Kolej na Podróż

Jak wyglądają pociągi Deutsche Bahn – fotoprzewodnik

W dzisiejszym wpisie chciałbym wam przedstawić galerię zdjęć pociągów kolei niemieckich Deutsche Bahn. Pokazane tutaj pociągi to najczęściej spotykane pociągi państwowego przewoźnika na niemieckich torach. W fotoprzewodniku skupiłem się na zdjęciach, nie znajdziecie tutaj szczegółowych opisów pociągów. Jechałem wszystkimi przedstawionymi pociągami poza ICE 1. Nie posiadam zdjęć pociągów ICE 4, które wkrótce powinny pojawić się w regularnym ruchu pasażerskim.

Jeśli chodzi o komfort, to wszystkimi pociągami, poza Siemensem Desiro, jechało mi się bardzo wygodnie i nie narzekam. Wszystkie były klimatyzowane i we wszystkich była co najmniej jedna toaleta z obiegiem zamkniętym. Co do Siemensa Desiro – nie wiem dlaczego, ale po prostu nie lubię tych pociągów.

Pamiętajcie, że dużo połączeń regionalnych w Niemczech obsługują inni przewoźnicy. Postaram się za jakiś czas zebrać informacje umożliwiające mi opisanie ich oferty oraz pokazanie pociągów.

W fotoprzewodniku nie ma także połączeń Eurocity. Pociągi Eurocity kursujące przez Niemcy najczęściej zestawione są z wagonów zagranicznych przewoźników.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

http://kolej.darlex.pl/niemcy – obszerny poradnik na temat podróżowania koleją po Niemczech.

POCIĄGI REGIONALNE:

Na połączeniach regionalnych obsługiwanych przez Deutsche Bahn spotkacie głównie pojazdy serii BR 424-426 (linie zelektryfikowane) oraz pojazdy Siemens Desiro, Bombardier Talent i Coradia Lint. Pojazdy BR 424, 425 i 426 nie wyglądają jakoś zachęcająco, natomiast są bardzo wygodne. W pojazdach BR 424-426 pierwsza klasa nie różni się niczym od drugiej, poza ceną.

BR 424

Deutsche Bahn BR 424 na stacji Bad Pyrmont

BR 425

Deutsche Bahn BR 425 w Duisburgu

BR 426

Deutsche Bahn BR 426 w Altenbeken

 BR 424

Wnętrze typowe dla pociągów serii BR 424-426 kolei niemieckich

A teraz pojazdy spotykane na liniach niezelektryfikowanych:

VT 644

Deutsche Bahn VT 644 na stacji Warburg

Coradia Lint 41

Deutsche Bahn VT 648, czyli Coradia Lint 41. Bardzo popularny pociąg w Niemczech – kursuje w pociągach wielu przewoźników regionalnych

Coradia Lint 41

Deutsche Bahn VT 648 w środku

POCIĄGI REGIONAL-EXPRESS (RE) i INTERREGIO-EXPRESS (IRE)

Pociągi tych kategorii najczęściej zestawione są ze składów piętrowych push-pull. Jak można poczytać na specjalistycznych stronach, Deutsche Bahn posiada cztery generacje takich pociągów. Trzy z nich niewiele różnią się od siebie – czwarta natomiast wygląda znacznie lepiej niż poprzednie i została pokazana na zdjęciach. Pociągi te jeżdżą bardzo szybko, są bardzo wygodne, natomiast w wielu z nich nie ma czynnych gniazdek. Wyjątek to pociągi trzeciej i czwartej generacji. W pociągach czwartej generacji zamontowano dodatkowo automaty z napojami i przekąskami.

W pociągach Regional-Express czasami spotkamy również pociągi BR 424-426, kursujące głównie na połączeniach regionalnych. Nie wiem, od czego to zależy.

Pociąg piętrowy

Deutsche Bahn – pociąg piętrowy jako połączenie RE Brema – Hanower

Pociąg Regional-Express

Deutsche Bahn – typowe wnętrze drugiej klasy pociągu RE i IRE

Regional-Express

Deutsche Bahn – często spotykane wnętrze pierwszej klasy pociągu RE i IRE

Pociąg piętrowy

Deutsche Bahn – pociąg piętrowy czwartej generacji. Kursują głównie w Brandenburgii

Deutsche Bahn

Druga klasa w pociągu piętrowym czwartej generacji.

Pierwsza klasa

Pierwsza klasa w pociągu piętrowym czwartej generacji.

POCIĄGI INTERCITY

Jako pociągi Intercity firmy Deutsche Bahn kursują głównie składy wagonowe zestawione z wagonów pierwszej i drugiej klasy oraz wagonu barowego. Są to wagony po modernizacji, również bardzo wygodne, mamy sporo miejsca na nogi, a szyby są przyciemniane. Nie znalazłem ani jednej wady tych pociągów i chętnie przejechałbym się nimi niejeden raz.

Intercity

Deutsche Bahn – pociąg Intercity

DB Intercity

Deutsche Bahn – wnętrze pociągu Intercity

Na niektórych trasach kursują również pociągi z piętrowymi wagonami. W rozkładzie jazdy również są oznaczone jako pociągi kategorii Intercity, natomiast mówi się o nich jako o pociągach Intercity 2.

Pociągi Intercity 2 to pociągi push-pull zestawione z lokomotywy elektrycznej, wagonów piętrowych i wagonu sterowniczego. Na połączeniach Deutsche Bahn pojawiły się w grudniu 2015 roku. Każdy pociąg ma 25 wagonów, długość składu to 135 metrów bez lokomotywy. Maksymalna prędkość wynosi 160 km/h. Jak zapewnia Deutsche Bahn na swoich stronach internetowych, nowe pociągi zużywają jedną piątą mniej prądu niż pociągi poprzedniej generacji. W pociągu wydzielono miejsce na wagon barowy. Pociągi Intercity 2 spotkacie na wybranych połączeniach pomiędzy miastami Kolonia – Dortmund – Hanower – Magdeburg – Halle – Lipsk – Drezno.

Wykorzystałem jedno zdjęcie z materiałów Deutsche Bahn, ponieważ moje było zbyt słabej jakości.

IC 2

Deutsche Bahn – pociąg IC 2 (mat. prasowe kolei niemieckich)

Intercity 2 DB

Deutsche Bahn – druga klasa pociągu Intercity 2

Intercity 2 DB

Deutsche Bahn – pierwsza klasa pociągu IC 2

POCIĄGI INTERCITY EXPRESS I ICE SPRINTER

Najtrudniej opisać w zwięzły sposób pociągi kategorii ICE. Obecnie na połączeniach dalekobieżnych Deutsche Bahn spotykamy pociągi ICE 1, ICE 2, ICE 3, ICE T i ICE Sprinter. Od grudnia 2017 przybędzie pociąg ICE 4. W rzeczywistości najwięcej połączeń obsługują pociągi ICE 2 i ICE 3 (ten ostatni pojazd również pociągach ICE T i ICE Sprinter). Pociągi ICE 1 trudno spotkać. Według mnie najwygodniejszym pociągiem jest ICE 2. ICE 3 podczas pierwszego przejazdu nie przypadł mi do gustu, później było znacznie lepiej.

ICE 1

Deutsche Bahn – pociąg ICE 1 (aut. Hugh Llewelyn, CC-BY-SA, flickr.com)

ICE 1

Deutsche Bahn – druga klasa pociągu ICE 1 (aut. Sebastian Terfloth ps. Sese_Ingolstadt, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

ICE 2

Deutsche Bahn – pociąg ICE 2

ICE 2

Deutsche Bahn – druga klasa pociągu ICE 2

ICE 2

Pierwsza klasa pociągu ICE 2

ICE 3

Deutsche Bahn – pociąg ICE 3

ICE 3

Druga klasa pociągu ICE 3

ICE 3

Pierwsza klasa pociągu ICE 3