Obecnie na Trynidad i Tobago nie ma kolei. Na Tobago nigdy nie było, natomiast kolej na Trynidadzie ma długą i ciekawą historię.
Już w latach czterdziestych XIX wieku szkocki plantator William Eccles wybudował linię kolei konnej do transportu trzciny cukrowej ze swojej plantacji na nadbrzeże w San Fernando.
5 marca 1859 roku na sześciokilometrowym odcinku linii (San Fernando Sainte Madeleine) uruchomiono tramwaj konny przewożący pasażerów. W 1864 roku konie zostały zastąpione przez parowozy.
Cipero Tramway, jak nazywano tę linię, wszedł później w skład sieci kolei rządowych Trinidad Governemt Railways.
29 May 1883 amerykański biznesmen uruchomił dwie linie tramwaju konnego w Port of Spain. Na przełomie XIX i XX wieku w Port of Spain istniały trzy niezależne sieci tramwajowe – wspomniane dwie linie tramwajów konnych oraz dwie linie tramwajów elektrycznych. Pierwsza z nich, obsługiwana przez Belmont Tramway Company, która została oficjalnie oddana do użytku 26 czerwca 1895 roku. Druga, obsługiwana przez Trinidad Electric została otwarta w lutym 1902 roku.
W 1918 roku Trinidad Electric uruchomiły kolejną linię tramwajową.
W latach czterdziestych XX wieku dominującym środkiem transportu w Port of Spain stały się trolejbusy, a tramwaje przestały kursować 31 marca 1950 roku (w 1953 lub 1954 roku na krótko wznowiono kursowanie na jednej z linii). Trolejbusy przetrwały niewiele dłużej, bo do końca 1956 roku.
Trinidad Government Railways
Pociągi Trinidad Government Railway kursowały po Trynidadzie w latach 1876-1968. Pierwsza linia kolejowa, łącząca Port of Spain i stację Arima została oddana do użytku w 1876 roku. Później była stopniowo wydłużana aż do Rio Claro w 1914 roku. Sieć kolei rządowych była rozbudowywana i połączona z krótkimi liniami kolei polnych, cukrowniczych i przemysłowych. W latach 1923/1924 zbudowano drugi tor na linii Port-of-Spain – Curepe.
Upadek kolei na Trynidadzie rozpoczął się po zakończeniu drugiej wojny światowej. Podobnie jak w wielu innych krajach, kolej nie była w stanie konkurować z komunikacją samochodową i autobusową. Ostatni pociąg pasażerski z San Juan zakończył bieg w Port of Spain 28 grudnia 1968 roku. Do dziś zachowała się lokomotywa jako pomnik w Muzeum Narodowym w San Andreas. Główny dworzec kolejowy w Port of Spain pełni funkcję dworca autobusowego.
W 2008 roku ogłoszono plan budowy kolei metropolitalnej „TriniTrain”, ale ze względu na koszty projekt porzucono w 2010 roku. Nie wydaje się, aby kolej na Trynidadzie miała szansę na reaktywację.
Zachowały się zardzewiałe lokomotywy i fragmenty torowisk niektórych kolei cukrowniczych i przemysłowych.
Źródła:
www.tramz.com/tt/tt.html
www.internationalsteam.co.uk/trains/trinidad01.htm
newsday.co.tt/2018/03/27/beadon-tracks-our-railways/
Zobacz również: Koleje świata Belize Gwatemala Honduras Kanada Kostaryka Kuba Meksyk Nikaragua Panama Salwador Stany Zjednoczone
Antigua i Barbuda Aruba Barbados Bermudy Curaçao Dominika Dominikana Gwadelupa Haiti Jamajka Martynika Nowa Fundlandia Portoryko Saint Kitts i Nevis Saint Lucia
Trynidad i Tobago Turks i Caicos