Kolej na Podróż

Niemcy – najważniejsze muzea transportu

Niemcy to kraj z imponującą koleją.Co więcej, działa tu sporo kolei wąskotorowych, kolei retro i muzeów kolejnictwa. Artykuł początkowo zamierzałem zatytułować „Najważniejsze Muzea Kolejnictwa”, ale ze względu na fakt, że jedne z najciekawszych ekspozycji taboru kolejowego znajdują się w muzeach techniki i transportu w Berlinie i Dreźnie, postanowiłem trochę zmienić tytuł. Mniejszych i większych muzeów kolejnictwa w Niemczech są dziesiątki. Poniżej zamieściłem krótkie opisy tylko najważniejszych z nich, które koniecznie trzeba zobaczyć.

Augsburg – Bahnpark

Dużo mniejsze muzeum od pozostałych opisanych w tym artykule, warte jednak odwiedzenia ze względu na jeden z eksponatów. Większość zbiorów umieszczono w budynku parowozowni zbudowanej w 1906 przez Królewskie Koleje Bawarskie. Pozostałe zgromadzono w dawnych warsztatach, kilka na wolnym powietrzu. W 2014 roku rozpoczęła się przebudowa budynku parowozowni, która może potrwać kilka lat.

Jak wynika z informacji prasowych, muzeum prężnie się rozwija, choć raczej nie dorówna muzeom z Berlina i Norymbergi. Niemniej lista wystawionych pojazdów szynowych imponuje. W przeciwieństwie do innych niemieckich muzeów, w Augsburgu możemy zobaczyć lokomotywy z różnych krajów – na przykład Holandii i Austrii. Najcenniejszym eksponatem jest bez wątpienia Trans Europ Express – luksusowy spalinowy zespół trakcyjny z 1957 roku, przeznaczony do obsługi połączeń międzynarodowych. Dla dzieci wybudowano krótką linię kolei miniaturowej kursującą kilka razy w roku. Dodatkową atrakcją jest zabytkowa kuźnia.

Strona internetowa: www.bahnpark-augsburg.de

Trans Europ Express w Augsburgu, fot. Curimedia Photography, CC-BY, flickr.com

Berlin – Niemieckie Muzeum Techniki (Deutsches Technikmuseum Berlin)

Niemieckie Muzeum Techniki mieści się w centrum Berlina. Dla miłośników kolei i transportu w ogóle to punkt obowiązkowy podczas wizyty w stolicy Niemiec. Muzeum jest bardzo rozbudowane, mieści się w kilku budynkach, a zbiory podzielone są na ekspozycje tematyczne – między innymi koleje, lotnictwo, nawigacja, ruch drogowy, telekomunikacja. Ponadto można obejrzeć zrekonstruowany zabytkowy browar.

Najbardziej interesująca część – kolej. to ekspozycja najróżniejszych pojazdów kolei niemieckiej. Łącznie 40 pojazdów umieszczono na 33 torach – lokomotywy parowe, spalinowe, elektryczne, wagony z różnych okresów. Do większości pojazdów można wejść. Unikatem jest pociąg przewożący Żydów do obozów koncentracyjnych w czasie drugiej wojny światowej, temu zagadnieniu i roli kolei poświęcono część wystawy.

Sporo miłośników transportu zainteresuje wystawa „Ruch drogowy”. Zgromadzono na niej ponad 200 samochodów, około 250 motocykli i ponad 300 rowerów. Wśród eksponatów są zabytkowe autobusy.

Muzeum czynne jest od wtorku do niedzieli. Mieści się przy Trebbiner Strasse 9. Na zwiedzanie należy poświęcić dwie godziny, osoby zainteresowane tematyką mogą spędzić tu nawet cały dzień. Wstęp płatny. Szczegóły: www.sdtb.de

Niemieckie Muzeum Techniki w Berlinie Fot. Torsten Maue CC-BY-SA, flickr.com

Bochum – Eisenbahn Museum

Pod względem architektury Bochum wypada blado na tle zabytkowych miast. To typowe, przemysłowe miasto, do którego nie zagląda zbyt wielu turystów. Największą atrakcją miasta jest Narodowe Muzeum Górnictwa. Zaraz po nim wymienia się mało znane, położone daleko od centrum miasta, Muzeum Kolejnictwa Bochum Dahlhausen.

Muzeum jest jedną z atrakcji Szlaku Zabytków Techniki. Posiada imponującą kolekcję lokomotyw parowych, w tym lokomotowym przemysłowych, przeznaczonych do ciągnięcia wagonów towarowych. Poza lokomotywami wystawiono pojedyncze egzemplarze wagonów pasażerskich, zabytkowych szynobusów i pojazdów technicznych.

W wybrane dni lokomotywy należące do muzeum prowadzą pociągi retro na linii znanej jako Ruhr Valley Railway pomiędzy Dusseldorfem – Bochum a Hagen (różne relacje w zależności od dnia). Część linii jest zamknięta dla regularnych przewozów pasażerskich, a pociągi specjalne są jedyną okazją do przejechania się tymi fragmentami trasy.

Muzeum pracuje od marca do połowy listopada. Od połowy listopada do końca lutego trwa przerwa zimowa. Ponadto muzeum jest nieczynne w soboty i poniedziałki. Wstęp płatny, w czasie imprez ceny biletów są wyższe niż normalnie.

Strona internetowa: www.eisenbahnmuseum-bochum.de

Muzeum Kolejnictwa w Bochum, fot. Hugh Llewelyn, CC-BY-SA, flickr.com

Drezno – Muzeum Transportu (Dresden Transport Museum)

Muzeum Transportu w Dreźnie jest mniejsze niż muzeum w Berlinie, lecz cieszy się równie dużą popularnością wśród turystów. Położone w centrum miasta, przy Neumarkt, podobnie jak berlińskie muzeum podzielone jest na stałe wystawy tematyczne – kolej, ruch drogowy, lotnictwo, nawigacja i makiety kolejowe.

Wystawa o kolei prezentuje historię kolei w Saksonii od początków do 1993 roku. Oprócz wagonów i lokomotyw wystawiono też mundury kolejarskie i modele. Do najciekawszych eksponatów należą „Muldenthal” – najstarsza oryginalna niemiecka lokomotywa parowa (1861) oraz replika pierwowzoru kolejki kopalnianej sięgającej początków kolei w ogóle. W budynku głównym muzeum wystawiono tylko osiem pojazdów szynowych. Dużo więcej trzymanych jest w innym miejscu.

Częścią muzeum jest lokomotywownia, gdzie stoi 105 zabytkowych pojazdów szynowych – lokomotywy parowe, lokomotywy spalinowe, zabytkowe wagony i pojazdy techniczne. Większość z nich została odrestaurowana. Pojazdy należące do muzeum można zobaczyć w czasie przejazdów pociągów retro, uruchamianych przez stowarzyszenia miłośników kolei – muzeum wypożycza sprawny tabor organizatorom. Nie wiem, czy lokomotywownia jest czynna na co dzień.

Wstęp płatny.

Strona internetowa: www.verkehrsmuseum-dresden.de

Norymberga – Muzeum Deutsche Bahn

Muzeum Kolejnictwa w Norymberdze może pochwalić sie długą i burzliwą historią. Założone w 1899 roku jako Królewskie Bawarskie Muzeum Kolejowe w czasie swojej działalności kilkakrotnie zmieniało nazwę. W czasie drugiej wojny światowej zostało zniszczone podczas nalotów, Od 1996 roku kolejowa część muzeum transportu zarządzana jest przez Deutsche Bahn. W 2005 roku pożar w jednej z muzealnych hal strawił liczne unikalne eksponaty, w tym replikę pociągu Adler kursującego na pierwszej linii kolejowej w Niemczech pomiędzy Norymbergą a Furth. Replikę pociągu odbudowano i udostępniono zwiedzającym w 2007 roku.

W 2012 roku w muzeum miał miejsce remont, dzięki któremu wystawa jest jeszcze bardziej atrakcyjna dla zwiedzających – można między innymi przełączać semafory.

Dla zwiedzających przygotowano stałe wystawy dotyczące historii kolei w Niemczech, podzielone na kilka okresów, wystawę przypominającą dworzec oraz najbardziej atrakcyjne eksponaty – zabytkowe pociągi, lokomotywy i wagony (oryginały i repliki). Największym zainteresowaniem cieszy się pociąg królewski króla Bawarii Ludwika II .

Nie zabrakło imponujących makiet kolejowych. Muzeum Deutsche Bahn posiada dwie niewielkie filie – w Koblencji i w Haale. Zarządza również kilkoma pociągami retro kursującymi kilka razy w roku po Niemczech.

Muzeum Deutsche Bahn mieści się w centrum Norymbergi, bardzo blisko głównego dworca kolejowego. Otwarte jest od wtorku do niedzieli, w czasie jarmarku bożonarodzeniowego i Międzynarodowych Targów Zabawek także w poniedziałki.

Wstęp płatny, bilety Deutsche Bahn uprawniają do zniżki.

Adres: Lessingstraße 6, Norymberga
Srtrona internetowa: www.dbmuseum.de

Muzeum Deutsche Bahn w Norymberdze, fot. Jim Woodward, CC-BY-SA, flickr.com

%d bloggers like this: