Podróż pociągiem po województwie podkarpackim to nie lada wyzwanie – przyzwoita oferta przewozowa jest jedynie na odcinku Rzeszów – Przemyśl. Na pozostałych trasach kilka par pociągów dziennie, aczkolwiek po latach katastrofalnej zapaści w końcu coś drgnęło – kilka lat temu pojawiły się sezonowe pociągi Rzeszów – Medzilaborce, wakacyjne pociągi SKPL Zagórz – Łupków, natomiast oferta nadal pozostawia dużo do życzenia. Podróżując pociągiem po województwie podkarpackim nie dojedziemy wprawdzie do wielu interesujących miejsc, lecz mimo to, gdyby oferta przewozowa była dużo lepsza, zwiedzanie województwa podkarpackiego pociągiem i rowerem lub pieszo byłoby dużo łatwiejsze. Na razie pozostaje czekać na lepsze czasy.
Ostatnia aktualizacja: 07.12.2023
Pociągiem po województwie podkarpackim – Spis treści:
1. Linia kolejowa Rzeszów – Przemyśl
2. Linia kolejowa Rzeszów – Stalowa Wola
3. Linia kolejowa Przeworsk – Stalowa Wola
4. Linia kolejowa Jarosław – Hrebenne
5. Linia kolejowa Rzeszów – Zagórz
6. Linia kolejowa Zagórz – Łupków
7. Pozostałe linie kolejowe
8. Koleje wąskotorowe
Strona główna —> Pociągiem po Polsce
1. Linia kolejowa Rzeszów – Przemyśl
Linia kolejowa Rzeszów – Przemyśl to odcinek linii kolejowej Kraków – Przemyśl i jedyna linia kolejowa w województwie podkarpackim z dobrą ofertą przewozową. Po linii kursują pociągi osobowe Polregio i pociągi pospieszne PKP Intercity. Podczas moich podróży w pociągach osobowych Rzeszów – Przemyśl nigdy nie udało mi się znaleźć wolnego miejsca do siedzenia. Pociągi zatrzymują się w kilku miastach wartych odwiedzenia, gdzie również wyremontowano dworce kolejowe.
Linia kolejowa Rzeszów – Przemyśl – wybrane stacje
Rzeszów Główny – główny dworzec kolejowy w Rzeszowie, położony blisko centrum miasta. W centrum warto zobaczyć rynek z ratuszem, stary cmentarz, Muzeum Okręgowe, stojący obok kościół św. Krzyża, Zamek Lubomirskich (siedziba sądu), czy charakterystyczny Pomnik Czynu Rewolucyjnego. Więcej ciekawych miejsc w przewodniku:
Rzeszów – co zwiedzić i zobaczyć
Krzemienica – w centrum wsi drewniany kościół pw. św. Jakuba Starszego. 7 km na południe od przystanku kościół pw. św. Mikołaja z lat 1911-1913 we wsi Kraczkowa.
Łańcut – miasto tłumnie odwiedzane przez turystów przyjeżdżających zobaczyć słynny zamek. Z wyremontowanego dworca do zamku trzeba przejść około dwa kilometry. Tuż przy dworcu znajduje się Muzeum Gorzelnictwa, można też zobaczyć kościół pw. św. Stanisława Biskupa.
Głuchów – 3,5 kilometra na południe od stacji wieś Sonina – zabytkowy drewniany kościół pw. św. Jana Chrzciciela.
Kosina – we wsi warto zobaczyć drewniany kościół pw. św. Sebastiana z 1743 roku, ewentualnie kościół pw. św. Stanisława Biskupa z lat trzydziestych XX wieku.
Przeworsk – nieduże miasto. Ładny dworzec kolejowy – przed dworcem parowóz-pomnik. 50 metrów od dworca stacja Przeworskiej Kolei Wąskotorowej. Z dworca kolejowego do centrum idzie się około 1,5 km – można wybrać drogę wzdłuż ruchliwej szosy lub przez ogródki działkowe i osiedle. W centrum przeciętny rynek, ładny ratusz (możliwość wejścia na wieżę), klasztor oo. Bernardynów, bazylika pw. Ducha Świętego, zaniedbany zespół pałacowo-parkowy z muzeum, kilka drewnianych chałup przy zajeździe Pastewnik.
Przeworsk – najciekawsze miejsca i atrakcje
Jarosław – miasto warte odwiedzenia. Wyremontowany dworzec kolejowy, z którego idzie się około 10 minut do centrum miasta. Bardzo ładny rynek z ratuszem, podziemna trasa turystyczna, Muzeum w charakterystycznej kamienicy Orsettich; liczne zabytki sakralne – opactwo; kolegiata pw. Bożego Ciała, cerkiew pw. Przemienienia Pańskiego i inne, zabytkowy cmentarz; ładne budynki niektórych szkół.
Jarosław – co zwiedzić i zobaczyć
Radymno – małe miasteczko (ok. 5 tys. mieszkańców). Jedyny godny uwagi zabytek to kościół pw. św. Wawrzyńca z lat 1724-1730. Na obszarze miasteczka znajdziemy też kilka kapliczek. 5 kilometrów na północ od stacji zabytkowy drewniany kościół pw. św Michała Archanioła we wsi Michałówka. 4 kilometry za kościołem drewniana cerkiew z początku XX wieku we wsi Grabowiec-Góra. 3 kilometry na wschód od stacji kościół pw. Narodzenia NMP we wsi Święte z 1932 roku.
Żurawica Osobowa – niedaleko stacji fort Twierdzy Przemyśl z muzeum.
Przemyśl – kolejne z podkarpackich miast wartych odwiedzenia. Zabytkowy dworzec kolejowy położony blisko centrum miasta. Liczne zabytki sakralne, Zamek Kazimierzowski, ładny rynek, kilka muzeów (między innymi Muzeum Historii Miasta Przemyśla, Muzeum Twierdzy Przemyśl, Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej), ponadto podziemna trasa turystyczna.
Linia kolejowa Rzeszów – Przemyśl – szczegółowy opis atrakcji (pociąg + rower)
2. Linia kolejowa Rzeszów – Stalowa Wola
Linia kolejowa Rzeszów – Stalowa Wola to linia kolejowa w województwie podkarpackim. Według wyszukiwarki połączeń PKP odległość pomiędzy stacjami Rzeszów a Stalowa Wola Rozwadów to równe 100 kilometrów. Pociągi osobowe kończą bieg na stacji Stalowa Wola Południe – odcinek na południe od Rozwadowa opiszę przy linii Przeworsk – Stalowa Wola. Na linii od lat prowadzone są remonty i przez dużą część roku na wybranych odcinkach zamiast pociągów kursuje zastępcza komunikacja autobusowa.
Linia kolejowa Rzeszów – Stalowa Wola – wybrane stacje
Rzeszów Główny – patrz rozdział 1
Głogów Małopolski – miasteczko liczące około 8 tysięcy mieszkańców. Warto zobaczyć kościół pw. Trójcy Przenajświętszej z lat 1803-1806,
Widełka – blisko stacji kościół pw. Matki Bożej Królowej Polski z 1936 roku; w środku współczesne witraże.
Kolbuszowa – miasteczko (ok. 9 tys. mieszkańców) znane ze skansenu położonego 3 kilometry od stacji kolejowej. Oprócz skansenu warto zobaczyć kolegiatę pw. Wszystkich Świętych, kaplicę Tyszkiewiczów na cmentarzu oraz zaniedbany cmentarz żydowski.
Ćmolas – warto zobaczyć drewniany kościół pw. Przemienienia Pańskiego z lat 1646-1648.
Nowa Dęba – nieduże miasto (ok. 11 tys. mieszkańców). Brak atrakcji turystycznych w centrum, można ewentualnie zobaczyć wieżę ciśnień.
Chmielów Zagumnie – przystanek kolejowy w Chmielowie – centrum wsi oddalone od przystanku o 2 kilometry; można zobaczyć kościół św. Stanisława z 1926 roku. Kościół położony jest przy stacji przeładunkowej; na której w trakcie opracowywania artykułu zatrzymywały się jedynie pociągi towarowe. 11 kilometrów od stacji leży Baranów Sandomierski, tłumnie odwiedzany przez turystów za sprawą późnorenesansowego zamku.
Tarnobrzeg – dawne miasto wojewódzkie (ok. 45 tys. mieszkańców). Dworzec kolejowy zaniedbany, położony 2 kilometry od centrum miasta. W centrum można zobaczyć kościół pw. Wniebowzięcia NMP i rynek. Kilometr od centrum Zamek Dzikowskich (siedziba muzeum miasta), dwa kilometry od centrum Muzeum Polskiego Przemysłu Siarkowego. 3 kilometry na południe od centrum miasta Jezioro Tarnobrzeskie – w sezonie możliwość aktywnego wypoczynku nad wodą.
W jeden dzień można zwiedzić Tarnobrzeg i pobliski Sandomierz (pomiędzy miastami kursuja busy i autobusy).
Stalowa Wola Rozwadów – największy dworzec kolejowy w Stalowej Woli i ważny węzeł kolejowy. Rozwadów to obecnie dzielnica Stalowej Woli (dawniej miasto); w dzielnicy można zobaczyć parowóz-pomnik przy dworcu, kościół pw. Matki Boskiej Szkaplerznej z początku XX wieku i Muzeum Regionalne w Pałacu Lubomirskich. Dzielnica ma także swój rynek.
Linia kolejowa Rzeszów – Stalowa Wola – szczegółowy opis atrakcji (pociąg + rower)
3. Linia kolejowa Przeworsk – Stalowa Wola
Linia kolejowa Przeworsk – Stalowa Wola Rozwadów to odcinek linii kolejowej nr 68. Drugi odcinek tej linii, położony na obszarze województwa lubelskiego, został opisany w osobnym artykule. Odcinek Przeworsk – Stalowa Wola Rozwadów liczy 75 kilometrów. Jest to linia zelektryfikowana, wyremontowana, prędkość szlakowa przyzwoita. Po drodze kilka interesujących miejsc z punktu widzenia turysty. Oferta przewozowa bardzo słaba. Pojedyncze pociągi regionalne, wielogodzinne przerwy w rozkładzie jazdy pociągów. Sytuację ratuje kilka pociągów pospiesznych – część z nich kursuje z Rzeszowa z pominięciem stacji Przeworsk, co jest możliwe dzięki przejazdowi przez łącznicę w Przeworsku.
Linia kolejowa Przeworsk – Stalowa Wola – stacje:
Przeworsk – patrz rozdział 1
Gniewczyna – w centrum wsi Gniewczyna Łańcucka (2 km od przystanku) kościół pw. św. Mateusza z początku XX wieku.
Pomiędzy stacjami Tryńcza a Grodzisko Dolne pociąg przejeżdża przez most kolejowy na Wisłoku. Z okien pociągu widać dawną Strażnicę Kolejową.
Grodzisko Dolne – ładny dworzec kolejowy. Centrum wsi Grodzisko Dolne oddalone jest od dworca o prawie 4 kilometry – można zobaczyć kościół pw. św. Barbary z drugiej połowy XVIII wieku.
Leżajsk – jedno z moich ulubionych polskich miast. Zabytkowy dworzec kolejowy. Warto zobaczyć klasztor oo. Bernardynów z drogą krzyżową, a po drugiej stronie, w centrum miasta, cmentarz żydowski, Muzeum Ziemi Leżajskiej i kościół pw. Trójcy Świętej. Przyjemne miasto warte odwiedzenia.
Leżajsk dla ambitnych – co zwiedzić i zobaczyć
Rudnik nad Sanem – miasteczko (ok. 7 tys. mieszkańców). W centrum ładny budynek Centrum Wikliniarstwa, obok kościół pw. św. Trójcy z lat 1927-1928, na obrzeżach miasteczka Pałac Tarnowskich.
Stalowa Wola Centrum – przystanek kolejowy w centrum Stalowej Woli. Warto zobaczyć pobliski drewniany kościół pw. św. Floriana z 1802 roku, który został przeniesiony ze wsi Stany. Nowa atrakcja to Muzeum Centralnego Okręgu Przemysłowego.
Stalowa Wola Rozwadów – patrz rozdział 2
Linia kolejowa Przeworsk – Stalowa Wola – szczegółowy opis atrakcji (pociąg + rower)
4. Linia kolejowa Jarosław – Hrebenne
Linia kolejowa Jarosław – Hrebenne to podkarpacka część linii kolejowej łączącej Jarosław z Zamościem lub, jak kto woli, z węzłem kolejowym Zawada. Przez cały rok na trasie kursują pojedyncze pociągi Rzeszów – Horyniec-Zdrój lub Jarosław – Horyniec-Zdrój, w czasie wakacji, w weekendy także szynobusy z Rzeszowa do Zamościa.
Linia kolejowa Jarosław – Hrebenne – wybrane stacje:
Jarosław – patrz rozdział 1
Korzenica – We wsi Miękisz Nowy (4 km na południe od stacji) drewniany kościół pw. MB Śnieżnej z lat 1918-1919. Półtora kilometra dalej, we wsi Miękisz Stary, opuszczona i niszczejąca drewniana cerkiew z 1818 roku oraz kościół pw. MB Częstochowskiej.
Oleszyce – miasteczko (ok. 3 tys. mieszkańców). Zabytkowy ratusz, nieużytkowana cerkiew pw. św. Onufrego z 1809 roku, kościół pw. Narodzenia NMP i ruiny dawnego pałacu. 1,5 km od stacji drewniany kościół (dawna cerkiew) w Borchowie. 1,5 km od centrum Oleszyc, w Starych Oleszycach, niszczejąca cerkiew Opieki Przenajświętszej Bogurodzicy. W tej samej wsi drewniany kościół pw. Najświętszego Serca Jezusowego (dawna cerkiew) oraz pozostałości po bunkrach z Linii Mołotowa.
Lubaczów – dwunastotysięczne miasto; siedziba powiatu. Można zobaczyć rynek, cerkiew św. Mikołaja z 1883 roku, Muzeum Kresów i cmentarz żydowski.
Horyniec-Zdrój – wieś; niewielkie uzdrowisko. Warto zobaczyć Pałac Ponińskich, w którym obecnie mieści się sanatorium, kościół i klasztor Franciszkanów oraz pijalnię wód mineralnych. 6 kilometrów od stacji piękna cerkiew i cmentarzyk we wsi Radruż.
Dziewięcierz – można zobaczyć malutką cerkiew i cmentarz grekokatolicki.
Werchrata – zabytkowy kościół pw. św Józefa z początku XX wieku (dawna cerkiew).
Hrebenne – w pobliżu przejście graniczne Hrebenne – Rawa Ruska. W Hrebennem warto zobaczyć drewnianą cerkiew pw. św. Mikołaja.
Linia kolejowa Jarosław – Hrebenne – szczegółowy opis atrakcji (pociąg + rower)
5. Linia kolejowa Rzeszów – Zagórz
Linia kolejowa Rzeszów – Zagórz to linia remontowana od wielu lat, na której oferta przewozów pasażerskich jest katastrofalna. Chociaż coraz więcej turystów wyjeżdża w Bieszczady nie tylko w sezonie, pociągów jeździ jak na lekarstwo, nawet do Sanoka, który reklamuje się jako „Brama Bieszczad”. Z drugiej strony przebieg linii kolejowej sprawia, że pociągi nie są w stanie czasowo konkurować z autobusami jadącymi z Rzeszowa. Ponadto na odcinkach linii często jest wprowadzana zastępcza komunikacja autobusowa, co całkowicie zniechęca pasażerów pociągów regionalnych.
Linia kolejowa Rzeszów – Zagórz – wybrane stacje:
Rzeszów Główny – patrz rozdział 1
Rzeszów Staroniwa – przystanek kolejowy blisko największych atrakcji Rzeszowa. Wyremontowany budynek dworca sam w sobie jest atrakcją, chociaż można go podziwiać tylko z zewnątrz.
Boguchwała – miasteczko (ok. 6 tys. mieszkańców). Wyremontowany budynek dworca kolejowego. W centrum pałac z parkiem – obecnie siedziba szkoły. Tuż obok zabytkowy kościół pw. św. Stanisława.
Czudec – we wsi kościół pw. św. Trójcy z początku XVIII wieku; katakumby udostępnione do zwiedzania. W lesie w okolicach wsi można natrafić na pozostałości po ruinach zamku. Szlaki spacerowo-rowerowe w okolicznych lasach.
Strzyżów nad Wisłokiem – stacja kolejowa w miasteczku Strzyżów (niecałe 9 tys. mieszkańców). Zabytki i atrakcje to kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP, schron kolejowy wybudowany dla pociągów Fuhrera, pałac (obecnie dom dziecka), ewentualnie wzgórza, z których można podziwiać panoramę miasteczka (na zboczu jednego z nich utworzono stok narciarski).
Wiśniowa – 5 kilometrów od stacji duży schron kolejowy w Stępinie. Zwiedzanie po uzgodnieniu lub w wyznaczonych terminach.
Jasło – miasto (ok. 35 tys. mieszkańców); węzeł kolejowy. Pod względem architektonicznym nie wyróżnia się niczym szczególnym. Można zobaczyć Muzeum Regionalne, rynek, kolegiatę pw. Wniebowzięcia NMP, kościół pw. św. Stanisława Biskupa oraz pałac, w którym obecnie mieści się szkoła. Z okolicznych atrakcji należy wymienić położony 5 kilometrów od centrum Jasła Skansen Archeologiczny w Trzcinicy.
Jedlicze – miasteczko znane z rafinerii ropy naftowej. Najważniejsze zabytki to Pałac Stawiarskich oraz kościół pw. św. Antoniego Padewskiego z lat 1911-1925.
Krosno – główny dworzec kolejowy w Krośnie (zamknięty na cztery spusty); w sąsiedztwie dworzec PKS. Do najważniejszych zabytków Krosna około 1,5 km. Krosno to dawne miasto wojewódzkie (ponad 45 tysięcy mieszkańców). W Krośnie warto zobaczyć rynek, bazylikę kolegiacką, Muzeum Podkarpackie, Muzeum Rzemiosła, Centrum Dziedzictwa Szkła; szereg innych zabytków sakralnych. Ciekawe okolice – ruiny zamku w Korczynie/Odrzykoniu, Iwonicz-Zdrój, Rymanów-Zdrój, Muzeum Przemysłu Gazowniczego i Naftowego w Bóbrce.
Krosno Miasto – stacja kolejowa w Krośnie; do najważniejszych zabytków w centrum miasta trzeba przejść ponad kilometr.
Targowiska – odnowiony budynek dworca kolejowego. We wsi drewniany kościół z połowy XVIII wieku.
Besko – blisko stacji stary drewniany kościół obok nowego murowanego.
Sanok – dworzec kolejowy w Sanoku; obecnie jest to multimodalny dworzec przesiadkowy połączony kładką z dawnym dworcem kolejowym. Z dworca do centrum idzie się 2 kilometry, do skansenu 4 kilometry. Wizytówką Sanoka jest skansen; warto także zobaczyć zamek, rynek, park miejski, czołg-pomnik. W ostatnich latach powstało sporo rzeźb i pomników, z których najbardziej znana jest ławeczka Wojaka Szwejka na deptaku.
Zagórz – nieduże miasto; węzeł kolejowy. Kilka atrakcji w różnych częściach miasteczka – najważniejsza to ruiny klasztoru Karmelitów Bosych. Można również zobaczyć cerkiew pw. św. Michała Archanioła i kompleks skoczni narciarskich.
Linia kolejowa Rzeszów – Zagórz – szczegółowy wykaz atrakcji (pociąg + rower)
6. Linia kolejowa Zagórz – Łupków
Linia kolejowa Zagórz – Łupków ożywa jedynie w sezonie letnim, kiedy uruchamiane są pociągi pospieszne do Łupkowa, w weekendy kursuje pociąg Wojak Szwejk relacji Sanok – Medzilaborce. W 2023 roku na linii nie kursowały pociągi SKPL. Linia prowadzi przez Bieszczady. Pociąg zatrzymuje się w małych miejscowościach, przez które przechodzą liczne szlaki turystyczne. Wycieczki po lasach i górach to nie moja działka, więc skupię się tylko na najważniejszych zabytkach w okolicach stacji, czyli kościołach i cerkwiach. Planowana jest rewitalizacja linii.
Linia kolejowa Zagórz – Łupków – wybrane stacje:
Zagórz – patrz rozdział 1.
Tarnawa Dolna – w sąsiedniej wsi Tarnawa Górna ruiny cerkwi i kapliczki.
Morochów – w pobliżu przystanku kolejowego drewniana cerkiew pw. Spotkania Pańskiego z 1837 roku (odbudowana z ruiny w połowie XX wieku).
Rzepedź – największa atrakcja wsi to oddalona 2,5 km od stacji cerkiew pw. św. Mikołaja z 1824 roku z dzwonnicą z tego samego roku. Bliżej, bo półtora kilometra od stacji, drewniana cerkiew pw. Michała Archanioła z lat 1801-1803 w Turzańsku; remontowana w 2020 roku.
Komańcza – naprzeciwko stacji kolejowej drewniany kościół pw. św. Józefa z 1927 roku. Dwa kilometry od stacji drewniana cerkiew Opieki Matki Boskiej.
Łupków – duży, opuszczony dworzec kolejowy. W pobliżu tunel kolejowy tworzący granicę kolejową pomiędzy Polską a Słowacją.
Linia kolejowa Zagórz – Łupków – szczegółowy wykaz atrakcji (pociąg + rower)
7. Pozostałe linie kolejowe
Oprócz opisanych linii kolejowych na obszarze województwa podkarpackiego istotne dla ruchu pasażerskiego są następujące linie kolejowe:
Linia kolejowa Tarnów – Rzeszów – linia łącząca województwo małopolskie z podkarpackim. Ze względu na fakt, że wersja opisana w przewodniku ogólnym nie różniłaby się zbytnio od przewodnika szczegółowego, pozostałem przy tym drugim.
Linia kolejowa Tarnów – Rzeszów – co zwiedzić i zobaczyć (pociąg + rower)
Od niedawna kursują pociągi po linii kolejowej Dębica – Mielec i dalej do stacji Padew. Być może w przyszłości pociągi dojadą do Tarnobrzegu.
Do niedawna nieczynna dla ruchu pasażerskiego była linia Zagórz – Krościenko przez Ustrzyki Dolne, którą na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku kursowały pociągi Sanok – Chyrów. Na krótkim odcinku kursuje kolej drezynowa, jakiś czas temu zostały reaktywowane przewozy na bardzo małą skalę.
8. Koleje wąskotorowe
Na terenie województwa podkarpackiego czynne są obecnie dwie koleje wąskotorowe, przy czym funkcjonowanie jednej z nich w następnych latach stoi pod dużym znakiem zapytania.
Bieszczadzka Kolej Leśna należy do najpopularniejszych kolei wąskotorowych w Polsce, jeśli nie w Europie Środkowej. Położona w sercu Bieszczadów przyciąga turystów z całego kraju w sezonie letnim, jak również w ferie zimowe. Kolej dawniej służyła do przewozu drewna na trasie Cisna – Nowy Łupków. Obecnie organizowane są przejazdy na odcinkach Majdan – Przysłup (12 km) oraz Majdan – Balnica (9 km). Ceny biletów, jak przystało na tak popularną atrakcję, są stosunkowo wysokie.
Szczegóły na stronie oficjalnej: kolejka.bieszczady.pl
Bieszczadzka Kolej Leśna – oficjalny fanpage na Facebooku
Równie interesująca, a może nawet bardziej, ze względu na lepszą dostępność środkami komunikacji publicznej, jest Przeworska Kolej Wąskotorowa łącząca Przeworsk z Dynowem. Linia o szerokości toru 750 mm i długości 46,25 km wybudowana została w latach 1900-1904. Największą atrakcją malowniczej trasy jest tunel kolejowy w Szklarach (602 m), jedyny taki tunel w Polsce i najdłuższy tunel na linii wąskotorowej w Europie. Kolej kursowała w weekendy od czerwca do września, jednak 26 czerwca 2020 roku część trasy kolejki została podmyta podczas powodzi błyskawicznej. W 2023 roku wyremontowana linia została oddana do użytku.
Szczegółowe informacje na oficjalnej stronie kolejki: pogorzanin.powiatprzeworsk.pl