Kolej na Podróż

Pociąg Przemyśl – Kijów – informacje

23 grudnia 2016 roku rozpoczął regularne kursowanie pociąg Kijów – Lwów – Przemyśl. Połączenie uruchomione przez koleje ukraińskie to strzał w dziesiątkę, bowiem eliminuje konieczność pieszego przekraczania granicy oraz zapewnia komfortowy dojazd do Lwowa i Kijowa za niewygórowaną cenę. Co więcej, rozkład został opracowany tak, aby z pociągu Przemyśl – Kijów można było przesiąść się na pociąg IC w stronę Krakowa i Wrocławia i w drugą stronę. O długo oczekiwanym połączeniu napisano sporo artykułów, czas więc na podsumowanie.

UWAGA!!!
Zaktualizowana wersja artykułu dostępna jest TUTAJ. Recenzja, szczegółowe informacje oraz sporo zdjęć – wszystko z pierwszej ręki.

Zobacz również:

Kolej na Ukrainie – kompletny przewodnik dla pasażerów

ROZKŁAD JAZDY:

Pociąg Przemyśl – Kijów kursuje według następującego rozkładu jazdy:

Kijów Pasażerski (odj. 06:55) –> Swiatoszyn (06:59) –> Korosteń (08:17) –> Podzamcze (11:25) –> Lwów (12:05 – 12:17) –> Przemyśl Główny (13:25)

Przemyśl Główny (odj. 14:26) –> Lwów (17:17-17:28) –> Podzamcze (17:36) –> Korosteń (21:00) –> Swiatoszyn (22:21) –> Kijów Pasażerski (przyj. 22:33)

Wyszukiwarka rozklad.pkp.pl podaje ponadto kilkunastominutowy postój na stacji Mostiska-2.

CENY BILETÓW:

Na szczęście nie sprawdziły się informacje o astronomicznych cenach biletów i pasażerowie mogą podróżować pociągiem Przemyśl – Kijów za bardzo przystępne ceny.  Orientacyjne ceny biletów:

Przemyśl – Kijów: 406 UAH (ok. 65 zł) (II klasa); 574 UAH (ok. 91 zł) (I Klasa)
Przemyśl – Lwów: 172 UAH (ok. 27 zł) (II klasa); 235 UAH (ok. 37,50 zł) (I klasa)

Ceny biletów zależą od kolejowego kursu euro oraz hrywny, więc mogą się zmieniać. Nie są honorowane zniżki studenckie ani zniżki dla seniorów.

Bilety można kupić w kasach międzynarodowych PKP Intercity (lub Centrach Obsługi Klienta) oraz przez stronę internetową kolei ukraińskich booking.uz.gov.ua. Bilety na krajowym odcinku ukraińskim (Lwów – Kijów) są obliczane według innej taryfy i różnią się w zależności od dnia i spodziewanych potoków podróżnych.

AKTUALIZACJA:

Wbrew informacjom podanych w komunikatach prasowych przewoźników bilety na stronie kolei ukraińskich można kupić tylko na odcinek Lwów – Kijów (informacja z korespondencji z kolejami ukraińskimi). Na forach natrafiałem na informacje, iż również w kasach międzynarodowych PKP Intercity występują problemy z kupnem biletu i bilety należy kupować w Centrach Obsługi Klienta (COK) lub w kasie międzynarodowej w Przemyślu. W ostateczności można skorzystać z usług pośrednika Polrail, ale trzeba liczyć się z prowizją.

Pociągi objęte są obowiązkową rezerwacją miejsc, więc może się zdarzyć, iż nie uda się kupić biletów w okresie szczytów przewozowych lub będzie trzeba jechać pierwszą klasą.

Od 1 lutego 2017 roku planowane jest wprowadzenie podwyżki cen biletów na sieci kolei ukraińskich o około 50%. Mam nadzieję, że ceny biletów na pociąg Przemyśl – Kijów pozostaną bez zmian.

Pociąg odjeżdża z peronu 4 w Przemyślu. Do peronu przechodzi się tunelem z peronu 3. Jak informuje jeden z naszych czytelników, droga nie jest oznaczona i osoby, które nie znają dobrze stacji Przemyśl Główny, mogą się zgubić.

KONTROLA GRANICZNA:

Kontrola graniczna odbywać się będzie w pociągu. Jak wynika ze zdjęć z pierwszego przejazdu zamieszczonych w internecie, ukraińscy pogranicznicy oraz funkcjonariusze polskiej Straży Granicznej przeprowadzali kontrolę wspólnie już od Lwowa.

Osoby wjeżdżające na terytorium Ukrainy muszą posiadać ważny paszport.

AKTUALIZACJA:

W relacji Kijów – Lwów – Przemyśl od Lwowa kontrolę przeprowadzają ukraińscy pogranicznicy, w Medyce dosiadają się polscy strażnicy graniczni. W kierunku Przemyśl – Lwów – Kijów kontrola paszportów odbywa się na peronie przemyskiego dworca.

PROPOZYCJE WYCIECZEK:

Ze względu na szybko zapadający zmrok obecnie połączenie nie wydaje się atrakcyjne, ale od marca do późnej jesieni można rozważyć następujące wycieczki:

– nawet w zimie godna polecenia jest wycieczka z Przemyśla do Lwowa, nocleg we Lwowie i kilkugodzinne zwiedzanie Lwowa, połączone z zakupami, bowiem pociąg odjeżdża w stronę Przemyśla o 12:17.

– dojazd pociągiem Przemyśl – Kijów do Kijowa, dwa noclegi w Kijowie i jeden dzień przeznaczony na zwiedzanie miasta. Ważne, aby obiekt noclegowy położony był blisko dworca kolejowego w Kijowie.

– kiedy dzień będzie dłuższy, przyjazd do Lwowa o 17:17, kilkugodzinne zwiedzanie, następnie przejazd nocnym pociągiem Lwów – Sołotwyno przy granicy rumuńskiej lub tym samym pociągiem do Winogradowa, o ile będzie jeszcze kursowała tamtejsza malownicza kolej wąskotorowa.

– jeżeli zdecydujemy się jechać do Sołotwyna, warto przekroczyć granicę i zwiedzić Syhot Marmaroski

– zamiast do Sołotwyna, można pojechać nocnym pociągiem z Lwowa do Odessy, przy czym w sezonie będzie trudno o wolne miejsca.

– ze Lwowa można też pojechać nocnym pociągiem do Użgorodu, dzień przeznaczyć na zwiedzanie Użgorodu i Mukaczewa, a następnie wrócić przez Słowację do Polski (do Koszyc dojedziemy autobusami z Użgorodu lub pociągiem Czop – Čierna nad Tisou, gdzie przesiadamy się na pociąg Čierna nad Tisou – Koszyce.

TABOR:

Połączenie Przemyśl – Kijów będzie obsługiwane przez komfortowe pojazdy Hyundai ROTEM kolei ukraińskich lub przez inny pojazd należący do tamtejszych kolei – Tarpan. Oba pojazdy są klimatyzowane i wyposażone w toalety z obiegiem zamkniętym. Kursują jako pociągi Intercity +, pociąg Przemyśl – Kijów także będzie kursował jako pociąg te kategorii.

WADY POŁĄCZENIA:

Trudno znaleźć jakieś wady połączenia. Niektórzy narzekają, że nie będzie można przyjechać do Lwowa rano, a wieczorem wracać do Przemyśla. Owszem, będzie można, ale bardzo drogim pociągiem PKP Intercity zestawionym tylko z wagonów sypialnych.

Jak dla mnie – szkoda, że pociąg nie przejeżdża i nie zatrzymuje się w Tarnopolu, mieście atrakcyjnym turystycznie. Nie znam dokładnego przebiegu trasy, lecz jeżeli pociąg przejeżdża przez Zdołbunow, mógłby się tam zatrzymywać, a pasażerowie dojeżdżaliby marszrutką do centrum Równego.

Cieszmy się jednak, że pociąg jest i miejmy nadzieję, iż przemytnicy nie zdewastują taboru, a połączenie utrzyma się i będzie zwiastunem znacznie lepszej oferty połączeń kolejowych pomiędzy Polską a Ukrainą.

Spodobał ci się wpis? Jeśli tak, zapraszam do polubienia naszego profilu na Facebooku.

Hyundai Rotem kolei ukraińskich (źródło: materiały prasowe UZ)

Hyundai Rotem kolei ukraińskich (źródło: materiały prasowe UZ)

Pociąg Tarpan kolei ukraińskich (źródło: materiały prasowe)

Pociąg Tarpan kolei ukraińskich (źródło: materiały prasowe)

%d bloggers like this: