Kolej na Podróż

Koleje linowo-terenowe w Czechach – informacje

W Republice Czeskiej czynne są 4 koleje linowo-terenowe. Dwie znajdują się w Pradze, dwie w Karlowych Warach. Od lat mówi się o budowie kolei linowo-terenowej w Brnie.

Zobacz również:

Czechy – podróż pociągiem (przewodnik)
Czechy – muzea transportu
Czechy – ciekawostki kolejowe
Czechy – koleje linowo-terenowe

Kolej linowo-terenowa na Petřín

Kolej linowo-terenowa dobrze znana Polakom, działająca w ramach zintegrowanej komunikacji miejskiej w Pradze. Budowę rozpoczęto w 1890 roku, rok później po raz pierwszy funikular wyjechał na tory – był wtedy napędzany wodą. Po wybuchu I wojny światowej kolejka przestała kursować, w 1931 roku nastąpił remont, elektryfikacja i wydłużenie trasy. Kolejna przerwa w kursowaniu miała miejsce od roku 1965 z powodu ogromnego osuwiska. Dopiero 20 lat później udało się zabezpieczyć i wyremontować trasę. Od tamtej pory, z krótkimi przerwami w 1996 i 2006 roku kolej linowo-terenowa regularnie przewozi turystów na Petřín.

Długość trasy to 510 metrów. Kolejka ma trzy stacje – Újezd, Nebozízek i Petřín. W ciągu godziny może przewieźć 1400 osób.

Kolej linowo-terenowa hotelu NH Praha

Druga działająca kolej linowo-terenowa w Pradze należy do hotelu NH Praha w Pradze i bywa bardziej uważana za windę. Kolej kursuje od 1996 roku, łączy główny budynek hotelu z położoną na stromym pagórku restauracją. Z kolejki mogą za darmo korzystać nie tylko goście, ale również dowolne osoby, chcące na przykład udać się do restauracji. Długość trasy to 156 metrów, różnica poziomów pomiędzy dolną a górną stacją wynosi 51 metrów.

Kolej linowo-terenowa hotelu Imperial

Jedna z najbardziej znanych kolei linowo-terenowych, nazywana także „drugim czeskim metrem”. Prowadzi z Placu Teatralnego do hotelu Imperial w Karlowych Warach. Kolejka została oddana do użytku w 1907 roku, kursowała głównie w sezonie. W 1981 roku została zamknięta ze względu na zły stan techniczny. Remont generalny przeprowadziła polska firma Budimex – kolejkę otwarto ponownie sześć lat później. Długość trasy wynosi 127 metrów, a czas przejazdu to minuta. Cała trasa znajduje się w tunelu. Funikular wchodzi w skład komunikacji miejskiej w Karlowych Warach , obowiązują takie same bilety jak na autobusy.

Kolej linowo-terenowa na wzgórze Diana

Inna kolej linowo-terenowa w Karlowych Warach. Wybudowana w latach 1911-1912, po uruchomieniu była najdłuższym funikularem na terenie Monarchii Austro-Węgierskiej. Obecnie przewozi pasażerów ze stacji Hotel Pupp na wzgórze Diana, gdzie wybudowano wieżę widokową. Długość trasy to 453 metry, przejazd pomiędzy stacjami zajmuje 6 minut. Kolej obsługuje Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Karlowe Wary, jednak obowiązuje taryfa specjalna. Uznawane są natomiast bilety całodniowe.

 

Kolej linowo-terenowa na Petřín (fot.Signe Brockmon, CC-BY-SA, flickr.com) 

 

%d bloggers like this: