Kolej w Urugwaju to temat trudny do opisania z wielu powodów. Pierwszy to brak materiałów źródłowych, aczkolwiek od czasu poprzedniej aktualizacji artykułu pojawiło się nowych materiałów na stronie internetowej urugwajskiego przewoźnika kolejowego. Niestety, kolej w Urugwaju jest w fatalnym stanie i widać marne nadzieje na poprawę. Przewozy pasażerskie to kilka połączeń z Montevideo do Las Piedras i dalej do 25 de Agosto.
Zobacz również: Koleje świata Argentyna Boliwia Brazylia Chile Ekwador Gujana Kolumbia
Paragwaj Peru Surinam Urugwaj Wenezuela Gujana Francuska Falklandy Chiloe
Przewoźnik narodowy: Administración de Ferrocarriles del Estado (AFE)
Strona internetowa: www.afe.com.uy
Profil Administración de Ferrocarriles del Estado na Twitterze
Ostatnia aktualizacja: 16.01.2020

Mapa kolejowa Urugwaju (fot. Administración de Ferrocarriles del Estado)
1. Połączenia międzynarodowe
Tory kolejowe w Urugwaju dochodzą w kilku miejscach do granicy z Argentyną i Brazylią. Niestety, obecnie nie ma żadnych połączeń pasażerskich. Do 2012 roku kursował pociąg międzynarodowy relacji Pilar (Argentyna) – Paysandu (Urugwaj), po drodze przejeżdżający przez inne duże urugwajskie miasto – Salto. Obecnie kursowanie pociągu zostało zawieszone do odwołania po utracie licencji przez Trenes de Buenos Aires (TBA)
Władze pewne nadzieje wiążą z modernizowaną linią Montevideo – Riviera do granicy brazylijskiej, gdzie oprócz transportu towarowego można by uruchomić przewozy pasażerskie. Nie jest to jednak nic pewnego.
2. Połączenia krajowe
Urugwaj posiada gęstą i dobrze rozbudowaną sieć kolejową. Niestety, większość linii jest nieczynna, stan czynnych linii jest bardzo zły. W 2018 roku rozpoczęła się rewitalizacja kilku linii, co daje nadzieję, że w przyszłości kolej w Urugwaju będzie funkcjonowała dużo lepiej.
Na kilku liniach prowadzone są przewozy towarowe, natomiast przewozy pasażerskie prowadzone są głównie na trasie Montevideo – 25 de Agosto. Jest to krótka trasa podmiejska (63 kilometry), na pokonanie której pociąg potrzebuje godzinę i 45 minut. Całą trasę pokonują tylko 2 pociągi dziennie – dowożące i przywożące pracowników oraz studentów dojeżdżających do Montevideo.
UWAGA!!! W związku z remontem głównej linii pociągi Montevideo – 25 de Agosto nie kursują do odwołania.
W grudniu 2018 roku reaktywowano połączenie kolejowe Tacuarembo – Rivera, zawieszone w 2003 roku. Obecnie na trasie kursuje jedna para pociągów (odjazd z Tacuarembo rano, powrót wieczorem) obsługiwana przez szwedzkie spalinowe zespoły trakcyjne Y1. Co jakiś czas uruchamiane są także pociągi specjalne z Tacuarembo do kurortu Valle Eden (23 km). Po drodze pociąg zatrzymuje się na stacjach Bañado de Rocha, Paso del Cerro, Laureles, Brigadas Civiles i Tranqueras y Paso Ataques.
Trwa rewitalizacja linii centralnej z Montevideo do Rivera (granica brazylijsko-urugwajska). Podpisano kontrakt na remont odcinka Montevideo – Paso de los Toros (273 km).
Remontowana jest także linia Tres Arboles – Salto (odgałęzienie od linii Montevideo – Rivera). Być może dzięki temu za jakiś czas będzie można dojechać pociągiem do Paysandu i Salto, albo dalej do Argentyny
www.afe.com.uy – w zakładce „Horarios”. rozkład jazdy pociągów w Urugwaju.
Ciekawostką doskonale pokazującą stan kolei w Urugwaju może być fakt, że w maju 2012 r. koleje AFE wycofały z użytku wagony motorowe Brill 60 wyprodukowane w… 1937 roku. Związane to było nie ze złym stanem technicznym pojazdów, ale z nowym ustawodawstwem obligującym AFE do wycofania tych pojazdów z użytku. Jednocześnie koleje urugwajskie poinformowały, że nie posiadają taboru, który mógłby zastąpić wycofane pojazdy, w związku z czym zaprzestają obsługi połączeń m.in. do miasta Florida.
Pod koniec maja 2013 roku koleje urugwajskie wzbogaciły się o 5 szynobusów, które pod koniec 2013 roku zaczęły kursować na linii Montevideo – Las Piedras – Progreso.
W połowie kwietnia 2017 roku do Montevideo dopłynęło siedem kolejnych szynobusów typu Y1, wyprodukowanych w latach 1979-1981 dla kolei szwedzkich i kolei jugosłowiańskich. Spalinowe zespoły trakcyjne przeznaczone są do obsługi linii podmiejskich Montevideo – 25 de Agosto, planowane jest także uruchomienie nowej linii aglomeracyjnej Montevideo – Victor Sudriers. Obecnie dwa pociągi Montevideo – 25 Agosto obsługiwane są przez składy wagonowe, docelowo szynobusy mają zastąpić również te pociągi, a składy wagonowe pojawiać się będą tylko na specjalne okazje.
We wrześniu 2018 roku koleje urugwajskie uruchomiły nowy pociąg Montevideo – Sudriers (początkowo stacją końcową miało być Empalme Olmos). Pociąg kursuje jednak tylko raz dziennie (wcześnie rano odjazd z Sudriers, powrót w godzinach popołudniowych z Montevideo) od poniedziałku do soboty, z wyłączeniem dni wolnych od pracy i świąt. Połączenie obsługuje szynobus Y1.

Szynobusy Y1 ze Szwecji w Montevideo (fot. Administración de Ferrocarriles del Estado)

Szynobus Y1 jako pociąg Tacuarembo – Rivera (fot. Ministerio de Transporte y Obras Públicas)
Mówiono też o zakupie pociągów DH2 Wadloper przez koleje urugwajskie. Na jednym z filmów na You Tube widać pociąg tego typu w Montevideo, jednak nie posiadam informacji, czy pociągi rzeczywiście zakupiono.
O upadku kolei w Urugwaju opowiada film „El último tren” (Ostatni pociąg), w którym grupa miłośników kolei podróżuje pociągiem po urugwajskich odludziach. Nie miałem okazji oglądać tego obsypanego nagrodami filmu, a recenzje w internecie znacznie różnią się od siebie, więc jeżeli macie okazję i interesuje was ta tematyka, obejrzyjcie sami.
Ponadto okazyjnie uruchamiane są specjalne pociągi w stylu retro ciągnięte przez lokomotywę parową. Niestety, nie udało mi się znaleźć szczegółowych informacji na temat tras i rozkładów jazdy.
Pociągi specjalne raz w roku kursują też z Montevideo do Minas – skład pociągu to lokomotywa spalinowa i wagony.
W mieście Maldonado działa niewielkie i zbierające fatalne opinie w internecie Museo Ferroviario de Piriápolis z bardzo skromną kolekcją eksponatów kolejowych. Muzeum nie posiada nawet własnej strony internetowej.

Urugwajski pociąg pasażerski
(autor: serviciot, źródło: Wikimedia Commons, licencja CC)
3. Koleje wąskotorowe
Na terenie Urugwaju istniały cztery linie wąskotorowe. Wszystkie zostały rozebrane. Zachowały się jedynie dwie krótkie linie:
Indare – linia o długości około 300 metrów w mieście Colonia. W szopach znajduje się małe muzeum i zbiór lokomotyw parowych kursujących niegdyś po Urugwaju.
Santiago Vázquez – linia o długości jednego kilometra w parku w okolicach Montevideo.
4. Urugwajskie koleje na You Tube
Wycofany z użytku wagon motorowy Brill 60
Międzynarodowy pociąg Pilar – Paysandu
Międzynarodowy pociąg Pilar – Paysandu – reportaż telewizyjny
Kolejka wąskotorowa w Indare
Program dokumentalny o kolejce w Indare
Pociąg specjalny zestawiony z normalnych wagonów
Film dokumentalny o urugwajskich lokomotywach parowych
Pociąg Montevideo – 25. agosto
Urugwajski pociąg podmiejski – widok z lokomotywy
Pociąg AFE w mieście Florida
Jakiś pociąg specjalny w Montevideo
Pociąg nadzwyczajny pod nazwą Tren del Bicentenario
Urugwajski pociąg podmiejski w środku
Stacje kolejowe:
Florida
Montevideo – swego czasu jedna z najpiękniejszych stacji w Ameryce Południowej
Paysandu
Salto

Wnętrze wagonu kolei urugwajskich (fot. Administración de Ferrocarriles del Estado)

Wnętrze wagonu kolei urugwajskich (fot. Administración de Ferrocarriles del Estado)
Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie. Natomiast TUTAJ znajdziesz informacje na temat kolei z całego świata.