Na terytorium Hiszpanii czynnych jest około dziesięciu kolei linowo-terenowych. Krótko opiszę najważniejsze z nich.
Funicular de Igueldo w San Sebastian
Jeden z najbardziej znanych hiszpańskich funikularów. Przewozi turystów na wzgórze Igueldo, na szczycie którego znajduje się dzielnica mieszkalna oraz kompleks hotelowy. Ze wzgórza rozpościera się piękna panorama Zatoki Baskijskiej i miasta San Sebastian.
Kolej linowo-terenowa na wzgórze Igueldo kursuje od 25 sierpnia 1912 roku. Długość trasy to 312 metrów, a wagonik mogący pomieścić 50 osób przejeżdża trasę w 3 minuty. Niektórzy narzekają na wysoką cenę biletów, ale kolej sama w sobie jest atrakcją, bowiem nadal jeżdżą stare wagoniki.
Kolej kursuje codziennie co 15 minut. Przed dolną stacją znajduje się parking dla samochodów. Możliwy przewóz rowerów za dodatkową opłatą.
Funicular de Igueldo na You Tube (03:28)
Funicular Gelida
Kolej linowo-terenowa w Gelidzie łączy stację kolejową RENFE Gelida z centrum tej wsi, które położone jest znacznie wyżej niż dworzec kolejowy i służy przede wszystkim mieszkańcom.
Kolej została oddana do użytku 1 listopada 1924 roku; remontu doczekała się w 1984 roku. Drewniany wagonik kursuje do dziś.
Linia liczy 884 metry długości, przejazd między stacjami trwa 5 minut, wagon może pomieścić 50 osób.
W ostatnich latach kursowanie kolejki było okresowo zawieszane z powodów finansowych i jej przyszłość jest niepewna.
Funikular w Gelidzie na You Tube (01:50)
Montjuic Funicular
Jedna z trzech kolei linowo-terenowych w Barcelonie. Nietypowa, bowiem większa część trasy poprowadzona jest w tunelu.
Kolej łączy stację metra Paral·lel ze wzgórzem Montjuic. Z górnej stacji kolei linowo-terenowej można kontynuować podróż do zamku na szczycie wzgórza kolejką gondolową.
Funikular pokonuje dystans 758 metrów w czasie dwóch minut. Rozstaw szyn to 1200 mm.
Kolejka kursuje od 1928 roku, w 1992 roku przeszła remont generalny.
Kolej linowo terenowa Montjuic na You Tube (04:50)
Vallvidrera Funicular
Kolej linowo-terenowa na przedmieściach Barcelony, łącząca stację kolei aglomeracyjnej z położoną na wzgórzu dzielnicą Vallvidrera. Dolna stacja kolejki znajduje się przy stacji pociągów FCG Peu del Funicular. Z górnej stacji można też dojść do popularnej bazyliki.
Długość trasy to 765 metrów, przewyższenie 165 metrów. W każdym z wagoników zmieści się 50 osób. Rozstaw szyn 1000 mm.
Kolej oddana do użytku w 1906 roku, przebudowana w 1998 roku, w pełni zautomatyzowana. Czas przejazdu to niecałe 3 minuty.
Funikular jest częścią zintegrowanego systemu komunikacji miejskiej w Barcelonie.
Funicular de Vallvidrera na You Tube (10:50)
Tibidabo Funicular
Najpopularniejsza z kolei linowo-terenowych w Barcelonie. Przewozi turystów z Plaça del Doctor Andreu na szczyt wzgórza Tibidado, gdzie znajduje się niewielki park rozrywki i bazylika. Do stacji kolejki można dojechać autobusem lub zabytkowym tramwajem turystycznym Tramvia Blau. Przejazd na wzgórze jest dodatkowo płatny, bowiem kolejka nie jest częścią zintegrowanego systemu komunikacji miejskiej.
Funikular kursuje od 29 października 1901 roku, w 1922 i 1958 roku kolej przeszła remont.
Trasę o długości 1130 metrów kolejka pokonuje w ciągu 3 minut. Przewyższenie wynosi 275 metrów.
Funicular de Tibidabo na You Tube (10:02)
Funicular de Bulnes
Podziemna kolej linowo-terenowa łącząca miejscowości Poncebos i Bulnes w Asturii. Funikular został oddany do użytku w 2001 roku, wcześniej do Bulnes nie można było dojechać, bowiem nie prowadziła tam żadna droga dojazdowa.
W sezonie funikular kursuje co 30 minut. W siedem minut pokonuje trasę liczącą 2200 metrów. Przewyższenie między stacjami to 400 metrów.
Pomimo położenia na odludziu kolej linowo-terenowa cieszy się dużą popularnością.
Funicular de Bulnes na You Tube (06:09)
Funicular del Rio de La Pila
Kolej linowo-terenowa w Santander (bardziej wygląda na windę), wybudowana w 2008 roku. Jedyny funikular w Kantabrii, przeznaczony jest głównie dla mieszkańców pobliskich ulic, którzy musieliby pokonywać strome przejścia. Kursuje codziennie, korzystanie bezpłatne, istnieje możliwość przewozu rowerów. Kabina mieści 20 osób.
Długość trasy to 78 metrów, podobno pomiędzy stacją dolną i górną ma 2 przystanki, w co trudno uwierzyć, patrząc na zdjęcia i filmy. Aby wybudować kolej, należało wysiedlić 15 rodzin.
Funicular del Rio de La Pila na You Tube (01:07)
Hiszpania - artykuły na blogu i portalu |
---|
KOLEJ W HISZPANII Kolej w Hiszpanii - przewodnik | Kolej na Majorce | Koleje wąskotorowe i turystyczne Koleje linowo-terenowe | Muzea Kolejnictwa ATRAKCJE TURYSTYCZNE I ROZRYWKA Największe atrakcje Hiszpanii | Atrakcje Andaluzji | Atrakcje Katalonii | Zamki Atrakcje Kraju Basków | Atrakcje Asturii | Atrakcje Estremadury | Ciekawostki Atrakcje Kastylii i Leónu | Atrakcje Kantabrii |