Kolej na Podróż

EURO NYSA – najlepsza oferta w ruchu przygranicznym

Artykuł o weekendowych promocjach polskich przewoźników kolejowych spotkał się z bardzo przychylnymi reakcjami czytelników. Kilka osób słusznie wypomniało mi jednak brak w wykazie oferty EURO NYSA, umożliwiającej bardzo tanie podróżowanie po części Dolnego Śląska, Saksonii i Libereckiego kraju.  Nie jest to oferta weekendowa, dlatego nie ująłem jej w wykazie.

EURO NYSA (w Polsce używa się również nazwy EURO-NYSA-TICKET) to bilet Związku Komunikacyjnego Górnych Łużyc i Dolnego Śląska (ZVON), pozwalający na bardzo tanie przemieszczanie się środkami transportu publicznego po przygranicznych terenach Polski, Czech i Niemiec.

Wprawdzie strefa obowiązywania biletu jest dość mocno ograniczona w stosunku do całości regionów (województw),  ale przy dobrym rozplanowaniu podróży można bardzo dużo zwiedzić za bardzo niską cenę, biorąc pod uwagę szczególnie opłaty za bilety na terenie Saksonii.

EURO NYSA mapa

Mapa ważności biletu EURO NYSA

Bilet EURO NYSA jest idealną propozycją dla podróżujących koleją. Dzięki niemu można na przykład pojechać z Jeleniej Góry do Liberca, z Bolesławca do Görlitz, czy też przejechać się pociągami zestawionymi z parowozu i wagonów retro na liniach kolei wąskotorowej w niemieckiej Żytawie (Zittau).

W Polsce bilet EURO NYSA uprawnia do przejazdu:
w klasie 2 pociągów uruchamianych przez „Przewozy Regionalne” sp. z o. o. na odcinkach:

Węgliniec – Zgorzelec – Lubań Śl. – Jelenia Góra
Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna – Szklarska Poręba Jakuszyce – Harrachov

w klasie 2 pociągów uruchamianych przez Koleje Dolnośląskie na odcinkach:

Jelenia Góra – Lwówek Śl.
Jelenia Góra – Lubań Śl. – Mikułowa – Zgorzelec
Bolesławiec – Zebrzydowa – Węgliniec – Zgorzelec
Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna

na wybranych liniach autobusowych PKS Voyager Lubań, PKS Jelenia Góra, F.H.U. Bielawa (po przejęciu PKS Zgorzelec, PKS Bolesławiec, MZK Bolesławiec, MZK Jelenia Góra.

Bilet można kupić w kasach Przewozów Regionalnych, Kolei Dolnośląskich oraz u drużyn konduktorskich.

Czas ważności biletu rozpoczyna się w dniu wskazanym przez nabywcę i kończy o godz. 4:00 dnia następnego.

W Polsce bilet EURO-NYSA można kupić z dwudniowym wyprzedzeniem.

Bilet EURO NYSA dostępny jest w dwóch wariantach:
a) Bilet EURO NYSA dla jednej osoby – kosztuje 25 złotych.
b) Bilet EURO NYSA GRUPA dla maksymalnie pięciu osób – kosztuje 75 złotych.

Do biletu EURO NYSA można dokupić bilet na przewóz roweru za 10 złotych.

W Niemczech bilet znany jest pod nazwą EURO-NEISSE Ticket i jest znacznie droższy – bilet dla jednej osoby kosztuje 13 euro, a bilet dla pięciu osób 27 euro.

W Republice Czeskiej bilet sprzedawany jest jako EURO-NISA-TICKET –  cena biletu dla jednej osoby wynosi 160 CZK, dla 2-5 osób – 320 CZK, dopłata dla psa lub roweru – 90 CZK.  W Republice Czeskiej biletu nie można kupić w przedsprzedaży – dostępny jest tylko w dniu podróży, co znacznie utrudnia podróż osobom na stacjach, gdzie nie ma kasy kolei czeskich, np. w popularnym Varnsdorfie.

Więcej informacji o bilecie EURO NYSA znajdziecie na stronie http://www.zvon.de/pl/ . Zalecam lekturę niemieckiej wersji strony, gdzie są aktualne informacje o zamknięciach linii itp.

Przydatne odnośniki:
Mapa ważności i wykaz linii, na których obowiązuje bilet na stronie kolei czeskich
Mapa ważności w wysokiej rozdzielczości

Bilet EURO NYSA to doskonała propozycja na wycieczki indywidualne i rodzinne, nie tylko w weekendy. Miejsc, które można zwiedzić korzystając z tego biletu, jest zbyt dużo, aby opisać je nawet w skrócie w tym artykule; w maju lub w czerwcu postaram się wybrać na 2-3 dni w opisywany region, aby na własnej skórze przekonać się, czy wszystko funkcjonuje jak należy oraz napisać szczegółowe poradniki dotyczące wyjazdów.

Po czeskiej stronie najpopularniejszym celem wycieczek jest Liberec. Oficjalne strony informacji turystycznej: http://www.visitliberec.eu/pl

Jeśli chodzi o niemieckie miasta, to w regionie osiedla się mnóstwo imigrantów z krajów muzułmańskich, przez co w najbliższej przyszłości można się spodziewać problemów z bezpieczeństwem.