W Republice Czeskiej czynne są 4 koleje linowo-terenowe. Dwie znajdują się w Pradze, dwie w Karlowych Warach. Od lat mówi się o budowie kolei linowo-terenowej w Brnie.
Kolej w Czechach na blogu |
---|
1. Kolej w Czechach - przewodnik dla pasażerów 2. Koleje wąskotorowe w Czechach 3. Ciekawostki kolejowe 4. Muzea Transportu w Czechach 5. Koleje linowo-terenowe w Czechach 6. Pociąg Leo Express - klasa biznes (recenzja) |
Czechy na blogu - artykuły niekolejowe |
---|
1. Czechy w pigułce - najważniejsze informacje 2. Ciekawostki o Czechach 3. Najpiękniejsze czeskie miasteczka 4. Najpiękniejsze czeskie zamki 5. Największe atrakcje Czech 6. Największe atrakcje czesko-polskiego pogranicza Czeskie miasta Brno | Hradec Králové | Liberec | Nowy Jiczyn | Ostrawa | Pardubice | Vysoké Mýto |
Kolej linowo-terenowa na Petřín
Kolej linowo-terenowa dobrze znana Polakom, działająca w ramach zintegrowanej komunikacji miejskiej w Pradze. Budowę rozpoczęto w 1890 roku, rok później po raz pierwszy funikular wyjechał na tory – był wtedy napędzany wodą. Po wybuchu I wojny światowej kolejka przestała kursować, w 1931 roku nastąpił remont, elektryfikacja i wydłużenie trasy. Kolejna przerwa w kursowaniu miała miejsce od roku 1965 z powodu ogromnego osuwiska. Dopiero 20 lat później udało się zabezpieczyć i wyremontować trasę. Od tamtej pory, z krótkimi przerwami w 1996 i 2006 roku kolej linowo-terenowa regularnie przewozi turystów na Petřín.
Długość trasy to 510 metrów. Kolejka ma trzy stacje – Újezd, Nebozízek i Petřín. W ciągu godziny może przewieźć 1400 osób.
Kolej linowo-terenowa hotelu NH Praha
Druga działająca kolej linowo-terenowa w Pradze należy do hotelu NH Praha w Pradze i bywa bardziej uważana za windę. Kolej kursuje od 1996 roku, łączy główny budynek hotelu z położoną na stromym pagórku restauracją. Z kolejki mogą za darmo korzystać nie tylko goście, ale również dowolne osoby, chcące na przykład udać się do restauracji. Długość trasy to 156 metrów, różnica poziomów pomiędzy dolną a górną stacją wynosi 51 metrów.
Kolej linowo-terenowa hotelu Imperial
Jedna z najbardziej znanych kolei linowo-terenowych, nazywana także „drugim czeskim metrem”. Prowadzi z Placu Teatralnego do hotelu Imperial w Karlowych Warach. Kolejka została oddana do użytku w 1907 roku, kursowała głównie w sezonie. W 1981 roku została zamknięta ze względu na zły stan techniczny. Remont generalny przeprowadziła polska firma Budimex – kolejkę otwarto ponownie sześć lat później. Długość trasy wynosi 127 metrów, a czas przejazdu to minuta. Cała trasa znajduje się w tunelu. Funikular wchodzi w skład komunikacji miejskiej w Karlowych Warach , obowiązują takie same bilety jak na autobusy.
Kolej linowo-terenowa na wzgórze Diana
Inna kolej linowo-terenowa w Karlowych Warach. Wybudowana w latach 1911-1912, po uruchomieniu była najdłuższym funikularem na terenie Monarchii Austro-Węgierskiej. Obecnie przewozi pasażerów ze stacji Hotel Pupp na wzgórze Diana, gdzie wybudowano wieżę widokową. Długość trasy to 453 metry, przejazd pomiędzy stacjami zajmuje 6 minut. Kolej obsługuje Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Karlowe Wary, jednak obowiązuje taryfa specjalna. Uznawane są natomiast bilety całodniowe.