Pociąg Kraków – Split od kilku lat rozgrzewa wyobraźnię Polaków chcących tanio i bezpośrednio dojechać pociągiem do Chorwacji. Przez wiele miesięcy w mediach pisano o uruchomieniu pociągu przez czeską firmę Regiojet, publikowano rozkłady jazdy, powstawały nawet fanpage’e poświęcone temu pociągowi, które w ciągu miesiąca zdobywały więcej fanów, niż ta strona przez 12 lat. Niestety, okazało się, że pociąg Kraków – Split nie będzie kursował.
Pomimo początkowego niepowodzenia, ludzie wciąż czekają na uruchomienie pociągu z Krakowa do Splitu.
Niestety, w styczniu 2024 roku Regiojet ogłosił, że rezygnuje z pociągów do Chorwacji. Firma postanowiła skupić się na pociągach całorocznych pomiędzy Pragą a Ukrainą, natomiast sezonowe pociągi do Chorwacji poszły w zapomnienie. Przyczyn jest kilka – wysokie opłaty za korzystanie z chorwackiej sieci kolejowej, liczne nieplanowane utrudnienia, które doprowadzały pasażerów do szału (konieczność przesiadki na autobus w połowie trasy), wysokie spóźnienia, niezbyt dobre opinie. Dla firmy pociąg stał się więc nieopłacalny.
Pociąg Kraków – Split od początku był medialną wydmuszką. Media zarobiły ogromne pieniądze publikując informacje o kursowaniu pociągu, rozkłady jazdy, które były stuprocentowo pewne, pisząc pochwalne artykuły o luksusowym połączeniu. To wszystko służyło tylko nabijaniu statystyki wyświetleń, zasięgów i kliknięć w reklamy.
Połączenie miałoby sens, gdyby pociąg Kraków – Split był zestawiony z komfortowych wagonów z miejscami do leżenia i sypialnych oraz przejazd byłby znacznie szybszy niż pociągu z Pragi do Chorwacji. Obecnie taki pociąg nie ma szans z konkurencją w postaci tanich linii lotniczych.
Swego czasu uruchomienie podobnego pociągu zapowiadało PKP Intercity, ale na razie skończyło się na zapowiedziach.
Zobacz również:
Pociągiem do Chorwacji – przewodnik dla pasażerów
Kolej w Chorwacji – przewodnik dla pasażerów

Pociąg Praga – Split w Chorwacji (fot. dreamstime.com)