Na Tahiti nie ma kolei, wyspa posiada jednak epizod kolejowy w swojej historii.
W 1885 roku powstał projekt budowy linii kolejowej Papeete – Mataiea o długości 45 kilometrów i rozstawie szyn 600 mm. Linia biegła wzdłuż wybrzeża wyspy, a inicjatywa była dziełem Auguste’a Goupila, notariusza i biznesmena posiadającego ogromne plantacje kokosów i wanilii. Budowa linii kolejowej ułatwiłaby mu transport towarów do portu w Papeete, skąd były eksportowane do Kalifornii. Na trasie miało być sześć stacji (Papeete, Faa’a, Punaauia, Paea, Papara i Mataiea), trzy lokomotywownie oraz pięć ujęć wody do zasilania parowozów. Przewidywano kursowanie dwóch par pociągów dziennie, każdy mógłby przewieźć 36 pasażerów i 4 tony towarów. Z przyczyn finansowych władze nie wsparły projektu.
W 1886 roku, w czasie budowy wieży ciśnień w Papeete działa kolej wąskotorowa o rozstawie 600 mm i długości 220 metrów.
Pięć lat później powraca projekt budowy linii kolejowej wzdłuż zachodniego wybrzeża Tahiti. Projekt z roku 1891 przewidywał budowę linii z Pappete do Taravao (65 kilometrów). Zamówiono nawet 15 km szyn. Na jednym ze zdjęć archiwalnych widać położone szyny, ale nie ma bliższych informacji co do pociągu.
Niestety, do realizacji planów nie doszło i nie ma wzmianki, aby na Tahiti jeszcze kiedykolwiek podejmowano temat budowy kolei.
Źródła:
[1] forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=4&t=70842&sid=3d59bb9b20d4ffcfd851e20392d3b6ee&start=15
Kolej w Australii i Oceanii: Australia Tasmania Nowa Zelandia Fidżi Makatea Mikronezja Nauru Nowa Kaledonia Palau Rarotonga Tahiti Tonga Wyspy Mariańskie Wyspy Salomona Vanuatu