Kolej na Podróż

Kolej na Barbadosie – informacje ogólne

Kolej na Barbadosie istniała już w 1881 roku. W 1937 roku została zamknięta. Dopiero na początku 2019 roku uruchomiono krótką linię turystyczną St. Nicholas Abbey Heritage Railway przy St. Nicholas Abbey – posiadłości połączonej z plantacją rumu i destylarnią. Przygotowania do budowy linii kolejowej podjęto w połowie 2017 roku. Torowisko budowano w okresie luty-grudzień 2018 roku. 21 stycznia 2019 roku miało miejsce uroczyste otwarcie kolejki.

Trasa St. Nicholas Abbey Heritage Railway liczy 1,5 kilometra długości. Pociągi są zestawione z parowozu i trzech wagoników retro. Każdy wagonik może przewieźć 32 podróżnych. Parowóz to niemiecka lokomotywa Tjepper No. 5 wyprodukowana w Niemczech w 1914 roku. Została zakupiona od brytyjskiej Statfold Barn Railway, wcześniej obsługiwała kolej cukrowniczą na Jawie. Kolej kursuje od niedzieli do piątku, w soboty jest nieczynna. Wycieczka powrotna trwa około 45 minut.

Strona internetowa: snahr.com/
Kolej St. Nicholas Abbey Heritage Railway na You Tube (19:04)(2019) 

Barbados pociąg

St. Nicholas Abbey Heritage Railway (fot. za zgodą przewoźnika)

The Barbados Railway (historia)

W latach 1881-1937 na Barbadosie kursowała kolej parowa. Pierwsze plany budowy linii kolejowej pojawiły się się w 1848 roku. Linia miała łączyć Bridgetown i Speightstown. Z różnych powodów skończyło się jedynie na planach, nie poczyniono nawet przygotowań do budowy linii. Do planów powrócono dopiero po trzydziestu latach. Planowana linia miała połączyć Bridgetown i Belleplaine – konieczna była zmiana biegu planowanej linii z powodu kłopotów z wykupem gruntów pod jej budowę od właścicieli.

Jeśli chodzi o lata budowy, to dane na różnych stronach internetowych są sprzeczne. Najczęściej jako początek budowy pojawia się rok 1877. Natomiast pewna jest data otwarcia pierwszego odcinka linii – 20 października 1881 roku. Oddano wtedy do użytku odcinek Bridgetown – Carrington o długości 13 kilometrów. Pociąg pokonywał tę odległość w 40 minut.

W 1883 roku tory doprowadzono do Belleplaine. Długość linii wynosiła 38 kilometrów. Początkowo kolej cieszyła się dużą popularnością, jednak brak inwestycji spowodował zaniedbania, czego skutkiem był pogarszający się stan infrastruktury. W 1896 roku duża część linii została zniszczona przez cyklon.

W latach 1896-1898 linię odbudowano, przy czym zmieniono rozstaw szyn z 1067 mm na 762 mm. Ze Stanów Zjednoczonych sprowadzono nowe lokomotywy i wagony pasażerskie. Bardzo szybko okazało się, że linia jest nierentowana i w 1904 roku została tymczasowo zamknięta.

Rok później połączenia reaktywowano pod nazwą The Barbados Light Railway Company Limited. Pomimo nierentowności kolej kursowała do 1914 roku. Po ponownym zamknięciu obsługę kolei przejęły władze kolonialne i ponowna reaktywacja miała miejsce w 1916 roku (przewozy towarowe), w następnym roku wznowiono przewozy pasażerskie. Linia nadal przynosiła straty, stan torowiska pogarszał się z roku na rok.

Kolej na Barbadosie przetrwała do lat trzydziestych XX wieku, kiedy to stan wagonów i torowiska oraz coraz większe straty finansowe uniemożliwiały utrzymanie linii kolejowej. W 1934 roku zakończyły kursowanie pociągi pasażerskie, 12 października 1937 roku linię oficjalnie zamknięto. Od tamtego czasu, przez ponad 80 lat, kolej na Barbadosie pozostała wspomnieniem.

Dla upamiętnienia linii kolejowej stworzono program wycieczek z przystankami w miejscach, gdzie dawniej stały przystanki i stacje kolei. Zachowały się pocztówki i zdjęcia z czasów funkcjonowania kolei. Na części torowiska wybudowano drogi i ścieżki rowerowe.

Przejazd przez fragment dawnej linii kolejowej (02:38)(2017)

Barbados

Pociąg pasażerski na Barbadosie (aut. nieznany, lic. GNU)

Tramwaje konne w Bridgetown (historia)

Ponadto w Bridgetown przez jakiś czas funkcjonowała sieć tramwajów konnych. Mieszkańcy stolicy Barbadosu zaczęli pisać petycje w sprawie budowy linii tramwajów konnych już w 1851 roku. Przez 30 lat władze kolonialne ignorowały pisma, dopiero w latach osiemdziesiątych XIX wieku rozpoczęto prace nad stworzeniem sieci. W grudniu 1882 roku inżynier A. Fairlie złożył wniosek o pozwolenie na budowę linii tramwaju konnego i zarejestrował Barbados Tramway Company. Pierwsza linia tramwaju konnego została otwarta dopiero 5 grudnia 1885 roku. Liczyła około 3,3 km, biegła z przystanku St. Lawrence do Hastings Rocks.

W późniejszych latach sieć tramwajów konnych wokół Bridgetown liczyła około 16 kilometrów. Utworzono pięć linii obsługiwanych przez Barbados Tramway Company. Od 1907 roku na ulicach Bridgetown zaczęły pojawiać się autobusy, a firma Barbados Tramway Company zmieniła nazwę i została sprzedana Amerykanom. Amerykanie początkowo chcieli rozbudować sieć tramwajów konnych, jednak plany nie zostały zrealizowane.

W 1925 roku tramwaje konne w Bridgetown zakończyły działalność.

Więcej informacji i stare zdjęcia: www.tramz.com/bb/00.html

Źródła:
Wikipedia
www.bajanthings.com/the-colin-hudson-great-train-hike/
abajantourgirlexploringbarbados.blogspot.com/2010/07/barbados-railway-1873-1937.html

Zobacz również: Koleje świata  Belize  Gwatemala  Honduras  Kanada  Kostaryka  Kuba  Meksyk  Nikaragua  Panama  Salwador  Stany Zjednoczone
Antigua i Barbuda  Aruba  Barbados  Bermudy Curaçao  Dominika  Dominikana  Gwadelupa  Haiti  Jamajka  Martynika  Nowa Fundlandia Portoryko  Saint Kitts i Nevis  Saint Lucia
Trynidad i Tobago  Turks i Caicos

%d bloggers like this: