17 marca 2021 roku koleje austriackie rozpoczęły sprzedaż biletów na pociąg Bratysława – Split przez Wiedeń. Po zapowiedzi nowego połączenia wydawało się, że będzie ono bezkonkurencyjnym hitem wakacji, jednak jak się okazuje, na razie Regiojet sprzedaje więcej biletów na pociąg Praga – Split i Rijeka.
Pociąg Bratysława – Split to pociąg nocny kategorii Euronight. Koleje austriackie uruchamiają połączenie we współpracy z kolejami słowackimi. Poniżej najważniejsze informacje na temat pociągu:
Szczegółowe informacje na temat możliwości dojazdu pociągiem do chorwacki znajdziecie w przewodniku Pociągiem do Chorwacji.
UWAGA!!! Nie sugerujcie się zdjęciami pociągów Nightjet z materiałów prasowych kolei austriackich pojawiających się przy opisach pociągu Bratysława – Split w artykułach na znanych portalach pisanych ZA OGROMNE PIENIĄDZE chorwackiej organizacji turystycznej na podstawie informacji z mojego bloga. W artykule znajdziecie odnośniki do aktualizowanego zestawienia pociągu z Bratysławy i Wiednia do Splitu – prawdopodobnie pojadą inne wagony.
Pociąg Bratysława – Split – rozkład jazdy:
Pociąg Bratysława – Split to pociąg wakacyjny. Będzie kursował dwa razy w tygodniu od połowy czerwca do połowy września w następujących terminach:
Na trasie Bratysława – Split pociąg kursuje w każdy wtorek i piątek w okresie 18.06 – 10.09.2021.
Na trasie Split – Bratysława pociąg kursuje w każdą środę i sobotę w okresie 19.06- 11.09. 2021.
Orientacyjny rozkład jazdy pociągu:
Bratislava hl.st. (odj. 15:51) –> Wien Hbf (18:01) –> Zagreb Gl. K. (01:10) –> Split (09:46)
Split (odj. 16:40) –> Zagreb Gl. K. (01:31) –> Wien Hbf (09:01) –> Bratislava hl. st.(10:49)
Na obrazku poniżej widnieje pełny rozkład jazdy ze strony Nightjet kolei austriackich. Jak zauważyłem w wyszukiwarce połączeń, rozkład jazdy różni się o kilka lub kilkanaście minut w niektórych dniach.
Pociąg Bratysława – Split – ceny biletów
Najtańsze bilety na pociąg Bratysława – Split kosztują 29,90 euro w wagonie z miejscami do siedzenia w drugiej klasie. Są to bilety w taryfie Sparschiene, czyli imienne bilety na konkretne połączenie bez możliwości wymiany i zwrotu. Jeśli chcemy mieć możliwość wymiany lub zwrotu, musimy zapłacić za bilet 99 euro – zwrot biletu w tej taryfie jest bezpłatny do 15 dni przed datą podróży, natomiast od 14 do 1 dnia przed planowaną podróżą pobierana jest opłata w wysokości 50% ceny biletu za jego anulowanie.
W pociągach Euronight i Nightjet uruchamianych przez koleje austriackie obowiązuje system dopłat. Jeśli chcemy jechać w wagonach sypialnych, musimy dopłacić następujące kwoty:
Miejsce w wagonie sypialnym w przedziale 3-osobowym: 40 euro
Miejsce w wagonie sypialnym w przedziale 2-osobowym: 60 euro
Miejsce w wagonie sypialnym w przedziale 1-osobowym: 110 euro
Inaczej mówiąc, najtańsza podróż w wagonie sypialnym w przedziale 3-osobowym będzie nas kosztować 29,90 euro + 40 euro, czyli razem 69,90 euro.
W trakcie opracowywania artykułu najtańsze bilety promocyjne dało się nabyć na każde połączenie.
Przewóz motocykla kosztuje 79,90 euro, przewóz samochodu 109,90 euro.
Bilety można zakupić na stronie tickets.oebb.at. Bilety na przewóz samochodu lub motocykla dostępne są TUTAJ.
Pociąg Bratysława – Split – zestawienie
Jeśli wierzyć informacjom kolei austriackich i stronie vagonweb.cz pociąg Bratysława – Split będzie zestawiony z wagonów kolei słowackich. W składzie pociągu będą dostępne wagony:
wagony z miejscami do siedzenia
W składzie pociągu mają kursować zmodernizowane wagony Bmz kolei słowackich. Są to wagony z przedziałami, klimatyzowane i wyposażone w toalety z obiegiem zamkniętym. Przedziały są sześciomiejscowe, z siedzeniami z charakterystycznym ludowym motywem wzorowanym na malowankach ze wsi Čičmany.
Osobiście nie lubię słowackich wagonów z przedziałami. Jest w nich mało miejsca, są niezbyt wygodne, a dodatkową wadą (według niektórych zaletą) jest rozkładany stolik pomiędzy rzędami siedzeń.
wagony sypialne
Według zapowiedzi będzie można skorzystać ze zmodernizowanych słowackich wagonów sypialnych. Wagony z przedziałami jedno-, dwu- i trzyosobowymi są zmodernizowane i wyposażone w toaletę z obiegiem zamkniętym.
autokuszetki
Pociąg Bratysława – Split będzie posiadał trzy wagony do przewozu samochodów. Jeden będzie rozpoczynał podróż w Bratysławie, dwa wagony będą dołączane w Wiedniu.
W składzie pociągu nie będzie wagonów z miejscami do leżenia.
Pełne i aktualizowane zestawienie możecie obejrzeć na stronie vagonweb.cz
Pociąg Bratysława – Split – zestawienie
Pociąg Split – Bratysława – zestawienie
Przewóz rowerów i zwierząt
W trakcie opracowywania artykułu nie było możliwe zakupienie biletów dodatkowych na przewóz rowerów lub zwierząt.
Pociąg Bratysława – Split – trasa
Pociąg z Bratysławy do Splitu pojedzie przez Austrię i Słowenię.
Najważniejsze stacje na trasie:
Bratysława – pociąg rozpoczyna bieg na dworcu głównym w Bratysławie. Z dworca głównego piechotą dojdziemy do niedużego, kameralnego centrum miasta, gdzie warto zobaczyć zamek, rynek, budynek teatru, Bramę Michalską, a podczas powrotu w stronę dworca Pałac Prezydencki. Na szybki spacer z dworca do brzegu Dunaju i obejście najważniejszych ulic wystarczą 3-4 godziny.
Wiedeń – pociąg zatrzymuje się na dworcu głównym, gdzie następuje załadunek samochodów i dworcu Meidling. Z dworca głównego do centrum Wiednia można dojść w 15 minut lub podjechać metrem. W Wiedniu jest mnóstwo zabytków i atrakcji, na które trzeba poświęcić kilka osobnych artykułów.
Wiener Neustadt – nieduże miasto, jeden z najważniejszych węzłów kolejowych w Austrii. Dworzec kolejowy położony w centrum miasta, zabytki to katedra, zamek (siedziba Akademii Wojskowej, główny plac z kolumną maryjną, muzeum miasta w zabytkowym kościele, czy fragmenty murów miejskich. Ciekawe miasto, nie jest jakąś perełką, lecz może się spodobać.
Graz – drugie pod względem wielkości miasto Austrii. Bardzo podobało mi się zadbane centrum miasta, jak i atmosfera w nim panująca. Najważniejsze miejsca to Wzgórze Zamkowe z Wieżą Zegarową (można wejść po schodach lub wjechać koleją linowo-terenową), interesujący pod względem architektonicznym Kunsthaus (moim zdaniem wygląda okropnie), pałac Eggenbergów, piękne budynki miejscowego uniwersytetu i politechniki. W mieście działają liczne muzea, miłośników transportu zainteresuje muzeum tramwajów.
Maribor – drugie pod względem wielkości i liczby ludności miasto Słowenii. Mnie osobiście nie przypadł do gustu. Można zobaczyć nieduże zabytkowe centrum miasta, całkiem ładny rynek, synagogę, pałac/zamek, ale można również odpuścić.
Celje – miasto zamieszkałe przez około 37 tysięcy mieszkańców. Nieduże, niebrzydkie centrum. Nad miastem góruje zamek usytuowany na wzgórzu, doskonale widoczny z pociągu.
Zagrzeb – stolica Chorwacji. Miasto bez wątpienia warte odwiedzenia. Zabytkowy budynek dworca kolejowego, tuż obok zwraca uwagę budynek galerii sztuki. W Dolnym mieście centralnym punktem jest Plac Bana Jelačića, w Górnym Mieście katedra. Dużo zabytków, muzeów, lokali gastronomicznych – wystarczy na jednodniową wycieczkę. Warto również zobaczyć cmentarz Mirogoj.
Knin – nad miejscowością góruje potężna twierdza, która przeszła do historii podczas operacji wojskowej „Burza” – zawieszenie chorwackiej flagi na twierdzy było punktem zwrotnym w czasie wojny domowej. Obok twierdzy działa muzeum poświęcone tej operacji wojskowej.
Split – drugie pod względem wielkości miasto Chorwacji. Ważny port i ośrodek przemysłowy. Najważniejszym zabytkiem jest wpisany na Listę światowego dziedzictwa UNESCO Pałac Dioklecjana, oprócz spaceru po zabytkowym centrum miasta warto wybrać się na wzgórze Marjan, skąd rozpościera się piękna panorama miasta i okolic.
Ze Splitu możemy kontynuować podróż autobusami do wielu innych nadmorskich miast Chorwacji i dalej do Czarnogóry.
Najpiękniejsze odcinki na trasie to Celje – Dobova oraz Knin – Split.
Pociąg Euronight czy Regiojet – co wybrać?
Gdybym miał możliwość podróży pociągu do Splitu, to wybór nie byłby łatwy. W kierunku do Splitu bardziej pasują mi godziny przejazdu pociągu Bratysława – Split, w drugą stronę pociągu Regiojet.
Jeśli byłoby mnie stać na podróż w wagonie sypialnym, wybrałbym pociąg Bratysława – Split, bowiem zmodernizowane wagony kolei słowackich są wygodniejsze od tych w Regiojecie. Z kolei gdybym miał jechać w wagonie z miejscami do siedzenia, wybrałbym pociąg Regiojet, bowiem w składzie tego pociągu są moim zdaniem wygodniejsze wagony z przedziałami i bezprzedziałowe.
Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie. Natomiast TUTAJ znajdziesz informacje na temat kolei z całego świata.
Informacja techniczna |
---|
Zapraszam również do śledzenia fanpage'a na Facebooku, gdzie będę zamieszczał krótkie prezentacje interesujących, mniej znanych miejsc w Polsce i nie tylko jako inspirację oraz najważniejsze informacje o nowych połączeniach kolejowych i promocjach. |