Kolej na Podróż

Niemcy – ciekawostki kolejowe

W Niemczech znajdziecie dużo interesujących miejsc oraz wydarzeń związanych z koleją. Wybrałem dla was te, które zaciekawiły mnie najbardziej.

Zobacz również: Podróż koleją po Niemczech  Ciekawostki kolejowe  Muzea Transportu
Kolejowe atrakcje Drezna  Kolejowe atrakcje Berlina  Jak wyglądają pociągi Deutsche Bahn
Wyspy Wschodniofryzyjskie  Żytawska Kolej Wąskotorowa  Uznamska Kolej Nadmorska
Bad Pyrmont  Brema  Brunszwik  Budziszyn  Celle  Drezno Görlitz  Goslar  Hameln  Hanower  Lüneburg  Münster  Paderborn  Soest  Steinheim  Żytawa

Krzewina Zgorzelecka i Ostritz

Jednym z najciekawszych miejsc, jakie zwiedziłem podczas swoich podróży koleją, jest niemieckie miasteczko Ostritz. W małym, sennym, ale urokliwym miasteczku nie byłoby szczególnego, gdyby nie fakt, że stacja kolejowa obsługująca miasto znajduje się w Krzewinie, po polskiej stronie granicy. Zatrzymują się tu pociągi kursujące pomiędzy Görlitz a Żytawą (Zittau).

Wygląda to tak: pasażer wysiada na stacji Krzewina Zgorzelecka po polskiej stronie, przechodzi przez kładkę nad Nysą Łużycką i wkracza na terytorium Niemiec. Obecnie, kiedy obowiązuje Strefa Schengen, nie robi to wrażenia, ale dawniej wszystko odbywało się pod nadzorem Wojsk Ochrony Pogranicza. W dawnej budce Straży Granicznej działa sklepik spożywczy.

Dla mnie wizyta w tym miejscu była niezwykłym przeżyciem i polecam wycieczkę każdemu. Tym bardziej, że na trasie obowiązuje bilet Euro-Nysa.

Więcej: Niezwykłe miejsca: Krzewina Zgorzelecka

Locomore

Locomore to przewoźnik kolejowy, który rozpoczął przewozy pasażerskie dzięki zbiórce publicznej. Wydarzenie to odbiło się szerokim echem nie tylko w mediach branżowych w całej Europie. Pociągi Locomore pojawiły się na trasie Berlin – Stuttgart w połowie grudnia 2016 roku. Przewoźnik zamierzał konkurować z Deutsche Bahn znacznie niższymi cenami biletów. Pasażerowie mogli odbyć podróż w wagonach klasy Basic i wagonach klasy Business – same wagony to stare, zmodernizowane wagony z przedziałami.

Z początku wyglądało na to, że przewoźnikowi idzie całkiem nieźle, zapowiadano nawet otwarcie kolejnych tras. Nawet ja miałem ochotę przejechać się tym pociągiem, ale kiedy sprawdzałem ceny biletów kupowanych z tygodniowym wyprzedzeniem, bilet na pociąg Deutsche Bahn kupowany z dojazdem do Hanoweru z mniejszej miejscowości, kosztował mnie znacznie mniej niż bilet oferowany w tym samym dniu przez Locomore.

W kwietniu 2017 roku zapowiadano uruchomienie kolejnych połączeń. A miesiąc później firma Locomore złożyła wniosek o upadłość. Dla wielu miłośników kolei ogłoszenie upadłości było ogromnym zaskoczeniem.

Dworzec kolejowy w Uelzen

Z pewnością czytacie rankingi najpiękniejszych dworców kolejowych i z pewnością znacie takie dworce jak Berlin Hauptbahnhof, regularnie pojawiający się w takich rankingach, zresztą dodajmy, że zasłużenie. W Niemczech jest jednak inny dworzec, który powinien znaleźć się w podobnych rankingach, ale z różnych względów nie pojawia się – być może miejscowa organizacja turystyczna za mało płaci dziennikarzom i blogerom tworzących takie rankingi. To dworzec w małym mieście Uelzen.

Dworzec nie jest duży, ale zasługuje na uwagę, ponieważ wygląda jak z bajki. Naprawdę. O ile z zewnątrz jeszcze nie wyróżnia się niczym szczególnym, to w środku poczujecie się, jakbyście przenieśli się w krainę baśni.

Dworzec został wybudowany w połowie XIX wieku; podczas drugiej wojny światowej został poważnie uszkodzony. Podupadającą stację uratował remont generalny w latach 1997-2000 z okazji EXPO 2000 według projektu architekta Friedensreicha Hundertwassera.

Obecnie dworzec prezentuje się świetnie. Chociaż wnętrze to bajkowy świat, nie zabrakło miejsca na toalety, skrzynki bagażowe, sklepik, toalety i Deutsche Bahn Reise Zentrum.

Uelzen

Uelzen

Pociągiem na promie

Nigdy nie leciałem samolotem, a promem płynąłem tylko 2 razy i to siedząc, a właściwie leżąc w pociągu. Brzmi dziwnie? Może i tak, lecz jest prawdziwe. Otóż niektóre pociągi pomiędzy Niemcami a Danią i Niemcami a Szwecją część trasy pokonują na promie. Ja jechałem/płynąłem w ten sposób w pociągiem Berlin – Malmö, dziś kursującym tylko w wybrane dni, głównie w wakacje i to w nocy.

Natomiast nadal jadą w ten sposób pociągi Hamburg – Kopenhaga przez Puttgarden. Pociągi te dojeżdżają do Puttgarden, odcinek Puttgarden – Rødby przepływają na promie, a odcinek z duńskiego Rødby do Kopenhagi pokonują po torach. Bardzi ciekawe przeżycie, które polecam każdemu.

Połączenie obsługują niemieckie składy ICE lub duńskie EC/IC. Duńskie pociągi są brzydkie, ale wygodne i należą do moich ulubionych.

Kolej podwieszana w Wuppertal

Wuppertal to brzydkie miasto, ale może się pochwalić znaną na całym świecie atrakcją kolejową – koleją podwieszaną Wuppertaler Schwebebahn.

Kolej kursuje codziennie jako środek komunikacji miejskiej i pokonuje czternastokilometrową trasę, która na długiej części biegnie wzdłuż koryta rzeki Wupper. Średnia prędkość to 30 km/h, ale pociąg nie stoi w korkach i jest popularnym środkiem transportu wśród mieszkańców miasta.

Kolej została oddana do użytku w 1901 roku. Uchodziła za bardzo bezpieczny środek transportu, a jedyny zanotowany wypadek miał miejsce 21 lipca 1950 roku, kiedy z wagonu kolejki do rzeki wypadł słoń, przewożony w ramach kampanii reklamowej, jeżeli tak to można nazwać.

12 kwietnia 1999 roku miał miejsce jedyny śmiertelny wypadek – robotnicy przeprowadzający prace remontowe pozostawili na szynie metalowy element, na który najechał pociąg. Pociąg najechał na przeszkodę, w wyniku czego jeden wagon spadł do rzeki. Zginęło 5 pasażerów, 47 zostało rannych.

Po wypadku kolej była przez jakiś czas nieczynna; obecnie znów kursuje.

Wuppertal

Kolej podwieszana w Wuppertal (aut. Metro Centric, CC-BY, flickr.com) 

Oberweißbacher Bergbahn

W Niemczech czynnych jest sporo kolei linowo-terenowych. Na stronie nie ma miejsca, aby je wszystkie opisać, ale jedna z nich powinna zwrócić szczególną uwagę. Oberweißbacher Bergbahn , bo o niej mowa, przewozi nie tylko ludzi, ale również towary.

Kolej linowo-terenowa transportuje pasażerów i towary pomiędzy liniami kolejowymi Rottenbach – Katzhütte oraz Lichtenhain – Cursdorf. Długość trasy kolei linowo-terenowej to około 1380 metrów, a różnica wysokości na tym odcinku wynosi aż 320 metrów. Jest to więc bardzo stromy funikular, a turyści chwalą sobie widoki.

Na linii Rottenbach – Katzhütte kursują normalne pociągi Deutsche Bahn. Przesiadka na kolej linowo-terenową odbywa się na stacji Obstfelderschmiede. Po podróży koleją Oberweißbacher Bergbahn pasażerowie przesiadają się do pociągu Lichtenhain – Cursdorf – to połączenie obsługują zabytkowe zespoły trakcyjne Deutsche Bahn.

Kolej Oberweißbacher Bergbahn to jedna z największych atrakcji turystycznych Turyngii.

Strona internetowa: www.oberweissbacher-bergbahn.com

H-Bahn w Dusseldorfie i Dortmundzie

Kolej podwieszana w Wuppertal to atrakcja turystyczna znana od dziesięcioleci. Mniej znane są dwie koleje wiszące w Dortmundzie i Dusseldorfie. Koleje są w pełni zautomatyzowane, poruszają się bez maszynisty (motorniczego).

Pierwsza linia kolei wiszącej w Dortmundzie została otwarta już w 1984 roku – połączyła kampus północny i południowy. Długość trasy wynosiła ok. 1050 metrów. Obecnie kursuje jako linia nr 2. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku wybudowana została druga linia i wyremontowano całą infrastrukturę. Druga linia (obecnie kursuje jako linia nr 1) łączy dzielnicę Einglichhofen z Instytutem Techniki Fraunhofera. Łączna długośc tras to około 3 km.

Kolej w Dortmundzie kursuje od poniedziałku do piątku od 06:26 do 21:03. Działa w ramach zintegrowanego systemu transportowego Nadrenii Północnej-Westfalii, a więc można się nią przejechać z biletem kolei niemieckich na Nadrenię Północną-Westfalię oraz z biletami komunikacji miejskiej.

Na podobnej zasadzie działa kolej wisząca łącząca stację kolejową Dusseldorf Flughafen z terminalem lotniska. Otwarta w 2002 roku kolej znana także pod nazwą Sky-Train Dusseldorf jest także w pełni zautomatyzowana. Linia biegnie 23 metry nad ziemią, długość trasy wynosi 2,5 km, a czas przejazdu to 5 minut. Pociągi kursują co minutę.

Strona internetowa H-Bahn: www.h-bahn.info

%d bloggers like this: