Kolej na Podróż

Linia kolejowa Kraków – Zakopane – co zwiedzić i zobaczyć (pociąg + rower)

Linia kolejowa Kraków – Zakopane przez lata słynęła z bardzo niskiej prędkości szlakowej, przez co czas przejazdu pociągów z Krakowa do Zakopanego był znacznie dłuższy niż autobusów. Mimo to chętnych pasażerów nie brakowało. W latach 2016-2020 różne odcinki linii zostały wyremontowane; wybudowano łącznicę w Suchej Beskidzkiej, czas przejazdu skrócił się. Pociągi na całej długości linii kursowały tylko w ferie zimowe i wakacje; przez pozostałą część roku obowiązywała zastępcza komunikacja autobusowa. W czasie opracowywania artykułu trwał remont ostatniego odcinka linii: Chabówka – Zakopane.

Linia kolejowa Kraków – Zakopane – stacje:

Kraków Główny – stacja początkowa. Dworzec kolejowy podziemny położony w centrum miasta, połączony z Galerią Krakowską i Małopolskim Dworcem Autobusowym. Do ulicy Floriańskiej idzie się około 10 minut, do Rynku kolejnych 5. Spacer na Wawel zajmie 25 minut, podobnie jak na Kazimierz. Na dworcu jest wszystko, co potrzeba – przechowalnia bagażu, skrzynki bagażowe, toalety, prysznic, liczne lokale gastronomiczne, sklep „Biedronka”. Dworzec czynny przez cała dobę, można przenocować.

Kraków – 12 miejsc, które należy zwiedzić i zobaczyć
Kraków w jeden dzień
Krakowski Kazimierz – najciekawsze miejsca i atrakcje

Kraków Zabłocie – przystanek kolejowy blisko centrum dzielnicy Podgórze – w ciągu pięciu minut dojdziemy do Placu Bohaterów Getta, po kolejnych pięciu minutach do podgórskiego rynku.

Kraków Podgórze – drugi przystanek kolejowy w dzielnicy Podgórze. Blisko przystanku Stary Cmentarz Podgórski, Muzeum Podgórza, Fort Benedykt, Kopiec Krakusa oraz kamieniołom Liban.

Kraków Podgórze – najciekawsze miejsca i atrakcje

Kraków Łagiewniki – niedaleko stacji Sanktuarium Bożego Miłosierdzia.

Kraków Sanktuarium – kolejne sanktuarium, tym razem Jana Pawła II.

Kraków Swoszowice – ładny budynek dworca kolejowego. Brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.

Kraków Sidzina – dwa kilometry na południowy zachód od stacji dwór i park (własność prywatna) w Skawinie-Korabnikach.

Skawina – nieduże miasto przemysłowe (ok. 23 tys. mieszkańców), znane z elektrowni Skawina i zakładów Lajkonik – producenta różnych przekąsek. Bardzo ładnie wyremontowany dworzec kolejowy. Blisko dworca rynek, można zobaczyć pałacyk „Sokół” w parku miejskim oraz kościół pw. Apostołów Szymona i Judy Tadeusza.

6 kilometrów na północ od stacji Skawina położone jest słynne opactwo w Tyńcu. Po drugiej stronie Wisły, w Piekarach, znajduje się popadający w ruinę pałac. Niestety, prom Tyniec – Piekary kursuje nieregularnie, najczęściej tylko w wakacje, a w internecie trudno znaleźć aktualne informacje.

Rzozów – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.

Radziszów Centrum – niedaleko przystanku kościół pw. św. Wawrzyńca z XV wieku i dawny dwór. 2 kilometry na zachód od stacji Muzeum gen. Józefa Hallera w Jurczycach. 6 kilometrów na zachód od stacji drewniany kościół pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Krzęcinie.

Radziszów – stacja kolejowa położona 2,5 km od centrum Radziszowa, dokąd lepiej dotrzeć wysiadając na przystanku opisanym wcześniej. Ładny budynek stacji.

Wola Radziszowska – ponad kilometr od stacji zabytkowy drewniany kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny.

Podolany – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.

Leńcze – w zasadzie brak atrakcji, ale wzgórze, na którym wzniesiono miejscowy kościół, służy niektórym za punkt widokowy.

Przytkowice – wieś znana z klubu Energy 2000. 7 kilometrów na północ od wsi Pałac Wężyków w Paszkówce zaadaptowany na hotel. W tej samej wsi można zobaczyć także kościół Przemienienia Pańskiego zbudowany na przełomie XIX i XX wieku.

Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – zabytkowy i nieczynny budynek dworca kolejowego na pograniczu miasta Kalwaria Zebrzydowska oraz wsi Brody i Zebrzydowice. W Zebrzydowicach do zobaczenia kościół św. Michała Archanioła z zabytkową chatą obok, w Kalwarii Zebrzydowskiej znane sanktuarium maryjne – miejsce pielgrzymek

5 kilometrów od stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona położona jest wieś Lanckorona, uważana za jedną z najpiękniejszych polskich wsi. Na niewielkiej powierzchni zachowało się kilka wartych zobaczenia zabytków i atrakcji – zabytkowy rynek wyglądający jak z poprzednich wieków, ruiny zamku, kościół św. Jana Chrzciciela, zabytkowe wille i kaplica cmentarna.

W drodze do Lanckorony warto zobaczyć kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Brodach z pierwszej połowy XVII wieku.

Stronie – 5 kilometrów na wschód od stacji zabytkowy drewniany kościół pw. św. Joachima w Skawinkach.

Stryszów – wieś u podnóża góry Chełm. Zabytkowy XVI wieczny dworek, kościół pw. św. Jana Kantego, w okolicy kapliczki przydrożne. 3 kilometry na południe od stacji, we wsi Dąbrówka, ładna zabytkowa kaplica oraz Las Dąbrowski – popularny wśród spacerowiczów.

Zembrzyce – we wsi zabytkowy kościół św. Jana Chrzciciela. 7,5 km na wschód od przystanku kolejowego kościół pw. Matki Bożej Wspomożenia Wiernych w Budzowie wzniesiony w latach 1913-1914

Sucha Beskidzka – nieduże miasto. Najważniejszym zabytkiem jest zamek obronny, czasami nazywany „Małym Wawelem”. Dla miłośników wędrówek szlak na górę Jasień, na której stoi zabytkowa kaplica. Inny zabytek sakralny w centrum to kościół pw. Nawiedzenia NMP. Dobrą opinią cieszy się tutejszy szpital.

Maków Podhalański – sześciotysięczne miasteczko. Turyści odwiedzają tutaj Sanktuarium Matki Bożej Opiekunki i Królowej Rodzin oraz pobliskie źródełko. Ponadto kilka kapliczek.

Juszczyn – brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku kolejowego.

Kojszówka – 7,5 kilometra na zachód od stacji drewniany kościółek pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy we wsi Juszczyn Polany.

Osielec – we wsi można zobaczyć kościół św. Apostołów Filipa i Jakuba zbudowany w latach 1838-1855.

Bystra Podhalańska – 7 kilometrów na zachód od stacji można zobaczyć kościół pw. św. Mikołaja w Sidzinie. Trzy kilometry dalej niewielki skansen w Zagrodach.

Jordanów – miasteczko (ok. 5,5 tys. mieszkańców). Stacja kolejowa położona prawie dwa kilometry od centrum. Można zobaczyć kościół pw. Trójcy Przenajświętszej z lat 1912–1913. 2 kilometry na wschód od centrum miasta Dwór na Chrobaczem (własność prywatna). 8 kilometrów na wschód od stacji drewniany kościół pw. św. Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w Łętowni.

Skawa – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.

Skawa Środkowa – można zobaczyć położony 5 kilometrów od stacji kościół pw. św. Sebastiana w Skomielnej Białej.

Chabówka – podczas wycieczki koniecznie należy odwiedzić Skansen Taboru Kolejowego. W wakacje w ramach projektu „Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej” na trasach Chabówka – Kasina Wielka i Chabówka – Nowy Sącz w wybrane dni kursują pociągi retro.

Rabka-Zdrój – popularna miejscowość wypoczynkowa. Warto zobaczyć Park Zdrojowy z tężnią solankową, Muzeum im. Władysława Orkana utworzone w starym, drewnianym kościółku, kościół pw. Marii Magdaleny.

Rokiciny Podhalańskie – 6 kilometrów od stacji drewniany kościół Niepokalanego Poczęcia NMP w Spytkowicach.

Raba Wyżna – kościół św. Stanisława i Pałac Głowińskich. W okolicy liczne szlaki turystyczne.

Sieniawa – kilometr od stacji kolejowej drewniany kościółek św. Antoniego (zamknięty) oraz niewielki dworek.

Pyzówka – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.

Lasek – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.

Nowy Targ – miasto liczące ok. 32 tys. mieszkańców; dawniej potęga w polskim hokeju na lodzie (Podhale Nowy Targ). Z wyremontowanego dworca do rynku idzie się około 2 kilometry. Przy rynku małe muzeum Izba Zimnej Wojny i Socjalizmu, Muzeum Podhalańskie oraz kościół pw. św. Katarzyny. Trochę dalej, przy cmentarzu, drewniany kościółek pw. św. Anny.

Atrakcje w okolicy:

– 3 kilometry na zachód od stacji Sanktuarium Maryjne w Ludźmierzu.
– 6 kilometrów na południowy wschód od stacji kościół pw. św. Jadwigi Śląskiej w Waksmundzie (przy drodze 969).
– 9 kilometrów na południowy wschód od stacji drewniany kościół św. Trójcy i św. Antoniego Opata w Łopusznej (przy drodze 969).

Szaflary – w pobliżu stacji słabo zachowane ruiny nieistniejącego już zamku. Znajdują się na terenie prywatnym, więc nie można ich obejrzeć.

Szaflary Wieś – przystanek kolejowy w centrum wsi – niedaleko stacji kościół św. Andrzeja. Zachowało się trochę tradycyjnych chałup. 3 kilometry na południe od przystanku Termy Gorący Potok. 6 kilometrów na wschód od stacji kościół pw. Niepokalanego Serca NMP w Gronkowie zbudowany z kamienia w stylu góralskim.

Poronin – miejscowość turystyczna, w okolicy liczne szlaki turystyczne, wyciąg narciarski. 8 kilometrów na wschód od stacji położona jest Bukowina Tatrzańska, znana między innymi z kompleksu termalnego. 5 kilometrów na zachód od stacji warto zobaczyć drewniany kościół pw. św. Anny we wsi Ząb.

Zakopane – zadeptana przez turystów „zimowa stolica Polski”. Oprócz Krupówek liczne atrakcje: kościoły; kapliczki; muzea, tradycyjne wille, liczne szlaki turystyczne – kolej linowo-terenowa na Gubałówkę oraz kolej linowa na Kasprowy Wierch, wszystko jednak niesamowicie skomercjalizowane.

 

%d bloggers like this: