Czechy dla miłośników kolei i nie tylko są rajem bez wad, gdzie wszystko tak naprawdę jest ciekawostką o bogatej historii, o której można napisać opasłą książkę. Jeśli chodzi o mnie, to tak naprawdę znam tylko kilka godnych uwagi ciekawostek kolejowych. Doświadczeni podróżnicy kolejowi pewnie je znają, zwykli turyści raczej nie.
Kolej w Czechach na blogu |
---|
1. Kolej w Czechach - przewodnik dla pasażerów 2. Koleje wąskotorowe w Czechach 3. Ciekawostki kolejowe 4. Muzea Transportu w Czechach 5. Koleje linowo-terenowe w Czechach 6. Pociąg Leo Express - klasa biznes (recenzja) |
Czechy na blogu - artykuły niekolejowe |
---|
1. Czechy w pigułce - najważniejsze informacje 2. Ciekawostki o Czechach 3. Najpiękniejsze czeskie miasteczka 4. Najpiękniejsze czeskie zamki 5. Największe atrakcje Czech 6. Największe atrakcje czesko-polskiego pogranicza Czeskie miasta Brno | Hradec Králové | Liberec | Nowy Jiczyn | Ostrawa | Pardubice | Vysoké Mýto |
PRZYSTANEK KOLEJOWY PRZY BROWARZE
W miasteczku Varnsdorf są trzy stacje kolejowe. Wszystkie trzy są interesujące z punktu widzenia miłośnika kolei. Dwie można określić słowami „rozpadająca się ruina”, natomiast trzecia to przystanek kolejowy, którego utworzenie odbiło się szerokim echem w mediach branżowych Europy Środkowej.
Przystanek Varnsdorf Pivovar Kocour to przystanek kolejowy przy miejscowym browarze. Przystanek należy do właściciela browaru i jest to jeden z dwóch prywatnych przystanków kolejowych w Republice Czeskiej, a w założeniu pociągi mają dowozić ludzi na piwo. Jak twierdzą znawcy, browar produkuje bardzo smaczny złocisty trunek.
Dodatkową atrakcją są noclegi w wagonach sypialnych w sezonie letnim. Przy browarze przez cały rok czynny jest dość drogi hotel, natomiast w sezonie letnim dodatkowo możliwy jest nocleg w dwóch wagonach sypialnych, aczkolwiek ceny nie należą do niskich.
Więcej informacji: www.pivovar-kocour.cz
POCIĄGI LIBEREC – ŻYTAWA
Czechy posiadają bardzo dobrze rozwiniętą sieć pasażerskich połączeń przygranicznych, szczególnie na pograniczu czesko-niemieckim. Jednym z najciekawszych połączeń jest połączenie z czeskiego Liberca do niemieckiego miasta Żytawa (Zittau), obsługiwane przez pociągi kursujące pod nazwą Trilex. Trasa pociągu prowadzi również przez terytorium Polski, pociąg jednak nie zatrzymuje się po polskiej stronie. Z okien widać wieś Porajów, jednak wrażenie nie jest najlepsze. Podczas przejazdu przez Polskę znacznie spada prędkość pociągu – linia nie była remontowana od lat i nie zanosi się na remont.
Warto jednak przejechać się tym pociągiem, bowiem trasa ogólnie obfituje w bardzo ładne widoki.
KOLEJ ZĘBATA TANVALD – HARRACHOV
Kolejna z kolejowych atrakcji Czech także leży tuż przy polskiej granicy. Jedyna czynna czeska kolej zębata kursuje w wybrane dni sezonu letniego na trasie Tanvald – Harrachov. Odległość pomiędzy stacjami wynosi jedynie 12 kilometrów, pociągi kolei zębatej pokonują tę trasę w pół godziny. Pociągi zestawione są z lokomotywy spalinowej i wagonów motorowych retro. Poza sezonem składy stoją na bocznicy przy dworcu kolejowym w Tanvaldzie.
Linia znana jest także pod nazwą „Polubenka”. Pociąg przejeżdża między innymi przez dolinę rzeki Jizery, tunel o długości 940 metrów, a różnica wysokości pomiędzy stacjami Tanvald i Kořenov wynosi 235 metrów. Na stacji Kořenov urządzono niewielkie Muzeum Kolei Zębatej.
Na co dzień na tej trasie kursują normalne pociągi z Liberca w stronę Harrachova i Szklarskiej Poręby.
Więcej informacji: www.zubacka.cz

Pociąg kolei zębatej Tanvald – Harrachov
LINIA KOLEJOWA TÁBOR – BECHYNĚ
Jedną z najciekawszych czeskich linii kolejowych, zarówno pod względem krajobrazowym, jak i historycznym, jest linia kolejowa Tábor – Bechyně.
Znana także pod nazwami „Bechyňka” i „Elinka” była pierwszą zelektryfikowaną linią kolejową w Republice Czeskiej. Co ciekawe, już podczas projektowania linii i jej budowy nie brano pod uwagę napędu parowego, o co zasłużył się czeski wynalazca František Křižík. Pierwsza jazda testowa odbyła się 1 lub 2 czerwca 1903 roku, pierwsze rozkładowe pociągi wyjechały na tory 21 czerwca 1903 roku.
Początkowo linia kończyła się na lewym brzegu rzeki Lužnice, w miejscu, gdzie obecnie znajduje się tzw. „stary dworzec”. Dopiero budowa nowego mostu w 1928 roku pozwoliła na przedłużenie linii do centrum miasta Bechyně.
Trasa liczy 24 kilometry, w letnie weekendy organizowane są przejazdy pociągami retro – zabytkowym elektrycznym zespołem trakcyjnych oraz składami prowadzonymi przez lokomotywę elektryczną.
Największą atrakcją dla pasażerów jest most drogowo-kolejowy nad wspomnianą wcześniej rzeką Lužnicą, samochody i pociągi jeżdżą tam obok siebie.

Bechyně – most kolejowo-drogowy (fot. palickap, GNU, Wikimedia Commons)
CMENTARZYSKO KOLEJOWE (ČESKÁ TŘEBOVÁ)
Česká Třebová to ważny węzeł kolejowy i niewielkie miasteczko, którego centrum można obejść w godzinę. Niedaleko dworca znajduje się jedyne znane mi w Czechach cmentarzysko kolejowe. Na rozległym obszarze czekają na pocięcie lokomotywy, motoraczki, różne zespoły trakcyjne, podobno można też natrafić na wagony o dużej wartości historycznej, jak również na elektryczne zespoły trakcyjne 470 „Kraken”, które w latach 1993-2003 kursowały na trasie Praga – Beroun oraz przez krótki czas także z Pragi do Pardubic, ale okazały się niewypałem.
Cmentarzysko kolejowe na co dzień jest niedostępne dla zwiedzających, ale widoczne z okien pociągu. Zwiedzanie możliwe jest jedynie raz w roku, podczas Regionalnego Dnia Kolei w drugiej połowie września.

Česká Třebová – pociąg typu Kraken na cmentarzysku (fot. Dezidor, CC-BY, Wikimedia Commons)