Kolej na Podróż

Linia kolejowa Opole – Nysa – co zobaczyć (pociąg + rower)

Linia kolejowa Opole – Nysa to linia jednotorowa, niezelektryfikowana. Prowadzi przez małe miejscowości, o niewielkim znaczeniu w ruchu turystycznym. W 2018 roku podpisano umowę na remont linii. Okresowo bywa wprowadzana komunikacja zastępcza, np. w razie awarii któregoś ze spalinowych zespołów trakcyjnych województwa opolskiego. Linia w całości biegnie przez obszar województwa opolskiego. W wykazie linii PKP PLK widnieje jako linia nr 287 Opole Zachodnie – Nysa, ze względu na kursowanie pociągów z dworca Opola Głównego, opisywana jest od tej stacji.

Linia kolejowa Opole – Nysa – stacje:

Opole Główne – zabytkowy dworzec i ważny węzeł kolejowy. Z dworca do rynku idzie się około 10 minut. Na niedużej powierzchni najważniejsze zabytki i atrakcje Opola – wspomniany rynek z ratuszem, Most Groszowy, słynne kamienice nad Młynówką, Wieża Piastowska, kilka kościołów, Muzeum Ziemi Opolskiej, Muzeum Śląska Opolskiego. Półtora kilometra na południe od stacji ogród zoologiczny; po drodze bulwary nad Odrą.

Opole Zachodnie – przystanek kolejowy za Odrą i Kanałem Ulgi. Brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.

Opole Chmielowice – przystanek kolejowy na peryferiach Opola. Brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.

Komprachcice – ze stacji prowadzi krótka bocznica do jednostki wojskowej. Brak atrakcji turystycznych.

Szydłów – zaniedbana stacja kolejowa z 1887 roku, niewielki kościół pw. św. Józefa oraz budynki dawnej fabryki dachówek. W pobliżu ścieżka edukacyjna przy Jeżowym Stawie oraz rezerwat przyrody Złote Bagna.

Tułowice – zespół pałacowo-parkowy, kościół św. Rocha z pierwszej połowy XIX wieku i poewangelicki kościół pw. Zmartwychwstania Pańskie zbudowany około 1913 roku. W okolicy rozciągają się Bory Niemodlińskie.

5,5 kilometra na północny zachód od stacji zamek, kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, rynek i dawna stacja kolejowa w Niemodlinie.
5 kilometrów na południowy zachód od stacji ogród dendrologiczny w Lipnie.

Sowin – niedaleko stacji cmentarz jeńców wojennych. 5 kilometrów od stacji zarośnięte i ukryte w lesie pozostałości po nieistniejącej już wsi Kluczniki.

Łambinowice – warto odwiedzić Centralne Muzeum Jeńców Wojennych z ekspozycjami poświęconymi jeńcom wojennym i cmentarzom z okresu II wojny światowej. W okolicy kilka cmentarzy i pozostałości po dawnych obozach jenieckich. 5,5 km na zachód od stacji kościół pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Bielicach.

Budzieszowice – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji. 6 kilometrów na wschód od stacji Korfantów – do zobaczenia ryneczek i kościół pw. św. Trójcy.

Jasienica Dolna – zaniedbany budynek dworca położony półtora kilometra od centrum wsi. Można zobaczyć kościół pw. św. Marcina z XV wieku, z zewnątrz odnowiony.

Mańkowice – we wsi kościół pw. św. Mateusza i stadnina koni. W oddalonych o 7 kilometrów Rynarcicach kościół pw. św. Mikołaja z 1. połowy XVII–XIX wieku.

Kubice – kościół filialny pw. Wniebowzięcia NMP, z 1806 roku. 3 kilometry na południowy wschód od stacji ładny kościółek pw. św. Jerzego.

Wyszków Śląski – blisko stacji kościół pw. św. Jerzego z lat 1822-1824. Kolejny zabytkowy kościół znajduje się w niedalekiej Niwnicy (1,5 km).

Nysa Wschodnia – przystanek kolejowy. W pobliżu Fort III.

Nysa – zabytkowa część miasta w dużym stopniu zniszczona w 1945 roku, mimo to moim zdaniem warto przyjechać do tego miasta choćby na jeden dzień. Dworzec kolejowo-autobusowy wymaga remontu. W centrum warto zobaczyć bastion św. Jadwigi, bazylikę św. Jakuba i św. Agnieszki, Wieże Bramy Zębickiej i Bramy Wrocławskiej, Muzeum Powiatowe w Pałacu Biskupim oraz fort wodny. Warte zobaczenia są także kościoły w różnych częściach miasta.

Nysa w jeden dzień – co zobaczyć

%d bloggers like this: