Obecnie kolej na Falklandach nie funkcjonuje, ale pozostały ślady torowiska i infrastruktury po dawnej kolei wąskotorowej, która przez krótki czas kursowała w okolicach Portu Stanley.
Najbardziej znana linia kolejowa na Falklandach została zbudowana w celu przewozu węgla z portu do generatora w stacji radiowej. Była to kolej wąskotorowa o rozstawie szyn 610 mm i długości około 5,6 km. W literaturze znana jest pod nazwą Camber Railway. To również najdalej wysunięta na południe linia kolejowa na świecie.
The Camber Railway została oddana do użytku w 1915 roku. Pociągi były obsługiwane przez dwa parowozy sprowadzone z Wielkiej Brytanii i trzy drewniane wagoniki do przewozu węgla. Jak widać na archiwalnych zdjęciach, korzystali z nich również ludzie.
Kolej wąskotorowa została prawdopodobnie zlikwidowana w latach dwudziestych XX wieku. Niektórzy badacze datują koniec Camber Railway na lata czterdzieste XX wieku.
Na Falklandach istniały także krótkie linie kolei wąskotorowej przeznaczone do wywozu kamienia z kamieniołomu. Były to koleje przemysłowe, kamień był następnie załadowywany na samochody po kilkuset metrach. Nie zachowały się po nich żadne ślady, nie ma też informacji o okresie funkcjonowania tych linii.
Źródła:
Wikipedia
www.britlink.org/overseas-territories/falkland-islands/camber-railway/
www.railwaysofthefarsouth.co.uk/11botherfalklands.html
www.railwaysofthefarsouth.co.uk/11acamberrailway.html
Zobacz również: Koleje świata Argentyna Boliwia Brazylia Chile Ekwador Gujana Kolumbia
Paragwaj Peru Surinam Urugwaj Wenezuela Gujana Francuska Falklandy Chiloe