W dzisiejszym wpisie chciałbym wam przedstawić galerię zdjęć pociągów kolei niemieckich Deutsche Bahn. Pokazane tutaj pociągi to najczęściej spotykane pociągi państwowego przewoźnika na niemieckich torach. W fotoprzewodniku skupiłem się na zdjęciach, nie znajdziecie tutaj szczegółowych opisów pociągów. Jechałem wszystkimi przedstawionymi pociągami poza ICE 1. Nie posiadam zdjęć pociągów ICE 4, które wkrótce powinny pojawić się w regularnym ruchu pasażerskim.
Zobacz również: Podróż koleją po Niemczech Ciekawostki kolejowe Muzea Transportu
Kolejowe atrakcje Drezna Kolejowe atrakcje Berlina Jak wyglądają pociągi Deutsche Bahn
Wyspy Wschodniofryzyjskie Żytawska Kolej Wąskotorowa Uznamska Kolej Nadmorska
Bad Pyrmont Brema Brunszwik Budziszyn Celle Drezno Görlitz Goslar Hameln Hanower Lüneburg Münster Paderborn Soest Steinheim Żytawa
Jeśli chodzi o komfort, to wszystkimi pociągami, poza Siemensem Desiro, jechało mi się bardzo wygodnie i nie narzekam. Wszystkie były klimatyzowane i we wszystkich była co najmniej jedna toaleta z obiegiem zamkniętym. Co do Siemensa Desiro – nie wiem dlaczego, ale po prostu nie lubię tych pociągów.
Pamiętajcie, że dużo połączeń regionalnych w Niemczech obsługują inni przewoźnicy. Postaram się za jakiś czas zebrać informacje umożliwiające mi opisanie ich oferty oraz pokazanie pociągów.
W fotoprzewodniku nie ma także połączeń Eurocity. Pociągi Eurocity kursujące przez Niemcy najczęściej zestawione są z wagonów zagranicznych przewoźników.
POCIĄGI REGIONALNE:
Na połączeniach regionalnych obsługiwanych przez Deutsche Bahn spotkacie głównie pojazdy serii BR 424-426 (linie zelektryfikowane) oraz pojazdy Siemens Desiro, Bombardier Talent i Coradia Lint. Pojazdy BR 424, 425 i 426 nie wyglądają jakoś zachęcająco, natomiast są bardzo wygodne. W pojazdach BR 424-426 pierwsza klasa nie różni się niczym od drugiej, poza ceną.
A teraz pojazdy spotykane na liniach niezelektryfikowanych:
POCIĄGI REGIONAL-EXPRESS (RE) i INTERREGIO-EXPRESS (IRE)
Pociągi tych kategorii najczęściej zestawione są ze składów piętrowych push-pull. Jak można poczytać na specjalistycznych stronach, Deutsche Bahn posiada cztery generacje takich pociągów. Trzy z nich niewiele różnią się od siebie – czwarta natomiast wygląda znacznie lepiej niż poprzednie i została pokazana na zdjęciach. Pociągi te jeżdżą bardzo szybko, są bardzo wygodne, natomiast w wielu z nich nie ma czynnych gniazdek. Wyjątek to pociągi trzeciej i czwartej generacji. W pociągach czwartej generacji zamontowano dodatkowo automaty z napojami i przekąskami.
W pociągach Regional-Express czasami spotkamy również pociągi BR 424-426, kursujące głównie na połączeniach regionalnych. Nie wiem, od czego to zależy.
POCIĄGI INTERCITY
Jako pociągi Intercity firmy Deutsche Bahn kursują głównie składy wagonowe zestawione z wagonów pierwszej i drugiej klasy oraz wagonu barowego. Są to wagony po modernizacji, również bardzo wygodne, mamy sporo miejsca na nogi, a szyby są przyciemniane. Nie znalazłem ani jednej wady tych pociągów i chętnie przejechałbym się nimi niejeden raz.
Na niektórych trasach kursują również pociągi z piętrowymi wagonami. W rozkładzie jazdy również są oznaczone jako pociągi kategorii Intercity, natomiast mówi się o nich jako o pociągach Intercity 2.
Pociągi Intercity 2 to pociągi push-pull zestawione z lokomotywy elektrycznej, wagonów piętrowych i wagonu sterowniczego. Na połączeniach Deutsche Bahn pojawiły się w grudniu 2015 roku. Każdy pociąg ma 25 wagonów, długość składu to 135 metrów bez lokomotywy. Maksymalna prędkość wynosi 160 km/h. Jak zapewnia Deutsche Bahn na swoich stronach internetowych, nowe pociągi zużywają jedną piątą mniej prądu niż pociągi poprzedniej generacji. W pociągu wydzielono miejsce na wagon barowy. Pociągi Intercity 2 spotkacie na wybranych połączeniach pomiędzy miastami Kolonia – Dortmund – Hanower – Magdeburg – Halle – Lipsk – Drezno.
Wykorzystałem jedno zdjęcie z materiałów Deutsche Bahn, ponieważ moje było zbyt słabej jakości.
POCIĄGI INTERCITY EXPRESS I ICE SPRINTER
Najtrudniej opisać w zwięzły sposób pociągi kategorii ICE. Obecnie na połączeniach dalekobieżnych Deutsche Bahn spotykamy pociągi ICE 1, ICE 2, ICE 3, ICE T i ICE Sprinter. Od grudnia 2017 przybędzie pociąg ICE 4. W rzeczywistości najwięcej połączeń obsługują pociągi ICE 2 i ICE 3 (ten ostatni pojazd również pociągach ICE T i ICE Sprinter). Pociągi ICE 1 trudno spotkać. Według mnie najwygodniejszym pociągiem jest ICE 2. ICE 3 podczas pierwszego przejazdu nie przypadł mi do gustu, później było znacznie lepiej.
Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnicie ten post znajomym lub dodacie odnośnik do mojego bloga 🙂