Kolej na Podróż

Kolej na Arubie

Pod koniec dziewiętnastego wieku na Arubie wybudowano dwie linie wąskotorowe przeznaczone do przewozu wydobywanych na tej wyspie surowców mineralnych. Pierwsza linia została oddana do użytku już w 1850 roku przy kopalni koło Balashi. Drugą linię położono na południowy koniec wyspy do kopalni fosfatów w latach osiemdziesiątych XIX wieku. Początkowo wagoniki były ciągnięte przez osły, dopiero w 1881 roku na wyspę sprowadzono lokomotywy parowe. W 1928 roku firma Lago Oil otworzyła linię kolejową przy rafinerii w Sint Nicolaas, a koncern Eagle Oil uruchomił pociągi na linii do rafinerii w Oranjestad. Nie wiadomo, co się stało z dwiema pierwszymi liniami, natomiast Aruba była największym na świecie producentów paliwa lotniczego i linie kolejowe funkcjonowały pełną parą do 1942 roku, kiedy rafinerie zostały poważnie uszkodzone przez torpedy z niemieckich łodzi podwodnych. Po drugiej wojnie światowej Aruba postawiła na przemysł turystyczny, znaczenie przemysłu i kolei stopniowo zmniejszało się, aż 1 listopada 1955 roku zapadła decyzja o zaprzestaniu wykorzystywania kolei do transportu towarów. W 1961 roku tory rozebrano, a w ich miejsce wybudowano drogi.[1,2]. Na Arubie zachowało się bardzo mało śladów po dawnych kolejach, na wyspie działa muzeum modeli kolejowych.

Arutram

Jedną z najmłodszych i jednocześnie najbardziej popularnych atrakcji turystycznych Aruby jest Arutram – tramwaj przewożący turystów z portu przez najważniejsze miejsca w centrum Oranjestad. Inauguracyjny przejazd tramwaju odbył się 22 grudnia 2012 roku, z udziałem władz wysepki i setek widzów zgromadzonych wzdłuż torowiska. Pierwszy pojazd – jednopiętrowy tramwaj – dostarczono na wyspę zaledwie siedem dni wcześniej. Obecnie po linii kursują przeważnietramwaje piętrowe. Przejazdy odbywają się codziennie od 10:00 do 17:00 co 20 minut. Na trasie jest sześć przystanków, pojazd zatrzymuje się między innymi przy Muzeum Archeologii oraz ulicy handlowej. Przejazd między przystankiem początkowym a końcowym trwa około 30 minut. [1,2].

Tramwajem można się przejechać za darmo, ale od 1 stycznia każdy turysta przy wjeździe na Arubę będzie musiał uiścić opłatę w wysokości 1USD, która ma pokryć między innymi koszty eksploatacji tramwaju. [3]

Włodarze Oranjestad wpadli na pomysł budowy linii tramwajowej podczasy wizyty na The Grove Market w Los Angeles, gdzie podobne tramwaje przewożą pasażerów na krótkim odcinku.

Tramwaj w Oranjestad na You Tube (04:12)(2014)
Tramwaj w Oranjestad na You Tube (05:43)(2013)

ŹRÓDŁA:
[1] www.tramz.com/aw/aw.html
[2] www.internationalsteam.co.uk/trains/aruba01.htm
[3] www.diario.aw/2015/10/un-dollar- di-cada-turista-crusero-ta-bay-pa-arutram-cubri-su-gastonan/

Tramwaj w Oranjestad (Fot. Ein Dahmer, CC-BY-SA, Wikipedia Commons)

%d bloggers like this: