Kolej na Podróż

Kolej w Bahrajnie – informacje ogólne

W Bahrajnie nie ma kolei. W 2015 roku w mediach pojawiły się informacje o planach budowy dwóch linii kolejowych:

Pierwsza linia kolejowa miałaby połączyć Bahrajn z Arabią Saudyjską. Linia ma prowadzić z portu Khalifa bin Salman przez lotnisko międzynarodowe do Dammanu w Arabii Saudyjskiej, gdzie będzie się łączyła z siecią kolejową Arabii Saudyjskiej. Łączna długość linii to 70-86 kilometrów (różne źródła podają różne odległości), z czego 26 kilometrów zostanie powstanie równolegle do Drogi Króla Fahda – zespołu mostów i grobli wybudowanych w latach 1982-1986 i tworzących połączenie drogowe pomiędzy Bahrajnem a Arabią Saudyjską. Według informacji na stronie Ministerstwa Transportu Bahrajnu, przewiduje się, że w 2050 roku pociągi na tej linii przewiozą 8 milionów pasażerów rocznie. Należy więc przypuszczać, że budowa tej linii to raczej kwestia odległej przyszłości. [1]

Druga planowana linia to Kolej Dużych Prędkości pomiędzy stolicami Kataru i Bahrajnu. Informacje o planach budowy tej linii pojawiały się w mediach w latach 2009-2015. Ambitne plany przewidywały jej ukończenie na 2022 rok, kiedy w Katarze odbędą się mistrzostwa świata w piłce nożnej. Aby zrealizować inwestycję, należałoby między innymi wybudować most pomiędzy krajami o długości około 40 kilometrów. Pociągi Ad-Dauha – Manama jeździłyby według planów z prędkością 350 km/h, a czas przejazdu wynosiłby około 50 minut. Brak informacji o postępach w realizacji projektu, od 2015 roku w mediach nie pojawiły się nowe informacje na temat linii. [2][3]

Władze Bahrajnu planują także budowę sieci metra o długości 109 kilometrów. Projekt przewiduje wybudowanie sześciu linii wokół stolicy kraju – Manamy. Jako pierwsze powstaną dwie linie:

Linia czerwona połączy lotnisko międzynarodowe z dzielnicą Seef na przedmieściach stolicy
Linia niebieska połączy Juffair z Isa Town.

Projekt budowy metra ma być zrealizowany w latach 2019-2030. Plany budowy metra w Bahrajnie pojawiły się już w 2009 roku, ale z przyczyn finansowych zostały porzucone. [4]

Źródła:

[1] www.transportation.gov.bh/content/gcc-railway
[2] www.tradearabia.com/news/CONS_185896.html
[3] www.arabianbusiness.com/railway-link-doha-s-education-city-with-bahrain-349279.html
[4] urbantransportnews.com/bahrain-launches-international-bid-for-new-metro-project/

%d bloggers like this: