Kolej na Podróż

Linia kolejowa Wrocław – Jelenia Góra – co zobaczyć (pociąg + rower)

Linia kolejowa Wrocław – Jelenia Góra to jedna z najważniejszych linii kolejowych w województwie dolnośląskim. Linia została wyremontowana, po drodze pociągi zatrzymują się w kilku miastach i miasteczkach bardzo interesujących dla turystów, istnieje możliwość przesiadki na pociągi do innych miejscowości popularnych dla turystów. Na trasie kursuja pociągi Kolei Dolnośląskich, pociąg Kamieńczyk firmy Polregio z Poznania do Szklarskiej Poręby oraz pociągi pospieszne PKP Intercity.

Powiązane artykuły:

Pociągiem po Dolnym Śląsku – przewodnik ogólny po zabytkach i atrakcjach wzdłuż linii kolejowych województwa dolnośląskiego.

Linia kolejowa Wrocław – Jelenia Góra – stacje:

Wrocław Główny – dworzec główny we Wrocławiu położony w centrum miasta, 10 minut na piechotę od Rynku. Zabytkowy, bardzo ładny dworzec, naprzeciwko nowy dworzec autobusowy połączony z galerią handlową. W centrum Wrocławia i w okolicach dworca znajdziemy mnóstwo zabytków i atrakcji turystycznych, co wymagałoby napisania kilku dodatkowych artykułów.

Wrocław Główny – podstawowe informacje

Wrocław Grabiszyn – przystanek kolejowy. Brak atrakcji turystycznych w pobliżu.

Wrocław Zachodni – można zobaczyć położony kilometr od stacji kościół pw Św. Michała Archanioła z 1347 roku; przebudowany w latach 1913-1915.

Mokronos Górny – brak atrakcji turystycznych w pobliżu.

Smolec – mała miejscowość pod Wrocławiem. Zabytkowy budynek dworca kolejowego i zaniedbane ruiny dawnego zamku. 2,5 kilometra na południe od stacji kościół pw. Wniebowstąpienia Pana Jezusa we wsi Jaszkotle. 3,5 kilometra na północ od stacji ruiny pałacu w Kębłowicach, kilometr dalej kościół pw. św. Marii Magdaleny w Skałce.

Sadowice – we wsi pałac, w którym mieści się zakład poprawczy. 2 kilometry na północ od stacji niszczejący pałac, dawny klasztor zaadaptowany na zakład opiekuńczo-leczniczy oraz kościół pw. św. Trójcy w Małkowicach. 3 kilometry dalej na północ wspomniany już kościół w Skałce.

Kąty Wrocławskie – miasteczko liczące ok. 7 tysięcy mieszkańców. Podczas mojej wizyty dworzec był tak zaniedbany, że wolałem jechać dalej. W Kątach Wrocławskich można zobaczyć rynek z ratuszem i dawnym kościołem ewangelickim zaadaptowanym na bibliotekę, kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła oraz fragmenty murów obronnych. Gdyby wyremontowano dworzec kolejowy, również byłby wizytówką miasta.

Atrakcje w okolicy:

kilometr na północ od stacji kościół pw. św. Mikołaja z pierwszej połowy XVIII wieku w Pełcznicy.
4,5 kilometra na północ od stacji kościół pw. św. Marcina w Chmielowie.
5,5 kilometra na północ od stacji niedostępny dla turystów prywatny pałacyk w Lisowicach.
8 kilometrów na północ od stacji kościół pw. św. Anny w Ramułtowicach.
w podobnej odległości na północ od stacji kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Karczycach.
5 kilometrów na północny wschód od stacji niszczejący pałac w Stoszycach.
7 kilometrów na północny wschód od stacji kościół pw. św. Michała Archanioła, z XV wieku w Bogdaszowicach.
5 kilometrów na północny zachód od stacji kościół pw. św. Mateusza w Wilkowie Średzkim.
7 kilometrów na północny zachód od stacji kościół pw. św. Jadwigi z 1749 roku w Świdnicy Polskiej.
3 kilometry na południowy wschód od stacji pałacyk w Sośnicy.
5 kilometrów na południowy wschód od stacji pałac w Krobielowicach zaadaptowany na hotel.
5 kilometrów na południe od stacji kościół pw. Wniebowzięcia NMP w Kilianowie.
7 kilometrów na południe od stacji ruiny pałacu we wsi Kamionna
12 kilometrów na południe od stacji ruiny pałacu w Czerńczycach.

Mietków – wieś znana z zapory wodnej i położonego przy niej zbiornika, popularnego miejsca wypoczynku mieszkańców okolic w sezonie. W Mietkowie można zobaczyć ruiny pałacu, w sąsiedniej wsi Borzygniew również ruiny pałacu oraz kościół pw. św. Barbary. 4 kilometry na południe od stacji ruiny pałacu w Maniowie Małym.  Ruiny pałacu także w Milinie (5 kilometrów na południowy wschód od stacji), gdzie stoi także kościół pw. św. Michała Archanioła Proszkowicach – podobna odległość, bardziej na południe od stacji – dojście inną drogą niż do Maniowa Małego. 5 kilometrów na północ od stacji kościół pw. śś Piotra i Pawła w Paździornie.

Imbramowice – dawniej przy stacji znajdowało się cmentarzysko lokomotyw. We wsi można zobaczyć kościół Wniebowzięcia NMP. 3 kilometry na południowy zachód od stacji kościół pw. św. Józefa w Pożarzysku z około 1300 roku; obok kościoła zabytkowa studnia. 3,5 kilometra na południe od stacji pałac i kościół pw. św. Anny w Domaniewicach. 4 kilometry na południe od stacji ruiny pałacu w Siedlimowicach. 6 kilometrów na południe od stacji dawna kopalnia kwarcu w Kraskowie ze źródełkiem, z którego woda ma podobno właściwości uzdrawiające.

Żarów – wyremontowany, bardzo ładny dworzec kolejowy. W samym mieście nic ciekawego. 6 kilometrów na południe od stacji ruiny pałacu w Wierzbnie – dwa kilometry na wschód od tej wsi ruiny pałacu w Pankowie. 3 kilometry na zachód od stacji Muzeum Technik Rolniczych w dawnym pałacu/zamku w Piotrowicach Świdnickich.

Jaworzyna Śląska – ważny węzeł kolejowy. Największa atrakcja to prężnie działające i rozwijające się Muzeum Kolejnictwa, można też zobaczyć kościół pw. św. Józefa.

Świebodzice – piękny dworzec kolejowy z czerwonej cegły, natomiast samo miasto przeciętne. Rynek, pozostałości po murach miejskich, Pałac Seidlów, ruiny Pałacu Wdów. Można zatrzymać się na dwie godziny, można jechać dalej.  Z dworca w Świebodzicach można dojść pieszo do Zamku Książ. Trzeba iść około 5 kilometrów, po drodze przechodzimy przez Książański Park Krajobrazowy. W innym kierunku 4 kilometry od dworca w Świebodzicach – w Mokrzeszowie – znajduje się zrujnowany pałac zbudowany w XIX wieku na planie krzyża – dawniej mieścił się w nim szpital.

Wałbrzych Szczawienko – pięknie wyremontowany dworzec. Z dworca 5 kilometrów do zamku Książ – można i iść pieszo lub dojechać autobusem. Po drodze do Książa warto zahaczyć o kościół pw. św. Anny i palmiarnię.

Wałbrzych Miasto – również bardzo ładnie wyremontowany dworzec, z którego bardzo łatwo dostaniemy się komunikacją miejską do centrum Wałbrzycha. Wałbrzych uważany jest za jedno z najbrzydszych polskich miast, ale moim zdaniem to bardzo dobre miejsce dla ambitnych turystów. Oprócz zaniedbanego centrum sporo pojedynczych zabytków i atrakcji rozrzuconych po różnych częściach miasta. W ostatnich latach bardzo modna jest Stara Kopalnia i Muzeum Porcelany. Na peryferiach Wałbrzycha, choć administracyjnie w Wałbrzychu, położony jest zamek Książ i Szczawno-Zdrój. Miasto na osobny artykuł.

Dworzec kolejowy Wałbrzych-Miasto – informacje

Wałbrzych Centrum – nowy przystanek kolejowy w Wałbrzychu, połączony z galerią handlową.

Wałbrzych Fabryczny – dworzec w nieciekawej i brzydkiej okolicy, ale kilometr od centrum miasta. Pomiędzy stacjami Wałbrzych Fabryczny a Wałbrzych Główny pociąg przejeżdża obok wysypiska śmieci – okropny widok.

Wałbrzych Główny – zaniedbany zabytkowy dworzec daleko od centrum Wałbrzycha, początek malowniczej linii kolejowej Wałbrzych – Kłodzko.

Linia kolejowa Wałbrzych – Kłodzko – co zobaczyć (pociąg + rower)

Boguszów-Gorce Wschód – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.

Boguszów-Gorce – zabytkowy, kamienny budynek dworca kolejowego popadający od lat w ruinę. W centrum piętnastotysięcznego miasta można zobaczyć kościół pw. Świętej Trójcy, dawny kościół ewangelicki oraz kościół polskokatolicki pw. św. Pawła Apostoła z początku XX wieku. W okolicach sztolnie, szyby i szlaki spacerowe.

Boguszów-Gorce Zachód – obok stacji Centrum Kulturalno-Kongresowe „Witold” – w ofercie jest także muzeum prezentujące historię regionu i przemysłu. 4 kilometry od stacji kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Czarnym Borze.

Witków Śląski – można zobaczyć kościółek pw. św. Anny i kościół pw. Zwiastowania Najświętszej Marii Panny. W Jaczkowie (4 km od stacji) kościół pw. Matki Bożej Częstochowskiej oraz dwór/pałacyk.

Sędzisław – węzeł kolejowy. Biegnie stąd linia kolejowa do granicy czesko-polskiej i dalej do miasta Trutnov. Bardzo ładny budynek dworca kolejowego po remoncie. 6 kilometrów na północ od stacji zabytkowy wiatrak w Gostkowie.

Marciszów – ładny budynek dworca kolejowego; w centrum wsi można zobaczyć dwa kościoły: pw. św. Katarzyny z 1378 roku oraz dawny protestancki kościół Niepokalanego Serca Najświętszej Maryi Panny z 1840 roku. 7 kilometrów od stacji słynne Kolorowe Jeziorka koło Wieściszowic. W samych Wieściszowicach kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa.

Ciechanowice – z okien pociągu widać bardzo ładny kościół św. Augustyna z 1577 roku. Znajduje się tu też pałac z parkiem, dostępny tylko w wybrane dni. 4,5 kilometra od stacji kościół pw. Matki Bożej Częstochowskiej w Świdniku.

Janowice Wielkie – w pobliżu Janowic Wielkich dawniej na wzgórzu wznosiła się duża wieś Miedzianka z zabytkową zabudową, w czasach świetności uchodziła za jedną z najpiękniejszych miejscowości Sudetów. Ze względu na szkody górnicze w latach siedemdziesiątych XX wieku zaczęła zapadać się pod ziemię i mieszkańców wysiedlono. Miejscowi pasjonaci robią wszystko, aby upamiętnić historię wsi. Na jednym z bloków w Jeleniej Górze, gdzie zamieszkali wysiedleńcy, namalowano mural upamiętniający wieś. Dwa kilometry od stacji ruiny zamku Bolczów – na terenie Rudawskiego Parku Krajobrazowego, który rozciąga się na południe od stacji.

Trzcińsko – w pobliżu stacji zabytkowy kościółek pw. Matki Boskiej Częstochowskiej położony na zboczu wzgórza. Z Trzcińska można dojść na Łysą Górę i do ruin zamku Sokolec.

Wojanów – kilometr od stacji kolejowej warto zobaczyć odrestaurowany pałac z parkiem. Obecnie całość funkcjonuje jako kompleks hotelowy. 3 kilometry na południe od stacji pałac w Bobrowie. 7 kilometrów od stacji zamek w Karpnikach również zaadaptowany na hotel.

Jelenia Góra – średniej wielkości miasto. Przyjemny dworzec kolejowy z wyremontowanymi peronami. Z dworca do centrum idzie się około 10 minut. Na tle skupionych na niewielkiej powierzchni zabytków wyróżnia się kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego; mnie najbardziej podoba się rynek, a deptak także niczego sobie. Poza centrum szlaki pieszo-rowerowe wzdłuż rzeki Bóbr, Muzeum Karkonoskie oraz Skansen Uzbrojenia Wojska Polskiego. Nowa atrakcja to tzw. „Bramy Czasu” w odnowionych tunelach. Polecam Jelenią Górę.

Jelenia Góra – co zwiedzić i zobaczyć
Dworzec kolejowy Jelenia Góra – informator 

Lubisz podróże koleją? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂

%d bloggers like this: