Kolej na Podróż

Pociągiem po Czechach – przewóz rowerów w pociągach

Podróż pociągiem po Czechach pozwala dotrzeć do większości najważniejszych atrakcji Republiki Czeskiej. Niestety, pociągi nie dojeżdżają wszędzie. Komunikacja publiczna w Republice Czeskiej działa bardzo dobrze – pociągi i autobusy są ze sobą skomunikowane, a szereg ofert i promocji pozwala na niedrogie podróżowanie.

Duża część turystów wybiera jednak podróż pociągiem połączoną z wyprawą rowerową po którejś z licznych tras dla rowerzystów. Trzeba przyznać, że Czesi zadbali również o infrastrukturę dla miłośników podróżowania rowerami – zadbane trasy, miejsca do wypoczynku i biwaku, co sprawia, że weekendy i wakacje Czesi oraz turyści tłumnie ruszają na wycieczki piesze i rowerowe.

Przewóz rowerów w czeskich pociągach jest dobrze uregulowany przez przepisy, jednak podział przewozów w regionach pomiędzy różnych przewoźników bardzo skomplikował opracowanie artykułu, dlatego ograniczyłem się do informacji ogólnych.

Najwięcej osób podróżuje pociągami kolei czeskich (České dráhy), stąd też najwięcej miejsca poświęciłem temu przewoźnikowi. Informacje w artykule dotyczą przewozu rowerów na trasach krajowych, przewozy międzynarodowe rządzą się innymi prawami i bywa, że warunki przewozu różnią się od trasy i przewoźnika.

Spis treści:

1. České dráhy
2. Regiojet
3. Leo Express
4. Arriva
5. GW Train Regio
6. ČD Bike – wypożyczalnie rowerów kolei czeskich

Czechy - artykuły na blogu i portalu
Kolej w Czechach
Kolej w Czechach - przewodnik dla pasażerów | Koleje wąskotorowe |Ciekawostki

Inspiracje podróżnicze i rozrywka
Czechy w pigułce | Ciekawostki | Najpiękniejsze czeskie miasteczka
Najpiękniejsze czeskie zamki | Największe atrakcje Czech
Największe atrakcje czesko-polskiego pogranicza

Czeskie miasta
Brno | Hradec Králové | Liberec | Nowy Jiczyn | Ostrawa | Pardubice | Vysoké Mýto
České dráhy

České dráhy umożliwiają przewóz rowerów w zdecydowanej większości pociągów. Rower można przewozić z reguły na dwa sposoby:

a) jako bagaż podręczny (spoluzavazadlo) – przewóz roweru odbywa się pod nadzorem podróżnego w wyznaczonych miejscach, do wyczerpania miejsc. W wyznaczonych pociągach możliwy jest przewóz dodatkowych rowerów za zgodą kierownika pociągu. Za przewóz roweru płaci się w zależności od liczby przejechanych kilometrów.

b) w wagonie bagażowym (úschova během přepravy) – w wyznaczonych pociągach dostępne są wagony bagażowe, gdzie za dodatkową, niewielką opłatą (úschovné), można przewieźć bagaż lub rower. Przewóz odbywa się pod nadzorem konwojenta wagonu bagażowego – na stacji początkowej bagaż lub rower oddaje się konwojentowi, otrzymujemy potwierdzenie, na stacji docelowej odbieramy bagaż lub rower. W tym przypadku płacimy za przewóz roweru w zależności od liczby przejechanych kilometrów + wspomniana opłata za przechowanie bagażu (úschovné). Zaletą jest fakt, że nasz rower nie zawadza innym podróżnym i nie musimy się o niego martwić.

W wybranych pociągach obowiązuje fakultatywna rezerwacja miejsc dla rowerów, w innych jest ona obowiązkowa. Możliwość przewozu rowerów oznaczona jest piktogramami w rozkładzie jazdy (piktogramy poniżej).

W pociągach, w których nie ma wagonu bagażowego ani wagonu do przewozu rowerów, rowery można przewozić w przedsionku pierwszego i ostatniego wagonu, przy czym w każdym z przedsionków mogą być przewożone co najwyżej dwa rowery, o ile nie jest to zabronione z przyczyn technicznych. Każdorazowo wymagana jest zgoda kierownika pociągu. Rowerów typu tandem nie wolno przewozić jako bagaż podręczny.

Przewóz rowerów

Wagon do przewozu rowerów kolei czeskich

W pociągach SuperCity (Pendolino) znajdują się wydzielone miejsca do przewozu rowerów.

Sprzedaż rezerwacji miejsc na przewóz rowerów rozpoczyna się 60 dni przed planowaną podróżą, a kończy dwie godziny przed odjazdem pociagu ze stacji początkowej (połączenia krajowe) lub w godzinie odjazdu pociągu ze stacji początkowej (połączenia międzynarodowe).

Na obszarze Pragi, w pociągach kursujących w ramach zintegrowanego systemu transportowego Pragi (Pražská Integrovaná Doprava) z biletem ważnym w ramach tego systemu można bezpłatnie przewieźć jeden rower.

Cena biletu na przewóz roweru zależy od przebytej odległości; możliwy jest zakup biletu jednodniowego na przewóz roweru za 99 CZK (czes. Celodenní jízdenka pro kolo)(2021).

W większości pociągów międzynarodowych możliwy jest przewóz rowerów jako bagażu podręcznego w wyznaczonych miejscach. Przy podróżach z Republiki Czeskiej np. do Niemiec, Austrii, Polski (tylko pociągi bezpośrednie), Chorwacji, Słowenii i Belgii bilet na przewóz rowerów kosztuje ok. 10 euro. Jeśli obowiązuje rezerwacja miejsc dla rowerów, należy wykupić miejscówkę w cenie 3,5 euro na każdy pociąg.

W przypadku międzynarodowych połączeń w ramach małego ruchu przygranicznego obowiązują osobne przepisy; przewóz zwykle jest dużo tańszy i możliwy w ramach rozszerzonych wersji biletów sieciowych przygranicznych, jak na przykład bilet Euro-Nysa.

Rower w pociągu

Piktogramy w rozkładzie kolei czeskich – przewóz rowerów

Regiojet

W pociągach Regiojet przewóz rowerów zależy od kategorii pociągu. W pociągach oznaczonych w rozkładzie jazdy kategorią „RJ” nie ma możliwości przewozu rowerów. Można jedynie przewozić małe hulajnogi, które zmieszczą się na półce na bagaż lub pod siedzeniem.

Na trasie Bogumin – Brno rowery można przewozić jedynie w wyznaczonych miejscach w wagonach klasy Low-Cost do wyczerpania wolnych miejsc. Cena za przewóz roweru niezależnie od odległości wynosi 30 CZK.

Leo Express

Jak informuje strona internetowa Leo Express, w pociągach przewoźnika dostępne są 4 miejsca dla rowerów. Cena za przewóz roweru wynosi 49 CZK, wymagana jest wcześniejsza rezerwacja przez stronę przewoźnika.

Nie wiadomo, czy przepis dotyczy również pociągów regionalnych.

Arriva

W pociągach czeskiej Arrivy możliwy jest przewóz rowerów w wyznaczonych miejscach, przy czym konieczna jest wcześniejsza rezerwacja przez Biuro Obsługi Klienta telefonicznie lub mailem.

Przewoźnik nie informuje o kosztach przewozu rowerów. Jeśli wierzyć zapewnieniom ze strony internetowej, w każdym pociągu jest co najmniej 8 miejsc dla rowerów.

GW Train Regio

W pociągach GW Train Regio można przewozić rowery jako bagaż podręczny, do wyczerpania wolnych miejsc. O tym, czy podróżny z rowerem może wsiąść do pociągu, decyduje za każdym razem kierownik pociągu. Rozmiar roweru nie może przekroczyć 900 x 600 x 400 mm.

Grupy co najmniej czterech pasażerów z rowerami zobowiązane są do zgłoszenia chęci przejazdu najpóźniej dwa dni przed planowaną podróżą w kasie, telefonicznie lub przez internet, co umożliwi przewoźnikowi podstawienie pociągu przystosowanego do przewozu większej liczby rowerów.

ČD Bike – wypożyczalnie rowerów kolei czeskich

Czeski przewoźnik narodowy České dráhy posiada w swojej ofercie interesującą usługę dla miłośników podróżowania rowerem – możliwość wypożyczenia roweru w jednej z ponad siedemdziesięciu wypożyczalni przy dworcach i stacjach kolejowych na terenie całej Republiki Czeskiej. Opłaty są niewygórowane, dzięki czemu nie trzeba jechać z rowerem z Polski.

Przewoźnik reklamuje się, że rower można wypożyczyć i zwrócić w dowolnej wypożyczalni, ale to nie do końca prawda, bowiem na terenie kraju morawsko-śląskiego jest wyraźnie zaznaczone, że wypożyczony rower musi zostać zwrócony w tym samym miejscu, czyli w jednej z dwóch wypożyczalni na terenie tego kraju – przy dworcu głównym w Ostrawie lub Frydku-Mistku. Powyższe ograniczenie nie obowiązuje np. w kraju ołomunieckim. Należy pamiętać, że wypożyczenie i zwrot możliwe są tylko w godzinach pracy wypożyczalni. W niektórych wypożyczalniach można także wypożyczyć hulajnogi elektryczne.

W 2021 roku usługa dostępna jest w w okresie od 1 maja do 31 października. Koszt wypożyczenia roweru na 6 godzin to 150 CZK, w przeliczeniu 25 złotych, na cały dzień 220 CZK (39 PLN) Na wybranych regionalnych liniach kolejowych nie trzeba dokupywać biletu na przewóz roweru w pociągach przewoźnika České dráhy. Oferowany przez České dráhy bilet jednodniowy na przewóz roweru kosztuje 99 CZK, czyli jeżeli dobrze zaplanujemy podróż i nie będziemy uiszczać dopłaty, zwróci nam się duża część opłaty za wypożyczenie. Wadą usługi jest konieczność uiszczenia kaucji zwrotnej w wysokości 1000 CZK.

Cennik usługi w 2021 roku:

Rower lub hulajnoga na 6 godzin – 180 CZK/ 150 CZK (ulgowy)
Rower lub hulajnoga na cały dzień – 220 CZK/ 180 CZK (ulgowy)
Rower elektryczny na cały dzień – 350 CZK/ 300 CZK (ulgowy)
Fotelik na rower dla dziecka – 50 CZK
Kask dla dorosłych – 25 CZK
Kask dla dzieci – bezpłatnie

Opłaty według taryfy ulgowej przysługują posiadaczom ważnych IN Kart oraz ważnych biletów na pociągi przewoźnika České dráhy.

Listę wypożyczalni wraz z dodatkowymi informacjami znajdziecie TUTAJ. Na mapie należy wybrać kraj (region), w którym chcemy znaleźć wypożyczalnię.

7. Wieże rowerowe

Przy najważniejszych czeskich stacjach kolejowych możemy zauważyć nietypowe konstrukcje z napisem „Bike Tower”, czyli w tłumaczeniu „wieże rowerowe”.

To samoobsługowe 12-metrowe wieże do parkowania rowerów. Po wprowadzeniu niewielkiej opłaty wjeżdżamy rowerem w szynę, a winda sama wwozi rower na piętro i parkuje w odpowiednim miejscu. Cały proces jest zautomatyzowany. Wieże rowerowe znajdziecie między innymi przy kilku dworcach kolejowych, jak np. w Pardubicach (na zdjęciu). Każda z nich pomieści ponad 100 jednośladów.

Doskonałe rozwiązanie, które warto byłoby wprowadzić w Polsce.

Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie.  Natomiast TUTAJ znajdziesz informacje na temat kolei z całego świata.

Wieża rowerowa

Wieża rowerowa przy dworcu głównym w Pardubicach.

%d bloggers like this: