Linia kolejowa Gliwice – Nysa to fragment. tzw. Magistrali Podsudeckiej łączącej Katowice z Legnicą. Opisywany odcinek Magistrali Podsudeckiej zaczyna się w województwie śląskim, i biegnie przez województwo opolskie. Dalsze odcinki opisane są w innych artykułach. Na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Nysa linia niezelektryfikowana. Prędkość przyzwoita, ładne widoki, straszą jedynie bardzo zaniedbane dworce kolejowe
Linia kolejowa Gliwice – Nysa – stacje kolejowe:
Gliwice – warte odwiedzenia miasto z wieloma atrakcjami w centrum i poza nim. Wyremontowany dworzec kolejowy położony 10 minut piechotą od rynku. Tuż koło dworca na co dzień niedostępny cmentarz żydowski. W centrum bardzo ładny rynek z ratuszem, palmiarnia, Willa Caro, niewielki zamek, kościół pw. Wszystkich Świętych z okazałą wieżą udostępnianą w wybranych dniach turystom, kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, budynek Sądu Rejonowego i katedra Świętych Apostołów Piotra i Pawła. Po drugiej stronie dworca stary kościółek pw. św. Bartłomieja.
Najważniejsze zabytki poza centrum to Radiostacja, cmentarz hutniczy, dawna stacja kolei wąskotorowej Gliwice – Racibórz, czy Muzeum Odlewnictwa.
Gliwice – 12 najważniejszych miejsc i atrakcji
Gliwice Łabędy – stacja kolejowa w nieciekawej dzielnicy; położona blisko Kanału Gliwickiego. W okolicy warto zobaczyć kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny.
Rzeczyce Śląskie – blisko stacji plaża nad Jeziorem Dzierżno Duże; możliwość uprawiania sportów wodnych w sezonie letnim.
Taciszów – 6,5 kilometra od stacji pałac w Pławniowicach. Blisko zamku jezioro z możliwością aktywnego wypoczynku w sezonie letnim.
Rudziniec Gliwicki – we wsi Rudziniec zespół pałacowo-parkowy (pałac ma być remontowany). Warto zobaczyć także drewniany kościół pw. św. Michała Archanioła. 6,5 kilometra na północny wschód od stacji wspomniany wcześniej pałac w Pławniowicach.
Pomiędzy stacjami Rudziniec Gliwicki a Sławięcice przebiega granica województw śląskiego i opolskiego.
Sławięcice – część miasta Kędzierzyn-Koźle, dawniej odrębne miasto. Centrum dzielnicy oddalone jest od stacji kolejowej o 2,5 km. Po drodze warto zobaczyć pozostałości po dawnym obozie koncentracyjnym. W centrum ruiny pałacu i kościół pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej. W sąsiedniej miejscowości Ujazd ruiny pałacu oraz kościół pw. św. Andrzeja Apostoła z początku XVII wieku; na obrzeżach kościół pw. Nawiedzenia NMP z lat 1923-1924.
Kędzierzyn-Koźle – rozległe miasto kojarzone z zakładami azotowymi. Wyremontowany dworzec kolejowy, nieliczne zabytki i atrakcje porozrzucane po różnych miejscach w mieście, czasami bardzo oddalonych od siebie. Bezpośrednio przy dworcu kolejowym można zobaczyć kościół pw. św. Mikołaja oraz budynek Starostwa Powiatowego. Centrum oddalone aż o 5 kilometrów od dworca – można zobaczyć rynek, Muzeum Ziemi Kozielskiej, kościół pw. św. Zygmunta i św. Jadwigi Śląskiej, pojedyncze zabytkowe kamienice. Na peryferiach tej części miasta Jezioro Dębowa – w sezonie używane w celach rekreacyjnych. W Kędzierzynie, w pobliżu osiedla Lenartowice, tzw. Syfon Rzeczny – przepust rzeki Kłodnicy pod Kanałem Gliwickim.
Kędzierzyn-Koźle przystanek – w pobliżu kościół pw. Matki Bożej Bolesnej z 1928 roku i fort Fryderyka Wilhelma.
Kędzierzyn-Koźle Zachodnie – zaniedbany budynek dworca o ładnej architekturze. Z przystanku do centrum Koźla idzie się około 2 kilometry.
Pokrzywnica – dwa kilometry na północ od stacji dworek w Komornie. Centrum wsi Pokrzywnica położone 3 kilometry od stacji; można zobaczyć kościół pw. św. Sebastiana.
Twardawa – we wsi kościół pw. św. Małgorzaty z początku XVII wieku. Zabytkowe kościoły znajdują się także w sąsiednich wsiach: Biedrzychowicach, Trawnikach, Wróblinie i Naczęsławicach.
Głogówek – przyjemne miasteczko warte odwiedzenia. Z dworca do cenrum prowadzi Aleja Lipowa. Piękna połowa rynku (połowa oszpecona przez zabudowę z czasów PRL-u), ruiny zamku w remoncie od kilku lat, bardzo ładny kościół pw. św. Franciszka z Asyżu. Inne zabytki sakralne to cmentarny kościół pw. Krzyża Świętego, kościół pw. św. Mikołaja wkomponowany w zabudowę miejską.
Atrakcje w okolicy:
– w Mochowie pod Głogówkiem (3 km od stacji) klasztor Paulinów doskonale widoczny z okien pociągu.
– we wsi Repcze (5 km na północ od stacji) drewniany kościółek z połowy XVIII wieku.
– 7 kilometrów na północny wschód od stacji niszczejący pałac w Rozkochowie.
Racławice Śląskie – dawniej ważny węzeł kolejowy. Zabytkowy budynek dworca kolejowego. 10 kilometrów od dworca, po stronie czeskiej, końcowa stacja kolejki wąskotorowej Třemešná – Osobłoga.
Dytmarów – przystanek kolejowy na odludziu. Brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku.
Prudnik – kolejne z miast wartych odwiedzenia podczas podróży po województwie opolskim. Zabytkowy dworzec zaniedbany, w trakcie mojego pobytu czynna była poczekalnia. Przy dworcu mały cmentarz żydowski. W centrum miasta należy zobaczyć Wieżę Woka, dawne koszary, Park Miejski i kościół pw. św. Piotra i Pawła. Na peryferiach miasta wieża widokowa oraz klasztor Franciszkanów.
Atrakcje w okolicy:
– ruina pałacu w Łące Prudnickiej (4 km od stacji)
– Park Krajobrazowy Góry Opawskie w okolicach Pokrzywnej (10 km od stacji)
– kościół pw. św. Anny w Niemysłowicach (3 km na północ od stacji)
Szybowice – jedyna atrakcja to kościół pw. św. Michała Archanioła z połowy XVI wieku.
Nowy Las – blisko stacji kościół pw. św. Jadwigi Śląskiej (XIX wiek); w pobliskim Charbielinie (3,5 km od stacji) kościół filialny pw. Ścięcia św. Jana Chrzciciela z 1780 roku; odbudowany po zniszczeniach wojennych w latach pięćdziesiątych XX wieku.
Nowy Świętów – węzeł kolejowy; zaniedbany budynek stacji. Kościół pw. Chrystusa Króla i dworek z XIX wieku.
Nysa – zabytkowa część miasta w dużym stopniu zniszczona w 1945 roku, mimo to moim zdaniem warto przyjechać do tego miasta choćby na jeden dzień. Dworzec kolejowo-autobusowy wymaga remontu. W centrum warto zobaczyć bastion św. Jadwigi, bazylikę św. Jakuba i św. Agnieszki, Wieże Bramy Zębickiej i Bramy Wrocławskiej, Muzeum Powiatowe w Pałacu Biskupim oraz fort wodny. Warte zobaczenia są także kościoły w różnych częściach miasta.