Kolej na Podróż

Pociągiem po województwie śląskim – co zwiedzić i zobaczyć?

Województwo śląskie dla początkującego turysty nie jest miejscem, które rozpatruje jako pierwszorzędny cel podróży – ze względu na wysoką przestępczość i przemysłowy charakter dużej części województwa ma bardzo złą opinię. Trudno nie zgodzić się z tymi opiniami – spacerując w centrach niektórych miast nawet w biały dzień człowiek nie czuje się bezpiecznie, w Polsce jest dużo ładniejszych miejsc, z drugiej strony widać zmiany na lepsze, a atrakcji dla bardziej ambitnych nie brakuje. W ostatnich latach województwo śląskie sporo zainwestowało w rozwój turystyki i promocję regionu, dzięki czemu powstało dużo atrakcji dla rodzin z dziećmi, czy miłośników techniki i przemysłu.

Cykl artykułów „Podróż pociągiem po Polsce”:

Podróż pociągiem po Polsce – przewodnik dla pasażerów
Koleje wąskotorowe w Polsce – przewodnik
Rower w pociągu – podróż z rowerem koleją po Polsce
Rodzinne podróże pociągiem po Polsce – przegląd ofert
Pociągiem po Opolszczyźnie – co zwiedzić i zobaczyć?
Pociągiem po Dolnym Śląsku – co zwiedzić i zobaczyć?
Pociągiem po województwie śląskim – co zwiedzić i zobaczyć?
Pociągiem po województwie łódzkim – co zwiedzić i zobaczyć?
Pociągiem po Wielkopolsce – co zwiedzić i zobaczyć?

Ale to nie wszystko – województwo śląskie to także drewniane kościoły położone z dala od centrów miast, kilka miast zdecydowanie wartych odwiedzenia oraz ciekawe tereny pogranicza czesko-polskiego – można pojechać na jeden dzień na zakupy do Czech połączone ze zwiedzaniem Śląska Cieszyńskiego.

W przewodniku krótko opisałem najważniejsze linie kolejowe w województwie, łącznie z liniami stykowymi. Odnośniki do przewodników po poszczególnych miastach znajdziecie przy artykułach.

Zawiercie

Piękny dworzec w Zawierciu

Pociągiem po województwie śląskim – podstawowe informacje

Większość połączeń regionalnych w województwie śląskim obsługują Koleje Śląskie. Pociągi Kolei Śląskich w większości są nowe lub zmodernizowane, klimatyzowane, przystosowane do przewozu osób na wózkach inwalidzkich, wyposażone w system informacji pasażerskiej oraz jedną toaletę z obiegiem zamkniętym. Ze względu na tłok oraz brak toalet na kilu stacjach w dużych miastach (np. Chorzów, Świętochłowice) do toalet w pociągach często tworzą się kolejki.

Koleje Śląskie honorują kilka biletów sieciowych Przewozów Regionalnych umożliwiających tanie podróżowanie po Śląsku. Na głównych trasach pociągi często bywają zatłoczone, więc na przykład jeżeli ktoś planuje dłuższe podróże pomiędzy największymi miastami województwa śląskiego w weekend, lepiej wykupić Bilet Weekendowy PKP Intercity i podróżować pociągami tego przewoźnika.

Dworce kolejowe są bardzo zróżnicowane. Od pięknych, przez bardzo ładne, po przeciętne i zaniedbane miejsca wymagające pilnego remontu.

Pociągiem nie dojedziemy do wszystkich zabytków, pomocna jest komunikacja autobusowa i tramwajowa KZK GOP oraz innych przewoźników.

Dworce kolejowe w większości położone są w pobliżu centrów miast, ale nie zawsze – na przykład dworce w Pyskowicach i Toszku leżą bardzo daleko od centrum i lepiej podjechać autobusem komunikacji podmiejskiej.

EN76 Elf Koleje Śląskie

EN76 Elf na stacji Katowice

Wybrane linie kolejowe

Opisywanie poszczególnych miast i atrakcji byłoby bardzo trudne, dlatego opiszę krótko wybrane linie kolejowe z przewozami pasażerskimi w województwie śląskim według stacji po drodze pociągu. Wyszczególnienie linii kolejowych powstało według mojego uznania  i różni się od oficjalnego oznaczenia linii kolejowych przez PKP PLK – to przewodnik przygotowany dla turystów, nie dla kolejarzy i miłośników kolei.

Linia kolejowa Katowice – Zwardoń

Jedna z głównych linii kolejowych województwa śląskiego. Prowadzi z Katowic przez Bielsko-Białą i Żywiec do granicy polsko-słowackiej. Najwięcej pociągów jeździ na trasie Katowice – Żywiec, niektóre są przedłużone do Zwardonia. W ostatnich latach przeprowadzono remonty na niemal całej długości trasy, więc pociągi jadą szybko. Często są jednak zatłoczone. Bardzo ładne widoki na odcinku Łodygowice – Zwardoń, przed wjazdem do Żywca widać Jezioro Żywieckie.

Katowice – stacja początkowa. Wyremontowany dworzec kolejowy położony w centrum. Na temat atrakcji w centrum Katowic polecam mój szczegółowy przewodnik:

Katowice – 20 najciekawszych miejsc i atrakcji w centrum Katowic
Katowice – dworzec kolejowy

Katowice Ligota – wyremontowany dworzec kolejowych. W pobliżu osiedle domów studenckich, kilometr od dworca bazylika w Panewnikach.

Katowice Ligota – dworzec kolejowy

Tychy – średniej wielkości miasto przemysłowe kojarzone z browarem, drużyną hokeja na lodzie GKS Tychy oraz fabryką samochodów. Dworzec kolejowy mały, położony daleko od centrum, w ogóle nie pasuje do wielkości i charakteru miasta. Przy dworcu utworzono centrum przesiadkowe oraz parking Park & Ride. Ewentualne atrakcje dla turystów to Muzeum Miejskie oraz zwiedzanie Browaru – do centrum można podjechać pociągami Katowice – Tychy Lodowisko, które również zatrzymują się na dworcu Tychy.

Pszczyna – moim zdaniem najładniejsze miasteczko w województwie śląskim położone przy linii kolejowej, ale zdania co do atrakcyjności są podzielone – jednym się podoba, innym nie. Wyremontowany dworzec kolejowy. Z dworca do centrum idzie się 5-10 minut. Wizytówką miasta jest kompleks pałacowo-parkowy. Dodatkowo mały skansen, rynek oraz Zagroda żubrów dla dzieci.

Pszczyna – dworzec kolejowy
Pszczyna – perełka Górnego Śląska

Goczałkowice-Zdrój – niewielkie uzdrowisko z licznymi szlakami spacerowo-rowerowymi nad stawami. Bardzo ładnie wyremontowany zabytkowy dworzec kolejowy.

Goczałkowice-Zdrój – dworzec kolejowy
Goczałkowice-Zdrój – spacer po uzdrowisku

Czechowice-Dziedzice – miasto przemysłowe i węzeł kolejowy. Jeśli nie musicie, nie macie co wychodzić z pociągu, bo zabytkowy dworzec kolejowy, pomimo od lat zapowiadanego remontu, jest w opłakanym stanie. Centrum bez żadnych szczególnych atrakcji.

Czechowice-Dziedzice – dworzec kolejowy
Czechowice-Dziedzice – spacer po mieście

Bielsko-Biała – piękny dworzec główny i bardzo ładne miasto. Z dworca głównego do najważniejszych zabytków w centrum idzie się około 10 minut. Więcej informacji w moim przewodniku.

Bielsko-Biała – 20 najciekawszych miejsc i atrakcji w centrum miasta
Bielsko-Biała Główna – dworzec kolejowy
Bielsko-Biała Wschód – stacja kolejowa

Bielsko-Biała Mikuszowice – w pobliżu stacji kolejowej znajduje się drewniany kościół św. Barbary.

Łodygowice – duża wieś (ok. 7 tysięcy mieszkańców), niedaleko dworca zamek, a właściwie pałac z niewielkim parkiem.

Żywiec – przyjemne miasto na jednodniową wycieczkę. Centrum położone daleko od dworca kolejowego, lepiej podjechać autobusem. Najważniejsze atrakcje to rynek, dwa zamki (zamek i pałac), park, kościół św. Krzyża, a poza centrum miasta Muzeum Browaru Żywiec.

Żywiec – spacer po mieście
Żywiec – dworzec kolejowy

Węgierska Górka – przez wieś przebiega szlak na Baranią Górę.

Zwardoń – końcowa stacja kolejowa. Odjeżdżają stąd pociągi kolei słowackich do Czadcy i Żyliny.

Żywiec

Zamek w Żywcu

Linia kolejowa Katowice – Gliwice

Kolejna z głównych tras. Pociągi kursują najczęściej na linii Częstochowa – Gliwice, podział na dwie osobne linie w przewodniku zrobiłem ze względu na dużą wymianę podróżnych w Katowicach oraz dla przejrzystości. Przejazd z Katowic do Gliwic trwa około 25 minut. Dużo ludzi w pociągach, linię pamiętam głównie z kolejek do toalety, bowiem najbliższa toaleta za Katowicami jest na stacji Zabrze. Może się to zmieni po zakończonym remoncie dworca Ruda Chebzie.

Trasa wyremontowana, pociągi jadą szybko.

Katowice Załęże – dawniej dzielnica ciesząca się bardzo złą sławą. W pobliżu stacji kolejowej duża galeria handlowa. Ze stacji idzie się ok. 1,3 km do Parku Śląskiego w Chorzowie.

Chorzów Batory – stacja kolejowa w Chorzowie, daleko od centrum, natomiast blisko stadionu Ruchu Chorzów. Nieprzyjemne miejsce – poza kasą Kolei Śląskich nie ma tu nic. Okolica też nieciekawa.

Chorzów – zwykłe miasto z niezwykłym parkiem
Chorzów Batory – dworzec kolejowy

Świętochłowice – stacja kolejowa bez kas i toalety, blisko tego interesującego, choć niebezpiecznego miasta. W centrum ładny deptak, familoki, sporo malowniczych zakątków. Dalej dzielnice uważane za jedne z najniebezpieczniejszych w województwie śląskim.

Świętochłowice – stacja kolejowa
Świętochłowice – wrażenia z miasta

Ruda Chebzie – zabytkowy dworzec w Rudzie Śląskiej, w dzielnicy Chebzie. Tuż po remoncie, w środku mieści się biblioteka, więc może miejsce będzie trochę ładniejsze. W pobliżu dworca osiedle familoków i pętla tramwajowa.

Ruda Śląska – wyremontowany dworzec kolejowy. Poza biletomatem nie ma tu nic – nie zamontowano wind dla matek z wózkami oraz osób na wózkach inwalidzkich.

Zabrze – dworzec w centrum miasta, blisko zabytkowy budynek poczty, cmentarz żydowski i Stalowy Dom. Sztolnia Luizy ok. 1,5 km, kopalnia Guido 2 kilometry (łatwo dojechać tramwajem).

Zabrze – spacer po mieście
Zabrze – dworzec kolejowy

Gliwice – stacja końcowa. Wyremontowany dworzec kolejowy, ładne centrum miasta (5-10 minut piechotą od dworca), w pobliżu dworca zaniedbany cmentarz żydowski. Warto zobaczyć między innymi Palmiarnię.

Gliwice – 12 miejsc i atrakcji, które warto zwiedzić i zobaczyć

Rynek i ratusz w Gliwicach

Ratusz w Gliwicach

Linia kolejowa Katowice – Częstochowa

Trzecia i ostatnia z głównych linii kolejowych w województwie śląskim. Pociągi osobowe pomiędzy Katowicami a Częstochową jadą ponad półtorej godziny (89 kilometrów). Wprawdzie prędkość przejazdu jest wysoka, ale bardzo częste postoje wydłużają czas jazdy. Koleje Śląskie uruchamiają pociągi przyspieszone na niektórych odcinkach. Na odcinku Myszków – Częstochowa często panuje tłok w pociągach.

Podróż bywa męcząca, normą są też kolejki do toalet na niektórych odcinkach.

Katowice Szopienice Południowe – stacja kolejowa w dzielnicy familoków, w pobliżu znajdują się przystanki autobusów, którymi szybko dojedziemy do dzielnicy Nikiszowiec. Nieciekawa okolica, w przylegającej do przystanku kolejowego kolonii Helgoland często można zobaczyć łysych, dobrze zbudowanych panów podziwiających uroki okolicy.

Sosnowiec – dworzec kolejowy Sosnowiec Główny znajduje się w centrum miasta. W pobliżu dworca cerkiew prawosławna. Atmosfera w tym mieście zniechęca do wizyty, daleko od centrum można zobaczyć Pałac Dietla oraz cmentarz żydowski. Na pewno nie jest to miasto, w którym się zakochacie.

Sosnowiec – spacer po mieście
Sosnowiec Główny – dworzec kolejowy

Będzin – popadający w ruinę zabytkowy dworzec kolejowy daleko od centrum Będzina. Żal patrzeć.

Będzin Miasto – dworzec kolejowy w centrum Będzina. W Będzinie warto zobaczyć Wzgórze Zamkowe z zamkiem i cmentarzem żydowskim. Ładnie wygląda z zewnątrz Pałacyk Mieroszewskich, w którym mieści się Muzeum Zagłębia (drogie bilety wstępu). Poza Wzgórzem Zamkowym szaro, ponuro, wysokie poczucie zagrożenia. Poza centrum popularnością cieszy się Góra Dorotka z kościołem św. Doroty na jej szczycie.

Będzin – co zobaczyć

Dąbrowa Górnicza – bardzo brzydka stacja kolejowa jak na tak duże miasto. Zabytkowy dworzec ma zostać w najbliższych latach wyremontowany. Z dworca do centrum idzie się kilka minut – warto zobaczyć Pałac Kultury Zagłębia, ławeczkę Jimiego Hendrixa tuż obok, pobliską galerię handlową Pogoria, ładny kościół widoczny z daleka, ewentualnie kopalnię ćwiczebną kilometr dalej. Samo miasto to jedno wielkie blokowisko.

Dąbrowa Górnicza – spacer po centrum

Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – zabytkowy dworzec kolejowy, na którego peronach i w otoczeniu od kilku lat trwa remont.

Łazy – nieduże miasteczko przemysłowe. Bardzo ładnie wyremontowany dworzec kolejowy z Izbą Pamięci, samo miasteczko przeciętne, bez szczególnych atrakcji.

Łazy – dworzec kolejowy

Zawiercie – średniej wielkości miasto z pięknym dworcem kolejowym. Dworzec kolejowy to najładniejsze miejsce miasta. Nie wiem, czy jeszcze możliwe jest zwiedzanie zamkniętej Huty Szkła Kryształowego, natomiast najciekawsze atrakcje Zawiercia to źródło Warty w Kromołowie – dzielnicy miasta położonej 5 km od centrum, tam również znajduje się cmentarz żydowski.

Myszków – bardzo ładny dworzec kolejowy i to by było na tyle, bo Myszków to zwykłe miasto, jedynie kościół św. Mikołaja wyrasta na poważną atrakcję turystyczną.

Poraj – popularne miejsce wypoczynku nad Zalewem Porajskim (a właściwie nad Wartą). Wyremontowany dworzec kolejowy.

Częstochowa Raków – w pobliżu przystanku kolejowego pętla tramwajowa oraz muzeum Rezerwat Archeologiczny Kultury Łużyckiej. Okolica nieciekawa.

Częstochowa – dworzec kolejowy w Częstochowie. Jeden z dwóch ważnych dworców, bo wyremontowany dworzec Częstochowa Stradom obsługuje wiele pociągów dalekobieżnych. Dworzec położony w centrum miasta, łatwo dojść na Jasną Górę i większości zabytków, choć miasto bardzo mnie rozczarowało.

Częstochowa

Częstochowa – brama na Jasną Górę

Linia kolejowa Katowice – Lubliniec

Początkowo linia kolejowa Katowice – Lubliniec pokrywa się z linią Katowice – Gliwice. Linie rozdzielają się za stacją Chorzów Batory. Na trasie zwykle jest średnie obłożenie. Trasę o długości 67 kilometrów pociąg pokonuje w około półtorej godziny. Bardzo nie lubię jeździć tą trasą – podróż niesamowicie się dłuży, poza trasą Oświęcim – Kraków na żadnej innej nie mam tak silnego odczucia znudzenia podróżą.

Chorzów Miasto – bardzo zaniedbana stacja kolejowa w centrum Chorzowa. Brak kas, brak toalet, smród moczu, śmieci, butelki po alkoholu – szkoda pisać. Nie rozumiem, że do tej pory nikt nie potraktował remontu tego miejsca jako priorytetowej inwestycji.

Chorzów – zwykłe miasto z niezwykłym parkiem
Chorzów Miasto – dworzec kolejowy

Bytom – wraz z Wałbrzychem od lat uważany za najbrzydsze polskie miasto. Gdyby o oba miasta zadbano, byłyby dużo ładniejsze niż na przykład Sosnowiec, czy Będzin. Budynek dworca kolejowego w Bytomiu w środku pięknie wyremontowany, perony i reszta czekają na remont. Dworzec blisko centrum miasta – warto zobaczyć między innymi sąd, kościół św. Jacka, czy cmentarz żydowski. Niestety, wszystko psuje bardzo wysokie poczucie zagrożenia i agresja wręcz unosząca się w powietrzu.

Bytom – co zwiedzić i zobaczyć
Bytom – dworzec kolejowy

Bytom Karb – stacja kolejowa w pobliżu stacji Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Radzionków Rojca – przystanek kolejowy. Półtora kilometra od przystanku znajduje się Muzeum Chleba (lepiej dojechać autobusem).

Radzionków – w wyremontowanym budynku dworca kolejowego utworzono Centrum Dokumentacji Deportacji Górnoślązaków do ZSRR w 1945. Co najśmieszniejsze, na stronie internetowej tego muzeum nie podano, że do muzeum można dojechać pociągiem – jest podany tylko dojazd samochodem lub autobusem. Sam Radzionków to niezbyt interesujące miasto, mnie się kojarzy jedynie z drużyną piłkarską Ruch Radzionków.

Nakło Śląskie – wieś licząca ok. 4 tysiące mieszkańców. W niedużej odległości od stacji kolejowej można zwiedzić Centrum Kultury Śląskiej i kościół p.w. Najświętszego Serca Pana Jezusa. Około 3,5 kilometra od stacji znajduje się bardzo ładny Park Świerklaniecki z ruinami zamku.

Tarnowskie Góry – dobre miejsce na jednodniową wycieczkę z Katowic. Niebrzydkie centrum, zabytkowa kopalnia srebra (b.drogie bilety), tuż obok kopalni Skansen Maszyn Parowych. Bliżej centrum sztolnia. Poczucie zagrożenia znacznie mniejsze niż w innych śląskich miastach.

Tarnowskie Góry w jeden dzień

Miasteczko Śląskie – przeciętne miasteczko, kończy tu bieg kolej wąskotorowa z Bytomia jadąca również przez Tarnowskie Góry. Warto zobaczyć kościół p.w. Najświętszej Marii Panny i stojący tuż obok drewniany kościół św. Jerzego. Zrewitalizowano również park miejski.

Koszęcin – duża wieś z wyremontowanym zespołem pałacowo-parkowym, gdzie swoją siedzibę ma Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk. Warto też zobaczyć drewniany kościół św. Trójcy.

Lubliniec – węzeł kolejowy, kojarzony z zakładem karnym i jednostką komandosów. Miasto niebrzydkie, ale nudne. Czekałem tu na przesiadkę dwa razy, nudziłem się niemiłosiernie, bo wydawało mi się, że poza budynkiem Starostwa i rynkiem nie ma tu nic ciekawego, ale okazuje się, że jest kilka ciekawych miejsc – między innymi pałac i drewniany kościół. Cóż, trzeba będzie pojechać jeszcze raz.

Lubliniec

Piękny budynek Urzędu Miejskiego w Lublińcu

Linia kolejowa Katowice – Racibórz

Pociągiem z Katowic do Raciborza (ewentualnie do Chałupek i Bogumina) jechałem kilka razy. Linia bardzo przeciętna pod każdym względem – nie wyróżnia się kompletnie niczym, co mógłbym opisać. Może popadającymi w ruinę dworcami kolejowymi oraz zdewastowanymi stacjami. Prędkość taka sobie, obłożenie pociągów w większości też.

Do stacji Katowice Piotrowice pokrywa się z linią Katowice – Zwardoń.

Mikołów – dworzec kolejowy służący do zupełnie innych celów, w centrum bardzo ładny rynek z charakterystycznym ratuszem. Poza tym nic ciekawego.

Mikołów – spacer po mieście

Łaziska Górne – 22 tysiące mieszkańców, brak atrakcji turystycznych.

Orzesze – dwudziestotysięczne miasto, również bez atrakcji turystycznych.

Czerwionka – niedaleko stacji znajduje się podobno zabytkowe osiedle familoków budowane w latach 1898-1916.

Rybnik Paruszowiec – wyremontowany dworzec kolejowy zbudowany w 1912 roku. Wcześniej wyglądał okropnie.

Rybnik – miasto kojarzone ze szpitalem psychiatrycznym. Centrum niebrzydkie, oszpecone galerią handlową. Warto zwrócić uwagę na kościół św. Antoniego oraz budynek Starostwa Powiatowego. Miasto na kilkugodzinną wizytę. Być może za jakiś czas do Rybnika zostanie wydłużona linia kolejki wąskotorowej w Rudach.

Rybnik w kilka godzin – co zobaczyć?

Rydułtowy – zwyczajne miasteczko, można zobaczyć kościół św. Jerzego.

Racibórz – nieduże centrum blisko dworca kolejowego. Częściowo zniszczony rynek, Zamek Piastowski, kilka ładnych kościołów.

Racibórz

Ładniejsza część rynku w Raciborzu

Linia kolejowa Katowice – Wisła Głębce

Linia na odcinku Katowice – Goczałkowice-Zdrój pokrywa się z linią kolejową Katowice – Zwardoń. Później pociąg znacznie zwalnia. Widoki ładne, ale jazda powolna, a w sezonie letnim i zimowym oraz w weekendy pociągi zatłoczone. W Ustroniu i Wiśle jest kilka stacji i przystanków kolejowych. Na odcinku Zabrzeg – Wisła Głębce infrastruktura zaniedbana, brak toalet na stacjach kolejowych, ogólnie bardzo źle wszystko wygląda.

Skoczów – piętnastotysięczne miasteczko. Można zobaczyć rynek położony 10 minut piechotą od zaniedbanego dworca kolejowego i Muzeum Gustawa Morcinka

Goleszów – duża wieś blisko Cieszyna, dawniej węzeł kolejowy, obecnie nie wiem, czy cokolwiek jeździ z Cieszyna w stronę Goleszowa (chodzi o pociągi towarowe, bo pasażerskie nie jeżdżą od dawna). Godny uwagi jest tylko budynek stacji – atmosfera niczym kilkadziesiąt lat temu na opustoszałych wsiach. Ze stacji kolejowej do centrum Goleszowa idzie się około 2 kilometry.

Ustroń – pierwsza stacja na terenie Ustronia, brak kas i toalet, blisko centrum.

Ustroń-Zdrój – przystanek kolejowy blisko centrum Ustronia i najważniejszych uzdrowisk.

Ustroń-Polana – stacja kolejowa tuż przy dolnej stacji kolei krzesełkowej na Czantorię.

Wisła Obłaziec – stacja kolejowa w małym, ładnym, drewnianym budynku (zamknięty. Ustawiono toi-toi.

Wisła Uzdrowisko – stacja kolejowa położona w centrum Wisły. W trakcie opracowywania artykułu trwał remont budynku.

Wisła Dziechcinka – przystanek kolejowy. W pobliżu Galeria Sportowych Trofeów Adama Małysza.

Wisła Głębce – stacja końcowa. Tuż przed stacją pociąg przejeżdża przez malowniczy wiadukt kolejowy. Niedaleko stacji można zwiedzić opuszczoną skocznię narciarską.

Goleszów

Stacja kolejowa Goleszów

Linia kolejowa Częstochowa – Koniecpol

Linia kolejowa, po której kursują pociągi regionalne Częstochowa – Kielce. Stacja Koniecpol to ostatnia stacja na tereniw województwa śląskiego. Po drodze małe miejscowości.

Kusięta Nowe – stacja kolejowa przy szlaku Orlich Gniazd. Około kilometr od stacji Góra Lisica – wapienne wzgórze. U stóp góry pozostałości starego pieca do wypalania wapna, można zwiedzić jaskinie. Kilometr dalej inne wzgórza – Góry Towarne, cztery kilometry od stacji zamek w Olsztynie i Park Krajobrazowy Orlich Gniazd.

Bukowno – mała wieś; niedaleko stacji zabytkowy dworek.

Julianka – wieś; w której w 1976 roku miała miejsce katastrofa kolejowa, w wyniku której zginęło 26 osób a 70 zostało rannych. W miejscu katastrofy stoi dziś krzyż.

Podlesie – jedyna atrakcja turystyczna wsi to drewniany kościól z XVIII wieku.

Koniecpol – miasto liczące ok. 6 tysięcy mieszkańców. Godne uwagi zabytki to pałac i kościół św. Trójcy.

Inne miasta przy liniach kolejowych

W artykule z różnych względów nie opisałem wszystkich linii kolejowych województwa śląskiego. Najczęściej na trasie pociągu po prostu nie ma miejsc interesujących z punktu widzenia turysty. Na przykład pociągi do Cieszyna (z Katowic i Czechowic-Dziedzic) zatrzymują się w niewielkich wioskach, a wątpliwą atrakcją może być dworzec w Zebrzydowicach okupowany przez bezdomnych. Sam Cieszyn jest miastem wartym odwiedzenia – bardzo ładny rynek, Wzgórze Zamkowe oraz możliwość przejścia na czeską stronę do Czeskiego Cieszyna czynią go świetnym miejscem na jednodniową wycieczkę.

Cieszyn na szybki wypad – przewodnik
Czeski Cieszyn – co zobaczyć

Nie opisywałem linii kolejowej Lubliniec – Częstochowa – po drodze nie ma nic szczególnego, może poza wyremontowanym dworcem Częstochowa Stradom. Pociąg jedzie szybko, pasażerów mało, uderza przede wszystkim przestrzeń przy drogach ozdobiona licznymi banerami reklamowymi. O estetykę nikt tam nie dba.

Pociągi jadące z Katowic do Oświęcimia (województwo małopolskie) oraz w stronę Krakowa zatrzymują się w Mysłowicach – mieście wyjątkowo nieciekawym, do którego nie zamierzam wracać, chociaż mieści się tam zbierające bardzo dobre recenzje Centralne Muzeum Pożarnictwa. Lubię tę tematykę, lecz z dworca kolejowego do muzeum trzeba kawałek przejść, a naprawdę nie mam ochoty na spacer po tym mieście.

Mysłowice – przerażające miasto

Pociągi z Gliwic do Opola zatrzymują się w Pyskowicach i Toszku. Dworce kolejowe w tych miastach są jednak bardzo oddalone od najważniejszych atrakcji, więc lepiej dojechać tam autobusami komunikacji podmiejskiej. Przejeżdżając przez Pyskowice z okien pociągu zobaczymy skansen kolejowy, który nie jest dostępny dla zwiedzających. Połączenie Gliwice – Opole obsługują Przewozy Regionalne.

Pociągi Kolei Śląskich docierają także do Wodzisławia Śląskiego. W trakcie opracowywania artykułu kończył się remont generalny tamtejszego dworca. W Wodzisławiu Śląskim można zobaczyć rynek i dawny pałac, w którym mieści się obecnie Urząd Stanu Cywilnego.

Warto też wspomnieć o Żorach. Linia kolejowa Rybnik – Pszczyna to obraz nędzy i rozpaczy, bardzo powolne pociągi, natomiast Żory to jedyne godne uwagi miasto na trasie, choć według mnie niezbyt atrakcyjne dla turystów. Najważniejsze miejsce to rynek, a pewny potencjał dla rodzin z dziećmi ma miasteczko westernowe Twinpigs. W czasie opracowywania artykułu dworzec kolejowy był remontowany.

Na koniec został Sławków – miasteczko na granicy województw śląskiego i małopolskiego. Rzadko dojeżdżają tam pociągi jadące z Katowic w stronę Olkusza. Siedmiotysięczne miasteczko znane jest z tego, że kończy się tam linia szerokotorowa LHS. Warto zobaczyć Ryneczek, ratusz, pozostałości po zamku biskupów,

Koleje wąskotorowe

W województwie śląskim obecnie czynne są dwie pasażerskie koleje wąskotorowe (jeśli chodzi o przemysłowe, nie orientuję się):

Kolej wąskotorowa Bytom – Miasteczko Śląskie – popularna kolej wąskotorowa zarządzana przez Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Pociągi kursują w soboty, niedziele i święta w okresie wakacji. Ponadto w wybrane niedziele w październiku, listopadzie i grudniu od dwóch lat realizowany jest projekt „Srebrny pociąg” – pociąg kursuje z Bytomia do stacji niedaleko zabytkowej kopalni srebra w Tarnowskich Górach. Na ten pociąg konieczna jest wcześniejsza rezerwacja.

W lecie pociągi zestawione są z lokomotywy i wagonów otwartych, tzw. letniaków. W pociągu nie ma toalet. Trasa pociągu liczy 21 kilometrów, skład pokonuje ją w 70 minut. Po drodze zatrzymuje się blisko wspomnianej zabytkowej kopalni srebra, w pobliżu centrum Tarnowskich Gór oraz przy zalewie Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim.

Więcej informacji: sgkw.eu

Kolej wąskotorowa w Rudach – od kilku lat coraz bardziej popularna atrakcja turystyczna województwa śląskiego. Pociągi kursują na dwóch krótkich trasach: Rudy – Paproć i Rudy – Stanica. Kolej wąskotorowa w Rudach to pozostałość po dawnej kolei wąskotorowej Gliwice – Racibórz przez Bojków, Nieborowice i Stanicę (51 km). W Gliwicach zachował się budynek dawnego dworca kolei wąskotorowej. Województwo śląskie postanowiło zainwestować w kolejkę i planowana jest budowa odcinka Rudy – Rybnik, przez co bardzo zyskałaby na popularności, bowiem dojazd komunikacją publiczną do stacji Rudy jest niezbyt dogodny.

Więcej informacji: www.kolejkarudy.pl

Kolej linowo-terenowa na Górę Żar

Jedną z kolejowych atrakcji województwa śląskiego jest kolej linowo-terenowa na Górę Żar w Międzybrodziu Bialskim. Budowa kolei została ukończona pod koniec 2003 roku, na początku 2004 roku pierwsze osoby mogły wjechać wagonikiem na Górę Żar.

Długość trasy kolejki wynosi 1300 metrów, czas przejazdu pomiędzy dolną a górną stacją to 5 i pół minuty. W połowie drogi zbudowano mijankę dla wagoników. W ciągu godziny kolejka może przewieźć 1200 osób, możliwe jest zabranie do wagoniku roweru i sprzętu narciarskiego.

Na Górę Żar warto się przejechać ze względu na malownicze widoki z okien kolejki oraz ze szczytu góry. To popularne miejsce wśród miłośników szybownictwa i paralotniarstwa.

Na szczycie góry znajduje się sztuczny zbiornik wodny i elektrownia szczytowo-pompowa.

Informacje na temat godzin kursowania: www.pkl.pl/gora-zar/gora-zar.html

Podsumowanie

W artykule przedstawiłem najciekawsze miejsca województwa śląskiego, do których dojedziemy pociągiem. Niestety, większość zamków i pałaców w województwie śląskim położona jest daleko od linii kolejowych, inne, jak na przykład pałac w Kłobucku, od lat nie mogą się doczekać na powrót pociągów.

Zabytki i atrakcje województwa śląskiego nawet w miastach, do których dociera kolej, często rozrzucone są na dużej powierzchni, przez co pociąg często nie wystarczy, aby dokładnie zwiedzić daną miejscowość. Na szczęście działa KZK GOP z biletami jednodniowymi.

Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂

Bielsko-Biała Główna

Wnętrze dworca Bielsko-Biała Główna

%d bloggers like this: