Koleje w Europie Albania Austria Belgia Białoruś Bośnia i Hercegowina Bułgaria Chorwacja Czarnogóra Czechy Dania Estonia Finlandia Francja Grecja Hiszpania Holandia Irlandia Kosowo Litwa Luksemburg Łotwa Macedonia Mołdawia Niemcy Norwegia Portugalia Rosja Rumunia Serbia Słowacja Słowenia Szwajcaria Szwecja Turcja Ukraina Węgry Wielka Brytania Włochy
Koleje Federacji Bośni i Hercegowiny uruchomiły interesujące, przynajmniej z punktu widzenia miłośników kolei, połączenie kolejowe. Popołudniowy pociąg Talgo Sarajewo – Doboj został wydłużony do miasta Bihać. Stało się to możliwe dzięki remontowi 47 kilometrów tzw. „Linii rzeki Uny”, łączącej Bosanski Novi Grad i chorwacki Knin, a tym samym umożliwiającej łatwy dojazd do Splitu i Zadaru. W czasach byłej Jugosławii tą trasą kursowały liczne pociągi nad Morze Adriatyckie. O remoncie tej linii pisałem TUTAJ.
Zobacz również:
Sarajewo – praktyczny przewodnik
Do Bihaća od kilku lat nie dojeżdżały rozkładowe pociągi pasażerskie, raz w roku przyjeżdżał tu jedynie pociąg specjalny Rotary.
Z punktu widzenia turysty wadą połączenia jest rozkład jazdy. Pociąg dojeżdża do stacji docelowej po północy i wraca w środku nocy.
Pociąg Sarajewo – Bihać – rozkład jazdy
Sarajewo (odj. 16:00) –> Bihać (przyj. 00:22)
Bihać (odj. 02:03) –> Sarajewo (przyj. 10:28)
Pociąg Sarajewo – Bihać – ceny biletów:
Sarajewo – Bihać = 36,7 BAM (ok. 81 PLN)
Sarajewo – Bihać – Sarajewo = 59,1 BAM (ok. 130 PLN)
Grupy liczące co najmniej 6 osób, studenci, emeryci, weterani wojenni, seniorzy, którzy ukończyli 60 rok życia oraz dziennikarze są uprawnieni do zniżki w wysokości 30%. (Nie podano, czy dotyczy to również cudzoziemców).
Dzieci w wieku 4-12 lat, osoby niewidome i ich opiekunowie oraz grupy liczące ponad 30 osób płacą 50% ceny biletu.
W składzie pociągu znajdują się wagony sypialne. Bilet Sarajewo – Bihać wraz z rezerwacją miejsca w wagonie sypialnym kosztuje 60,70 BAM (ok. 135 PLN).
Bihać to niezbyt ładne miasto bez szczególnych atrakcji, jest natomiast bardzo dobrą bazą wypadową do pieszych wycieczek w dolinie rzeki Uny. Niestety, infrastruktura turystyczna w tym rejonie Bośni i Hercegowiny jest na razie słabo rozwinięta.
Uruchomienie pociągu Sarajewo – Bihać to bardzo dobra wiadomość z borykających się z kłopotami finansowymi kolei bośniackich. Niestety, nadal brakuje połączeń międzynarodowych, a szczególnie zapowiadanych pociągów Sarajewo – Zagrzeb.
Poniżej galeria zdjęć z przejazdu promocyjnego. Zdjęcia zostały udostępnione przez Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine i są własnością przewoźnika.
Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂