Pociągi TLK to pociągi pospieszne PKP Intercity. Skrót TLK oznacza Twoje Linie Kolejowe, dawniej Tanie Linie Kolejowe. Kategoria TLK oznacza pociągi zestawione z wagonów niezmodernizowanych pierwszej i drugiej klasy. Informacje na temat kategorii TLK zawarte w artykule są teoretyczne – postępująca modernizacja sprawia, że nawet w pociągach TLK można trafić na wygodne, klimatyzowane wagony, z roku na rok jest ich coraz więcej, ale nadal przeważają te gorsze.
Zobacz również:
Podróż pociągiem po Polsce – przewodnik dla pasażerów
Pociąg Flirt 3 II klasa – wrażenia z przejazdu
Pociąg Flirt 3 I klasa – wrażenia z przejazdu
Pociąg Dart II klasa – wrażenia z przejazdu
Wagon sypialny PKP Intercity – wrażenia z przejazdu
Jak wyglądają pociągi IC – fotoprzewodnik
Jak wyglądają pociągi EIC – fotoprzewodnik
Pociąg EIC Premium 2 klasa – wrażenia
W praktyce oznacza to, że wagony nie są wyposażone w klimatyzację, w toaletach nasze odchody wypadają na tory, a wagony czasami mają nawet po 30 lat. Do tego należy dodać dźwięki typu stukot kół, doskonale pamiętany przez starsze pokolenia oraz charakterystyczny zapach dochodzący z toalety. Dla miłośników kolei raj na ziemi.
W pociągach TLK teoretycznie druga klasa składa się z wagonów bezprzedziałowych oraz wagonów z przedziałami ośmioosobowymi.
W pierwszej klasie są wygodniejsze fotele i przedziały sześcioosobowe.
W praktyce jako druga klasa często jeżdżą zdeklasowane wagony pierwszej klasy i bywa, że są one wygodniejsze niż te w pierwszej klasie za dużo niższą cenę.
Co warto wiedzieć – fotele w przedziałach sześcioosobowych są bardzo wygodne i nawet przy sześciu osobach w przedziale jedzie się bardzo wygodnie. Gorzej w przedziałach ośmioosobowych. Tam pełny przedział to ścisk i męczarnia.
Toalety są i tyle można o nich powiedzieć, bo korzystanie z toalet nie należy do przyjemności.
Poza szczytami przewozowymi, kiedy w pociągach nie ma tłoku i słońce nie świeci cały czas w okna przedziału, pociąg TLK to wygodny i komfortowy środek transportu, pomimo starych wagonów oraz ewidentnych braków. Osobiście bardzo lubię nimi jeździć. Nie lubię natomiast zacinających się drzwi, jak również korzystania z toalet przy minusowych temperaturach.
O udogodnieniach typu czynne gniazdka oraz przewijaki w toaletach można zapomnieć. Pociągi TLK nie są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.
W wakacje w pociągach TLK można spotkać czeskie wagony. Są to stare wagony z przedziałami ośmioosobowymi. Nie polecam ich w czasie upałów – nie da się wytrzymać, nie są też zbyt wygodne przy maksymalnym obłożeniu.
Pociągi TLK będą stopniowo zanikać i za kilka lat wszystkie pociągi pospieszne będą uruchamiane w kategorii Intercity.
W 2021 roku na niektórych trasach w składach pociągów TLK można spotkać pojedyncze wagony przeznaczone dla pociągów IC – czyli z klimatyzacją, gniazdkami oraz toaletą z obiegiem zamkniętym. Nie ma reguły.
UWAGA!!! Wyjątkiem od wymienionych pociągów są pociągi TLK na trasie Kraków – Zagórz. Połączenie obsługuje spalinowy zespół trakcyjny SN84, który wygląda inaczej. Odnośniki do zdjęć poniżej.
Pociąg Kraków – Zagórz – zdjęcie pierwszej klasy na fanpage’u Grupy SKPL
Pociąg Kraków – Zagórz – zdjęcie drugiej klasy na fanpage’u Grupy SKPL.
Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂