Dworzec w Pardubicach (Pardubice hlavní nádraží) wywołuje mieszane uczucia. Jednym się podoba, inni go nie cierpią, natomiast jako obiekt wpisany do rejestru zabytków powinien zainteresować nie tylko miłośników kolei i Republiki Czeskiej.
Zobacz również:
Kolej w Czechach Koleje wąskotorowe w Czechach Czechy – ciekawostki kolejowe
Koleje linowo-terenowe w Czechach Muzea Transportu w Czechach Brno Czeski Cieszyn
Hradec Králové Igława Karniów Liberec Litomyśl Nowy Jiczyn Ołomuniec Opawa Ostrawa
Pardubice Praga Třebíč Výsoké Mýto Znojmo
Dworzec w Pardubicach – historia
Budowę pierwszego dworca kolejowego w Pardubicach rozpoczęto w 1844 roku. Rok później, wraz z rozpoczęciem kursowania pociągów po trasie Ołomuniec – Praga oddano do użytku jednopiętrowy dworzec z poczekalnią. Przebudowany budynek pierwszego dworca istnieje do dziś, mieści się w nim firma Datis.
14.4.1859 roku otwarto nowy dworzec, wspólny dla linii Ołomuniec – Praga i nowo wybudowanej linii Pardubice – Liberec. Dworzec został przebudowany w 1908 roku.
24.8.1944 w wyniku nalotu aliantów zostały zniszczone wszystkie tory, a budynek dworca nie nadawał się do dalszego użytku. Po zakończeniu wojny przystąpiono do odbudowy dworca i już w sierpniu 1945 roku działał prowizoryczny dworzec.
Dwa lata później rozpoczęto prace nad projektem nowego dworca, do którego miały zostać dobudowane pomieszczenia administracyjne oraz mieszkania. Nowy dworzec wybudowany w stylu funkcjonalistycznym został uroczyście otwarty 1 maja 1958 roku.
Dworzec w Pardubicach – podziemia
Dworzec ma zostać wkrótce wyremontowany i przy tej okazji co jakiś czas pojawiają się artykuły o podziemiach tego dworca.
W podziemiach dawniej działało kino „Sirius”, które jest nieczynne od 12 lat. Co jakiś czas stowarzyszenia non-profit organizują projekcje w tym miejscu.
Dworzec kolejowy w Pardubicach krył w swoich podziemiach liczne magazyny obrony cywilnej, w których przechowywano między innymi maski przeciwgazowe i środki do dezynfekcji.
W podziemiach dworca wybudowano też cztery schrony przeciwatomowe, w którym wydzielono pomieszczenie na stanowisko dowodzenia i sztab kryzysowy.
Jest szansa, że podziemia na jakiś czas zostaną udostępnione turystom.
Dworzec w Pardubicach – współczesność
Dworzec w Pardubicach dla przeciętnego podróżnego nie wygląda zachęcająco. Ogromna hala, przybudówka z opustoszałymi pomieszczeniami, która dawniej służyła jako hotel o złej reputacji, obskurna knajpa, bezdomni. Jednak wystarczy spojrzeć na ściany i na niektóre okna, a ujrzymy bardzo ładne mozaiki.
Co do wyposażenia, jest ono standardowe: kasy krajowe i międzynarodowe służące też jako kantor, skrzynki bagażowe, toalety, liczne sklepiki i punkty gastronomiczne. Jest też kasa firmy Regiojet. Podróżni mogą usiąść na ławkach. Na perony przechodzi się przejściem podziemnym. Nie wiem, jak radzą sobie niepełnosprawni. Słyszałem, że niektórzy korzystają z wind towarowych.
Perony są zadaszone.
Otoczenie dworca zostało wyremontowane i przebudowane. Przed dworcem znajduje się węzeł przesiadkowy komunikacji miejskiej i podmiejskiej, po prawej stronie parking dla rowerów. Na placu przed dworcem stoi pomnik Jana Pernera – znanego w Czechach projektanta linii kolejowych.
Dworzec jest czynny całą dobę, co do bezpieczeństwa, może być problem. W środku bywa sporo bezdomnych, więc należy zachować dużą ostrożność.
Dworzec w Pardubicach ma zostać wkrótce przebudowany. Mam nadzieję, że nie znikną zabytkowe elementy wyposażenia.
Źródła:
[1] www.pshzd.cz/155letPce.html
[2] www.pardubicepodlevas.cz/co-hybe-pardubicemi/historicke-zastaveni-na-hlavnim-nadrazi
[3] www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/2098448-podzemi-pardubickeho-nadrazi-ukryva-kino-i-ctyri-protiatomove-kryty
Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 A TUTAJ zamieściłem spis najciekawszych artykułów na blogu – na pewno znajdziesz coś dla siebie.