Kolej na Podróż

Pociąg Warszawa – Rijeka – przewodnik dla pasażerów (2025)

Pociąg Warszawa – Rijeka to największe zaskoczenie, jeśli chodzi o pociągi sezonowe w lecie 2025 roku. Przez wiele lat zapowiadano uruchomienie pociągu z Polski do Chorwacji.

Kilka lat temu czeski przewoźnik Regiojet ogłaszał, że latem będzie kursował pociąg Kraków – Split, a wszystkie polskie media publikowały nawet rozkłady jazdy, a ostatecznie okazało się, że był to tylko chwyt marketingowy, a pociąg nigdy nie wyjechał w trasę. W 2024 roku Regiojet zrezygnował z uruchamiania pociągów z Pragi do Chorwacji.

W kwietniu 2025 roku polski premier Donald Tusk zapowiedział uruchomienie sezonowego pociągu z Warszawy do Rijeki. Wiele osób podchodziło do zapowiedzi sceptycznie, jednak dzięki interwencji najwyższych władz państwowych błyskawicznie udało się podpisać wszystkie niezbędne porozumienia i pociąg z Polski do Chorwacji pojawił się w rozkładzie jazdy. Pociąg będzie kursował pod nazwą Adriatic Express.

Ostatnia aktualizacja: 15.06.2025

-> WSPARCIE STRONY<—

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Stworzenie i aktualizacja takiego artykułu to wiele dni pracy. Jeśli informacje okażą się przydatne w planowaniu podróży, możesz mnie wesprzeć drobną darowizną, co umożliwi mi utrzymanie i rozwój strony, a także da mi motywację do pracy nad portalem. 

Pociąg z Warszawy do Rijeki – terminy kursowania

Pociąg będzie kursował od 27 czerwca do 29 sierpnia 2025 roku. W rzeczywistości jest to grupa wagonów bezpośrednich dołączanych do pociągu EC Sobieski (na terytorium Polski kursuje jako pociąg kategorii IC) z Warszawy do Wiednia.

Pociąg Adriatic Express Warszawa – Rijeka kursuje we wtorki, czwartki, piątki i niedziele)
Pociąg Adriatic Express Rijeka – Warszawa kursuje w poniedziałki, środy, piątki i niedziele)

Orientacyjny rozkład jazdy (najważniejsze stacje)

Pociąg Warszawa – Rijeka

Warszawa Wschodnia (odj. 13:44)
Warszawa Centralna (13:50–14:05)
Warszawa Zachodnia (14:09–14:11)
Dąbrowa Górnicza (16:23–16:27)
Sosnowiec Główny (16:38–16:42)
Katowice (16:57–17:01)
Rybnik (17:48–17:50)
Tychy (17:19-17:20)
Ostrava hlavní nádraží (18:49–18:51)
Ostrava-Svinov (18:57-18:59)
Přerov (19:46–19:49)
Břeclav (20:49–20:55)
Wien Hauptbahnhof (21:49–21:55)
Wien Westbahnhof (22:30–22:45)
Graz Hauptbahnhof (2:00–2:30)
Maribor (3:31–3:38)
Celje (05:18-05:20)
Ljubljana (6:45–6:48)
Opatija Matulji (09:47-09:48)
Rijeka (przyj. 10:03)

Pociąg Rijeka – Warszawa (najważniejsze stacje)

Rijeka (odj. 18:15)
Opatija Matulji (18:31-18:32)
Ljubljana (22:07–22:20)
Celje (23:41-23:43)
Maribor (0:59–1:02)
Graz Hauptbahnhof (1:58–2:00)
Wien Westbahnhof (5:00–5:30)
Wien Hauptbahnhof (6:05–6:10)
Břeclav (7:04–7:09)
Přerov (8:06–8:08)
Ostrava-Svinov (08:55-08:56)
Ostrava hlavní nádraží (9:03–9:05)
Rybnik (10:11–10:14)
Katowice (11:08–11:11)
Tychy (10:43-44)
Sosnowiec Główny (11:25–11:30)
Dąbrowa Górnicza (11:40–11:41)
Warszawa Zachodnia (13:49–13:51)
Warszawa Centralna (13:55–14:10)
Warszawa Wschodnia (przyj. 14:16)

Na trasie jest szereg innych postojów umożliwiających przesiadki na pociągi do interesujących miejsc lub wykupienie noclegu w danym miejscu i organizowanie wycieczek jednodniowych pociągiem.

Czas przejazdu całej trasy to około 19 godzin. W następnych latach podróż ma się skrócić.

Pociąg Warszawa - Rijeka

Widok z okien pociągu między stacjami Opatija a Rijeka

Pociąg z Warszawy do Rijeki – zestawienie

W pociągu z Polski do Chorwacji będą dostępne następujące rodzaje wagonów:

– dwa wagony z miejscami do siedzenia z przedziałami
– wagon z miejscami do leżenia
– na części trasy wagon restauracyjny

Wagony z miejscami do siedzenia są wyposażone w klimatyzację i gniazdka 230 V. Przedziały są sześcioosobowe.

Wagon z miejscami do leżenia jest klimatyzowany, wyposażony w gniazdka 230 V. Przedziały są czteroosobowe.

W pociągu nie ma wagonu sypialnego, co uważane jest za największą wadę tego połączenia.

W pociągu obowiązuje zakaz palenia papierosów.

Pociąg Adriatic Express – ceny biletów

Ceny biletów na pociąg z Polski do Chorwacji są dynamiczne, czyli w systemie sprzedaży biletów dostępna jest pula najtańszych biletów promocyjnych, a po ich wykupieniu pojawiają się droższe bilety promocyjne. Na koniec dostępne są tylko najdroższe bilety w cenie bazowej.

Bilety są dostępne w sklepie internetowym na stronie PKP Intercity.

Przykładowe ceny biletów Warszawa – Rijeka podczas opracowywania artykułu:

Wagon z miejscami do siedzenia 193,52 zł (oferta bezzwrotna); 478,41 zł (oferta elastyczna)
Wagon z miejscami do leżenia 301,27 zł (oferta bezzwrotna); 586,16 zł (oferta elastyczna)

W przypadku podróży z Katowic do Rijeki bilet w wagonie z miejscami do siedzenia pod koniec lipca kosztuje 171,97 zł (oferta bezzwrotna) i 367,21 zł (oferta elastyczna), natomiast ceny biletów w wagonie z miejscami do leżenia są takie same jak z Warszawy.

Bilet Warszawa – Lublana

Wagon z miejscami do siedzenia 150,42 zł (oferta bezzwrotna); 478,41 zł (oferta elastyczna)
Wagon z miejscami do leżenia 258,17 zł (oferta bezzwrotna); 586,16 zł (oferta elastyczna)

W trakcie wyszukiwania biletów przejazd z Katowic do Lublany w wagonie z miejscami do siedzenia kosztował 150,42 zł w ofercie bezzwrotnej i 367,21 zł w ofercie elastycznej. Ceny biletów na przejazd w wagonie z miejscami do leżenia były takie same jak z Warszawy.

Oczywiście to tylko przykładowe ceny biletów. W rzeczywistości po wykupieniu najtańszych biletów ceny biletów bezzwrotnych będą wyższe.

Koleje chorwackie oferują najtańsze bilety w wagonie z miejscami do siedzenia za 44,90 EUR, a w wagonie z miejscami do leżenia od 66,90 EUR.

Przewóz psów

Przewóz psów w wagonach z miejscami do siedzenia jest dozwolony. Bilet dla psa, niezależnie od długości trasy, kosztuje 29 EUR. Jeśli przewóz psa odbywa się w wagonie z miejscami do leżenia, należy wykupić wszystkie miejsca w przedziale.

Zalety i wady pociągu Warszawa – Rijeka

Największą zaletą pociągu z Polski do Chorwacji jest możliwość bezpośredniego dojazdu nad Adriatyk. Dużo osób jest rozczarowanych, że wybrano trasę do Rijeki, a nie do Splitu, jednak moim zdaniem to zaleta tego pociągu – przejazd do Splitu byłby znacznie dłuższy, a na trasie Zagrzeb – Split pociągi często doznają opóźnień, nierzadko zdarzają się również sytuacje, że na części trasy zamiast pociągu kursuje zastępcza komunikacja autobusowa. To była jedna z przyczyn, dlaczego czeski przewoźnik Regiojet zrezygnował z obsługi pociągów Praga – Split.

Dużą wadą jest brak wagonu sypialnego. Przejazd wagonem sypialnym nie należy do tanich, jednak dużą część Polaków stać, aby wykupić na przykład przedział trzyosobowy dla całej rodziny.

Pociąg Warszawa – Rijeka umożliwia także łatwy dojazd do Słowenii i Chorwacji mieszkańcom Republiki Czeskiej, części Słowacji i Austrii.

Przejazd trwa długo, ale trudno w tej kwestii cokolwiek zmienić. Jest oczywiste, że lot samolotem tanich linii lotniczych trwa krócej, ale obecnie z Polski do Lublany, Rijeki, ewentualnie do Zagrzebia nie latają tanie linie lotnicze, w przeciwieństwie do Splitu i na przykład Zadaru.

Niektórzy czują się zawiedzeni, że pociąg nie dojeżdża do Zagrzebia, jednak przejazd z Zagrzebia do Rijeki znacznie wydłużyłby podróż, a na pociąg do Zagrzebia można się przesiąść na przykład w Lublanie.

Pociąg Warszawa – Rijeka umożliwia także zaplanowanie pobytu na przykład w Lublanie, w której znajdziemy dużo noclegów w okolicach dworca kolejowego, a dzięki licznym pociągom krajowym i międzynarodowym stolica Słowenii doskonale sprawdzi się jako baza wypadowa do wycieczek kolejowych po Słowenii i sąsiednich krajach. Z Lublany łatwo zaplanować wycieczkę jednodniową pociągiem do Villach i Klagenfurtu w Austrii, Triestu, Zagrzebia, a jeśli chodzi o wycieczki krajowe, to ciekawym pomysłem jest podróż pociągiem Lublana – Koper i dalej autobusem przez Izolę do pięknego Piranu (czas przejazdu autobusem to około 50 minut). Warto także przejechać się malowniczą linią kolejową Jesenice – Nowa Gorycja i po przejściu przez przejście graniczne koło dworca kolejowego w Nowej Goricy zwiedzić włoską Gorycję.

Dobrą bazą wypadową do wycieczek jednodniowych pociągiem jest także Graz.

Szkoda, że koleje słoweńskie i koleje chorwackie nie porozumiały się w sprawie codziennych porannych pociągów sezonowych do Puli bez przesiadek i zastępczej komunikacji autobusowej. Pasażerowie pociągu Warszawa – Rijeka mogliby wtedy przesiąść się w Lublanie na pociąg do Puli i możliwe byłoby zaplanowanie wycieczki Warszawa – Lublana – Pula – autobusem Pula – Rijeka i z Rijeki powrót do Polski.

Najważniejsze stacje na trasie pociągu:

W krótkich opisach najważniejszych stacji pominąłem stacje po polskiej stronie, bowiem zakładam, że pociąg Warszawa – Rijeka będzie atrakcyjny przede wszystkim dla turystów wybierających się poza granice kraju.

Ostrawa – jedno z największych czeskich miast, ośrodek przemysłowy. Miasto niezbyt ładne, jeśli chodzi o architekturę, ale interesujące pod względem historii miasta i poszczególnych dzielnic. W centrum Ostrawy warto zobaczyć Muzeum Ostrawskie przy Placu Masaryka, mieszczące się w w budynku Starego Ratusza. Wystawy stałe poświęcone są historii miasta od założenia w 1267 roku do 1989 roku. Z zabytków sakralnych należy wymienić Katedrę Boskiego Zbawiciela ukończoną w 1899 roku. Dużą atrakcją jest Nowy Ratusz, zbudowany powstał w latach 1925-1930 przy Placu Prokeša. Dla turystów udostępniono wieżę widokową o z tarasem widokowym na wysokości 72 metrów, skąd widać panoramę Ostrawy. Poza śródmieściem leży popularny Dolny Obszar Witkowic (Dolní oblast Vítkovice), sporych rozmiarów obszar przemysłowy, gdzie jeszcze niedawno wytapiano żelazo i wydobywano węgiel. Teren o powierzchni 6 hektarów zrekultywowano i zaadaptowano na kilka atrakcji turystycznych. Interesującą dzielnicą jest położona daleko od centrum dzielnica Poruba, zbudowana na początku lat 50. XX wieku jako miasto Nowa Ostrawa, a później przyłączona do Ostrawy. Poruba charakteryzuje się socrealistyczną zabudową znaną z krajów byłego ZSRR i nasuwającą na myśl osiedla typu Nowa Huta.

Ostrawa

Panorama Ostrawy

Otrokovice – węzeł kolejowy. Na stacji można się przesiąść na pociąg do pobliskiego Zlína, znanego w latach 1949–1989 pod nazwą Gottwaldov. Miasto przemysłowe średniej wielkości, dawniej siedziba zakładów obuwniczych, których właścicielem był Tomáš Baťa. Miasto zostało zbudowane w stylu funkcjonalizmu i stanowi doskonały cel wycieczek dla miłośników architektury oraz urbanistyki. Na uwagę zasługują kolonie robotnicze, budynku użytku publicznego i jeden z pierwszych czeskich drapaczy chmur o wysokości 77,5 m (oddany do użytku w 1939 roku). Na obrzeżach Zlína znajduje się nieduży ogród zoologiczny.

Staré Město u Uherského Hradiště – stacja kolejowa w miejscowości Staré Město. Pociągiem szybko dojedziemy do ładnego miasta Uherské Hradiště z dwoma placami i ratuszem z pochyloną wieżą. Warto także zobaczyć Muzeum Regionu Slovácko z wystawami etnograficznymi i archeologicznymi. Dzielnica Mařatice znana jest z produkcji win.

Brzecław – ważny węzeł kolejowy. Miasto przeciętne pod względem architektury, może posłużyć jako baza wypadowa do wycieczek koleją. Na stacji Břeclav można się przesiąść na pociągi regionalne jadące do Znojma przez piękny Mikulov. Pociągami regionalnymi lub licznymi pociągami Eurocity szybko można dojechać do Brna – drugiego pod względem wielkości miasta Republiki Czeskiej. Często kursują także pociągi do Bratysławy.

Wiedeń – stolica Austrii. W Wiedniu znajduje się wiele zabytków światowej klasy, takich jak pałac Schönbrunn, katedra św. Szczepana, czy Pałac Hofburg – dawna rezydencja Habsburgów. Miasto słynie z wyjątkowej muzycznej tradycji – to tu tworzyli Mozart, Beethoven i Strauss. Wiedeń to także raj dla miłośników sztuki (np. Muzeum Historii Sztuki, Albertina) i kawiarni z tradycyjnym tortem Sachera. Stolicę Austrii zwiedza się bardzo łatwo i przyjemnie – z dworca Wien Hbf do większości zabytków w Śródmieściu idzie się około pół godziny, można także wykupić bilet jednodniowy na komunikację miejską, co bardzo ułatwia zwiedzanie.

Wiedeń

Wiedeń

Graz – drugie pod względem wielkości miasto Austrii, stolica Styrii. Miasto warte odwiedzenia, łatwe do zwiedzania (główny dworzec kolejowy położony jest 10-15 minut piechotą od centrum). Najważniejsze miejsce w Grazu to Wzgórze Zamkowe (Schlossberg), na które można wejśc pieszo po schodach lub wjechać koleją linowo-terenową. Na Wzgórzu Zamkowym można zobaczyć Wieżę Zegarową (Uhrturm), pozostałość po dawnej twierdzy, jednak większe wrażenie robi piękna panorama miasta. Tętniące życiem Śródmieście może pochwalić się zabytkowymi kamienicami z bogato zdobionymi klatkami schodowymi. Kontrowersyjna jest bryła budynku Kunsthaus Graz, którą trudno przeoczyć podczas spaceru po mieście. Idealne miejsce na jednodniową wizytę.

Graz

Graz

Maribor – drugie pod względem wielkości miasto Słowenii. Moim zdaniem przeciętne miasto, lepiej przesiąść się w Mariborze na pociąg do malowniczo położonego słoweńskiego miasteczka Ptuj. Duża część zabytkowej zabudowy Maribora została zniszczona podczas drugiej wojny światowej. Ładnie prezentuje się Główny Plac, w centrum miasta rośnie najstarsza winorośl na świecie, na uwagę zasługuje katedra św. Jana Chrzciciela oraz budynek uniwersytetu stojący naprzeciwko katedry. Na szybkie zwiedzanie miasta wystarczy półtorej godziny.

Celje – nieduże słoweńskie miasto. Kameralne centrum położone jest tuż przy dworcu kolejowym. Największa atrakcja miasta to zamek położony na wzgórzu kilka kilometrów od centrum. Ze względu na strome podejście trzeba poświęcić trochę czasu, żeby tam dotrzeć.

Lublana – stolica Słowenii. Jedno z moich ulubionych miast. Bardzo ładne i zadbane centrum z licznymi zachwycającymi budynkami. Sercem Lublany jest Presernov trg z pomnikiem Franca Preserena, jednego z najwybitniejszych poetów słoweńskich. Tuż za nim rozpościerają się Trzy Mosty łączące oba brzegi Lublany, a spacer wzdłuż brzegów rzeki jest bardzo przyjemnym przeżyciem, szczególnie w godzinach wieczornych w lecie, kiedy w kawiarniach tętni życie. Z zabytków sakralnych należy wymienić katedrę Świętego Mikołaja z pięknymi freskami i barokowymi ołtarzami. Na uwagę zasługuje Most Smoków (Zmajski Most), przy którym uwaę przyciągają charakterystyczne rzeźby smoków. Warto zwiedzić zamek w Lublanie (Ljubljanski grad) położony na wzgórzu nad centrum miasta. Na zamek można wjechać koleją linowo-terenową lub wejść pieszo. Z zamku widać panoramę miasta i pobliskich gór. Miłośnicy kolei powinni zwiedzić Muzeum Kolejnictwa.

Lublana

Lublana

Rijeka – miasto przemysłowe i port morski. Rijeka nie należy do najpiękniejszych miast Chorwacji. Spacer z dworca do najważniejszych atrakcji w centrum trwa około 10 minut. Bardzo ładnie prezentuje się Korzo, główny deptak miasta z licznymi restauracjami i kawiarniami. Jednym z symboli miasta jest Wieża Zegarowa. Na uwagę zasługją zabytki sakralne: barokowa katedra św. Wita z XVII wieku, cerkiew św. Mikołaja i kościół św. Hieronima. Warto wybrać się na zamek Trsat górujący nad miastem. Ze wzgórza zamkowego rozpościerają się piękne widoki na miasto. W centrum Rijeki działa kilka interesujących muzeów, na przykład Muzeum Miejskie, Muzeum Komputerów, Muzeum Historii Przyrody, Muzeum Żeglarstwa i Historii Wybrzeża Chorwackiego oraz małe Muzeum Farmacji.

Powiązane artykuły:

Pociągiem do Chorwacji – przewodnik dla pasażerów
Kolej w Chorwacji – przewodnik dla pasażerów
Kolej w Słowenii – przewodnik dla pasażerów
Kolej w Austrii – przewodnik dla pasażerów
Kolej w Czechach – przewodnik dla pasażerów

Rijeka

Widok na śródmieście Rijeki

%d bloggers like this: