Możliwy jest też dojazd którymś z licznych autobusów z Kowna do Kłajpedy.
Pociągi nie docierają natomiast do Połągi, popularnego kurortu nad Morzem Bałtyckim. Należy wysiąść z pociągów jadących do Kłajpedy w Kretyndze i stamtąd dalej pojechać busem. W przyszłości Litwini planują wybudować linię kolejową do Połągi.
Pociągiem na Litwę – Pociąg Białystok – Kowno
Od kilku lat, poza rokiem 2020, Polregio we współpracy z kolejami litewskimi, uruchamia weekendowe połączenie Białystok – Kowno. Przez lata było to jedyne połączenie zapewniające dojazd pociągiem na Litwę. Niestety, pociąg kursuje bardzo rzadko i nie jest wygodny.
W 2022 roku pociąg kursował przez wakacje tylko dwa razy w tygodniu. Jeszcze nie ma informacji o kursowaniu pociągu w wakacje 2023 roku. Przed wakacjami zaktualizuję tę część artykułu.
Połączenie obsługiwane jest spalinowym zespołem trakcyjnym województwa podlaskiego, potocznie zwanym szynobusem. Teoretycznie na pokładzie są 142 miejsca, w tym miejsca dla rowerów i osób na wózkach inwalidzkich. Pojazd jest klimatyzowany oraz wyposażony w toaletę z obiegiem zamkniętym. Niestety, nie jest to pojazd wygodny na tak długą podróż.
Ceny biletów w euro:
Białystok – Kowno 6,5 EUR
Sokółka – Kowno 10 EUR
Augustów – Kowno 8,40 EUR
Suwałki – Kowno 8 EUR
Suwałki – Mariampol 5,5 EUR
W pociągu przewidziano 10 miejsc dla rowerów. Cena biletu na przewóz roweru to 2 euro. Tyle samo wynosi cena za przewóz psa.
Rozkład jazdy i ceny biletów można będzie również sprawdzić na stronach:
bilietas.ltglink.lt – sklep internetowy kolei litewskich
bilety.polregio.pl – sklep internetowy Polregio
Pociągiem na Litwę – a może jednak autobus?
Pociąg Kraków – Wilno, na razie z przesiadką, znacznie ułatwia dojazd pociągiem na Litwę, jednak nie rozwiązuje problemów z dojazdem do naszych sąsiadów.
Należy pamiętać o częstych opóźnieniach pociągu, awariach lokomotyw spalinowych i zdarzeniach losowych. Co wtedy będzie po litewskiej stronie? Czy pociąg do Wilna będzie czekał na pociąg IC Hańcza? Teoretycznie tak, bo to przesiadka gwarantowana, lecz trudno to sobie wyobrazić w praktyce.
Jeśli pociąg do Wilna nie poczeka, pasażerowie zostaną pozostawieni sami sobie na stacji pośrodku niczego. To samo w drugą stronę. Jeśli pociąg z Wilna dojedzie do Maćkowa, a tam nie będzie pociągu z Krakowa ani autobusu komunikacji zastępczej, pasażerowie będą wściekli i zdani na siebie.
Idealnie byłoby, gdyby pociąg na Litwę kursował aż do Kowna, dokąd dochodzi tor normalny. Z drugiej strony należy się cieszyć, że w końcu udało się zrealizować zapowiedzi.
Podejrzewam, że większość pasażerów wybierze jednak autobusy Lux Express lub Ecolines, kursujące codziennie i bezpośrednio z Warszawy do Wilna. Dojazd pociągiem na Litwę wybiorą raczej miłośnicy kolei. Poczekamy, zobaczymy.
Szczegółowe informacje o podróży pociągiem po Litwie znajdziesz TUTAJ.
Wsparcie bloga |
---|
Jeśli spodobał ci się blog, warto go wesprzeć drobną darowizną TUTAJ. Opracowanie wielu artykułów trwa tygodniami, ich aktualizacja rozbudowa i rozbudowa latami. Bez pieniędzy nie da się utrzymać i rozwijać ambitnych projektów, a w dzisiejszym świecie zarabia się na płytkich, tabloidowych treściach. Zapraszam również nasz fanpage na Facebooku. |