Linia kolejowa Katowice – Zwardoń to jedna z głównych linii kolejowych województwa śląskiego. Prowadzi z Katowic przez Bielsko-Białą i Żywiec do granicy polsko-słowackiej. Najwięcej pociągów jeździ na trasie Katowice – Żywiec, niektóre są przedłużone do Zwardonia. W ostatnich latach przeprowadzono remonty na niemal całej długości trasy, więc pociągi jadą szybko. Często są jednak zatłoczone. Bardzo ładne widoki na odcinku Łodygowice – Zwardoń, przed wjazdem do Żywca widać Jezioro Żywieckie.
Powiązane artykuły:
Pociągiem po województwie śląskim – podstawowy przewodnik po zabytkach i atrakcjach województwa śląskiego, położonych wzdłuż linii kolejowych.
Linia kolejowa Katowice – Zwardoń – stacje:
Katowice – stacja węzłowa z wyremontowanym dworcem kolejowym przylegającym do Galerii Katowickiej. Stacja położona w centrum miasta, do Rynku idzie się niecałe 5 minut, do Spodka 10-15 minut, tyle samo do Galerii Silesia. Katowice to przemysłowe miasto raczej wątpliwej urody, lecz w centrum można znaleźć sporo ciekawych zabytków, do których dojdziecie piechotą z dworca kolejowego. Szczegóły w moim przewodniku (odnośnik niżej)
Katowice – 20 najciekawszych miejsc i atrakcji w centrum miasta
Katowice – dworzec kolejowy – informator
Katowice Brynów – przystanek kolejowy w pobliżu kopalni KWK Wujek. Niebezpieczna okolica, na przystanku często widuję podejrzane towarzystwo niezależnie od pory dnia.
Katowice Ligota – wyremontowany dworzec kolejowy. W pobliżu osiedle domów studenckich, kilometr od dworca bazylika w Panewnikach.
Katowice Ligota – dworzec kolejowy
Katowice Piotrowice – w pobliżu stacji kolejowej Muzeum Najmniejszych Książek Świata oraz tężnia solankowa w Parku Zadole i dwa domy studenckie.
Katowice Podlesie – przystanek kolejowy. Kilometr od stacji kościół pw. Matki Bożej Częstochowskiej z lat 1920-1921 oraz zabytkowy most nad rzeką Mleczną wybudowany pod koniec XIX wieku. Około 3-4 kilometrów w środku lasu „Gniotek” most zbudowany w środku lasu, w miejscu, gdzie nie prowadzi żadna droga, nazywany też Mostem Cygańskim.
Tychy – średniej wielkości miasto przemysłowe kojarzone z browarem, drużyną hokeja na lodzie GKS Tychy oraz fabryką samochodów. Dworzec kolejowy mały, położony daleko od centrum, w ogóle nie pasuje do wielkości i charakteru miasta. Przy dworcu utworzono centrum przesiadkowe oraz parking Park & Ride. Ewentualne atrakcje dla turystów to Muzeum Miejskie oraz zwiedzanie Browaru – do centrum można podjechać pociągami Katowice – Tychy Lodowisko, które również zatrzymują się na dworcu Tychy. W przyszłości linia Tychy – Tychy Lodowisko ma zostać wydłużona i będzie obsługiwała połączenia Oświęcim – Tychy – Orzesze. Zabudowa współczesna, na peryferiach miasta znajduje się Zalew Paprocany – popularne miejsce wypoczynku wśród mieszkańców Tychów i okolicznych miast.
Tychy Żwaków – przystanek kolejowy. W pobliżu osiedle i droga prowadząca do lasu, gdzie niedaleko znajduje się źródełko. 5 kilometrów w głąb lasu pozostałości dawnego schronu.
Kobiór – stacja kolejowa; budynek zamknięty dla pasażerów. We wsi można zobaczyć kościół pw. Wniebowzięcia Matki Boskiej z lat 1911- 1912, ewentualnie lokalne muzeum w Starej Smolarni, czynne bardzo rzadko (wizytę można umówić telefonicznie). 4 kilometry na północny wschód od stacji zameczek myśliwski w Promnicach nad Jeziorem Paprocańskim zaadaptowany na hotel. 7 kilometrów na północny zachód od stacji kościół pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła z 1939 roku we wsi Gostyń.
Piasek – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.
Pszczyna – moim zdaniem najładniejsze miasteczko w województwie śląskim położone przy linii kolejowej, ale zdania co do atrakcyjności są podzielone – jednym się podoba, innym nie. Wyremontowany zabytkowy dworzec kolejowy. Z dworca do centrum idzie się 5-10 minut. Wizytówką miasta jest kompleks pałacowo-parkowy. Dodatkowo mały skansen, rynek oraz Pokazowa Zagroda Żubrów dla dzieci.
Pszczyna – dworzec kolejowy
Pszczyna dla ambitnych – 18 najciekawszych miejsc i atrakcji
Atrakcje w okolicy:
3 kilometry na wschód od stacji zabytkowy drewniany kościół pw. św. Marcina w Ćwiklicach.
6 kilometrów na północny wschód od stacji ośrodek hodowli żubrów w Jankowicach.
10 kilometrów na zachód od stacji neogotycki kościół w. Matki Boskiej Szkaplerznej we wsi Brzezie.
4 kilometry na południowy zachód od stacji drewniany kościół pw. św. Mikołaja we wsi Łąka
8 kilometrów na południowy zachód od stacji kościół pw. św. Trójcy z XIX wieku oraz plaża nad Jeziorem Goczałkowickim w Wiśle Wielkiej.
13 kilometrów na południowy zachód od stacji drewniany kościół pw. św. Jakuba Starszego w Wiśle Małej.
Goczałkowice – przystanek kolejowy w centrum wsi (nie w części uzdrowiskowej). Blisko kościół św. Jerzego z 1910 roku, kościółek pw. św. Anny z końca XIX wieku oraz popularne w ostatnich latach ogrody Kapias.
Goczałkowice-Zdrój – niewielkie uzdrowisko z licznymi szlakami spacerowo-rowerowymi nad stawami. Bardzo ładnie wyremontowany zabytkowy dworzec kolejowy. Niewielka dzielnica uzdrowiskowa – kilka interesujących budynków
Goczałkowice-Zdrój – dworzec kolejowy
Goczałkowice-Zdrój – spacer po uzdrowisku
Czechowice-Dziedzice – miasto przemysłowe znane z rafinerii ropy naftowej i fabryki zapałek. Ważny węzeł kolejowy. Jeśli nie musicie, nie macie co wychodzić z pociągu, bo zabytkowy dworzec kolejowy, pomimo od lat zapowiadanego remontu, jest w opłakanym stanie. Ewentualnie można zobaczyć kościół pw. Najświętszej Maryi Panny Wspomożenia Wiernych zbudowany w latach 1882-1890 około kilometr od stacji.
Czechowice-Dziedzice – dworzec kolejowy
Czechowice-Dziedzice – spacer po mieście
Linia kolejowa Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice – co zobaczyć
Czechowice-Dziedzice Przystanek – przystanek kolejowy w pobliżu rafinerii. Brak atrakcji turystycznych w okolicy.
Czechowice-Dziedzice Południowe – budynek stacyjny nieczynny. Niedaleko majestatyczny kościół współczesny. 2 kilometry na zachód od stacji kościół pw. św. Katarzyny oraz budynek zwany „Pałacem w Czechowicach”. 3 kilometry na wschód od stacji małe Muzeum Regionalne, kościół pw. Wniebowzięcia NMP oraz Pałac Habsburgów (nie wiem, czy udostępniony do zwiedzania)
Bielsko-Biała Komorowice – przystanek kolejowy. Niedaleko kościół pw. św. Jana Chrzciciela z 1921 roku. 6 kilometrów na wschód od stacji bazylika Nawiedzenia NMP w Hałcnowie.
Bielsko-Biała Północ – przystanek kolejowy w nieciekawej okolicy. Blisko przystanku dwa centra handlowe, fabryka Fiat Auto Poland i sporo mniejszych zakładów przemysłowych.
Bielsko-Biała Główna – piękny dworzec główny i bardzo ładne miasto. Z dworca głównego do najważniejszych zabytków w centrum idzie się około 10 minut. Dawniej dwa miasta Bielsko i Biała, przez co w mieście są dwa rynki. Dużo ładnych budynków, zakamarków, szlak murali, poza centrum liczne szlaki pieszo-rowerowe. Dodatkowa atrakcja to kolej gondolowa na Szyndzielnię Więcej informacji w moim przewodniku.
Bielsko-Biała – 20 najciekawszych miejsc i atrakcji w centrum miasta
Bielsko-Biała Główna – dworzec kolejowy
Bielsko-Biała Wschód – stacja kolejowa
Bielsko-Biała Lipnik – przystanek kolejowy około kilometr od centrum miasta. Brak atrakcji turystycznych w pobliżu.
Bielsko-Biała Leszczyny – stacja kolejowa położona 2,5 km od Cygańskiego Lasu, dawniej wysiadali na niej głównie studenci Akademii Techniczno-Humanistycznej. Przy stacji przebiega ścieżka spacerowa nad rzeczką Straconką.
Bielsko-Biała Mikuszowice – w pobliżu stacji kolejowej znajduje się drewniany kościół św. Barbary. Niecały kilometr od stacji Prywatne Muzeum Broni Pancernej i Militariów.
Wilkowice Bystra – stacja kolejowa obsługująca miejscowości Wilkowice i Bystra. W Wilkowicach można zobaczyć kościół pw. św. Michała Archanioła, natomiast w Bystrej mieści się Muzeum Historyczne Bielska-Białej Fałatówka. W pobliżu liczne szlaki górskie, w tym na Klimczok.
- 8 kilometrów od stacji znajduje się Szczyrk – popularna miejscowość wypoczynkowa wśród miłośników narciarstwa i wędrówek po górach. Można podjechać komunikacją miejską, rowerem lub pójść na nogach. Kilka lat temu pojawiały się informacje o planach budowy łącznicy kolejowej do Szczyrku, lecz nic z tego nie wyszło.
Łodygowice Górne – 2 kilometry od stacji tzw. Skała Czarownic.
Łodygowice – duża wieś (ok. 7 tysięcy mieszkańców), niedaleko dworca zamek, a właściwie pałac z niewielkim parkiem. Za rzeką Żylicą drewniany kościół pw. św. Apostołów Szymona i Judy Tadeusza
Żywiec – przyjemne miasto na jednodniową wycieczkę. Centrum położone daleko od dworca kolejowego, lepiej podjechać autobusem. Najważniejsze atrakcje to rynek, dwa zamki (zamek i pałac), park, kościół św. Krzyża, a poza centrum miasta Muzeum Browaru Żywiec.
Żywiec – spacer po mieście
Żywiec – dworzec kolejowy
Atrakcje w okolicy:
- w miejscowości Lipowa (8 km od stacji) bardzo ładny kościół św. Bartłomieja, kilometr dalej wyciąg narciarski i Dolina Zimnika z popularnym źródełkiem.
- 11 kilometrów od Żywca znajduje się Jezioro Międzybrodzkie kończące się zaporą w Porąbce. Na przeciwnych brzegach jeziora można wypocząć w miejscowościach Międzybrodzie Bialskie i Międzybrodzie Żywieckie
- warto wybrać się na Górę Żar (18 km); na szczyt można wjechać kolejką linowo-terenową.
Radziechowy Wieprz – w miejscowości Radziechowy kościół pw. św. Marcina (3 km od stacji), półtora kilometra dalej droga Krzyżowa i Golgota Beskidów.
Cięcina – 600 metrów od stacji drewniany kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej.
Węgierska Górka – przez wieś przebiega szlak na Baranią Górę, w okolicy stacji pozostałości po umocnieniach wojennych. 4 kilometry od stacji, w miejscowości Żabnica, drewniany kościół Matki Bożej Częstochowskiej. Dwa kilometry dalej, w tej samej miejscowości, drewniany kościółek pw. NMP Nieustającej Pomocy, w którym odprawiane są msze plenerowe.
Milówka – warto zobaczyć kościół pw. Wniebowzięcia NMP.
Rajcza Centrum – w pobliżu przystanku kolejowego kościół pw. św. Wawrzyńca Diakona Męczennika i św. Kazimierza Królewicza oraz zabytkowy zespół pałacowo-parkowy, w którym obecnie mieści się zakład leczniczo-opiekuńczy i nie można go zwiedzać.
Sól – miejscowość wypoczynkowa. Najnowsza atrakcja to tężnia solankowa.
Laliki – 3 kilometry od stacji, w miejscowości Przychodzita, drewniany kościół pw. NMP Nieustającej Pomocy.
Zwardoń – końcowa stacja kolejowa. Odjeżdżają stąd pociągi kolei słowackich do Czadcy i Żyliny.
Ponadto w okolicy stacji kolejowych na odcinku Żywiec – Zwardoń przebiegają liczne szlaki górskie, które trudno opisać w artykule.