Łotwa to jeden z moich ulubionych krajów. We wpisie krótko przedstawię największe atrakcje Łotwy, które doświadczeni podróżnicy pewnie znają, natomiast osoby planujące pierwszą podróż do Łotwy zyskają motywację, aby poszukać więcej informacji o tych miejscach.
Do listy dodałem także podstawowe informacje o dojeździe pociągiem do wymienionych atrakcji. Należy pamiętać, że w większości łotewskich pociągów nie ma toalet.
Ryga
Jedna z tych stolic, które trzeba zobaczyć. Mnie zachwyciło nie tylko zabytkowe centrum, ale również drewniane domy w różnych dzielnicach i bardzo ładne parki. Bardzo dużo zabytków w różnych częściach miasta, charakterystyczne budynki jak Łotewska Biblioteka Narodowa, bogata oferta muzealna i dobrze zorganizowana komunikacja miejska. Część osób narzeka na nudę i bezpieczeństwo, moim zdaniem nie sposób się nudzić, a co do bezpieczeństwa – niestety, w niektórych miejscach poczucie zagrożenia jest wysokie.
Dojazd pociągiem: Dworzec główny w Rydze położony jest w centrum miasta. Połączony z galerią handlową leży w bliskiej odległości od dworca autobusowego i najważniejszych zabytków. W najbliższych latach ma być przebudowywany, podobnie jak cała infrastruktura kolejowa łotewskiej stolicy w związku z budową Rail Baltici. W planach jest także budowa stacji kolejowej przy ryskim lotnisku międzynarodowym.
Ryga na weekend – przewodnik dla każdego
Jurmała
Miasto nazywane „łotewskim Sopotem”. Popularna miejscowość wypoczynkowa nad Morzem Bałtyckim, położona zaledwie 30 minut jazdy pociągiem od Rygi. Piaszczyste plaże, piękna przyroda, długie szlaki spacerowe, skansen – doskonałe miejsce na jednodniowy wypad z Rygi. To typowe miasto uzdrowiskowe z licznymi sanatoriami i z rozproszoną zabudową przeznaczone dla osób chcących spokojnie wypocząć na plaży lub pospacerować w spokojnej okolicy.
Dojazd pociągiem: Jurmała położona jest przy linii kolejowej Ryga – Tukums. Pociągi zatrzymują się na kilku stacjach i przystankach osobowych w dawnych wsiach połączonych w jedną jednostkę administracyjną. Najbliżej centrum i plaży jest stacja Mayori. Dojazd pociągiem z Rygi do Jurmały zajmuje około 30 minut.
Jurmała – łotewski Sopot na jeden dzień z Rygi
Pałac Rundāle
Jeden z najpiękniejszych pałaców w regionie, położony w pobliżu granicy łotewsko-litewskiej. Barokowy pałac został zbudowany około 1730 roku w miejscu stojącego w tym miejscu zamku wzmiankowanego już w 1555 roku. Właścicielem był Ernest Johann von Biron, który zakupił wcześniej pobliskie tereny od rodziny Grotthus. W latach 1730-1760 wykańczano wnętrza okazałego, barokowego pałacu. W 1812 roku wnętrza pałacu zostały zniszczone podczas wojny francusko-rosyjskiej.
W późniejszych latach własność kilkakrotnie odnawiany i niszczony, swego czasu mieścił się w nim lazaret, szkoła podstawowa i magazyn zboża. Renowacja z prawdziwego zdarzenia rozpoczęła się w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku, a pierwsze odnowione pomieszczenia udostępniono dla zwiedzających w 1981 roku. Prace konserwatorskie zakończono w 2014 roku. Obecnie w pałacu mieści się muzeum. Turyści tłumnie odwiedzają także ogrody przylegające do rezydencji.
Strona internetowa: rundale.net
Dojazd pociągiem: Do pałacu nie da się dojechać pociągiem. Najbliższa czynna stacja kolejowa po stronie łotewskiej to Jełgawa (40 km od zamku). Niewiele dalej jest z Rygi (47 km). Najbliższe miasto to Bauska (11 km), dokąd łatwo dojedziemy autobusem z Rygi i Jełgawy; zatrzymywały się tu też autobusy Ecolines. W miejscowości Bauska (pl. Bowsk) warto zobaczyć zamek położony w widłach rzek Niemenek i Musa.
Kieś
Ładne miasteczko o bogatej historii. Znane jest z ruin zamku Zakonu Kawalerów Mieczowych wzniesionego w XIII wieku. W zamku rezydowali mistrzowie Zakonu. Wokół ruin rozciąga się park z licznymi ścieżkami spacerowymi oraz egzotycznymi gatunkami roślin. W centrum charakterystyczna dla wielu miejsc w Łotwy drewniana zabudowa, często zaniedbana. Najstarszym budynkiem jest kościół św. Jana wybudowany w 1284 roku. Pod Kiesiem (lub Kiesią) miało miejsce kilka bitw ważnych w historii Łotwy. W mieście kręcono zdjęcia do bardzo dobrego łotewskiego filmu „Burza Dusz”, opowiadającego o drodze do państwowości łotewskiej.
Dojazd pociągiem: Do Kiesia dojedziemy pociągiem z Rygi. W trakcie opracowywania artykułu kursowały trzy pary pociągów dziennie. Jeden relacji Ryga – Kieś, drugi Ryga – Valmiera, trzeci Ryga – Valga. Czas przejazdu wynosi około godzinę. Wyremontowany dworzec kolejowy w Kiesiu położony jest półtora kilometra od zamku.
Kuldyga
Drugie z najładniejszych łotewskich miasteczek, oprócz zabytkowej zabudowy znane z najszerszego wodospadu w Europie. Zachowany średniowieczny układ miejski – labirynt wąskich uliczek, drewniane domy, skwery, dużo zieleni. W pobliżu jaskinie oraz pałac we wsi Pelči. Miasteczko o niezwykłej atmosferze przyciąga turystów z całego świata. Z zabytków warto zobaczyć kościół pw. św. Trójcy i kościół pw. św. Anny.
Dojazd pociągiem: Do Kuldygi nie da się dojechać pociągiem. Miasto położone jest daleko od linii kolejowych. Najbliższa stacja kolejowa to Skrunda; oddalona od miasta o 30 kilometrów. Zatrzymują się tu tylko pociągi Ryga – Lipawa i z powrotem kursujące raz w tygodniu. W Kuldydze zatrzymują się między innymi autobusy z Rygi do Lipawy. Średni czas przejazdu z łotewskiej stolicy to 2 i pół godziny, ale niektóre jadą nawet półtorej godziny dłużej. Dojazd autobusem z Lipawy zajmuje około dwóch godzin.
Kolej wąskotorowa Gulbene – Aluksne
Kolej wąskotorowa Gulbene – Aluksne – największe atrakcje Łotwy to nie tylko miasta i zamki. To także regularnie kursująca kolej wąskotorowa to pozostałość po dawnej linii kolejowej Plavinas – Gulbene – Valga. Część dawnej linii przekuto na rozstaw szyn 1520 mm, część rozebrano. Trasa kolejki liczy 33 kilometry, a przejazd trwa godzinę i 25 minut. Pociąg jedzie bardzo powoli, prędkość maksymalna to 40 km/h . Po drodze pociąg mija 8 stacji pośrednich, z czego 6 to przystanki na żądanie.
Pociągi zestawione są najczęściej z lokomotywy spalinowej i zabytkowych wagonów, wśród których znajdziemy polski wagon PAFAWAG. Wagon ten nie jest zbyt popularny, ponieważ w środku są twarde, drewniane ławki. Z różnych okazji uruchamiane są pociągi specjalne.
Dojazd pociągiem: W trakcie opracowywania artykułu nie dało się dojechać pociągiem do Gulbene, chociaż dochodzi tam tor szeroki i byłoby możliwe uruchomienie pociągów. Dawniej raz w tygodniu kursowały pociągi z Rygi skomunikowane z pociągiem kolejki wąskotorowej, dzięki czemu turyści mogli dogodnie dojechać ze stolicy i z powrotem.
Park Narodowy Gauja
Park Narodowy Gauja – największy i najstarszy park narodowy na Łotwie, rozciągający się na powierzchni około 920 kilometrów kwadratowych. Położony wzdłuż rzeki Gauja, na obszarze mniej więcej pomiędzy Siguldą a Kiesią. Liczne szlaki piesze i rowerowe, jaskinie, klify, dziewicza przyroda i zabytki. Wyznaczone pola namiotowe, możliwość spływu kajakami. W Siguldzie warto zobaczyć ruiny zamku krzyżackiego i tor bobslejowy. Do sąsiedniej Krimuldy, gdzie znajdują się ruiny zamku oraz pałac zaadaptowany na obiekt noclegowy dostaniemy się między innymi koleją linową. Inny interesujący zamek położony jest w pobliskiej Turaidzie. W miasteczku Līgatne nieczynna fabryka papieru.
Dojazd pociągiem: aby dostać się z Rygi do Parku Narodowego Gauja, należy dojechać pociągiem do stacji Sigulda. Przejazd z Rygi trwa niecałą godzinę, a pociągi kursują często. Dworzec w Siguldzie położony jest około 2 kilometry od parku.
Twierdza w Dyneburgu
Potężna twierdza zbudowana przez Rosjan w XIX wieku przez lata niszczała. Od kilku lat remontowana i coraz popularniejsza wśród turystów. Dawniej w twierdzy mieścił się niemiecki obóz pracy oraz koszary Armii Czerwonej. Każdego roku odbywa się tu rekonstrukcja bitwy z 1812 roku, kiedy twierdza została zaatakowana przez wojska napoleońskie. W czasach ZSRR na terenie twierdzy wybudowano bloki mieszkalne, co psuje ogólne wrażenie.
Dojazd pociągiem: do Dyneburga dojedziemy pociągami z Rygi oraz weekendowymi pociągami Wilno – Dyneburg. Twierdza położona jest daleko od centrum miasta i około 5 kilometrów od dworca kolejowego. Dojazd tramwajem.
Wymienione w artykule największe atrakcje Łotwy to tylko niewielka część tego, co Łotwa ma do zaoferowania. O innych atrakcjach Łotwy przeczytacie w przygotowywanych artykułach.
Lipawa
Trzecie pod względem wielkości i liczby ludności miasto Łotwy (ok. 68 tys. mieszkańców) . W portalach branżowych oraz filmach promujących Łotwę pojawia się dzięki położonemu na peryferiach miasta dawnemu więzieniu Karosta z czasów ZSRR, gdzie oprócz zwiedzania muzeum można wykupić nocleg.
Lipawa jest miastem z wieloma interesującymi, zabytkowymi budynkami, choć często bardzo zaniedbanymi. Najbardziej znane z nich to zabytkowy budynek dworca kolejowego, hala targowa, kościół św. Anny i kościół św. Józefa.
Można również wypocząć na plaży lub pospacerować nad jeziorem, gdzie utworzono rezerwat przyrody. Na minus posępne blokowiska z czasów ZSRR-u.
Dojazd pociągiem: Pociąg z Rygi do Lipawy kursuje tylko raz w tygodniu – korzystają z niego głównie pracownicy i studenci wracający w piątek ze stolicy do Lipawy, a w niedzielę z Lipawy do Rygi. Połączeń autobusowych jest mnóstwo i pociąg nie ma szans pod względem konkurencyjności.
Windawa
Nieduże miasto nad Morzem Bałtyckim zamieszkane przez 33 tysiące mieszkańców. Port morski, ośrodek przemysłowy.
Poza plażami i wydmami znajdziemy tu drewniane domki typowe dla wielu miast Łotwy, kolej wąskotorową, skansen, zabytki sakralne – np. kościół św. Mikołaja. Najważniejszy zabytek to nieduży zamek krzyżacki – siedzibę muzeum miasta.
Windawa słynie także z rzeźb przedstawiających krowy, upamiętniających paradę krów z 2002 roku.
Dojazd pociągiem: do Windawy od lat nie dojeżdżają pociągi pasażerskie. Zachował się popadający w ruinę dworzec kolejowy. Kursuje natomiast dużo pociągów towarowych.
Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie. Natomiast TUTAJ znajdziesz informacje na temat kolei z całego świata.
Wsparcie bloga |
---|
Jeśli spodobał ci się blog, warto go wesprzeć drobną darowizną TUTAJ. Opracowanie wielu artykułów trwa tygodniami, ich aktualizacja rozbudowa i rozbudowa latami. Bez pieniędzy nie da się utrzymać i rozwijać ambitnych projektów, a w dzisiejszym świecie zarabia się na płytkich, tabloidowych treściach. Zapraszam również nasz fanpage na Facebooku. |