Kolej na Podróż

Drezno – kolejowe atrakcje Drezna

Drezno to popularny cel wycieczek Polaków. Napisano mnóstwo artykułów o atrakcjach turystycznych Drezna i poradników o lokalach gastronomicznych. Jednak mało osób wie, że Drezno to miejsce bardzo ciekawe także dla miłośników kolei. Znajdziemy tu kilka interesujących atrakcji turystycznych, które krótko opiszę.

Schwebebahn Dresden

Najstarsza działająca kolej podwieszana na świecie. Kursuje od 1901 roku – przetrwała wojny, bombardowania, a od 1975 roku znajduje się pod ochroną konserwatora zabytków. Kolejka łączy stacje Loschwitz i Oberloschwitz. Długość trasy to 273,8 m, różnica wysokości pomiędzy stacją początkową a końcową wynosi 84,2 m, a średnie nachylenie 32,18%. Przejazd pomiędzy stacjami trwa 4 i pół minuty, a w ciągu godziny Schwebebahn Dresden może przewieźć 400 pasażerów.

Kolej Schwebebahn Dresden działa w ramach komunikacji miejskiej w Dreźnie.

 

Kolej podwieszana w Dreźnie (aut. Martina Roell, CC-BY-SA, flickr.com) 

 

Standseilbahn Dresden

Drezdeńska kolej linowo-terenowa oddana do użytku 26 października 1895 roku i kursująca do dziś. Łączy stacje Loschwitz i Weißer Hirsch (dzielnica willowa). Linia jednotorowa, na środku linii znajduje się mijanka. Od 1984 roku pod ochroną konserwatora zabytków, obecnie jedna z najważniejszych atrakcji turystycznych Drezna.

Długość trasy to 547 metrów. Na trasie wybudowano dwa krótkie tunele oraz wiadukt o długości 102 metrów. Jak zapewnia przewoźnik, z wagonów kolejki rozpościera się piękny widok na Dolinę Łaby. Różnica wysokości pomiędzy stacjami wynosi 95 metrów, a przejazd w jedną stronę trwa 5 minut.

Podobnie jak kolej podwieszana, drezdeńska kolej linowo-terenowa działa w ramach komunikacji miejskiej.

Dresdener Parkeisenbahn

Od kwietnia do pierwszych dni października kursuje mniej znana kolej parkowa w Dreźnie. Jest to kolej zbudowana dawniej na podobnej zasadzie jak koleje dziecięce w krajach byłego ZSRR. Kolej parkowa znajduje się w Wielkich Ogrodach ( Großer Garten), niedaleko centrum miasta. Rozstaw szyn 381 mm, na trasie jest 6 stacji, a ceny biletów są astronomiczne – na przykład w 2017 roku bilet za przejechanie 1 stacji kosztował 1 euro.

W wybrane dni na kolejce pociągi prowadzi lokomotywa parowa. Jak podaje Wikipedia, długość trasy to 5,6 km, a średnia prędkość 20 km/h.

Muzeum Transportu w Dreźnie

Wystawa o kolei prezentuje historię kolei w Saksonii od początków do 1993 roku. Oprócz wagonów i lokomotyw wystawiono też mundury kolejarskie i modele. Do najciekawszych eksponatów należą „Muldenthal” – najstarsza oryginalna niemiecka lokomotywa parowa (1861) oraz replika pierwowzoru kolejki kopalnianej sięgającej początków kolei w ogóle. W budynku głównym muzeum wystawiono tylko osiem pojazdów szynowych. Dużo więcej trzymanych jest w innym miejscu. Częścią muzeum jest lokomotywownia, gdzie stoi 105 zabytkowych pojazdów szynowych – lokomotywy parowe, lokomotywy spalinowe, zabytkowe wagony i pojazdy techniczne. Większość z nich została odrestaurowana.

Dampfloktreffen

Polacy mają Paradę Parowozów w Wolsztynie, Niemcy organizują podobną paradę w Dreźnie. Zlot Lokomotyw Parowych odbywa się zwykle w pierwszy lub drugi weekend kwietnia i przyciąga miłośników kolei z całej Europy.

Jest to impreza organizowana z rozmachem – na trasę wyjeżdżają parowozy z lokomotywowni należącej do Muzeum Transportu, chętni mogą się przejechać pociągami retro kursującymi na krótkich trasach w okolicach Drezna lub pojeździć drezynami.

Wstęp na imprezę jest płatny, bilet wstępu uprawnia do zwiedzania Muzeum Transportu w centrum miasta.

W pobliżu Drezna można przejechać się pociągami retro na liniach kolejowych Lößnitzgrundbahn (Radebeul Ost – Moritzburg), Weißeritztalbahn (Freital – Dippoldiswalde). Do stacji początkowych tych pociągow wygodnie i szybko dojedziemy pociągami podmiejskimi z Drezna.

%d bloggers like this: