W Omanie nie ma kolei z prawdziwego zdarzenia. Jedyny kursujący pociąg to kolejka wąskotorowa kursująca na odcinku o długości 300 metrów spod kasy biletowej do wejścia do jaskinii Al Hoota. Jest to klimatyzowany pociąg elektryczny. Jednorazowo może przewieźć 48 pasażerów.
Przejazd pociągiem do jaskinii Al Hoota na You Tube (02:36)(2018)
Władze Omanu planują wybudowanie sieci linii kolejowych przeznaczonych głównie do przewozu surowców mineralnych. W 2014 roku powołano nawet do życia Oman Rail – przyszłego narodowego przewoźnika i zarządcę infrastruktury.
Trwa budowa Gulf Cooperation Council Railway – linii kolejowej łączącej Arabię Saudyjską, Oman, Katar i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Linia ma zostać ukończona w 2021 roku.
Pierwsze plany budowy sieci linii kolejowych w Omanie pojawiły się na początku drugiej dekady XXI wieku. Według tamtych planów sieć miała liczyć ponad 2100 kilometrów i dochodzić do granic krajów sąsiadujących z Omanem, między innymi do granicy z Jemenem. Z tak ambitnych planów szybko zrezygnowano ze względów finansowych.
W 2018 roku w mediach regionalnych pojawiły się informacje o planach opracowania studium wykonalności dla budowy linii kolejowej o długości 375 kilometrów łączącej kopalnie w okolicy Shweimiyah z portem w Duqm. Linia przeznaczona byłaby do transportu surowców mineralnych, szczególnie gipsu i wapnia. Zakończenie budowy planowane jest na 2020 rok.
Źródła:
[1] gulfbusiness.com/oman-plans-375km-rail-line/
Kolej w Azji: Afganistan Armenia Arabia Saudyjska Azerbejdżan Bahrajn Bangladesz Bhutan Birma Brunei Chiny Filipiny Gruzja Indie Indonezja Irak Iran Izrael Japonia Jemen Jordania Kambodża Katar Kazachstan Kirgistan Korea Południowa Kuwejt Laos Liban Malediwy Malezja Mongolia Nepal Oman Pakistan Singapur Sri Lanka Tadżykistan Tajlandia Tajwan Timor Wschodni Turkmenistan Uzbekistan Wietnam Zjednoczone Emiraty Arabskie