Kolej na Podróż

Pociągiem na Słowację – przewodnik dla pasażerów (2024)

Dojazd pociągiem na Słowację jest łatwiejszy niż jeszcze 5 lat temu, ale nadal jest sporo do zrobienia. Do poprawy ruchu kolejowego między Polską a Słowacją najbardziej przyczyniły się nowe pociągi weekendowe i sezonowe pomiędzy Muszyną a Popradem oraz Rzeszowem a Medzilaborcami, z możliwością kontynuowania podróży w stronę Koszyc. W grudniu 2020 roku zlikwidowano pociąg nocny Gdynia – Żylina – według Słowaków przyczyną była przebudowa węzła kolejowego Żylina.

Ze względu na skomplikowane taryfy różnych przewoźników (w przypadku podróży pomiędzy Czechami a Słowacją) oraz fakt, że duża część społeczeństwa jest uprawniona do podróży ze zniżką 50% po terytorium Republiki Czeskiej oraz bezpłatnych podróży pociągiem po Słowacji, nie zamieszczam szczegółowych cenników, bowiem artykuł stałby się nieczytelny.

Ostatnia aktualizacja: 12.06.2024

Spis treści:

1. Pociągiem do Bratysławy z PKP Intercity
2. Pociągiem na Słowację przez Zwardoń
3. Pociąg Muszyna – Poprad
4. Pociąg Rzeszów – Medzilaborce
5. Pociągiem na Słowację przez Czechy
6. Pociąg Kraków – Koszyce

 

Trnawa

Trnawa (fot. Trnava University, unsplash.com)

Pociągiem do Bratysławy z PKP Intercity

Pomiędzy Warszawą a Bratysławą kursują bezpośrednie pociągi dzienne i nocny. Są to pociągi jadące do Budapesztu, które po drodze zatrzymują się w słowackiej stolicy. Przejazd tymi pociągami jest szybki, ale co do wygody można mieć zastrzeżenia, ponieważ ze względu na dużą liczbę chętnych na bardzo tanie lub darmowe przejazdy u obu naszych południowych sąsiadów, bywają bardzo zatłoczone. Poza tym od lat wiadomo o kradzieżach w nocnych pociągach jadących przez Czechy, z czym nie potrafi sobie poradzić nieudolna czeska policja.




Dla podróżnych jadących do Bratysławy pociągami PKP Intercity dostępne są bilety promocyjne Super Promo International. Bilety należy kupować z wyprzedzeniem w międzynarodowych kasach biletowych PKP Intercity. Wystawiane są na konkretne połączenie. Nie podlegają zwrotowi ani wymianie.

Najtańsze bilety Super Promo International do Bratysławy

Warszawa – Bratysława: 19,90 EUR (brak informacji w cenniku PKP Intercity)
Kraków – Bratysława: 9,90 EUR
Katowice – Bratysława: 9,90 EUR

Cena dotyczy najtańszych biletów. Bilety promocyjne sprzedawane są w różnych szczeblach cenowych. Po wyczerpaniu puli najtańszych biletów dostępne są droższe bilety z następnego szczebla cenowego, czyli np. jeśli bilety za 9,90 EUR zostaną wykupione, w systemie pojawiają się bilety za 14,90 EUR.

Ceny biletów można sprawdzać na stronach:

www.intercity.pl – wyszukiwarka połączeń PKP Intercity
predaj.zssk.sk – wyszukiwarka połączeń kolei słowackich

2. Pociągiem na Słowację przez Zwardoń

Po likwidacji pociągu Gdynia – Żylina pozostaje dojazd do Zwardonia pociągami Kolei Śląskich (nie polecam) lub PKP Intercity i  kontynuowanie podróży pociągami Zwardoń – Żylina. Ewentualnie można przekroczyć granicę pieszo, aby oszczędzić 1,5 euro dopłaty, ale nie warto.

Od 11 grudnia 2022 roku na trasie Czadca – Zwardoń zwiększono liczbę pociągów z 5 do 11 par dziennie. Jak zapewniają koleje słowackie i Koleje Śląskie, pociągi są lepiej ze sobą skomunikowane.

Ceny biletów powrotnych (sprawdzane 20.12.2023):

Zwardoń – Czadca: 5 euro
Zwardoń – Skalite: 3 euro

Na stacji kolejowej w Zwardoniu nie można kupić biletów kolei słowackich. Konduktorzy kolei słowackich sprzedają bilety za dopłatą 1,5 EUR, przy czym trzeba zgłosić chęć zakupu biletu natychmiast po wejściu na pokład pociągu. Biletu nie można kupić także przez sklep internetowy kolei słowackich, więc pobieranie dopłaty jest nadużyciem.

Od grudnia 2020 roku połączenie Zwardoń – Żylina obsługują nowe, klimatyzowane zespoły trakcyjne kolei słowackich.

Zwardoń - Czadca

Pociąg kursujący na trasie Zwardoń – Czadca (fot. Železničná spoločnosť Slovensko)

Pociągiem na Słowację

Pociąg Zwardoń – Czadca – wnętrze (fot. Železničná spoločnosť Slovensko)

3. Pociąg Muszyna – Poprad

Od grudnia 2020 roku połączenie Muszyna – Poprad obsługiwane jest przez koleje słowackie we współpracy z Koleje Małopolskie. Od 30 grudnia 2023 roku, przynajmniej do 25 lutego 2023 roku, pociąg Poprad – Muszyna będzie kursował w każdą sobotę i niedzielę. Można przypuszczać, że w późniejszym okresie pociąg będzie kursował w weekendy od początku czerwca do pierwszego weekendu września..

Koleje Małopolskie sprzedają bilety na trasę według oferty specjalnej „Słowacja +”.

Ceny biletów w 2024 są następujące (sprawdzane 12.06.2024):

Muszyna – Poprad – 5 euro
Muszyna – Kieżmark – 4 euro
Muszyna – Podoliniec – 4 euro
Muszyna – Lubowla – 3 euro
Muszyna – Pławiec – 2 euro

Dzieci w wieku 6-16 lat podróżują z ulgą 50% od ceny biletu normalnego (dzieci w wieku do 6 lat podrózują bezpłatnie).

Na przewóz psa obowiązuje ulga 50% od ceny biletu normalnego.

Pociąg Muszyna – Poprad – szczegółowe informacje

Mravec

Pociąg serii 813+913, w 2022 roku widziany jako pociąg Poprad – Muszyna (fot. koleje słowackie)

Pociąg Poprad - Muszyna

Pociąg Poprad – Muszyn – wnętrze pojazdu Mravec (fot. mat. prasowe kolei słowackich)

4. Pociąg Rzeszów – Medzilaborce

Od kilku lat, w sezonie letnim, uruchamiane są weekendowe pociągi Rzeszów – Medzilaborce oraz Sanok – Medzilaborce. Połączenia obsługuje Polregio, a na trasę wyjeżdża mały spalinowy zespół trakcyjny, więc należy się liczyć z tłokiem panującym w pociągu.

W 2024 roku Sezonowy pociąg przez Łupków na Słowację będzie kursował w soboty i niedziele od 22 czerwca do 29 września 2024 r. Jedna para pociągów pojedzie w relacji Rzeszów – Medzilaborce, druga z Sanoka do stacji Medzilaborce.

Przewidziane są dwie pary pociągów – poranny i popołudniowy, co umożliwi zaplanowanie Słowakom wycieczki jednodniowej do Sanoka, a Polakom do Medzilaborec.

Bilety na odcinku krajowym będą sprzedawane według taryfy Polregio, natomiast na odcinek Łupków – Medzilaborce należy dokupić miejscówkę w cenie aż 15 złotych. (znaczna podwyżka).

Łupków

Pociąg Rzeszów – Medzilaborce na stacji Łupków (fot. materiały prasowe Železničná spoločnosť Slovensko)

5. Pociągiem na Słowację przez Czechy

Dla osób chcących kombinować możliwy jest dojazd pociągiem na Słowację przez Czechy. Inaczej mówiąc, dojeżdżamy np. do Bogumina lub Cieszyna, a dalej ze stacji Bogumin lub Czeski Cieszyn kontynuujemy podróż pociągiem na Słowację. Od grudnia 2022 roku nie kursują już pociągi osobowe z Czadcy do czeskich stacji przygranicznych i trzeba korzystać z pociągów wyższej kategorii.

Trasy obsługują przewoźnicy České dráhy, Regiojet i Leo Express. Kursują pociągi dzienne i nocne. Ceny na pociągi są dynamiczne w zależności od przewidywanego obłożenia pociągu, niektórzy pasażerowie posiadają uprawnienia do podróży ze zniżką 50% na terytorium Republiki Czeskiej i 100% na terytorium Słowacji, więc zamieszczanie tabeli opłat nie miałoby sensu.

Bilety kupujemy na stronach:

www.cd.cz/eshop – sklep internetowy kolei czeskich
www.regiojet.cz – sklep internetowy Regiojet
www.leoexpress.com sklep internetowy Leo Express

6. Pociąg Kraków – Koszyce

Dawniej kursował bezpośredni pociąg Kraków – Koszyce przez Tarnów i Nowy Sącz. Jak poinformował portal „Port Europa”, słowackie Ministerstwo Transportu zaproponowało w 2022 roku polskiej stronie uruchomienie codziennego pociągu Kraków – Budapeszt przez Koszyce i Miskolc, co znacznie ułatwiłoby dojazd do wschodniej części Słowacji i Węgier.

Zgodnie z propozycją codziennie, jako pociąg Kraków – Koszyce, kursowałyby 3 pary pociągów dziennie, przy czym dwie pary pociągów byłyby wydłużone do Budapesztu. Pomysł poparli Węgrzy.

Niestety, odpowiedź polskiej strony była odmowna. Można się domyślać powodów. Prawdopodobnie chodziło o brak rentowności połączenia, być może o częste zamknięcia na linii Tarnów – Muszyna przez remonty, czy też Polacy chcą poczekać na otwarcie nowej linii Podłęże – Piekiełko, co nastąpi za 5-10 lat lub jeszcze później.

Na razie pociąg Kraków – Koszyce nie pojedzie, pozostaje dojazd Flixbusem jadącym tą samą trasą i to dość szybko.

-> WSPARCIE STRONY<—

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli uważasz, że treści publikowane na stronie są przydatne i ułatwiają podróż, możesz mnie wesprzeć drobną darowizną (np. 5 zł). Dla takich stron jak ta nie ma miejsca w dzisiejszych czasach – rzetelność i uczciwość przegrywają z lansem, blichtrem oraz pogonią za sensacją, więc bez wsparcia czytelników strona nie przetrwa. 

Pociąg Praga - Żylina

Pociąg Praga – Żylina – druga klasa

Pociąg Praga - Żylina

Pociąg Praga – Żylina – pierwsza klasa

%d bloggers like this: