Kolej na Podróż

Ecolines – co powinieneś wiedzieć przed podróżą?

Ecolines to firma świadcząca międzynarodowe przewozy autokarowe na trasach z krajów bałtyckich do krajów Europy Zachodniej przez Polskę oraz z Polski na Ukrainę.  Dzięki pomocy zaufanych znajomych korzystających z usług tej firmy, udało mi się zdobyć cenne informacje, przydatne dla osób planujących podróż z Ecolines. Ja z przyczyn prawnych nie mogę podróżować na trasach międzynarodowych.

Ważne zastrzeżenie: informacje o jakości usług zawarte w artykule dotyczą przewozów świadczonych przez Ecolines własnymi autokarami, niektóre linie (np. na Ukrainę) obsługiwane są przez partnerów firmy, a więc jakość przewozów może odbiegać od opisanych w artykule. Opis dotyczy trasy do Tallina, a konkretnie autokaru Praga – Tallin (przejazd na krótszym odcinku).

Zobacz również:

Jak dojechać na Litwę – przewodnik
Jak dojechać na Łotwę – przewodnik
Jak dojechać do Estonii – przewodnik

Kupno biletów

Kupno biletów jest bardzo proste. Na stronie internetowej Ecolines należy wyszukać interesujące nas połączenie, wybrać autokar (często jedzie kilka autokarów z różnych miejsc na jednym odcinku), wybrać miejsce na graficznym podglądzie i zapłacić za bilet.

Proste? Jest haczyk. W przypadku piętrowych autobusów pojawia nam się podgląd rozmieszczenia miejsc w formie jednego pokładu. W rzeczywistości kilka tylnych rzędów siedzeń (nie znam dokładnej numeracji) to w rzeczywistości dolny pokład i jeżeli podróżujecie Ecolines po raz pierwszy, będziecie zdezorientowani.

Strona internetowa z możliwością zakupu biletów: ecolines.net

Co ważne – podczas podróży znajomi chcieli podejrzeć dostępność miejsc w autokarach podczas podróży powrotnej w systemie rozrywki pokładowej. Nie udało im się, strona internetowa Ecolines nie działała w przeglądarce, jak należy.

Bilety można kupić także w punktach sprzedaży Ecolines na największych dworcach autobusowych, na których zatrzymują się autokary. Jak informuje regulamin, w wyjątkowych przypadkach możliwy jest zakup biletu u stewardesy w miarę dostępności miejsc.

Ceny biletów nie są takie, do jakich przyzwyczaili nas przewoźnicy oferujący bilety za złotówkę lub grosze, nie są też wygórowane. Taryfa jest dynamiczna – cena zależy od obłożenia konkretnego połączenia, pierwsze miejsca kupowane z wyprzedzeniem są tańsze niż kupowane na ostatnią chwilę w sytuacji, kiedy wolnych pozostało np. 20% miejsc.

Bilet zakupiony przez internet należy wydrukować, ważny jest z dowodem tożsamości.

Ostatnio firma wprowadziła możliwość zakupu biletu przez telefon.

Ecolines - miejsca

Schemat miejsc w piętrowym autokarze Setra. Orientacyjny podział na górny i dolny pokład.

Przed podróżą

Odprawa podróżnego w teorii jest równie prosta jak kupno biletu. Często o jednej porze na teren dworca przyjeżdża kilka autokarów Ecolines jednocześnie. I zdarzało się, że pasażerowie wsiadali do niewłaściwego autokaru, a potem, podczas któregoś z postojów, zmieniali autokar na właściwy.

Po przyjeździe autokaru idziemy z biletem do stewardesy stojącej przed wejściem. Stewardesa sprawdza bilet, oddaje go nam, następnie musimy oddać bagaż do luku bagażowego (w środku autokaru wolno mieć tylko bagaż podręczny, a zatem plecaczek, siatka, itp.). Ważne, żeby w bagażu podręcznym zostawić dokumenty, bowiem może się zdarzyć kontrola graniczna. Po nadaniu bagażu kierowca nalepi jego oznaczenie na bilet.

Wracamy na pokład, autobus rusza i zaczyna się podróż

Przebieg i komfort podróży

Tuż po odjeździe przychodzi stewardesa i zabiera nam bilet na czas podróży. Odda go dopiero tuż przed przystankiem, na którym będziemy wysiadać.

Pod względem komfortu piętrowe autokary Setra plasują się pośrodku stawki – nie są ani szczególnie wygodne, ani szczególnie złe. Osoby wysokie mogą trochę narzekać, ale jest trochę więcej miejsca niż na przykład we Flixbusie.

Duży plus za możliwość zakupu odgrzewanego posiłku lub przekąsek w niewygórowanej cenie – można zakupić na przykład pilaw. Dania są odgrzewane w kuchence mikrofalowej w specjalnej części autobusu na dolnym pokładzie.

Z kolei minus za toaletę. Sama toaleta typowa jak dla autokaru, problemem jest natomiast zamykanie toalety na 5-10 minut przed postojem, w czasie postoju i 5-10 minut po odjeździe z przystanku. Bierze się to z tzw. „stref sanitarnych” obowiązujących w pociągach w krajach byłego ZSRR, tylko po co one, skoro toaleta posiada obieg zamknięty?

Przystanki, na których nikt nie wsiada i nikt nie wysiada, autokar przejeżdża bez zatrzymywania się. Z kolei na niektórych przystankach są bardzo długie postoje, na przykład w Białymstoku 20-30 minut, w Mariampolu 30 minut. Z jednej strony to dobrze, bo można rozprostować kości i coś kupić, z drugiej znacznie wydłuża czas przejazdu.

Komfort podróży przeciętny, autokary polecane raczej na krótszą trasę typu Warszawa – Kowno, ewentualnie Białystok – Ryga. Jeśli jedzie mało pasażerów, da się wytrzymać na dłuższej, przy dużym obłożeniu oraz na dolnym pokładzie, nie jest zbyt wygodnie. Dużo pasażerów miało ze sobą tzw. „rogala” pod szyję.

Na granicy polsko-litewskiej miała miejsce kontrola graniczna, litewski patrol wyrywkowo kontrolował samochody i autokary.

Personel najróżniejszy – kierowcy tacy, jak można wyczytać w opiniach internetowych, stewardesy trafiły się bardzo ładne – jedna znała tylko rosyjski, łotewski i podstawy angielskiego, poprawnie wykonywała pracę, ale sprawiała wrażenie, jakby pracowała za karę, druga znała rosyjski, łotewski, angielski i dobrze język polski, była bardzo miła i uśmiechnięta. Moi znajomi odnieśli wrażenie, że niektórzy pracownicy tej firmy mają jakiś problem z Polakami.

System rozrywki pokładowej bardzo dobry – internet nie zawsze działał (kwestia zasięgu), natomiast liczba filmów i utworów muzycznych imponująca. Można wypożyczyć słuchawki i podróż szybciej mija.

Autobusy punktualne, w jedną stronę nastąpiło opóźnienie z przyczyn niezależnych od przewoźnika (wypadek na trasie).

Przed przystankiem końcowym stewardesa oddaje bilet, po opuszczeniu pokładu odbieramy bagaż pozostawiony w luku bagażowym. Czasami trwa to kilkanaście minut, kiedy wysiada dużo osób (np. w Warszawie)

Podsumowanie

Ecolines to zdecydowanie lepszy przewoźnik niż wynika z wizerunku firmy w internecie, natomiast polecany raczej na krótszą podróż.

Podziękowania dla Ani i Marcina za pomoc w przygotowaniu materiału.

Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 A TUTAJ zamieściłem spis najciekawszych artykułów na blogu – na pewno znajdziesz coś dla siebie.

Autobus Ecolines

%d bloggers like this: