Kolej na Podróż

Pociągiem po Opolszczyźnie – co zwiedzić i zobaczyć?

Województwo opolskie to najmniejsze polskie województwo. Nie ma tu wielkich metropolii, zabytków klasy światowej (poza zamkiem w Mosznej), ale podróżowanie pociągiem po Opolszczyźnie, a szczególnie po lokalnych liniach to czysta przyjemność, oczywiście poza godzinami szczytu, kiedy w pociągach panuje tłok (szczególnie pociągi Brzeg – Opole i Nysa – Opole).

Połączenia regionalne w województwie opolskim obsługują Przewozy Regionalne. Na niezelektryfikowanych liniach kursują szynobusy (spalinowe zespoły trakcyjne), które bywają awaryjne i w razie awarii pojazdu najczęściej bywa uruchamiana zastępcza komunikacja autobusowa.

Cykl artykułów „Podróż pociągiem po Polsce”:

Podróż pociągiem po Polsce – przewodnik dla pasażerów
Koleje wąskotorowe w Polsce – przewodnik
Rower w pociągu – podróż z rowerem koleją po Polsce
Rodzinne podróże pociągiem po Polsce – przegląd ofert
Pociągiem po Opolszczyźnie – co zwiedzić i zobaczyć?
Pociągiem po Dolnym Śląsku – co zwiedzić i zobaczyć?
Pociągiem po województwie śląskim – co zwiedzić i zobaczyć?
Pociągiem po województwie łódzkim – co zwiedzić i zobaczyć?
Pociągiem po Wielkopolsce – co zwiedzić i zobaczyć?

Pociągiem po Opolszczyźnie – bilety:

Jeśli chcecie podróżować pociągiem po Opolszczyźnie, warto zwrócić uwagę na dwie oferty Przewozów Regionalnych:

Bilet Turystyczny – bilet weekendowy. Bilet sieciowy ważny od godziny 18:00 w dzień poprzedzający dzień wolny od pracy, do 06:00 dnia następującego po dniu wolnym od pracy. Dostępny w dwóch wariantach – miniBilet Turystyczny ważny tylko w pociągach REGIO Przewozów Regionalnych i Bilet Turystyczny honorowany w pociągach  Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Kolei Wielkopolskich, Kolei Śląskich, Kolei Małopolskich oraz Arrivy RP (z wyłączeniem pociągów specjalnych).

Ceny Biletu Turystycznego w czasie opracowywania artykułu:

miniBilet Turystyczny – 39 zł
Bilet Turystyczny – 45 zł

REGIOKarnet – bilet sieciowy ważny przez 3 dowolnie wybrane dni w ciągu dwóch miesięcy. Bilet jest ważny w pociągach REGIO Przewozów Regionalnych, honorowany w pociągach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Kolei Wielkopolskich, Kolei Śląskich, Kolei Małopolskich oraz Arrivy RP (z wyłączeniem pociągów specjalnych). Dobra propozycja dla osób chcących podróżować w dni robocze, jeśli ktoś ma np. wolne dni w poniedziałek i czwartek i akurat wtedy chce podróżować po okolicy, to REGIOKarnet jest świetny rozwiązaniem. Do biletu dołączany jest karnet, który należy zalegalizować (podbić) w kasie na dworcu, a w przypadku braku czynnej kasy u konduktora.

Cena REGIOKarnetu w czasie opracowywania artykułu wynosiła 75 złotych, czyli 1 dzień podróży będzie nas kosztował 25 złotych. Dostępny jest także miniREGIOKarnet ważny tylko w pociągach REGIO Przewozów Regionalnych za 65 zł.

Bilet Turystyczny jest najlepszą ofertą, jeżeli chcecie podróżować przez dwa dni w weekend, natomiast REGIOKarnet przyda się, jeżeli planujecie zwiedzić kilka miast w ciągu jednego dnia lub planujecie wykorzystać tylko jeden dzień weekendu.

Wrocław Główny

Impuls województwa opolskiego jako pociąg Opole – Wrocław

Pociągiem po Opolszczyźnie – miasta

Zwiedzanie województwa opolskiego pociągiem można zaplanować na dwa sposoby

a) wybrać sobie bazę wypadową – najlepiej Opole lub Prudnik ze względu na schronisko młodzieżowe

b) wybrać sobie kilka miejsc noclegowych w różnych miejscach i zwiedzać miasta po drodze. Niewygodne dla osób z większym bagażem.

Podczas podróży pociągiem po województwie opolskim nie powinniśmy pominąć następujących miast:

Opole – stolica województwa opolskiego i największe miasto. Zabytkowy dworzec kolejowy położony blisko rynku, do którego idzie się 10 minut. Najważniejsze zabytki i atrakcje Opola położone są na niewielkiej powierzchni – rynek z ratuszem, Młynówka, amfiteatr, Wieża Piastowska, Muzeum Polskiej Piosenki. Z centrum można przejść odnowionym bulwarem nad Odrą w stronę Wyspy Bolko przez doskonale widoczny z okien pociągów do Wrocławia Park Nadodrzański. Na Wyspie Bolko znajduje się ogród zoologiczny.

Jeszcze jedna atrakcja Opola to położony około 5 kilometrów od centrum skansen – Muzeum Wsi Opolskiej.

Z Opola dojedziemy bezpośrednim pociągiem do innych miast województwa opolskiego: Nysy, Brzegu, Lewina Brzeskiego, Kluczborka, Strzelec Opolskich i Kędzierzyna-Koźla.

Zobacz również:

Opole na jeden dzień pociągiem – co zobaczyć?

Opole

Rynek w Opolu zimową porą

Nysa – jedno z moich największych zaskoczeń podczas podróży pociągiem po Polsce. Spodziewałem się malutkiego, sennego miasteczka, a zobaczyłem tętniące życiem miasto z wieloma atrakcjami. Pomimo zniszczeń dokonanych w 1945 roku na pewno nie będziecie się tu nudzić – wieże dawnych bram miejskich, rynek z bazyliką, odnowiony bastion św. Jadwigi, parki, dawny fort i kilka innych ciekawych atrakcji czynią Nysę świetnym miejscem na jednodniową wycieczkę. Ogólne wrażenie psuje okropny dworzec kolejowo-autobusowy.

Do Nysy dojedziemy pociągami z Brzegu, Opola i Kędzierzyna-Koźla. Jadąc z Brzegu można wysiąść w Grodkowie. Grodków to maleńkie miasteczko z ryneczkiem, kościołem św. Michała Archanioła i Bramą Miejską.

Zobacz również:

Nysa – dworzec kolejowy
Nysa w jeden dzień – przewodnik

Przez Nysę przebiega Magistrala Podsudecka – malownicza linia kolejowa z Kędzierzyna-Koźla do Kłodzka, przy czym całoroczny ruch pasażerski prowadzony jest na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Nysa. W 2018 roku w wakacyjne weekendy był uruchamiany pociąg Kędzierzyn-Koźle – Kłodzko przez Paczków i Otmuchów. Być może w tym roku i latach następnych również zostanie uruchomiony.

Na trasie Magistrali Podsudeckiej warto zwiedzić dwa miasta:

Prudnik – również bardzo duże pozytywne zaskoczenie. Zaniedbany zabytkowy dworzec kolejowy, bardzo ładna droga do centrum miasta, a tam rynek, Wieża Woka, urokliwe ulice w centrum, piękny park miejski oraz nowoczesne schronisko młodzieżowe na terenie dawnych koszar. Gorąco polecam.

Zobacz również:

Prudnik – dworzec kolejowy
Prudnik w jeden dzień – co zobaczyć?
Szkolne schronisko młodzieżowe w Prudniku – recenzja
Dawne koszary w Prudniku – zdjęcia

Głogówek – niewielkie, zaniedbane miasteczko z dużym potencjałem turystycznym. Centrum miasta to rynek częściowo bardzo ładny, częściowo zabudowany blokami. W promieniu 300 metrów od rynku znajdziemy zamek popadający w ruinę, park i kościół św. Bartłomieja. Przyjemne, spokojne miasteczko na kilkugodzinną wizytę.

Zobacz również:

Głogówek – stacja kolejowa
Głogówek – perełka Opolszczyzny

Prudnik

Park miejski w Prudniku

Natomiast Kędzierzyn-Koźle to co prawda drugie pod względem wielkości miasto województwa opolskiego, lecz jeśli chodzi o zabytki i atrakcje nie należy do miast często odwiedzanych przez turystów. Na uwagę zasługuje wyremontowany dworzec kolejowy położony w centrum Kędzierzyna; w pobliżu zabytkowy kościół św. Mikołaja oraz kościół ewangelicko-augsburski. Jeśli ktoś chce zwiedzić Rynek i kilka mało popularnych atrakcji w centrum Koźla (baszta, Muzeum Ziemi Kozielskiej), musi z dworca pojechać około 4 kilometrów. Z kolei w Sławęcicach – wschodniej części Kędzierzyna-Koźla zobaczymy zespół pałacowo-parkowy, pozostałości po dawnym obozie koncentracyjnym oraz tzw. „syfon Kłodnicy”, gdzie rzeka Kłodnica przepływa pod Kanałem Gliwickim – jest to bezkolizyjne, dwupoziomowe skrzyżowanie cieków wodnych. Ze stacji Sławęcice do zespołu pałacowo-parkowego idzie się około 3,5 km, więc lepiej podjechać autobusem z dworca Kędzierzyn-Koźle.

Wracając do Nysy, to w weekendy można dojechać pociągiem do stacji Głuchołazy pociągami Wrocław – Głuchołazy lub Opole – Głuchołazy. Czas przejazdu pomiędzy Nysą a Głuchołazami to jedynie 16 minut, ale w dni robocze pociągi na tej trasie nie kursują. Na stacji Głuchołazy zatrzymują się natomiast codziennie pociągi kolei czeskich kursujące pomiędzy Opawą, Karniowem a Jesenikiem.

Głuchołazy to raczej zaniedbane miasteczko. Poza rynkiem i niewielkim centrum największą atrakcją jest dawna dzielnica uzdrowiskowa z dawnym Parkiem Zdrojowym. Zachowały się fragmenty murów obronnych oraz Wieża Bramy Górnej.

Wracając do Opola, to mamy jeszcze kilka możliwości – pojechać w stronę Brzegu lub Kluczborka. Strzelce Opolskie pomijam, bo miasto niezbyt mi się podobało. Bardzo dobrze wspominam przejazd pociągiem Opole – Kluczbork – atmosfera niczym na czeskich liniach lokalnych (kto tam jeździł, ten wie). W drodze do Kluczborka warto zwrócić uwagę na piękną stacyjkę Bukowo – odnowioną i ukwieconą. Oby tak wyglądały wszystkie stacyjki w Polsce.

Bukowo

Stacja kolejowa Bukowo widziana przez szybę pociągu

Trochę wcześniej znajduje się zaniedbana stacja kolejowa Jełowa – w dniach 9-12 września 1939 roku na stacji miał postój pociąg sztabowy Adolfa Hitlera i jego najwyższych doradców. W pociągu omawiano dalszą strategię ruchów wojsk niemieckich w czasie kampanii wrześniowej. Stacja również o dużym potencjale, wymaga jednak remontu.

Kluczbork to ważny węzeł kolejowy. Wyremontowany dworzec kolejowy położony jest 5 minut piechotą od centrum miasta. Centrum miasta zaskakuje pod względem wyglądu – niebrzydki rynek, bardzo ładny ratusz, imponujący budynek Muzeum im. J. Dzierżonia z wystawą uli oraz rozległy park miejski. Spodziewałem się miasta typowo przemysłowego, a centrum wygląda całkiem ładnie, aczkolwiek widać biedę, a poczucie zagrożenia jest znacznie wyższe niż w innych miastach województwa opolskiego. Oczywiście nie spodziewajcie się jakiegoś cudownego miejsca – po prostu inaczej wyobrażałem sobie Kluczbork i byłem pozytywnie zaskoczony.

Zobacz również:

Kluczbork – dworzec kolejowy
Kluczbork w jeden dzień – co zobaczyć

Z Kluczborka możemy pojechać pociągiem do Olesna, Byczyny i Namysłowa. Olesno nie należy do najpiękniejszych miast – w centrum można zobaczyć niczym niewyróżniający się rynek. 2 kilometry od dworca kolejowego stoi drewniany kościół św. Anny, z którego niedawno wybudowano drogę krzyżową prowadzącą do leśnego uroczyska „Siedem źródeł”. Uroczysko owiane jest legendami – to temat na osobny artykuł. Spacer pomiędzy dworcem kolejowym Olesno Śląskie, kościołem św. Anny i uroczyskiem to 5 kilometrów piechotą. Zwiedzanie Rynku to kolejny kilometr.

Z kolei jadąc z Kluczborka w stronę Kępna warto zatrzymać się w Byczynie. Opustoszała i zdewastowana stacja kolejowa nie zachęca do wizyty, ale warto się przejść kilometr do urokliwego centrum o niezwykłej atmosferze. Centrum Byczyny otoczone jest murami miejskimi, całe miasto jako takie bardzo mi się podobało pomimo koszmarków architektonicznych szpecących centrum. Zadecydowała o tym głównie atmosfera, którą pamiętam z czeskich miasteczek sprzed 10-13 lat.

Zobacz również:

Byczyna Kluczborska – stacja kolejowa
Byczyna – niezwykłe miasteczko

Byczyna

Byczyna – fragment Rynku

Z Kluczborka dojedziemy też do liczącego niecałe dwadzieścia tysięcy mieszkańców Namysłowa – miasteczka znanego z prężnie działającego w ostatnich latach browaru. Namysłów może się pochwalić wyremontowanym dworcem kolejowym, rynkiem, kilkoma kościołami, budynkiem browaru i dawnym młynem. Na 3-4 godziny zwiedzania wystarczy.

Nie można zapomnieć o linii kolejowej z Opola do Wrocławia. Na terenie województwa opolskiego warto zobaczyć dwa miasta:

Lewin Brzeski – niewielkie miasteczko z pięknym ryneczkiem. Na ryneczku i ruinach kościoła atrakcje centrum Lewina Brzeskiego się kończą. W sezonie można wypocząć nad zalewem, a kilometr od centrum, w Kantorowicach, atrakcją jest niewielki zamek myśliwski.

Zobacz również:

Lewin Brzeski – stacja kolejowa
Lewin Brzeski – co zobaczyć?

Brzeg – jedno z największych miast województwa opolskiego. Trochę zaniedbane, ale warte odwiedzenia. Wita nas piękny, wyremontowany dworzec kolejowy. Gdyby nie toalety, byłoby świetnie. Do centrum idzie się około kilometr, po drodze mijamy wille popadające w ruinę i park miejski. Długim deptakiem dochodzimy do Zamku Książąt Piastowskich. Na Brzeg warto przeznaczyć co najmniej 3 godziny.

Zobacz również:

Brzeg – dworzec kolejowy
Brzeg – co zobaczyć?

W rozkładzie jazdy 2018/2019 uruchomiono weekendowe połączenia (Gliwice) – Kędzierzyn-Koźle – Nysa – Kłodzko, co umożliwia przejazd malowniczą Magistralą Podsudecką w każdy weekend. Na odcinku Nysa – Kamieniec Ząbkowicki warto zwiedzić dwa miasteczka:

Otmuchów znany jest z zamku i Jeziora Otmuchowskiego. Centrum niewielkie, na zamku udostępniono wieżę dla zwiedzających.

Paczków na wyrost nazywany „polskim Carcasconne” wspólnie z Byczyną chwali się murami miejskimi otaczającymi centrum miasta. Oprócz murów obronnych i wież warto zobaczyć rynek, uliczki w centrum, kościół cmentarny, dom Kata, Muzeum Gazownictwa oraz Metamuzeum Motoryzacji.

Brzeg dworzec PKP

Dworzec kolejowy w Brzegu

Województwo opolskie – zamki i pałace

Pociąg nie jest najlepszym środkiem transportu, jeśli chodzi o zwiedzanie zamków i pałaców województwa opolskiego.

Najpopularniejszy zamek w województwie opolskim to zamek w Mosznej. Nie dojedziemy tam pociągiem, aczkolwiek w pobliżu zamku w Mosznej przebiega linia kolejowa Prudnik – Krapkowice. Remont tej linii kolejowej zakończył się w 2016 roku, ale została ona wyremontowana na potrzeby wojska. Dawniej tory prowadziły aż do Gogolina, ale podczas powodzi stulecia 1 lipca 1997 roku zawalił się most na odcinku Krapkowice – Krapkowice Otmęt co skutkowało zamknięciem tego odcinka. Mostu nie odbudowano do dziś. W sezonie linia być może miałaby potencjał.

Wspomniany wcześniej zamek w Otmuchowie także nie ma połączenia kolejowego przez cały rok. Być może do Otmuchowa będą dojeżdżały weekendowe pociągi w Majówkę i wakacje, ale na co dzień najlepiej dojechać autobusem lub busem z Nysy dojeżdżającym blisko zamku.

Inny znany pałac na Opolszczyźnie to pałac w Kamieniu Śląskim, wraz z kompleksem parkowym znany jako Sanktuarium św. Jacka. Pociągi regionalne Opole – Gliwice zatrzymują się na stacji Kamień Śląski, położona jest ona jednak daleko do pałacu – odległość to około 4,5 kilometra.

Niszczejący zamek w Kopicach leży daleko od linii kolejowych. Najbliżej biegnie linia kolejowa Opole – Nysa. Ze stacji Grodków do zamku jest około 8 kilometrów, a ze stacji Stary Grodków około 6 kilometrów.

Podobnie pałac Sulisław – najbliższa stacja – Grodków – położona jest około 6 kilometrów od pałacu.

Pałac w Rysiowicach znajduje się także z dala od linii kolejowych. Z dworca kolejowego w Nysie do pałacu w Rysiowicach jest 12,5 kilometra. Czas przejazdu busem z centrum Nysy to niecałe 20 minut, więc da się wytrzymać.

Pociągiem dojedziemy natomiast do zamku w Dąbrowie Niemodlińskiej. Na stacji Dąbrowa Niemodlińska zatrzymują się pociągi regionalne Opole – Brzeg (-Wrocław). Ze stacji do zamku idzie się około 1,5 kilometra.

Zamek Książąt Piastowskich w Brzegu znajduje się około 2 kilometry od dworca kolejowego Brzeg. Nietrudno trafić.

Pociągiem nie dojedziemy do zamku w Niemodlinie. Przez Niemodlin przebiega linia kolejowa Szydłów – Lipowa Śląska wybudowana dawniej jako objazd na wypadek zablokowania ruchu przez Opole Zachodnie, ale od dawna nie jeżdżą tędy pociągi. Dawna stacja kolejowa Niemodlin służy innym celom, a do Niemodlina łatwo dojedziemy autobusem z Opola.

Pociągiem po Opolszczyźnie – wąskotorówki

Obecnie w województwie opolskim nie kursują koleje wąskotorowe. Pozostałością po kolejach wąskotorowych województwa opolskiego jest parowóz z wagonem i odrestaurowany peron w miejscowości Praszka, gdzie dawniej przebiegała linia kolei wąskotorowej Wieluń – Praszka (jedna z linii sieci Wieluńskiej Kolei Dojazdowej), zlikwidowana decyzją z 23 grudnia 1988 roku.

Do Praszki nie kursują pociągi. Do miasteczka można dojechać autobusem z Olesna (25 minut) lub Kluczborka (35 minut).

Około 2014 roku zlikwidowano ostatnią czynną kolej wąskotorową w województwie opolskim – była to kolej przemysłowa w cementowni Odra w Opolu. Została zastąpiona taśmociągiem. Jedną lokomotywę przekazano na aukcję Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy, druga miała stanąć jako pomnik przy cementowni.

Kolej wąskotorowa w cementowni Odra w Opolu na You Tube

Kilometr za granicą czesko-polską i 12 kilometrów od stacji Racławice Śląskie czynna jest natomiast interesująca kolej wąskotorowa Třemešná – Osoblaha. Swego czasu mówiło się nawet o wydłużeniu linii tej kolejki do Polski, ale skończyło się na gadaniu.

Województwo opolskie – szlak kościołów drewnianych

Jedną z największych atrakcji województwa opolskiego jest szlak kościołów drewnianych. Drewniane kościółki stoją w małych miejscowościach i na pewno należą do miejsc wartych odwiedzenia. Niestety, z reguły znajdują się daleko od linii kolejowych.

Drewniany kościółek w Ligocie Górnej zlokalizowany jest 2,5 kilometra od centrum Kluczborka, czyli około 3,5 kilometra od dworca kolejowego w Kluczborku. Można więc tam dojść pieszo z dworca.

Kościół p.w. św. Marii Magdaleny w Starym Oleśnie położony jest 1,5 kilometra od stacji kolejowej Stare Olesno.

Wspomniany już drewniany kościół św. Anny w Oleśnie to około 2,5 kilometra piechotą od dworca kolejowego Olesno Śląskie.

Do drewnianego kościoła św. Michała Archanioła w Gierałcicach musimy iść 3 kilometry ze stacji Wołczyn. Trzy i pół kilometra z tej samej stacji musimy przejść, aby dostać się do kościoła Najświętszej Marii Panny we wsi Brzezinki. Po drodze mijamy zabytkowy cmentarz żydowski.

Drewniany kościół p.w. św. Jana Chrzciciela w Gołkowicach leży 3,5 kilometra od centrum Byczyny. W Gołkowicach znajduje się też kompleks pałacowo-parkowy.

Z Byczyny dostaniemy się też do drewnianego kościoła w Biskupicach (4 km). Inna atrakcja Biskupic to Gród Rycerski i zalew.

Stosunkowo najbliżej torów kolejowych są drewniane kościoły w Wierzbicy Górnej i Wierzbicy Dolnej. Odległość od stacji kolejowej Wierzbica Górna to odpowiednio 1,2 km i 3 km. Zatrzymują się tam pociągi Kluczbork – Wrocław.

SA137

SA137 województwa opolskiego jako pociąg Kędzierzyn-Koźle – Nysa – Brzeg

%d bloggers like this: