Kolej na Podróż

Kolej na Dominikanie – informacje ogólne

Kolej na Dominikanie funkcjonuje na dwóch płaszczyznach – pierwsza to rozbudowywana linia kolei aglomeracyjnej w Santo Domingo (Metro), druga to koleje cukrownicze, których historia sięga początków XX wieku. Ze względu na brak materiałów źródłowych nie mogę szczegółowo opisać wszystkich kolei na tej części wyspy. Dominikana nie posiada połączenia kolejowego z Haiti.

Metro de Santo Domingo

Santo Domingo to stolica Dominikany, licząca ok. 970 tysięcy mieszkańców (aglomeracja liczy ponad 2 miliony mieszkańców). W mieście działają obecnie dwie linie kolei aglomeracyjnej, w krajach Ameryki Łacińskiej nazywane metrem, ale nie jest to metro w znanym nam z Europy znaczeniu kolei podziemnej.

Pomysł na budowę metra w Santo Domingo pojawił się w 2004 roku. Jak podają źródła, to ówczesny prezydent Brazylii Lula da Silva zasugerował takie rozwiązanie prezydentowi Dominikany. Budowa pierwszej linii rozpoczęła się w 2005 lub 2006 roku, dwa lata później została zakończona. Od 22 grudnia 2008 roku odbywały się przejazdy testowe, a oficjalne otwarcie miało miejsce 29 grudnia 2009 roku.

Linia nr 1 kursuje na trasie Villa Mella – Centro de los Héroes. Ma 14,5 kilometra długości i 16 stacji. Linia biegnie z południa na północ Santo Domingo.

W listopadzie 2009 roku rozpoczęła się budowa linii numer 2, która została oddana do użytku 1 kwietnia 2017 roku. Początkowo linia miała długość 10,3 kilometra i 14 stacji, 9 sierpnia 2018 roku linię wydłużono o 3,6 km (dane różnią się na różnych stronach).

Linia nr 2 biegnie ze wschodu na zachód stolicy. Planowane jest wydłużenie linii, docelowo ma mieć 21-22 km długości.

Projekt systemu transportu miejskiego w postaci kolei aglomeracyjnej w Santo Domingo przewiduje budowę 6 linii kolejowych. Tabor to klimatyzowane pojazdy wyprodukowane przez Alstom, które kursują na przykład na liniach metra w stolicy Chile – Santiago.

Koleje cukrownicze

Na Dominikanie, podobnie jak w innych krajach i terytoriach na Karaibach, historia kolei nieodłącznie wiążę się z przemysłem cukrowniczym. Na wyspie działają przynajmniej trzy sieci kolei cukrowniczych – sieć należąca do Central La Romana (CR) licząca około 340 kilometrów linii normalnotorowych w okolicach la Romana, 117 kilometrów na wschód od Santo Domingo.

Druga to sieć kolei Central Ingenio Barahona. W 1970 roku sieć kolei cukrowniczych w okolicy Barahony liczyła 109 kilometrów o rozstawie 1067 mm. Nie wiadomo, ile jest czynnych obecnie, ale na pewno kolejki kursują.

Trzecia z największych sieci – Ingenio Cristóbal Colón – znajduje się w okolicach San Pedro de Macoris, 70 kilometrów na zachód od Santo Domingo. Długość torów wynosi 68 kilometrów, rozstaw szyn 762 mm.

Ponadto istnieją jeszcze mniejsze sieci kolei cukrowniczych, ale nie mam informacji o ich eksploatacji:

Falconbridge Dominicana CporA (FALCONDO) w Borano
FC Cruz de Manzanillo w Pepillo Salcedo (ok. 43 km)
Sal y Yeso Dominicanos w Barahonie (ok. 30 km)

Oprócz kolei cukrowniczych, działa też kolej przemysłowa do przewozu soli z solanek w pobliżu Santo Domingo. Koleje cukrownicze i przemysłowe mają różne rozstawy szyn w zależności od sieci. Sieci nie są ze sobą połączone.

Kolej w Dominikanie na You Tube

Na You Tube znajdziecie sporo filmów z kolei aglomeracyjnej w Santo Domingo, jednak pod względem jakości tylko jeden z nich wydał mi się godny polecenia. Reszta to filmiki z kolei przemysłowych różnej jakości.

Metro w Santo Domingo (07:03)(2018)
Manewry lokomotywy na Central la Romana (00:42)(2018)
Przejazd pociągu towarowego Central la Romana przez miasto (01:23)(2018)
Pociąg towarowy w okolicach Barahona (01:12)(2018)
Pociąg towarowy na sieci Central la Romana (01:30(2017)
Solanki w Bani – widać również kolej przemysłową (03:15)(2017)
Pociąg kolei cukrowniczej w Guaymate (01:05)(2016)
Kolejka przy solankach w Bani (00:25)(2014)
Pociąg kolei cukrowniczej (niezidentyfikowana sieć)(00:49)(2012)
Pociąg kolei cukrowniczej w San Pedro de Macoris (00:26)(2010)

Źródła:

[1] www.railway-technology.com/projects/santodomingo/
[2] www.urbanrail.net/am/sdom/santo-domingo.htm
[3] www.railjournal.com/passenger/metros/dominican-republic-capital-santo-domingo-opens-second-metro-line/
[4] www.internationalsteam.co.uk/trains/dominicanrep01.htm

Zobacz również: Koleje świata  Belize  Gwatemala  Honduras  Kanada  Kostaryka  Kuba  Meksyk  Nikaragua  Panama  Salwador  Stany Zjednoczone
Antigua i Barbuda  Aruba  Barbados  Bermudy Curaçao  Dominika  Dominikana  Gwadelupa  Haiti  Jamajka  Martynika  Nowa Fundlandia Portoryko  Saint Kitts i Nevis  Saint Lucia
Trynidad i Tobago  Turks i Caicos

%d bloggers like this: