Kolej na Podróż

Berlin – kolejowe atrakcje Berlina

Berlin to stolica Niemiec. Moim skromnym zdaniem liczba atrakcji kolejowych tego miasta jest skromna, biorąc pod uwagę wielkość Berlina. Krótko o najważniejszych z nich:

Dworzec kolejowy Berlin Hauptbahnhof

Dworzec kolejowy Berlin Hauptbahnhof sam w sobie jest atrakcją turystyczną. Bez wątpienia należy do najpiękniejszych dworców kolejowych w Europie. Przeszklony, monumentalny budynek robi wrażenie z daleka. W dzień i w nocy.

Uroczyste otwarcie wyremontowanego dworca miało miejsce 26 maja 2006 roku. Miejsce, na którym stoi dworzec Berlin Hbf ma bogatą historię. Pierwszy dworzec wybudowano w tym miejscu w latach 1868-1871 (Berlin Lehrter). W czasie drugiej wojny światowej dworzec Lehrter został poważnie uszkodzony. W 1951 roku zabytkowy dworzec został zamknięty, a siedem lat później wysadzony w powietrze. Po prawie 40 latach, w 1987 roku dworzec odnowiono, aby w 2002 roku znów go wyburzyć pod dzisiejszy Berlin Hbf.

Kilkukondygnacyjny budynek można zwiedzać na przykład jeżdżąc w górę i w dół przeszkloną windą. Z dworca jest bardzo blisko do ważnych atrakcji turystycznych Berlina i jeżeli nudzi się wam w oczekiwaniu na pociąg, można wybrać się na spacer.

Dworzec jest czynny przez całą dobę. Można na nim spędzić noc, aczkolwiek jest nudno i niezbyt wygodnie.

Dworzec kolejowy Berlin Anhalter

Uwagę wielu turystów zwiedzających Berlin przykuwa fragment elewacji dawnego dworca Berlin Anhalter. Dworzec ten miał bogatą historię – pierwszy dworzec kolejowy w tym miejscu oddano do użytku już w 1841 roku, natomiast w 1880 roku otwarto ogromny, jak na tamte czasy, dworzec czołowy – hala dworca miała 170 metrów długości i 34 metry wysokości.

Z dworca odjeżdżały liczne pociągi międzynarodowe – między innymi do Neapolu i Aten.

W czasie II wojny światowej na dworcu wyprawiano pociągi z deportowanymi Żydami.

3 lipca 1945 roku dworzec Berlin Anhalter został niemal całkowicie zniszczony w wyniku bombardowania alianckiego. Przeprowadzono prowizoryczne naprawy. Ruch pociągów dalekobieżnych został wstrzymany w 1952 roku, w dniach 25-27 sierpnia 1960 roku przeprowadzono wyburzanie, a właściwie wysadzanie dworca. Zachował się tylko fragment elewacji.

Dworzec kolei podmiejskiej S-Bahn Berlin Anhalter działa do dziś.

Pozostałość po dworcu Berlin Anhalter (aut. Martin aka Maha, CC-BY-SA, flickr.com) 

Kolej parkowa Wulhheide

Kolej parkowa w Berlinie na terenie FEZ, czegoś w rodzaju parku kultury i wypoczynku. Kolejka kursuje od 1956 roku. Tabor jest bardzo zróżnicowany – pociągi są prowadzone przez lokomotywy parowe, spalinowe i elektryczne, a oprócz wagonów zarządca kolejki posiada w swojej kolekcji drezyny. Wśród lokomotyw warto zwrócić uwagę na lokomotywę „Luise Las”. Jak przeczytałem, jest to polska lokomotywa wyprodukowana w 1953 roku w Chrzanowie. Pierwotnie jeździła jako lokomotywa nr 3 w cukrowni Wożuczyn.Została wycofana z eksploatacji w 1978 roku, a w 1994 trafiła do Zakładu Napraw Taboru Kolejowego w Pile, skąd została sprzedana do Niemiec. Wozi pasażerów do dziś. Berlińska Kolej Parkowa posiada w swojej kolekcji inną polską lokomotywę parową oznaczoną jako „Solvay” (Tx6-501) wyprodukowaną w 1943 roku. Obecnie pełni funkcję eksponatu. Strona internetowa: www.parkeisenbahn.de

Britzer Parkbahn

Mniej znana kolej parkowa w Ogrodach Britzer, w dzielnicy Berlin-Neukölln. Kursuje od 1985 roku, jednak w ostatnich latach kilkakrotnie przyszłość kolejki stawała pod znakiem zapytania. Bardzo trudno znaleźć informacje o dniach i godzinach kursowania.

Trasa kolejki liczy około 5 kilometrów, rozstaw torów to 600 mm.

Strona internetowa: britzer-parkbahn.interlok.info

Ekspozycja kolejowa w Muzeum Techniki

Muzeum Techniki w Berlinie to jedno z najpopularniejszych muzeów w mieście. Placówka zbiera świetne recenzje i może się pochwalić ogromną liczbą zwiedzających. Z bardzo dobrymi opiniami można się spotkać również jeśli chodzi o ekspozycję kolejową w tym muzeum. Choć to tylko jedna z ekspozycji, to niejedno muzeum kolejnictwa mogłoby pozazdrościć rozmachu berlińskiej kolekcji.

Łącznie 40 pojazdów umieszczono na 33 torach – lokomotywy parowe, spalinowe, elektryczne, wagony z różnych okresów. Do większości pojazdów można wejść. Unikatem jest pociąg przewożący Żydów do obozów koncentracyjnych w czasie drugiej wojny światowej, temu zagadnieniu i roli kolei poświęcono część wystawy.

Sporo miłośników transportu zainteresuje wystawa „Ruch drogowy”. Zgromadzono na niej ponad 200 samochodów, około 250 motocykli i ponad 300 rowerów. Wśród eksponatów są zabytkowe autobusy.

Strona internetowa: www.sdtb.de

Targi Innotrans

W Berlinie co dwa lata odbywają się targi Innotrans – największe na świecie targi poświęcone transportowi szynowemu. Na terenach wystawowych Messe Berlin spotykają się przedstawiciele największych przedsiębiorstw kolejowych, a na targi tłumnie podążają dziennikarze branżowi oraz miłośnicy kolei z całego świata.

Pierwsze dwa dni zwykle przeznaczone są dla osób z branży, konferencje, spotkania biznesowe. Natomiast dla miłośników kolei największą atrakcją jest wystawa taboru szynowego na wolnym powietrzu – wstęp na wystawę jest bardzo tani i tłumy chętnych co dwa lata przychodzą pooglądać najnowsze pociągi wyprodukowane dla kolei z kilkunastu krajów na całym świecie.

Więcej informacji: www.innotrans.de

Parowozownia Berlin Schöneweide

O berlińskiej parowozowni, niestety, nie znalazłem konkretnych informacji. Wiem jedynie, że znajduje się w pobliżu stacji kolei podmiejskiej Berlin Schöneweide, a w środku stoi kilka czynnych parowozów, które co jakiś czas wyjeżdżają w trasę jako pociągi retro.

Parowozownia nie jest czynna na co dzień, natomiast można ją zwiedzić w wybrane dni, przy okazji różnych imprez kolejowych.

Parowozy z tej parowozowni regularnie przyjeżdżają na Paradę Parowozów do Wolsztyna.

%d bloggers like this: