Kolej na Podróż

Lidzbark Warmiński – jak dojechać pociągiem, rozkład jazdy, połączenia

Lidzbark Warmiński to miasto w województwie warmińsko-mazurskim. Obecnie miasto liczy około 16 tysięcy mieszkańców; od połowy XIV w. do końca wieku XVIII był stolicą Warmii – prężnie rozwijającym się ośrodkiem handlowym. W czasie drugiej wojny światowej zniszczeniu uległo 80% zabudowy. Po drugiej wojnie światowej zamiast odbudować zniszczone Stare Miasto, podjęto decyzję o budowie blokowisk w miejsce zabytków. O czasach świetności przypominają zachowane zabytki, których jest niemało, biorąc pod uwagę burzliwą historię miasteczka.

Pociągiem do Lidzbarka Warmińskiego nie dojedziemy, ale w mieście zachował się dworzec, a wiele lat temu Lidzbark Warmiński był węzłem kolejowym. W 1899 roku oddano do użytku linie kolejowe Lidzbark Warmiński – Górowo Iławieckie (dalej Jarzeń i granica państwa) i Lidzbark Warmiński – Czerwonka. Jeśli chodzi o tę pierwszą linię w styczniu 1945 roku rozebrano tory na odcinku Sągnity – Korniewo i choć linia widniała jako linia Górowo Iławeckie – Jarzeń, tory rozpoczynały się w Sągnitach. Pociągi pasażerskie jeździły tą linią do 1991 roku. 1 maja 1999 roku zamknięto linię Lidzbark Warmiński – Górowo Iławeckie dla ruchu towarowego. W 2007 roku rozebrano tory Górowo Iławeckie – Sągnity. W 2019 roku rozebrano most kolejowy tuż za dworcem Górowo Iławieckie, co przekreśla szanse na odbudowę linii pomiędzy Lidzbarkiem Warmińskim a Górowem Iławeckim. W 1996 roku zamknięto dla ruchu pasażerskiego linię Czerwonka – Lidzbark Warmiński. Linia została częściowo rozebrana, na zdemontowanym odcinku utworzono ścieżkę rowerową.

W 1916 roku oddano do użytku linię kolejową Bartoszyce – Lidzbark Warmiński. Linię dla ruchu zamknięto w 1992 roku, dwa lata później linia została zlikwidowana. W 2019 roku radny sejmiku województwa warmińsko-mazurskiego Marcin Kazimierczuk złożył projekt budowy linii kolejowej Bartoszyce – Lidzbark Warmiński w ramach zapowiadanego przez rządzących programu Kolej Plus.

Od 1916 do stycznia 1945 roku istniała linia kolejowa Orneta – Sątopy Samulewo przez Lidzbark Warmiński. W 2011 roku na śladzie torowiska dawnej linii kolejowej utworzono ścieżkę rowerową na odcinku Lidzbark Warmiński – Orneta. Ścieżka rowerowa o długości 27,8 km wchodzi w skład szlaku rowerowego Green Velo.

Trudno spodziewać się, że kolej i pociągi do Lidzbarka Warmińskiego powrócą w przyszłości. Najbliższe stacje kolejowe czynne dla ruchu pasażerskiego to Dobre Miasto i Orneta, położone przy linii kolejowej Olsztyn – Braniewo. Oferta przewozowa na tej linii jest bardzo słaba. Kolej w tym regionie nie ma szans z autobusami i busami.

Lidzbark Warmiński – najważniejsze zabytki i atrakcje:

– Zamek Biskupów Warmińskich
– kolegiata św. Piotra
– Wysoka Brama
– Oranżeria Krasickiego
– zabytkowe kamienice w rynku
– pozostałości dawnych murów obronnych
– cmentarz wojenny z I wojny światowej
– cmentarz żołnierzy radzieckich

Przydatne strony

portalpasazera.pl/Plakaty – rozkład jazdy według stacji. Należy wpisać interesującą cię stację, w tym przypadku stację Dobre Miasto, Orneta lub Pieniężno
www.intercity.pl/pl/ – strona internetowa PKP Intercity z możliwością zakupu biletów
bilety.polregio.pl – sklep internetowy Polregio

Zobacz również:

Podróż pociągiem po Polsce – przewodnik
Tanie podróże z PKP Intercity – najlepsze oferty i promocje
Tanie podróże z Polregio – najlepsze oferty i promocje
Koleje wąskotorowe w Polsce – przewodnik

%d bloggers like this: