Kolej na Podróż

Pociągiem do Czarnogóry – przewodnik dla pasażerów (2024)

Nie kursują bezpośrednie pociągi z Polski do Czarnogóry. W trakcie opracowywania artykułu dojazd pociągiem do Czarnogóry, z wykorzystaniem wyłącznie pociągu jako środka transportu, był możliwy, ale bardzo utrudniony

28 listopada 2023 roku przywrócono połączenie Szeged – Subotica i drogą okrężną można się dostać do Belgradu i stacji Zemun, skąd odjeżdżają pociągi do Czarnogóry. Jest to jednak raczej wariant dla miłośników kolei.

Natomiast przywrócenie pociągu Zagrzeb – Belgrad umożliwi w miarę przystępny dojazd pociągiem do Czarnogóry. Ze względów zdrowotnych nie jestem w stanie na bieżąco śledzić zmian, dlatego zachęcam do sprawdzania rozkładu jazdy kolei serbskich. Najlepiej wybrać rozkład jazdy dla stacji i sprawdzać stacje Beograd Centar oraz Subotica.

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2023

Kolej w Serbii – przewodnik dla pasażerów
Kolej w Czarnogórze – przewodnik dla pasażerów

Pociągiem do Czarnogóry – krok po kroku

Dojazd pociągiem do Czarnogóry wygląda w sposób następujący:

Krok 1) Dojazd pociągiem z Polski do Budapesztu.
Krok 2) Dojazd pociągiem z Budapesztu do Segedyna (Szeged). Na trasie kursują wygodne i szybkie pociągi Intercity kolei węgierskich
Krok 3) Przejazd pociągiem Segedyn – Subotica – pięć pociągów dziennie, cena biletu to 3,20 EUR według kolei serbskich, podczas opracowywania artykułu na stronie kolei węgierskich wyskakiwała znacznie wyższa cena
Krok 4) Przejazd pociągiem Subotica – Nowy Sad. Ze względu na remont linii Subotica – Nowy Sad przejazd odbywa się drogą okrężną. Czasami konieczna jest przesiadka na stacji Sombor. W wybrane dni na części trasy obowiązuje zastępcza komunikacja autobusowa.
Krok 5) Przejazd szybkim pociągiem SOKO z Nowego Sadu do Belgradu, ewentualnie pociągiem RE.
Krok 6) Przejazd ze stacji Beograd Centar lub Zemun pociągiem do Czarnogóry, czyli do stacji Bijelo Polje, Podgorica lub Bar.

Jak widać, dużo roboty, ale może komuś się chce.

Przydatne strony:
www.intercity.pl – wyszukiwarka biletów na odcinek z Polski do Budapesztu
jegy.mav.hu – sklep internetowy kolei węgierskich na odcinku z Polski do Budapesztu, Budapesztu do Segedyna i do Suboticy.
srbvoz.rs – rozkład jazdy kolei serbskich

Pociąg Belgrad – Bar

Nie zawsze będę w stanie śledzić zmiany na kolei. Jedynym pociągiem międzynarodowym w Czarnogórze jest pociąg Belgrad – Bar. Kursuje on od lat. Tylko tak można dojechać pociągiem do Czarnogóry. Najważniejszą zaletą są piękne widoki na odcinku Bijelo Polje – Bar, natomiast pociąg często jest zatłoczony, notowane są wielogodzinne opóźnienia, a wagony spowija dym papierosowy, co dla niepalących oznacza męczarnię.

W roku 2024 pociągi Belgrad – Bar będą kursować w sposób następujący:

a) pociąg nocny – pociąg całoroczny, zestawiony z wagonów z miejscami do siedzenia, wagonów z miejscami do leżenia, wagonów sypialnych i autokuszetek.
b) pociąg dzienny – kursuje w sezonie od połowy czerwca do połowy września. Zestawiony z klimatyzowanych wagonów.
c) pociąg sezonowy Nowy Sad – Bijelo Polje z przesiadką na pociąg lokalny Bijelo Polje – Bar. Będzie kursował w lecie 2024. 

Pociągi rozpoczynają i kończą bieg na stacji Zemun w Belgradzie.

Rozkład jazdy kolei serbskich
Rozkład jazdy na stronie kolei czarnogórskich

Ceny biletów na pociąg Belgrad – Bar w 2024 roku za stroną kolei serbskich:

Bilet Belgrad – Bar:

Bilet drugiej klasy  wagonie z miejscami do siedzenia: 21 EUR + 3 EUR miejscówka = 24 EUR
Bilet pierwszej klasy  wagonie z miejscami do siedzenia: 31,80 EUR + 3 EUR = 34,80 EUR

Bilet Belgrad – Podgorica:

Bilet drugiej klasy  wagonie z miejscami do siedzenia: 19,20 EUR + 3 EUR = 22,20  EUR
Bilet pierwszej klasy  wagonie z miejscami do siedzenia: 28,80 EUR + 3 EUR = 31,80 EUR

Dopłaty do miejsc w wagonach sypialnych i kuszetkach:

Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia, przedział 6-osobowy (2 klasa): 6 EUR
Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia, przedział 4-osobowy (1 klasa): 4 EUR
Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia, przedział 3-osobowy (2 klasa): 15 EUR
Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia, przedział 2-osobowy (2 klasa): 20 EUR
Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia, przedział 1osobowy (1 klasa): 45 EUR
Miejsce w wagonie sypialnym Deluxe (z pociągu „Plavi Voz”): 20 EUR (przedział 2-osobowy)
Miejsce w wagonie sypialnym Deluxe (z pociągu „Plavi Voz”): 45 EUR (przedział 1-osobowy)

Dopłata za przewożony samochód w wagonie do przewozu samochodów: 30 EUR

Gdybym miał wybierać, wybrałbym stylowe wagony sypialne, które normalnie kursują w pociągu turystycznym „Plavi Voz”.

Wagon z miejscami do leżenia kolei czarnogórskich (przedziały 4-osobowe)

Plavi Voz

Wagon sypialny ze składu pociągu turystycznego „Plavi Voz”

Relacja czytelników

Zapraszam do lektury z podróży pociągiem do Czarnogóry nadesłanej przez naszych czytelników. Podróż miała miejsce w 2019 roku.

W sierpniu postanowiliśmy pojechać na Bałkany trasą: Gdańsk – Wiedeń – Lublana – Belgrad – Bar. Tam gdzie można kupić bilety online – nie ma z niczym problemu. Niepewność wzbudzał zakup biletów w Lublanie i Belgradzie. I tu wiadomość dla przyszłych turystów: nie ma obawy o
dostępność biletów. Tym bardziej, że za każdym razem planowaliśmy spędzić w mieście do którego przyjechaliśmy dwie noce, więc bilet był kupowany był trzy dni przed odjazdem.

Pociąg z Lublany do Belgradu w połowie pusty. Większość turystów to niemieccy skauci, którzy poranek na peronie rozpoczynali od papierosa i piwka.

Po drodze mieliśmy problem, bo pociąg potrącił kobietę przechodzącą w miejscu niedozwolonym. I słowa uznania dla kolei Chorwackich, które w 1,5 godziny zorganizowały zastępczy skład.

Wracając do tematu biletów: również w Belgradzie nie było problemu z zakupem. Pociąg miał opóźnienie po kolizji, ale mimo to większość pasażerów potraktowała Belgrad jedynie jako stację przesiadkową, kontynuując podróż nocnym do Baru.

Z ciekawości zapytałem w kasie na dworcu Belgrad Topcider jaka jest cena przewozu samochodu do Baru. Ogólna cena 2 osoby dorosłe + samochód wynosiła około 400 pln.

Kilka uwag swobodnych: pociągi na Bałkanach są klimatyzowane, wodę i jedzenie lepiej mieć swoje bo gastronomia to większości przypadków obnośni sprzedawcy piwa. Na dworcach kupując bilety nie popisywać się zaawansowaną składnią języka Szekspira. W przeciwieństwie do transportu autobusowego, na kolei bez problemu można za bilety płacić kartą.

Chcąc pojechać podobną trasą, polecam na zwiedzanie Lublany 1 cały dzień, Belgradu 2 dni, Bar to miejsce wypadowe nad jezioro Szkoderskie i na plażę do Ulcinj.

Dalej pojechaliśmy już autobusem do Kotoru, później autobusem do Dubrownika, samolotem do Berlina i Flixbusem do Gdańska. Warto wiedzieć, że kupując bilet online na autokar Kotor-Dubrownik , z biletem i tak trzeba pójść do kasy na dworcu i dokupić „peronówkę”.

Belgrad - Bar

Pociąg dzienny Belgrad – Bar w 2019 roku (fot. © Sebastian i Filip – nadesłane)

Granica

Granica kolejowa serbsko-czarnogórska (fot. © Sebastian i Filip – nadesłane)

Pociągiem do Czarnogóry – jak było dawniej

Dawniej dojazd pociągiem do Czarnogóry był dużo łatwiejszy. Przez cały rok można było dojechać koleją do Czarnogóry w następujący sposób

1) Podróż pociągiem Warszawa – Budapeszt
2) Podróż pociągiem Budapeszt – Belgrad (2 dzienne i 1 nocny)
3) Podróż pociągiem Belgrad – Bar (dzienny i nocny)

Dodatkowo w wakacje kursował pociąg nocny Subotica – Bar, a przez jakiś czas były uruchamiane wagony bezpośrednie Budapeszt – Bar i Praga – Bar.

–> WSPARCIE STRONY<—

Postaw mi kawę na buycoffee.to

W dzisiejszych czasach strony prowadzone przez pasjonatów upadają i znikają z internetu – to nieopłacalne i czasochłonne zajęcie, w przeciwieństwie do płytkich treści, które przynoszą niewyobrażalne dochody. Jeśli informacje okażą się przydatne, będę wdzięczny za drobne wsparcie strony – bez tego nie jestem w stanie jej utrzymać.

Pociągiem do Czarnogóry

Trasa Belgrad – Bar (fot. dreamstime.com)

%d bloggers like this: