Kolej na Podróż

Dworzec kolejowy w Rydze – info

Główny dworzec kolejowy w Rydze to największa stacja kolejowa na Łotwie. Kończą lub rozpoczynają tu bieg wszystkie pociągi uruchamiane przez koleje łotewskie. Dworzec o znaczeniu międzynarodowym położony jest w centrum miasta, niedaleko dworca autobusowego i najważniejszych atrakcji stolicy Łotwy.

Łotwa - artykuły na blogu
1. Kolej na Łotwie - przewodnik dla pasażerów
2. Jak dojechać na Łotwę - przewodnik
3. Ryga na weekend
4. Jurmała - łotewski Sopot
5. Największe atrakcje Łotwy
6. Ciekawostki o Łotwie

Dworzec kolejowy w Rydze jest podzielony na dwie części – krajową i międzynarodową. Całość wygląda tak, jakby dworzec był dodatkiem do galerii handlowej o nazwie „Origo”, pasażu handlowego i biurowca. W części międzynarodowej jest sporo sklepów i lokali gastronomicznych. Kupić tu można w zasadzie wszystko, choć ceny nie zachęcają do zakupów. W części tej czynna jest kasa międzynarodowa i wywieszony międzynarodowy rozkład jazdy, który obecnie ogranicza się do pociągów Ryga – Moskwa z wagonami do Sankt Petersburga oraz Ryga – Mińsk, który nie kursuje codziennie.

Część krajowa (sam to tak nazwałem) to hala główna dworca, w której znajdziemy salonik prasowy, wejście do toalet, a na piętrze mieści się biuro ochrony. Kasa czynna jest w tunelu pod torami, stamtąd też przechodzi się do przechowalni bagażu. Na ścianach zamontowane są wyświetlacze pokazujące odjazdy najbliższych pociągów.

Przejście pod torami to w zasadzie dwa tunele, pomiędzy którymi działają sklepy, piekarnie, lokale gastronomiczne. Tunele prowadzą do wyjścia na plac okupowany przez podejrzanych osobników, skąd dalej idzie się na targowisko centralne. Jest jeszcze trzeci tunel z części międzynarodowej. Radzę omijać, bo wygląda fatalnie.

Dworzec kolejowy w Rydze ma pięć peronów i dziewięć torów. Peron pierwszy i drugi to perony przeznaczone do odprawy pociągów międzynarodowych i dalekobieżnych. Tylko te perony przystosowany są do odprawy osób niepełnosprawnych i matek z wózkami. Na pozostałe perony wchodzi się po stromych schodach, nie ma zamontowanych wind ani czegokolwiek, co umożliwiałoby wejście osobom niepełnosprawnym.

Niektóre perony są zadaszone, inne nie. Perony nie zostały niewyremontowane. Przed deszczem i wiatrem można się schować w zejściach z peronu do tunelu. Przydałby się remont.

Z zewnątrz dworzec wygląda bardzo ładnie. Na ogromnym placu przed dworcem spotykają się najróżniejsi osobnicy, ale przynajmniej można spokojnie usiąść i poobserwować toczące się życie.

Z części krajowej dworca przechodzi się również do drugiej części galerii handlowej z supermarketem „Rimi”, kebabem, księgarnią i kilkoma innymi sklepami. Pomimo kolejek lubiłem robić zakupy właśnie w tym supermarkecie.

Dworzec kolejowy w Rydze chroniony jest przez policję oraz łotewski odpowiednik Straży Ochrony Kolei. Poczucie zagrożenia znikome, nie było problemu z robieniem zdjęć wnętrz dworca, peronów i pociągów.

Toalety wyglądają dobrze. Opłata za skorzystanie podczas mojej wizyty wynosiła 30 eurocentów.

Ogólnie bardzo przyjemne miejsce, choć to już nie dworzec kolejowy, a bardziej galeria handlowa.

Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 A TUTAJ zamieściłem spis najciekawszych artykułów na blogu – na pewno znajdziesz coś dla siebie.

Ryga

Dworzec kolejowy w Rydze

Dworzec w Rydze

Dworzec kolejowy w Rydze – część międzynarodowa

Dworzec w Rydze

Dworzec kolejowy w Rydze – część krajowa

Tunel

Tunel pomiędzy wyjściami

Schody

Strome schody na peron

Dworzec w Rydze

Drugie wejście na dworzec

Wejście na perony 1 i 2

Peron

Peron 1 i 2

Dworzec w Rydze

Peron 3

Peron 3

Peron 3

%d bloggers like this: